Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Piccirillo op 23 november 2022, 10:51:31
-
Welke olie gebruiken jullie voor de Giulietta? In dit geval de 14T Multiair 170 pk?
-
Wat zegt het boekje?
En waarom zou je hier van afwijken?
-
Inderdaad wat het boekje zegt en zeker de juiste specificatie, daar is de multi-air unit heel gevoelig voor . Volgens mij tot 2014 ofzo 5w40 acae c3 daarna met de euro 6 0w30…
-
O ja, de olie sneller verversen dan het boekje aangeeft (niet 30 k) maar eerder zo rond de 15k. Ook zit er onder het distributie kapje bovenaan aan de zijkant nog een filtertje in de multi-air unit geschroefd, deze ook controleren op blokkade en evt vernieuwen
-
Wat zegt het boekje?
En waarom zou je hier van afwijken?
Nou, omdat dat afhankelijk is of je wel, of nog niet, de MA module hebt vervangen!!
Ik copieer reactie van Lindsay Flokstra (H&S) hierover op Giulietta FB groep, als antwoord op zelfde vraag van iemand bij wiens Giulietta de module al is vervangen:
Geen 5w40 maar 0w30! De modules zijn gemodificeerd, mag je vergelijken als een “euro6 module”
euro6 Giuliettas hebben ook 0w30 nodig. Dus na een module wissel is het van belang dat je ook 0w30 gaat gebruiken.
5w40 is dus voor de euro-5 en 0w30 voor euro-6 en na MA unit vervanging
en let op de kwalificaties, enkel C3 is niet voldoende. Zou dus ook Peter hierop checken!
-
@ArjanB (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1199) ah, dat klinkt inderdaad wel logisch. Dat was me even ontgaan 😅
-
TS heeft een 2016+ versie (Euro6) gekocht, daar zal dus echt geen 5W40 meer in het boekje staan. Multiair vervangen of niet, het zal 0W30 zijn in dit geval.
-
@ArjanB (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1199) ah, dat klinkt inderdaad wel logisch. Dat was me even ontgaan 😅
en ik herinnerde mij vaag zoiets!
Zo houden we elkaar scherp ;-)
TS heeft een 2016+ versie (Euro6) gekocht, daar zal dus echt geen 5W40 meer in het boekje staan. Multiair vervangen of niet, het zal 0W30 zijn in dit geval.
inderdaad dat zal er bij Raymond dus in moeten!
-
Wat een snelle reacties weer :)
Ik heb de euro 6 versie dus dan 0W30. Ik ben nl nu in Italië en hier is de Selenia olie stukken goedkoper namelijk.
-
ik voel een groep-buy aankomen haha
-
Sorry dat ik even inhaak in dit topic.
De multi air euro6 gebruikt dus 0W30, dat is bij de Giulia multi air ook maar heeft de Giulia ook zo'n kritisch filtertje wat iedere beurt vervangen moet worden?
-
Sorry dat ik even inhaak in dit topic.
De multi air euro6 gebruikt dus 0W30, dat is bij de Giulia multi air ook maar heeft de Giulia ook zo'n kritisch filtertje wat iedere beurt vervangen moet worden?
Wellicht zou je dat even bij de dealer na kunnen vragen.
Want ook bij de Giulia's en Stelvio's komen multi air problemen soms voor.
-
Sorry dat ik even inhaak in dit topic.
De multi air euro6 gebruikt dus 0W30, dat is bij de Giulia multi air ook maar heeft de Giulia ook zo'n kritisch filtertje wat iedere beurt vervangen moet worden?
Nee, die heeft dat zeefje niet.
-
Wat een snelle reacties weer :)
Ik heb de euro 6 versie dus dan 0W30. Ik ben nl nu in Italië en hier is de Selenia olie stukken goedkoper namelijk.
ah interessant, wat kost die daar per liter?
-
Het is natuurlijk een beetje lastig als je een Giulietta of Mito van 2010 - 2013 hebt.
Dan zou je dus even moeten na gaan of de MA module al is vervangen,
en zo ja voor welk type precies.
De meeste auto's uit die periodes zullen vast al eens een MA module vervangen hebben.
Maar het is dan ook maar net weer de vraag wat ze toen op de schap hadden liggen.
-
Wat een snelle reacties weer :)
Ik heb de euro 6 versie dus dan 0W30. Ik ben nl nu in Italië en hier is de Selenia olie stukken goedkoper namelijk.
ah interessant, wat kost die daar per liter?
12,50 per liter . Helaas hele schap leeg... snap ik ja :)
-
Dat is nog steeds veel geld. Ik heb gisteren 10 liter MOTUL olie voor mijn 2015 QV besteld, 5w40 Acea C3 weliswaar, met de juiste 9.55535-GH2 specificatie voor €7,30 per liter.
Specificaties zijn er niet voor niets. Toevallig heeft Fiat een leuke deal met Selenia, maar ook ENI, Fuchs, Motul etc. hebben de juiste olie die online voor mooie prijzen te vinden is.
-
Recommended for:
Meets or exceeds
suitable for:
betekent allemaal dat de olie niet officieel goedgekeurd is. Beetje zoals: "Nee meneer de agent, ik heb geen rijbewijs, maar ik kan wel alles dat je moet kunnen om een rijbewijs te halen. Geloof me nou maar."
-
Recommended for:
Meets or exceeds
suitable for:
betekent allemaal dat de olie niet officieel goedgekeurd is. Beetje zoals: "Nee meneer de agent, ik heb geen rijbewijs, maar ik kan wel alles dat je moet kunnen om een rijbewijs te halen. Geloof me nou maar."
Tja, je kunt er een hele studie van maken. Ik heb nu een olie die naar eigen zeggen aan de GH2 specificatie voldoet, dan vind ik het ook wel een keer goed. Ik ben echt goed op zoek geweest naar wat ik denk dat er in moet, en ik heb hier een goed gevoel bij. Komt wel goed, de boel loopt echt niet zomaar stuk als de olie voor 'maar' 98% voldoet ipv 100.
In het boekje staat zelfs een opmerking dat in noodgevallen eigenlijk alles met ACEA C3 wel prima is, ook zonder de GH2 spec.
-
5w40 c3 doet altijd zijn ding. Hier altijd ervaring met Kroon en prima spul. Als je echt hard rijdt is 5w50 c3 nog een goede, maar zeer lastig te verkrijgen.
-
0W30 olie is gewoon belachelijk duur.
Helaas wordt voor mijn Volvo ook 0W30 aanbevolen.
Bij de Brezan betaal ik voor een litertje van Champion of Kroon bijna 25 euro.
-
0W30 olie is gewoon belachelijk duur.
Helaas wordt voor mijn Volvo ook 0W30 aanbevolen.
Bij de Brezan betaal ik voor een litertje van Champion of Kroon bijna 25 euro.
Dat vind ik dan weer raar. Bij Qverde betaal je 125 euro voor 6 liter Selenia 0W30 en daar krijg je nog een olie- en interieurfilter bij
-
Dat vind ik dan weer raar. Bij Qverde betaal je 125 euro voor 6 liter Selenia 0W30 en daar krijg je nog een olie- en interieurfilter bij
Ik denk als je per 5 liter online besteld dan scheelt dat inderdaad wel wat.
Maar als je even snel een litertje moet hebben dan ben je duur uit.
Persoonlijk vind ik 0W30 t.o.v. 5W30 wel belachelijk duur,
althans bij automaterialen winkels.
Maar goed voor een multiair motor is het gewoon van cruciaal belang,
om de juiste olie te gebruiken.
-
Brezan is achterlijk duur. Ik kocht voor m'n vorige 1.4 Multiair altijd Castrol 5w40 C3, zo'n 5 literfles online voor €35. Zag exact diezelfde fles later eens bij de Brezan voor €75 staan. Kansloos.
-
Brezan is achterlijk duur. Ik kocht voor m'n vorige 1.4 Multiair altijd Castrol 5w40 C3, zo'n 5 literfles online voor €35. Zag exact diezelfde fles later eens bij de Brezan voor €75 staan. Kansloos.
Klopt maar helaas is Brezan geen uitzondering wat 0W30 olie betreft.
Ook bij andere betaal je de hoofdprijs.
Ik begrijp wel dat die zaken de lampen ook moeten laten branden.
en dat online bestellen altijd goedkoper zal zijn.
Maar die prijs verschillen zijn inderdaad belachelijk.
-
Online ben je rond de €50,- per 5 liter 0W30 kwijt dat valt toch wel mee (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f600.png)
-
Waar bestellen jullie 0w30 online? Heb je mss een linkje :)?
-
Maar net waar het qua prijs en levertijd goed uitkomt.
https://www.winparts.nl/
https://www.deolieconcurrent.nl/
https://m.motointegrator.nl/producten/motorolien-301/
https://www.oliehandel.nl/
Ga zo maar door... Google is je beste vriend