!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Tixtreme
25

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Gepost op: 10 september 2021, 12:39:22 »
Hallo mensen,

Ik heb een vraag met betrekking tot de aankoop van een hele mooie QV die ook nog eens geweldig rijdt! ( Ik ben al veel te enthousiast weer 😁 )



Hij heeft een paar kleine dingetjes die ik toch even voor wil leggen aan de kenners.

In de rand van de kofferklep zitten een aantal oppervlakkige roestplekjes. Wanneer je er overheen krast komt direct het schone plaatwerk tevoorschijn maar het zijn wel aardig wat kleine plekjes over de hele rand die je hier beneden op de foto ziet. (Dit is een foto van mijn huidige Giulietta maar is even ter referentie). Herkennen jullie dit? Zou dit komen omdat er vocht in de achterklep zit door het ruitenwisserrubber? En nog wel het meest belangrijke, is dat nog te stoppen als het rubber is vervangen en de plekjes zijn bijgwerkt?



Verder heeft hij ook vocht in het derde remlicht. Ik heb al even gelezen dat ik dan de spoiler zou moeten verwijderen om deze te kunnen vervangen. Zijn hier verder nog bijzonderheden bij dat jullie weten?

De auto staat te koop bij een particulier. Dit vind ik op zich al een doodeng gegeven en dus heb ik besloten de auto te laten onderwerpen aan een aankoopkeuring bij een vakgarage vestiging in de buurt van de verkoper. Hebben jullie nog tips en of op/aanmerkingen betreft de aankoop.

Alvast bedankt weer!
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2021, 13:25:12 »
Maar dit is totaaaaaal niet technisch !

Bij de achterklep kan je hoogstens een nieuwe kabelthule reparatie krijgen door kabeltjes die breken ..
Om de dak spoiler te verwijderen moet je wellicht nieuwe clips bestellen die waar Alfa een euro of 2 voor rekent pst en daar misschien 8 van omdat ze altijd breken. Dat komt dus omdat de binnen bekleding verwijderd moet worden. Maar wellicht zit het sealtje niet lekker en kan het zo met een beetje zwarte (auto) pakking kit gefixt worden.

Bij Cosmetische bijzaken moet je kijken naar parkeer schade Randje op de achterklep eventueel bij lakken met de penseel. (aftapen is handig) of naar de betere detailer brengen die kan dat heel mooi oplossen.

Maar kijk beter naar op de Motor en Bak technisch goed in orde zijn.

Beweegt de pook met gas geven in de 5e of 6e versnelling. Turbo goed geen carterdruk dat soort zaken. vandaar af kijk je verder. prijs omlaag of niet, eventueel verder kijken. 
*

Tixtreme
25

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2021, 13:36:25 »
Maar dit is totaaaaaal niet technisch !

Bij de achterklep kan je hoogstens een nieuwe kabelthule reparatie krijgen door kabeltjes die breken ..
Om de dak spoiler te verwijderen moet je wellicht nieuwe clips bestellen die waar Alfa een euro of 2 voor rekent pst en daar misschien 8 van omdat ze altijd breken. Dat komt dus omdat de binnen bekleding verwijderd moet worden. Maar wellicht zit het sealtje niet lekker en kan het zo met een beetje zwarte (auto) pakking kit gefixt worden.

Bij Cosmetische bijzaken moet je kijken naar parkeer schade Randje op de achterklep eventueel bij lakken met de penseel. (aftapen is handig) of naar de betere detailer brengen die kan dat heel mooi oplossen.

Maar kijk beter naar op de Motor en Bak technisch goed in orde zijn.

Beweegt de pook met gas geven in de 5e of 6e versnelling. Turbo goed geen carterdruk dat soort zaken. vandaar af kijk je verder. prijs omlaag of niet, eventueel verder kijken.

Bedankt voor je reactie!

Voor wat betreft het technische ontbreekt het mij helaas aan de kennis en vandaar ook dat ik een aankoopkeuring door de vakgarage laat doen. Ik hoop hiermee dat stukje mooi uit te besteden maar besef me ook dat het nooit zekerheid zal geven. Ik ga eens vragen of zij wellicht de turbo extra aandacht kunnen schenken en wellicht de druk kunnen controleren (Ik weet niet of ik nu iets heel doms zeg maar dat zal ik dan vast wel te horen krijgen ;) )

De kabelboom in de achterklep is reeds gerepareerd.
*

apbrqGsw
13

  • Type Alfa: V40
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2021, 19:52:33 »
Is de distributie inmiddels vervangen? Hier was een flinke tijd al niets meer aan gedaan een paar maanden geleden.

Verder rook de auto vochtig van binnen.

Ben toen niet tot aankoop overgegaan.
*

Tixtreme
25

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2021, 20:08:59 »
Is de distributie inmiddels vervangen? Hier was een flinke tijd al niets meer aan gedaan een paar maanden geleden.

Verder rook de auto vochtig van binnen.

Ben toen niet tot aankoop overgegaan.

Oh vocht heb ik niets van gemerkt anders dan vocht in het derde remlicht.

D.riem is 07-2021 gedaan als ik me niet vergis. Maar dit ik morgen nog eens even nagaan!

Waren dit de enige reden dat je hem niet hebt gekocht? Hoe vond je dat de auto reed verder?
*

apbrqGsw
13

  • Type Alfa: V40
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2021, 22:44:02 »
Vochtig, muffig, kan de airco zijn natuurlijk. De distributieriem is dus inmiddels gewoon vervangen. Dat is goed!

Heb er ook geen proefrit in gemaakt dat hoefde niet van mijn kant :)
*

MysteryAngel
2.688

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2021, 18:33:08 »
Een aankoop keuring is in dit geval denk ik het beste wat je kan doen.
De roest zou je eventueel ook even mee langs een schade hersteller kunnen rijden,
om daar even een nadere diagnose op te laten stellen.
Het klopt overigens wel dat er wel eens water of vocht bij de achterklep binnen kan komen,
dit komt vaak bij de ruitenwisser weg.
Roest op de rand van de achterklep heb ik nog niet zo vaak iets over gelezen.
Maar dit is wel en bekende kwaal bij bijvoorbeeld de Fiat Grande punto´s en evo´s,
met daarbij een vergelijkbare oorzaak.
Wel zou ik even in de achterbak kijken of daar nog verder vocht problemen zijn,
Of andere afwijkende dingen.

De turbo is zeker een punt van aandacht, zeker bij de 1e generaties van de QV.
*

Tixtreme
25

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2021, 18:55:07 »
Bedankt voor je reactie, ben er vandaag nog even langs geweest maar verder geen vocht in de auto.

Helaas ook de d.riem voor t laatst vervangen bij 65.000 in 2015 en er staan nu 125.000km op. Dus dit betekent extra kosten.

De turbo is zeker een punt van aandacht, zeker bij de 1e generaties van de QV.

Kan ik voor wat betreft de turbo nog iets aangeven bij de partij die de aankoopkeuring doet en wat kunnen ze doen om dit het beste te controleren?
*

apbrqGsw
13

  • Type Alfa: V40
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2021, 20:18:24 »
Wel gek dat ze de riem niet gewoon vervangen. Dat is gewoon normaal onderhoud en kost niet gek veel geld. Dan vraag ik me af waar nog meer op bezuinigd is de laatste tijd...
*

Tixtreme
25

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2021, 21:15:49 »
Wel gek dat ze de riem niet gewoon vervangen. Dat is gewoon normaal onderhoud en kost niet gek veel geld. Dan vraag ik me af waar nog meer op bezuinigd is de laatste tijd...

Ja begrijp ik ook niet goed en zeker niet omdat hij verder alle beurten lijkt te hebben gehad afgestempeld en wel. Alhoewel hij afgelopen juli alleen is geweest voor een kleine beurt zie ik nu. Vanaf dat de auto in Nederland is ( ± 100.000km) is er minder aandacht aan besteed maar ook maar 25000km gereden in 3 jaar tijd.
*

apbrqGsw
13

  • Type Alfa: V40
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2021, 16:34:34 »
Heeft ie in die 3 Nederlandse  jaren wel iets aan onderhoud gehad? Er moet minimaal 3x nieuwe olie met een filter in gegaan zijn.

Ook als ie maar weinig km's gereden heeft.
*

MysteryAngel
2.688

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2021, 18:24:39 »
Bedankt voor je reactie, ben er vandaag nog even langs geweest maar verder geen vocht in de auto.

Helaas ook de d.riem voor t laatst vervangen bij 65.000 in 2015 en er staan nu 125.000km op. Dus dit betekent extra kosten.


Kan ik voor wat betreft de turbo nog iets aangeven bij de partij die de aankoopkeuring doet en wat kunnen ze doen om dit het beste te controleren?

Als de aankoop keuring bij een goede garage wordt gedaan,
dan zullen ze denk ik vast wel naar de turbo kijken of er geen gekke olie lekkages zijn,
en dat er geen rare bij geluiden zijn zoals fluiten.
Maar zoals ik lees lijkt het dus een import te zijn, wat het wel weer wat lastiger maakt om,
de volledige onderhoudshistorie na te lopen.
En of er niet toevallig is gerommeld met de km stand of dat het niet toevallig een ex schade auto is.

Als ik je verhaal zo lees en dingetjes die je opnoemt roept dat bij mij wel vraag tekens op.
Bij import auto´s moet je altijd wel extra voorzichtig zijn,
en goed opletten op dingen als afwijkende naden van plaat delen, interieur slijtage etc etc.
Want er wordt een hoop gerommeld met import auto´s.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2021, 00:51:11 »
Ach ja als ze zo'n AutoWeek klokje rond keuring doen heb je wel een aardig beeld van de Auto hoor.

Het gaat erom dat je zelf ook een goed beeld van de auto moet krijgen. Als je in de auto zit die 125 gelopen heeft maar het stuurwiel is behoorlijk versleten of de stoelen met de instap of de pendalen. Zijn dat toch sporen van een stads auto.

Kijk je koopt natuurlijk geen 1.0 Opel Agila maar een 'race auto'

Reken er gewoon op dat je er iets voor moet doen.
Distributieriem is het minste waar je je echt druk om moet maken.  Zo zijn er ook vaak standaard dingen die aan dit type motor zijn zoals, Distributie kappen, verbeterde olie leiding met hitteschild. Verse voldoende bak olie ( welke bak zit achter deze gen1 TBI ?) Om de 15k nieuwe olie en niet 30k en Goed rubber is wat je met zo'n auto wil dus tja.

In de regel gaat een auto bij de meeste mensen uit  bij teveel kosten met onderhoud. Mooie km stand. Als hier dan ook budget banden en delphi remblokjes of een ander vaag merk onder zetten zou ik niet eens een aankoop keuring doen. Maar weet je misschien is deze echt van een oud vrouwtje geweest.

Maar als ze de compressie van de motor kunnen checken.
(Er zal vrijwel zeker wat olie in de boegie schacht zitten - hoeft ook geen directe ramp te zijn, dit kan namelijk door je jaren heen daar komen.)

Zuigerwanden en kleppen inspecteren met endoscoop. Mooiste is speling van de as van de turbo.
Slang van de hete kant van de intercooler checken op olie.

Als de motor koud wordt gestart let dan op of je een klein blauw walmpje uit de uitlaat krijgt. Dit kan een klepseal zijn maar ook lekkende olie seal van de turbo.

Maar dit is echt heel diep in detail. Maar dit is meer interessant om de conditie van de motor te bepalen en wat voor leven de auto heeft gehad.

Het uitlezen van de computer bij een dealer om de echte km stand te weten te komen is ook wel een aardige. (Die kan ook wel om geprogrammeerd worden) maar dat gebeurd niet zo snel door de simpele china tools.

Dan weet je of je er wijs aan doet om je hard verdiende geld niet in een scam stopt.
*

apbrqGsw
13

  • Type Alfa: V40
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2021, 05:41:17 »
Distributieriem is het minste waar je je echt druk om moet maken.

...

Als hier dan ook budget banden en delphi remblokjes of een ander vaag merk onder zetten zou ik niet eens een aankoop keuring doen.

An sich is de distributieriem het probleem niet, kost een paar honderd euro en je bent weer klaar voor een jaar of 5.

Maar hij wordt dus niet gedaan dus valt dan in jouw opgesomde rijtje van beknibbelen op onderhoud met zo'n auto.

Je aankoopkeuring klinkt goed.

TS: Waar laat je deze doen? De gemiddelde keuring die je online regelt voor 100 tot 150 euro kijkt heel oppervlakkig naar een auto en gaat zeker niet in op alle motorische punten zoals hierboven genoemd. Daar komt nog bij dat het je juridische positie nogal verzwakt.

Je geeft de verkoper namelijk de kans om te zeggen: 'er is een aankoopkeuring gedaan, blijkbaar was er toen niets aan de hand en is die kapotte turbo echt pech en niet mijn verantwoordelijkheid'
*

ramrod
209

  • Type Alfa: Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Aankoop QV, Paar kleine probleempjes. Te overzien?
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2021, 09:16:47 »

Als ik het zo lees dan zou ik hem laten staan, te veel zaken waar vraagtekens bij worden gezet, alleen als de vraagprijs erg laag is zou ik dan nog de nodige moeite in steken om e.e.a uit te  zoeken. Distributie is niet het grootste probleem, dat is de import en zo als ik het lees gebrek aan onderhoud. Typisch zo, wagen waar je geluk mee kan hebben maar ook een hoop ellende.