!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Spanrol Multiriem afgebroken
« Gepost op: 27 december 2019, 18:32:18 »
Hallo mede alfisten,
Laatst was ik onderweg en sprong in het dashboard de rode accu storing lampje aan. Ik merkte voor de rest niets aan de auto, dus heb maar rustig door gereden... Bij thuiskomst en onder het motorkap te hebben gekeken was de spanrol van de multiriem afgebroken. Mijn Giulietta (1.6jtdm ) staat nu bij de garage om gerepareerd te worden, mijn vraag is hoe en wat heeft dit kunnen veroorzaken?
Ik heb inmiddels nu 265dkm op de teller en de distributieriem is bij 220dkm vervangen (geen idee of daar de spanrollen etc ook van is vervangen). Moet ik me daarover zorgen maken? Ik heb mijn auto altijd bij dezelfde garage in onderhoud. Hadden zij dit voorkomen kunnen hebben?
Ik zie graag een reactie tegemoet, alvast bedankt.
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2019, 19:22:04 »

Van de multiriem, die heeft niet met de distributie te maken.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2019, 19:31:35 »

Van de multiriem, die heeft niet met de distributie te maken.
Excuus dat ik niet duidelijk was, ik bedoelde of ik me zorgen moest gaan maken over de spanrollen van de distributieriem, aangezien die een tijd geleden vervangen is.
En uiteraard de vraag hoe zon spanrol kapot kan gaan.
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2019, 19:38:52 »

Staat het niet op de factuur? Anders even navragen bij de garage, maar de spanrol hoort standaard zowiezo vervangen te worden bij een distributiewissel.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
Gemarkeerd als beste antwoord door PatrickP0078 Gepost op 29 december 2019, 16:47:40
*

Rainier155
129

  • ***
    - Alfist
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2019, 16:28:09 »
Spanrol van de multiriem vervangen is helaas bij veel garage's en dealers niet standaard als bijv: de distributieriem vervangen wordt.
Enige manier om 100% zekerheid te krijgen, is eisen dat ze hem vervangen en de oude gedemonteerde laten zien.

Sterker nog, ik heb op mijn werk meerdere malen meegemaakt, dat de monteur het niet eens wil vervangen omdat het volgens het schema niet hoeft, of kreeg ik simpelweg het antwoord: "Spanner mee vervangen? Dat doen we nooit"...
En in geval van lease/ex lease autos komt het vaak zat voor dat er enkel een nieuwe riem (multi of distributieriem) geplaatst wordt zonder nieuwe spanners/looprollen/waterpomp omdat de lease er geen toestemming voor geeft.
Dus wees gewaarschuwd als je een zogenaamd "volledig onderhouden" ex lease auto koopt. :)
Alfaloos
*

164Nick
32

  • Type Alfa: 166 Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2020, 20:54:04 »
van uitgaan dat hij juist gemonteerd is, een multiriem spanrol kan kapot gaan van wegen a) te veel draaiuren otw ouderdom en/of b) van wegen een defecte dynamo vrijloop die de schokken niet meer kan opvangen met als gevolg dat de spanner zelf alle klappen krijgt.
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2020, 12:24:48 »
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Betreffende garage heeft alle spanrollen vervangen. Er werd mij verteld dat de dynamo nog de juiste waardes etc kon geven, ik heb ervoor gekozen om die niet mee te vervangen. Dus hopelijk kan ik er weer tegenaan voor een tijd!
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

164Nick
32

  • Type Alfa: 166 Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2020, 16:10:23 »
een dynamo vrijloop poelie heeft niets te maken met de juiste waardes of niet van de dynamo (tenzij hij natuurlijk aan beide richtingen vastgelopen is maar dan hoor je het en ruikt je het ook gelijk!) ,
Als hij vastgelopen is in de vrijloop richting dan ben je binnenkort alweer aan de beurt met een kapotte riem en/of spanner,
Daarom laat dat poelie controleren want die hebben zeker niet het eeuwige leven, zeker niet bij de diesels, in feiten, ze moeten vervangen worden om de 60-80dkm
succes
*

164Nick
32

  • Type Alfa: 166 Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Spanrol Multiriem afgebroken
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2020, 16:30:31 »
dit
https://www.youtube.com/watch?v=gvMw4cExDCw  filmpje laat duidelijk zien hoe zwaar de spanner het krijgt  als die vrijlooppoelie defect is