!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
accu Giulietta
« Gepost op: 5 juni 2024, 11:58:39 »
Hallo, ik heb een vraagje. Mijn accu moet ik vernieuwen van mijn Giulietta.
Moet ik echt een Start/Stop accu hebben. Ten eerste schakel ik het altijd uit of het werkt niet.
Kan ik dus een normalen 60Ah erin zetten of krijg ik dan gezeur met de computer?

Is de Mopar accu de originele (mijn vrouw heeft namelijk de zelfde accu in haar Giulietta?

Alvast bedankt,

Ronald
*

DanielH92
2.065

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2024, 12:22:10 »
Die term 'startstop accu' wordt vaak nogal overdreven, alsof het iets heel speciaals is en de prijs dan ook maar gelijk over de 200 euro moet gaan.
Ik heb in mijn vorige Giulietta (1.4MA) deze Bosch accu gezet, en startstop deed het na jaren van afwezigheid weer vanaf de dag dat ik deze plaatste.
Zo'n 'speciale' startstop accu hoeft dus helemaal niet de hoofdprijs te kosten, dan zie ik niet echt het voordeel in voor een 'normale' te kiezen.

https://www.accudeal.nl/p/bosch-s4e05-60ah-efb-start-stop-accu-640a-12v-0092s4e051/

Goede ervaring met deze site trouwens; 's morgen om 9 uur besteld,'s middags om 4 uur bezorgd met tracking van vervoerder en de oude hebben ze meegenomen. Top!
*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2024, 13:33:10 »
Oke, bedankt voor je reactie. Dit is ook wel een start/stop accu

Ronald
*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2024, 22:35:33 »
Hallo, nieuwe accu geplaatst maar nog niet starten.
Oude er weer in en even klote met startkabels deed hij het weer.
Iemand bekent met dit probleem? Accu geeft 12V en bij lopen 14 dus das goed.
Auto geeft wl melding van stuur storing?

Ronald
*

MysteryAngel
2.786

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2024, 22:59:45 »
Misschien is de nieuwe accu wel leeg.
Maar dan zou die wel met start kabels moeten starten.
Anders zou ik die accu weer gewoon terug sturen en een nieuwe vragen.

Stuur storing zou je beste even kunnen laten uitlezen.
*

DanielH92
2.065

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2024, 23:21:59 »
Check je massa kabels vanaf de accu richting de verschillende punten. Slechte massa kabels zorgen voor de gekste meldingen, waaronder stuurcorrectie niet beschikbaar.

Na het loskoppelen en opnieuw aansluiten van de accu is het trouwens normaal dat je een waslijst aan storingen (hill-hold, stuurcorrectie, nog een paar) krijgt. Die gaan vanzelf weg na een stukje rijden. Kan ook zijn dat daarna je ramen niet meer automatisch blijven openen en sluiten. Is te resetten door raam volledig te openen, knopje paar seconden vast te houden, te sluiten en ook weer paar seconden vast te houden.
*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2024, 07:13:00 »
Goede morgen, bedankt voor de reacties. Mijn broer vertelde mij ook de massa te controleren.
Oude accu is oké, doorgemeten (beetje laat) 12V en bij motor aan 14V.
Dat wordt dus zoeken.

Ronald
*

DanielH92
2.065

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2024, 07:41:50 »
Voltage zegt niets over de staat van de accu. Het gaat om het aantal ampères deze kan afgeven. Dat kan een garage voor je doormeten met een accutester.
*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #8 Gepost op: 6 juni 2024, 13:13:35 »
Hallo, las net een topic van Captain

Kleine update! De auto is twee weken geleden naar Valk geweest. Ze hebben daar alles doorgemeten en de kabelboom gecontroleerd, maar konden het probleem niet echt vinden. Auto startte aldaar herhaaldelijk goed. Enige wat het zou kunnen zijn is een startmotor die intern (incidenteel) begint met falen. Zeker weten deden zij het echter ook niet. Heb ze zodoende maar groen licht gegeven voor een nieuwe startmotor, dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten. Rijd er nu weer een weekje of twee in en tot zover doet de auto het goed en start hij overtuigender/krachtiger dan voorheen. Dus het is even afwachten, maar ga er vanuit dat het is opgelost.

Update (jaar later): dit is inderdaad het probleem geweest. De Giulietta heeft sinds de vervanging van de startmotor 0 startproblemen gehad!
 Gelogd
Vind ik leuks! 2 vinden dit leuk DanielH92 en Robert69 vind dit leuk.

Dit is het zelfde probleem. Dus denk een andere startmotor.

Ronald
*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2024, 07:57:00 »
Gesproken met verhoeven in standdaarbuiten, hij vertelde mij dat startmotor niet vaak voor komt. Hij denkt meer aan een -kabel.
Had een andere accu geplaatst maar deed ook niets. Nu mijn eigen weer erin en tot nu toe blijft hij het doen/
Volgende maand nieuwe distributie dan zou hij er ook nog effe naar kijken. Kan de -kbel niet zo goed volgen waar hij op het motorblok komt

Ronald
*

Bottas
993

  • *****
    - Super Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2024, 22:39:34 »
Wees gerust, dat gaat Rene wel oplossen
*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2024, 07:17:57 »
Moge, hoop het wel.

Heel de week met de motor naar het werk. Auto starte wel elke dag.
Van het weekend heb ik de Giulietta weer gebruikt voor een ritje.
Thuis voor de deur uitgezet en daarna niert meer starten,
Vanmiddag eens kijken of als hij koud is wel start.

Ronald
*

captain
134

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2024, 17:14:29 »
Ben benieuwd wat bij jou het probleem is. Ik kreeg bij Valk ook het verhaal dat het niet vaak voorkomt dat de startmotor van een Giulietta vervangen moet worden en dat het waarschijnlijk wat anders was. Maar na uitvoerig doormeten en checken, leek alles eigenlijk in orde. Na het uit voorzorg toch maar vervangen van de startmotor, zijn alle problemen voorgoed verdwenen.

Ik herken ook het beeld dat de accu voldoende voltage geeft. Extra opvallend bij mij was dat de auto na het monteren van startkabels de eerste paar minuten niets deed en daarna plotseling (krachtig) opstartte, terwijl je bij accuproblematiek normaal (nagenoeg) direct kunt starten met startkabels. Ook herken ik dat de auto 's ochtends altijd startte, maar het vaakst faalde wanneer ik hem relatief snel na een ritje weer wilde opstarten, bijvoorbeeld na het tanken of sporten.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

RonaldV
70

  • Type Alfa: nog geen, gereden in GTV6
  • **
    - Junior Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2024, 07:01:55 »
Hoi, klinkt inderdaad het zelfde. Begin Juli gaat hij naar Verhoeven voor nieuwe distributie dan kan hij gelijk kijken. Bedankt voor je reactie en laat weten wat er was. Gr. Ronald
*

loeki
170

  • Type Alfa: giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: accu Giulietta
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2024, 17:26:04 »
Dat probleem heb ik ook  nu ik krijg steeds melden dat mijn start/stop niet meer werk .Heb toen de ANWB gebeld om na te kijken met de boord computer. bleek dat start/stop de oorzaak is hij wou resetten maar kom steeds terug, hij zei toen dat de accu niet goed meer is  want de accu heb nieuw in gezet. hij zei als de accu moet minste 85% wezen als die minder is dan krijg de melding  weer op scherm . dat vind ik zo raar 85% is een goede accu en zei dat een druppelaar moet kopen. dan is het probleem opgelost.