!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

marco13
27

  • Type Alfa: 145
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2017, 23:45:43 »
Dat is bij mij niet het geval Marco. Ik weet wel dat de achterruitenwisser, wanneer deze is ingeschakeld, met de beweging van de voorste ruitenwissers meedoet. Dus slechts bij wissen van de voorste gaan de achterste ook. Ik zal er nog eens extra op letten of de achterwisser bij achterruitrijden meedoet.

Mijn ervaring is dat bij meerdere modellen dit het geval is. Mijn 159 doet het ook.
Giulietta zou ik zo niet zeker weten, maar het klinkt niet als een eigen leven leiden als de auto elke keer hetzelfde doet bij de zelfde handeling.
*

AdriaanQV
101

  • Type Alfa: Giulietta 1750 QV Squadra
  • ***
    - Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2017, 12:51:19 »
Klopt, sommige merken doen dat. We hadden een FIAT Panda die dat ook deed. Mijn Giulietta niet. Hoeft natuurlijk inderdaad niet te betekenen dat het bij alle modellen zo is.
Addie146T$: 145 1.6 ieL 146 1.6 TS Squadra
Roegbainder: 156 1.9jtd SW Squadra 166 2.4jtd 20v Sportronic Squadra
*

Boe
60

  • Type Alfa: Giuletta Qv
  • **
    - Junior Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #17 Gepost op: 26 december 2017, 10:35:59 »
Dit is volgens mij een normale functie... na het vervangen van de bodycomputer doet hij dit ook. Bij mijn vorige auto's had ik dit overigens ook.
*

NiekD
82

  • Type Alfa: Giulietta QV Limited Ed.
  • **
    - Junior Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2018, 11:25:20 »
Ik heb het probleem met betrekking tot de achterruitenwisser zelf ook gehad. Volgens mijn garage was het de achterruitenwisser die de 0-stand niet meer herkende. Dus een nieuwe motor geplaatst. Is in het begin even beter geweest, daarna begon die echter weer. Ben zelf ook even gaan kijken op andere Alfa fora. Toen kwam ik een recall tegen op het Engelse forum. Het schijnt dat er een update is uitgebracht voor de werking van de achterruitenwisser. Mocht de update echter niet helpen. Dan moet er alsnog een andere computer in..
Bij mij doet ie ‘t momenteel weer goed met alleen de nieuwe motor. Ik wacht het derhalve eerst nog even af.
Voor het installeren van een nieuwe computer, zouden jullie de update eerst dus ook nog kunnen proberen. :great:
Giulietta QV Rosso Competizione Limited Edition, 295 pk / 471 nm, H&S Corse getuned, JM Tuning downpipe + sportkat, JTD Performance stage 2 koppeling
*

DanielH92
1.924

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2018, 18:11:26 »
Bij mijn Giulietta uit 2011 gaat de achterruitwisser ook aan zodra de auto in achteruit gezet wordt, wanneer de automatische stand is ingeschakeld. Dat is niets geks, had mijn Clio uit 2000 zelfs al :D
*

DanielH92
1.924

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2018, 18:36:50 »
Heb in Elearn nog even de kleuren van de draden naar de achterruitenwissermotor opgezocht.
Deze zijn volgens het schema VM: Groen met een bruine streep, en BG: Wit met een gele streep.
Dan weet je welke draden je moet checken op schade bij een niet goed werkende wisser.
Volgens de tekening lopen ze langs de rechterkant.

Heb van de Giulietta al deze elektrische schema's. Als iemand ooit nog eens wat nodig heeft hoor ik het wel ;)

*

ROMEOOOO
3

  • Type Alfa: Alfa giullietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #21 Gepost op: 4 juli 2018, 14:07:59 »
Daniel,
ik zoek de stroomschema, voor de Alfa giulietta .
Kan ik die van je overnemen etc.
*

reense
10

  • Type Alfa: Giulietta 2012
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #22 Gepost op: 4 juli 2018, 17:20:54 »
Gek! Heb mijn Giulietta sinds een maand, welke ook nog steeds problemen heeft met de achter ruitenwisser. Probleem is: Die van mij gaat nooit aan, ook niet als het hevig regent. Hij gaat alleen aan wanneer ik de sproeier achter aan zet, en stopt dan ook halverwege het ruit (komt ook niet terug in 0 stand). Vanuit zichzelf gaat de ruitenwisser nooit aan.

Binnenkort maar even naar de garage om te horen of dit enkel de ruitenwisser is, of meteen de hele computer. Ik hoop op het eerste..
*

NiekD
82

  • Type Alfa: Giulietta QV Limited Ed.
  • **
    - Junior Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #23 Gepost op: 5 juli 2018, 12:46:24 »
De mijne heeft nog kort na mijn bericht van hierboven gewerkt. Inmiddels leidt die weer een eigen leven.. Binnenkort kan mijn eigen garage uodates doorvoeren op de computer van de auto. Als dit kan, plan ik daar weer een afspraak in voor de update.
Giulietta QV Rosso Competizione Limited Edition, 295 pk / 471 nm, H&S Corse getuned, JM Tuning downpipe + sportkat, JTD Performance stage 2 koppeling
*

mvho
159

  • Type Alfa: Giulietta
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2019, 20:10:03 »
Ben benieuwd of de update geholpen heeft.
*

NiekD
82

  • Type Alfa: Giulietta QV Limited Ed.
  • **
    - Junior Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2019, 20:33:21 »
Uiteindelijk was het niet meer mogelijk om via mijn eigen garage de update uit te voeren. Levering van het nieuwe systeem werd ineens stopgezet door de leverancier. Vervolgens ben ik naar de dealer geweest voor een update, maar de computer was al up-to-date.

Er zou dan dus een nieuwe computer in moeten. Dit schijnt echter behoorlijk prijzig te zijn, dus ik heb hier eerst maar vanaf gezien. Ik gebruik de achterruitenwisser niet veel en als ik 'm wel gebruik lukt het meestal om 'm stil te zetten na 5 keer wissen.
Giulietta QV Rosso Competizione Limited Edition, 295 pk / 471 nm, H&S Corse getuned, JM Tuning downpipe + sportkat, JTD Performance stage 2 koppeling
*

DanielH92
1.924

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2019, 20:46:59 »
Herkenbaar verhaal. Ik heb de stekkers gerepareerd, en hij reageert op de raarste momenten mee terwijl ik de ruitenwisserhendel aantik om de voorruit 1x te wissen. Ik weet zeker dat het probleem bij mij ook in de computer zit.

Ik rij 15min naar mijn werk, meestal lukt het me net om in die 15min dat ding na veel pogingen weer op z'n rustpositie te krijgen  :043:
*

164Nick
32

  • Type Alfa: 166 Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #27 Gepost op: 5 september 2019, 14:23:11 »
de Body Computer kan ik repareren tegen vergoeding,
je mag hem zelf brengen (Haarlem) maar opsturen kan ook,
als het mee valt heb ik het in een paar uurtjes weer klaar liggen
info via PM

 
*

Rainier155
129

  • ***
    - Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #28 Gepost op: 12 september 2019, 07:09:24 »
Er zijn gewoon reparatiekits voor de kabelboom van de achterklep, bij mij zat het probleem steeds daarin. In de 3 jaar tijd al 2x laten repareren voor 30 euro.
Alfaloos
*

DanielH92
1.924

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Achterwisser komt niet terug in 0 stand
« Reactie #29 Gepost op: 12 september 2019, 13:25:55 »
Klopt, maar als er slechts één van de draden gebroken is vind ik er een stukje tussen solderen makkelijker.
Die kabelschoentjes vertrouw ik sowieso niet, ik zou altijd voor solderen kiezen.
Bij mij zijn de draden 100% zeker in orde, en zit het probleem ergens anders.

De achterwisser wist soms namelijk zelfs wanneer ik de hendel omhoog tik (om 1x voorzijde te wissen) en blijft net zo lang doorgaan als dat ik de hendel omhoog houd.
Laat ik de hendel los dan stopt de wisser op de positie van waar ik de hendel los laat. Probleem zit dus zeker niet in een beschadigde draad maar ergens in de aansturing van de wisser (de hendel zelf of de body computer).