!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
adaptieve xenon afstellen?
« Gepost op: 27 juli 2013, 11:40:40 »
Ik heb de adaptieve xenon. Gisteren viel me op dat de bundel vrij dicht voor de auto valt, zou wel wat verder mogen. Is daar nog wat aan af te stellen of is dat inherent aan het adaptieve?
*

Alfa-Nick
74

  • Type Alfa: Alfa Romeo 147 1.6 ts
  • **
    - Junior Alfist
adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2013, 13:01:37 »
Ik zou iemand zoeken met zo een kast waar je de verlichting mee kan afstellen dan weet je of dat kan
Re: adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2013, 13:14:25 »
Met zo'n kast kun je lampen inderdaad afstellen en je kunt natuurlijk zien of je goed afgesteld staan. Maar hoe je dan weet of de lampen überhaupt afstelbaar zijn is me nog niet helemaal duidelijk..... :rolleyes:
*

Alfa-Nick
74

  • Type Alfa: Alfa Romeo 147 1.6 ts
  • **
    - Junior Alfist
adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2013, 23:38:31 »
Aha zo doende geen idee!
Hahahah succes dan verder
Heb mijn bijdrage in ieder geval geleverd
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2013, 02:10:13 »
Met zo'n kast kun je lampen inderdaad afstellen en je kunt natuurlijk zien of je goed afgesteld staan. Maar hoe je dan weet of de lampen überhaupt afstelbaar zijn is me nog niet helemaal duidelijk..... :rolleyes:

heb het zelf nog niet bekeken, maar je zal ze zowiezo op hun nulpunt moeten kunnen stellen...  eventueel moet dit ook via examiner of multiecuscan...  ze horen inderdaad vrij ver te schijnen
*

Ilhan
102

  • Type Alfa: 140 JTDM SP3 Savali
  • ***
    - Alfist
  • Alfa Fratelli
Re: adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2013, 14:42:51 »
Ik heb ook Xenon en heb m zelf afgesteld aan mijn behoeften :) gewoon voor een muur gaan staan en een lijn aanhouden. Je hebt een zeskant imbus nodig (ratel is makkelijkste) en als je je motorkap opent dan zie achter de unit twee imbus bouten één ervan moet je hebben. Als je het ziet dan weet je wel welke het moet zijn. Mocht je er niet uitkomen dan maak ik wel een foto ok.

ik hoor het wel, succes
140 JTDM SP3 Turbina Savali treatment
Re: adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2013, 14:58:35 »
Die 2 imbussen heb ik wel gezien achter op de lampunit, top, zijn dus afstelbaar.  :sign0098:
*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Re: adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2013, 18:20:13 »

Je kunt hem gerust afstellen naar eigen behoefte, maar houdt er rekening mee dat hij zich blijft corrigeren bij andere belasting enz

Als hij dat eerst al niet goed deed omdat er iets aan een sensor mankeert (was dus bij mij het geval) gaat ie dat na bijstellen ook niet doen.
QV SAVALI
Re: adaptieve xenon afstellen?
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2013, 18:26:42 »
Wat had jij precies met de sensor Robin? En wat waren de symptomen?
Gemarkeerd als beste antwoord door Gepost op 17 april 2024, 04:17:16
*

Ilhan
102

  • Type Alfa: 140 JTDM SP3 Savali
  • ***
    - Alfist
  • Alfa Fratelli
  • Annuleer Beste antwoord
  • Re: adaptieve xenon afstellen?
    « Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2013, 09:25:09 »
    Hi,

    Dat met die sensor had ik ook toen ik 'm net nieuw had, ze hadden 'm afgesteld maar was zo laag gericht dat je op onverlichte wegen weinig zag.

    In die sensor zit een vloeistof (vergelijkbaar met waterpas) en daarom past het zich automatisch aan (wettelijk verplicht) maar je kan het wel hoger afstellen. Ik heb destijds een vriend gevraagd of hij even wilde kijken of hij verblind werd van die mega lichtbundel :great: en is dus prima (met gevoel kom je aardig ver).

    Het komt wel eens voor dat die koplampen een optater krijgen op bijv. een klinker weg of kuilen en dan raakt die Xenon niveau regelaar wel eens in de war. Zeker bij (mijn) verlaagde versie. Dit komt ook voor bij andere merken.

    Xenon heft veel voordelen maar gaat natuurlijk gepaard met wat nadeeltjes. Het grootste nadeel is dat als ik mijn ruiten sproei mijn hele sproeivloeistof tank leeg gezogen wordt !!! niet normal hoe snel dat gaat. Ik heb het kabeltje naar de koplampen nu losgehaald (bij de wielkast achter de zwarte spatkappen)
    140 JTDM SP3 Turbina Savali treatment
    Re: adaptieve xenon afstellen?
    « Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2013, 10:52:30 »
    We gaan het gewoon eens proberen.
    *

    ROBIN
    1.113

    • Type Alfa: Giulietta QV
    • *****
      - Super Alfist
    Re: adaptieve xenon afstellen?
    « Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2013, 16:14:48 »
    Wat had jij precies met de sensor Robin? En wat waren de symptomen?

    Die symptomen kunnen natuurlijk verschillend zijn , maar in mijn geval scheen ik echt vogels uit de bomen, zo hoog stond ie,
    terwijl de auto totaal niet zwaar beladen was.
    Dus daaruit kwam dat die sensor vervangen moest worden.
    QV SAVALI
    Re: adaptieve xenon afstellen?
    « Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2013, 16:21:57 »
    Haha, nou ik schijn de mollen uit de grond.....Nulpuntstelling bij starten doet het trouwens wel gewoon.
    *

    corsa54
    564

    • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
    • *****
      - Super Alfist
    Re: adaptieve xenon afstellen?
    « Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2013, 23:29:52 »

    Xenon heft veel voordelen maar gaat natuurlijk gepaard met wat nadeeltjes. Het grootste nadeel is dat als ik mijn ruiten sproei mijn hele sproeivloeistof tank leeg gezogen wordt !!! niet normal hoe snel dat gaat. Ik heb het kabeltje naar de koplampen nu losgehaald (bij de wielkast achter de zwarte spatkappen)
    Herkenbaar! Had hetzelfde met mijn 33 QV (geen xenon, maar wel koplampsproeiers, die op een Turks Politiewaterkanon niet zouden misstaan  :))

    Geen idee, of dit met de tegenwoordige elektronicawizzardry nog werkt (maar gegeven het feit, dat het Giulietta-brein niet protesteert over jouw losgetrokken stekkertjes zou het kunnen werken) , maar ik heb destijds een relaistje  tussen het koplampsproeipompje geplaatst, wat bekrachtigd werd door de plus van de achterruitverwarming. Ik kon dan de voorruit sproeien zonder het koplampwaterkanon. Als ik de koplampen dan even wilde meesproeien, zette ik even de achterruitverwarming aan. (geen extra schakelaars en nauwelijks extra bedrading).
    *

    Jetronic
    1.299

    • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
    • *****
      - Super Alfist
    Re: adaptieve xenon afstellen?
    « Reactie #14 Gepost op: 30 juli 2013, 23:49:02 »
    koplampsproeiers gaan enkel als de koplampen branden, dus eigenlijk zit dat er al in :)