!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Xavier
143

  • Type Alfa: Giulia, Spider, 33, 156
  • ***
    - Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Gepost op: 11 maart 2011, 14:47:59 »
E10 benzine, of wel benzine waar 10% ethanol in vermengd is wordt steeds vaker aangeboden in de buurlanden. Sterker nog, in sommige landen kun je straks alleen E10 benzine tappen ipv Euro 95..
 
Goed nieuws is dat ALLE Giulietta's probleemloos E10 slikken.
 
Overigens volgens Alfa Romeo Deutschland is dat het geval voor volgende modellen en motoren:
 
E10-Verträglichkeit der Kraftfahrzeuge
Nachfolgend aufgeführte Modelle sind E10-verträglich nach E DIN 51626-1.*:
  • 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • 8C: 4.7 32V
  • MiTo
  • Giulietta
Im Zweifelsfall wenden Sie sich bitte an den nächsten Alfa Romeo-Händler oder die Alfa Romeo-Kundenbetreuung unter Telefon 00800 / 2532 0000 (kostenfrei im Festnetz der Deutschen Telekom AG).
*Voraussetzung ist, dass die verwendeten Kraftstoffe keine metallischen Additive enthalten
Salutazione Cordiale
Ex.1.4 Multiair TCT Distinctive, Rosso Alfa, Pelle Nero Intrecciata, Pack Business, Dashboard in Rosso Alfa, Buitenspiegelkappen in Chroom.
*

Trigger
204

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta
  • ***
    - Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2011, 15:02:36 »
Dat is leuk om te horen! :) alleen jammer dat we hier in Belgie nog niet echt into E10 zijn.
Ik denk wel dat je alle benzine-Giulietta's bedoelt, het lijkt me raar mochten de diesels dat ook slikken.
Giulietta Alfa Rosso Metallizzato - Sport Pack 1 met 17" Sportiva - leer-microvezel met rood stiksel
ex: 156 1.8TS

http://www.clubalfaromeo.nl/forum/stel-je-voor/ciao-bella/
*

Xavier
143

  • Type Alfa: Giulia, Spider, 33, 156
  • ***
    - Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2011, 16:53:05 »
Yep, benzine alfa's
 
In frankrijk is het al overal verkrijgbaar, de E10. EN in sommige landen is de brandstof goedkoper dan de normale Euro 95.
Nu een beetje leedvermaak: VW FSI motoren en TFSI motoren zijn op een paar uitzonderingen na NIET geschikt...
Salutazione Cordiale
Ex.1.4 Multiair TCT Distinctive, Rosso Alfa, Pelle Nero Intrecciata, Pack Business, Dashboard in Rosso Alfa, Buitenspiegelkappen in Chroom.
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2011, 20:35:49 »
en rijdt de Juule dan vlotter of is dat hetzelfde?
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2011, 22:10:06 »
Citaat van: Timothy84;6164
en rijdt de Juule dan vlotter of is dat hetzelfde?
In principe niet. Waarschijnlijk lever je wat in en wordt het verbruik wat hoger, omdat de energieinhoud van ethanol flink lager is, dan van benzine.
Ik vind het trouwens sowieso drankmisbruik om ethanol te verbranden, in plaats van lekker op te drinken....;)
*

Ma0tt
232

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB 120pk
  • ***
    - Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2011, 22:35:08 »
Snap de heisa rond die e10 ook niet helemaal. We hebben er tenslotte niks aan tenzij dat het wat goedkoper is(als dat zo blijft.).
Ze slikken het mss wel allemaal maar niemand weet wat de gevolgen op de rubberen onderdelen na bv 10j zijn.. Ik blijf in ieder geval nog de klassiekers tanken zolang ze beschikbaar blijven.
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2011, 22:43:26 »
same here, snap de reden van de E10 brol niet. draagt tot niets bij.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2011, 23:06:21 »
Citaat van: Ma0tt;6177
Snap de heisa rond die e10 ook niet helemaal. We hebben er tenslotte niks aan tenzij dat het wat goedkoper is(als dat zo blijft.).
Ze slikken het mss wel allemaal maar niemand weet wat de gevolgen op de rubberen onderdelen na bv 10j zijn.. Ik blijf in ieder geval nog de klassiekers tanken zolang ze beschikbaar blijven.
Alle auto's vanaf 1996 moeten van ethanolbestendige rubbers en plastics zijn voorzien, dus ik verwacht daar geen probleem.
Vergeet niet, dat alle Euro95 in Europa op z'n minst een paar procent (2 tot 4) ethanol bevat.  Ethanol is azeotroop (vergeet dat maar weer meteen...) maar het betekent, dat de dampspanning van een benzine-ethanolmengsel hoger is, dan de dampspanning van de benzine en de ethanol afzonderlijk. De basisbenzine moet dus worden aangepast op bijmenging van ethanol. En dat betekende, dat toen de Roverheid op dit idee kwam, alle oliemaatschappijen mee moesten. Als je namelijk een benzine met ethanol op een benzine zonder kiepert kan de dampspanning te hoog worden.
Premium benzines bevatten vaak nog geen ethanol. Er wordt van uitgegaan, dat gebruikers hiervan het niet mixen met Euro95. Van Shell V-Power weet ik het zeker, van BP Ultimate vermoed ik het, van de anderen heb ik nog wel eens m'n twijfels.
*

ExTaxi
868

  • Type Alfa: Mazda 3 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.autopics.nl
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2011, 23:49:44 »
Ik heb inmiddels 2 keer een tank E10 er doorheen gestookt...........geen verschil
(klassieke) autosport fotografie www.autopics.nl
volg Autopics nu ook op Facebook http://www.facebook.com/Autopics.nl
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2011, 17:33:57 »
Volgens de BP-website bevat Ultimate geen ethanol. Het is overigens ook het enige wat ik tank, omdat ik bijna nergens anders nog 98 kan vinden. :/
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Hengel
490

  • ****
    - Senior Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2011, 23:32:22 »
Citaat van: corsa54;6172
In principe niet. Waarschijnlijk lever je wat in en wordt het verbruik wat hoger, omdat de energieinhoud van ethanol flink lager is, dan van benzine.
Ik vind het trouwens sowieso drankmisbruik om ethanol te verbranden, in plaats van lekker op te drinken....;)

Is het niet zo dat Ethanol is klopvaster (hoger octaan getal) is dan benzine en dat daardoor meer vermogen uit de zelfde motor wordt gehaald? Alleen ga je dit alleen merken bij motoren die wat meer op het randje zitten qua tunning. En met 10% zal de winst daar marginaal zijn.
1.4 TB Multiair TCT Distinctive, Nero, Leder Rood, Pack Business, Pack Sport III, 18" 8c velgen, Brembo remmen.
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Alfa's aan de alcohol...E10 Brandstof
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2011, 22:33:01 »
Citaat van: Hengel;9067
Is het niet zo dat Ethanol is klopvaster (hoger octaan getal) is dan benzine en dat daardoor meer vermogen uit de zelfde motor wordt gehaald? Alleen ga je dit alleen merken bij motoren die wat meer op het randje zitten qua tunning. En met 10% zal de winst daar marginaal zijn.
Dat zou inderdaad zo zijn, als het octaangetal van de uiteindelijke brandstof hoger zou zijn. Maar omdat de basisbrandstof toch moe(s)t worden aangepast voor het bijmengen van ethanol i.v.m. de dampspanning, zorgt elke raffinaderij er echt voor, dat het octaangetal van Euro95 aan de pomp krek 95 is, of er nou 2, 4 of 10% ethanol in zit. Voor een beetje raffinaderij kost het "weggeven" van één punt octaan al gauw een miljoen Euro per dag! Blijft de lagere energieinhoud.
 
Overigens zul je met een moderne motor (met pingelsensor) wel het verschil moeten merken tussen Euro95 en premium benzine (nog) zonder ethanol. Deze hebben een hoger octaangetal, en bovendien houden/maken ze de motor schoner, waardoor de octaanbehoefte van de motor lager blijft/wordt en de elektronica niet hoeft terug te regelen.