!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Robert69
1.854

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
Re: Auto loopt niet goed, garage weet het niet
« Reactie #105 Gepost op: 2 juni 2025, 20:39:31 »
Citaat van: GT1986 op  2 juni 2025, 18:39:34
Is inderdaad een standaard map. Dus ik zou slechte tuning als oorzaak uitsluiten, want dan had elke door Squadra gechipte MA deze klachten.

Wordt die niet aangepast aan de auto? Ik weet dat ze bij H&S echt uren bezig zijn geweest met mijn Giulia. Geen idee wat ze precies gedaan hebben, maar zag wel dat Thijs lang bezig is geweest met tabellen met cijfertjes.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Geert_Zwienesteert
114

• Type Alfa: Giulietta
    - Alfist
« Reactie #106 Gepost op: 11 juni 2025, 18:44:38 »
Ik vind het ook een beetje gek dat de garage hier verder geen raad mee weet, maar zij geven aan dat het niet te zien is aan de ma unit. Op de gok een nieuwe unit installeren is dan misschien ook niet voor de hand liggend. Dat wordt wel een dure, zonder zeker te weten of dat het probleem is.
Zij zeggen: rij er mee door tot er iets echt kapot gaat en dan weet je het... Maar daar wordt ik ook niet blij van, plus, wat gaat er dan nog meer kapot.

Ik ben zojuist bij garage Henk van Boven in Emmen geweest. De monteur daar sprak mij aan op deze post van mij, en hij was hier niet zo blij mee.
Blijkbaar heb ik verkeerd opgevat wat hij des tijds heeft gezegd of bedoelde, hij gaf zojuist namelijk aan dat zij nooit een auto de garage zouden laten verlaten als ze denken dat deze kapotloopt, en dat hij des tijds heeft gesuggereerd om door te rijden tot de auto een foutcode geeft (en dus niet: doorrijden tot er iets kapot gaat, zoals ik het hier heb verwoord).
Wat mij betreft een subtiel verschil, want als er een foutcode is, is er volgens mij iets kapot - in ieder geval heb ik niet bewust andere woorden gebruikt.
Maar het zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen en ik kan mij van de garage uit ook voorstellen dat ik in deze bewoordingen een verkeerde boodschap overbreng, en dat die boodschap niet is wat zij uit willen stralen.
Ik heb de monteur beloofd om dit te rectificeren, en het lijkt me dan ook wel goed om in ieder geval te zorgen dat ik hier zorgvuldig ben met de bewoordingen die zij hebben gebruikt, dus bij deze.
*

donjunior
18

• Type Alfa: Giulietta 940 1.4 170PK
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #107 Gepost op: 11 juni 2025, 20:38:45 »
Ik vind het ook een beetje gek dat de garage hier verder geen raad mee weet, maar zij geven aan dat het niet te zien is aan de ma unit. Op de gok een nieuwe unit installeren is dan misschien ook niet voor de hand liggend. Dat wordt wel een dure, zonder zeker te weten of dat het probleem is.
Zij zeggen: rij er mee door tot er iets echt kapot gaat en dan weet je het... Maar daar wordt ik ook niet blij van, plus, wat gaat er dan nog meer kapot.

Ik ben zojuist bij garage Henk van Boven in Emmen geweest. De monteur daar sprak mij aan op deze post van mij, en hij was hier niet zo blij mee.
Blijkbaar heb ik verkeerd opgevat wat hij des tijds heeft gezegd of bedoelde, hij gaf zojuist namelijk aan dat zij nooit een auto de garage zouden laten verlaten als ze denken dat deze kapotloopt, en dat hij des tijds heeft gesuggereerd om door te rijden tot de auto een foutcode geeft (en dus niet: doorrijden tot er iets kapot gaat, zoals ik het hier heb verwoord).
Wat mij betreft een subtiel verschil, want als er een foutcode is, is er volgens mij iets kapot - in ieder geval heb ik niet bewust andere woorden gebruikt.
Maar het zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen en ik kan mij van de garage uit ook voorstellen dat ik in deze bewoordingen een verkeerde boodschap overbreng, en dat die boodschap niet is wat zij uit willen stralen.
Ik heb de monteur beloofd om dit te rectificeren, en het lijkt me dan ook wel goed om in ieder geval te zorgen dat ik hier zorgvuldig ben met de bewoordingen die zij hebben gebruikt, dus bij deze.
.. als ze nou jou auto net zo zorgvuldig zouden diagnostiseren als dat ze klanten gaan wijzen op fouten op een forum. Dan komen we tenminste ergens.
*

Geert_Zwienesteert
114

• Type Alfa: Giulietta
    - Alfist
« Reactie #108 Gepost op: 13 juni 2025, 10:11:16 »

.. als ze nou jou auto net zo zorgvuldig zouden diagnostiseren als dat ze klanten gaan wijzen op fouten op een forum. Dan komen we tenminste ergens.

Tja, ik weet ook niet zo goed wat ik er zelf van moet vinden. Aan de balie werd mij gezegd dat ik hier zou hebben gepost dat ze zeiden om door te rijden tot 'de motor ploft'. Toen ik het later zelf teruglas vond ik het wel meevallen allemaal, maar ik heb het maar gerectificeerd zodat ik er in ieder geval niet fout mee zit.
*

Robert69
1.854

- Super Alfist
« Reactie #109 Gepost op: 13 juni 2025, 12:24:13 »
Noem mij een azijnzeiker maar het advies om door te rijden totdat zich een foutmelding voordoet is net zo goed een raar advies. Dat is een beetje hetzelfde als dat jouw financieel adviseur tegen je zegt: Tjaaa....als ik jou was zou ik je geld op rood of zwart zetten voor het beste rendement. Als het balletje op rood valt dan weet je het.

Misschien toch maar een nieuw MA unit installeren? Dat is uiteindelijk misschien goedkoper dan uren steken in iets waar ze blijkbaar niet achter kunnen komen.
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulia Veloce
*

GT1986
1.463

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    - Super Alfist
« Reactie #110 Gepost op: 13 juni 2025, 13:29:14 »
Een nieuwe MA-unit plaatsen kost je algauw 1,5 mille. Dat is ook niet iets dat je maar even doet.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Brams77
134

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Alfist
« Reactie #111 Gepost op: 13 juni 2025, 18:37:55 »
Citaat van: Robert69 op  2 juni 2025, 20:39:31
Citaat van: Robert69 op  2 juni 2025, 20:39:31
Is inderdaad een standaard map. Dus ik zou slechte tuning als oorzaak uitsluiten, want dan had elke door Squadra gechipte MA deze klachten.

Wordt die niet aangepast aan de auto? Ik weet dat ze bij H&S echt uren bezig zijn geweest met mijn Giulia. Geen idee wat ze precies gedaan hebben, maar zag wel dat Thijs lang bezig is geweest met tabellen met cijfertjes.

Het verschil tussen H&S en Squadra is dit:

H&S maakt een custom tune die voor jouw persoonlijke voertuig wordt geoptimaliseerd incl rollerbank pulls wat inderdaad wel wat tijd kost.

De Squadra tune is een tune waar zeker ontwikkeling en onderzoek in zit en is betrouwbaar/safe, maar is een standaard map die zo op je ECU wordt geschreven zonder individuele optimalisering.

Ik heb zelf een Squadra tune maar een individuele tune is wel mooier (als het goed gedaan is natuurlijk) ik ben ergens zelf wel benieuwd of H&S nog iets meer uit mijn auto zou kunnen halen, maar dit is een beetje off topic.

Dat de Squadra tune deze issues veroorzaakt lijkt me heel stug.
*

Bottas
1.403

- Super Alfist
« Reactie #112 Gepost op: 13 juni 2025, 18:47:29 »
Die rollerbank test zou ik dan ergens anders laten doen, zonder voorinformatie.
Anders krijg je dat slager en vlees effect.
Dat zou ik dan uitsluiten.
*

brinkerik
1.943

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #113 Gepost op: 13 juni 2025, 20:05:12 »

Henk v Boven..  als je mee leest,  vraag je klant om de auto terug te brengen, en help mee met een oplossing.

Deze klant en Alfa verdient het om een kundige reparatie, en jullie zijn hier imo prima toe in staat.
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

DanaBanana
1.088

- Super Alfist
« Reactie #114 Gepost op: 13 juni 2025, 20:10:40 »
H&S maakt een custom tune die voor jouw persoonlijke voertuig wordt geoptimaliseerd incl rollerbank pulls wat inderdaad wel wat tijd kost.
Waarom zou dat nodig zijn? Af-fabriek hebben alle exemplaren toch ook dezelfde mapping en niet een mapping voor "jouw persoonlijke voertuig"? Als er al redenen zijn om het motor management per exemplaar anders te laten functioneren, dan zou dat niet opgelost moeten worden d.m.v. een "persoonlijke mapping" maar d.m.v. adapties die de software zelf doet.

*

DanaBanana
1.088

- Super Alfist
« Reactie #115 Gepost op: 13 juni 2025, 20:18:57 »

Henk v Boven..  als je mee leest,  vraag je klant om de auto terug te brengen, en help mee met een oplossing.

Deze klant en Alfa verdient het om een kundige reparatie, en jullie zijn hier imo prima toe in staat.
Op zich een hele sympathieke oproep. Het probleem is echter dat niemand een kundige reparatie kan doen, als niet duidelijk is wat de oorzaak van het probleem is. Dan wordt het (in ieder geval voor een deel) gokken en wat onderdelen vervangen oid. En als dat het dan niet blijkt te zijn, het langer gaat duren en de kosten gaan oplopen, dan is de klant ook weer teleurgesteld en ontevreden. (Begrijpelijk). Maar tegelijkertijd vind ik het daarom dus ook begrijpelijk dat de garage hiermee terughoudend is. En zélfs het advies om dan maar door te rijden totdat er hopelijk een duidelijke foutmelding komt die dan hopelijk een duidelijkere indicatie geeft waar gezocht moet worden, kan ik (in tegenstelling tot sommige anderen) wel enigszins begrijpen.
*

Robert69
1.854

- Super Alfist
« Reactie #116 Gepost op: 14 juni 2025, 08:05:15 »
Waarom zou dat nodig zijn? Af-fabriek hebben alle exemplaren toch ook dezelfde mapping en niet een mapping voor "jouw persoonlijke voertuig"? Als er al redenen zijn om het motor management per exemplaar anders te laten functioneren, dan zou dat niet opgelost moeten worden d.m.v. een "persoonlijke mapping" maar d.m.v. adapties die de software zelf doet.

Laat ik de vraag omdraaien: waarom zou H&S al snel een paar uur steken in het analyseren en aanpassen van de mapping als hetzelfde resultaat bereikt wordt door simpelweg wat software over te zetten? Dan kunnen ze meer auto's in dezelfde tijd doen en dus meer verdienen.

Zoals bekend ben ik geen techneut (zoals 99%) maar zou het niet kunnen dat ingereden auto's onderling licht verschillen door bijvoorbeeld de rijstijl, mate van onderhoud of gebruikte materialen? Of door hardwarematige aanpassingen zoals in mijn geval een custom uitlaat en carbon buitenspiegels?

dat va die spiegels is een grapje he
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulia Veloce
*

Brams77
134

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Alfist
« Reactie #117 Gepost op: 14 juni 2025, 10:29:21 »
Ik ben vooral benieuwd wat @DanaBanana van die buitenspiegels van jouw gaat zeggen @Robert69 😜
*

Robert69
1.854

- Super Alfist
« Reactie #118 Gepost op: 14 juni 2025, 12:38:37 »
Ik ben vooral benieuwd wat @DanaBanana van die buitenspiegels van jouw gaat zeggen @Robert69 😜

Iedereen weet dat carbon spiegels het rijgedrag significant beinvloeden. Want lichter materiaal, dus lager brandstofverbruik. Bovendien zwart van kleur dus veel sneller opgewarmd waardoor je veel soepeler schakelt en accelereert.
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulia Veloce
*

Taeke
551

• Type Alfa: Giulietta 1.4 ma sportiva
    - Super Alfist
« Reactie #119 Gepost op: 14 juni 2025, 13:04:05 »