!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
RutgerKET, jt, BasQV81, Rubyroo en 1 gast bekijken dit topic.
Olie is goed doorgespoeld , wel goed om zo nu en dan te doen.... Wel gek dat juist bij volgas de auto inhoud, je zou bijna aan een vacuüm lek denken
Citaat van: Taeke op 29 april 2025, 11:13:24Olie is goed doorgespoeld , wel goed om zo nu en dan te doen.... Wel gek dat juist bij volgas de auto inhoud, je zou bijna aan een vacuüm lek denken Ik heb dit doorgegeven aan mijn maat.Hij reageert met het volgende:'Misschien ff vragen waarom? En waar? Ik zie er niet meteen een verband in. Maar hij houdt ook niet constant in. Hij verliest pulserend zijn turbo druk bij wot en behoud zijn druk bij net niet wot.'(Wot = wide open throttle).Ben benieuwd Taeke of dit bij jou nog iets oproept?
Ik zou met een dergelijk debakel toch sterk overwegen om MES en bijbehorende kabel aan te schaffen. Scheelt je zoveel sores, kan je alle codes uitlezen, grafiekje maken met turbo druk, inlaat druk etc. Mocht je op miraculeuze wijze in de buurt van Heerenveen wonen mag je ook best een x langsrijden dat we MES er aan slingeren...
Wel even op internet gezocht"The WOT switch is designed to detect when the throttle is fully opened, meaning that the accelerator pedal has been pushed all the way down to the floor. When the switch is triggered, it sends a signal to the engine control module (ECM), which then adjusts the fuel and ignition timing to maximize engine performance."Heb je hier iets aan?
Wat is er uit gekomen?
Citaat van: Taeke op 4 mei 2025, 19:18:59Citaat van: Taeke op 4 mei 2025, 19:18:59Wat is er uit gekomen?Helaas nog geen conclusies. De auto liep ook best goed, het schommelen is momenteel vooral in de 4 en de 5, dus lastig testen.Vermoeden dat het toch wel iets met de turbo te maken heeft.Ik ga de software zelf ook aanschaffen en dan verder testen
Log de turbodruk, inlaat druk, toerental even met MultiEcuScan dat helpt het wat makkelijk te visualiseren. Turbodruk ligt aan de tuner maar dat zal ergens rond de 1.5 bar piek zijn aflopend naar ergens rond de 1bar waarschijnlijk. Check de vacuum slangetjes allemaal even dat er geen gaatjes in zitten (en niet verkeerd om), kan ook gewoon zijn dat je drukregelklep aan het einde van zijn latijn is (als de solenoid helemaal vochtig van de olie is, leidingen enzo grote kans..)meer voorspanning kan je proberen natuurlijk maar als dat werkt betekend dat enkel dat een vorige eigenaar, garage daar aan heeft zitten rommelen want normaliter is dit geen probleem bij de GT1446's (eerder de GT1238's in de 135PK mito 1.4 multiairs dat dat nog wel eens voorkomt dat ze koud ratelen)
Citaat van: thijsk89 op 26 april 2025, 19:39:55Log de turbodruk, inlaat druk, toerental even met MultiEcuScan dat helpt het wat makkelijk te visualiseren. Turbodruk ligt aan de tuner maar dat zal ergens rond de 1.5 bar piek zijn aflopend naar ergens rond de 1bar waarschijnlijk. Check de vacuum slangetjes allemaal even dat er geen gaatjes in zitten (en niet verkeerd om), kan ook gewoon zijn dat je drukregelklep aan het einde van zijn latijn is (als de solenoid helemaal vochtig van de olie is, leidingen enzo grote kans..)meer voorspanning kan je proberen natuurlijk maar als dat werkt betekend dat enkel dat een vorige eigenaar, garage daar aan heeft zitten rommelen want normaliter is dit geen probleem bij de GT1446's (eerder de GT1238's in de 135PK mito 1.4 multiairs dat dat nog wel eens voorkomt dat ze koud ratelen)Ik quote je nog even in de hoop dat je het leest Wat bedoel je precies met de drukregelklep in deze? Want hiermee bedoel je niet de blow-off (inlaatkant turbo) of de wastegate (achter de turbo) denk ik? Hoe ziet het eruit en waar kan ik deze drukregelklep vinden?
Citaat van: Geert_Zwienesteert op 13 mei 2025, 16:40:39Citaat van: thijsk89 op 26 april 2025, 19:39:55Log de turbodruk, inlaat druk, toerental even met MultiEcuScan dat helpt het wat makkelijk te visualiseren. Turbodruk ligt aan de tuner maar dat zal ergens rond de 1.5 bar piek zijn aflopend naar ergens rond de 1bar waarschijnlijk. Check de vacuum slangetjes allemaal even dat er geen gaatjes in zitten (en niet verkeerd om), kan ook gewoon zijn dat je drukregelklep aan het einde van zijn latijn is (als de solenoid helemaal vochtig van de olie is, leidingen enzo grote kans..)meer voorspanning kan je proberen natuurlijk maar als dat werkt betekend dat enkel dat een vorige eigenaar, garage daar aan heeft zitten rommelen want normaliter is dit geen probleem bij de GT1446's (eerder de GT1238's in de 135PK mito 1.4 multiairs dat dat nog wel eens voorkomt dat ze koud ratelen)Ik quote je nog even in de hoop dat je het leest Wat bedoel je precies met de drukregelklep in deze? Want hiermee bedoel je niet de blow-off (inlaatkant turbo) of de wastegate (achter de turbo) denk ik? Hoe ziet het eruit en waar kan ik deze drukregelklep vinden?Als je het slangetje die vanuit de wastegate actuator volgt dan kom je hem tegen, ziet er zo uit:Check even goed alle slangetjes die van/hier naar toe lopen op gaatjes, scheurtjes. Als de solenoid en slangetjes zelf enorm vettig/smoezelig is van de oliedampen (van carterventilatie, die ook voor de ingang v/d turbo in het inlaatkanaal komt en waar dus ook de solenoid in 'afblaast') zou het zomaar kunnen zijn dat deze zijn beste tijd gehad heeft.. Maar zoals altijd met dit soort dingen, het kunnen meerdere dingen (of combinatie van) zijn.. En post de logs die je gemaakt hebt hier eens, misschien dat er wat info uit te halen valt.