!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

RutgerKET, jt, BasQV81, Rubyroo en 1 gast bekijken dit topic.

*

Geert_Zwienesteert
147

• Type Alfa: Giulietta
    - Alfist
Re: Auto loopt niet goed, garage weet het niet
« Reactie #30 Gepost op: 29 april 2025, 11:52:30 »
Ja die is goed doorgespoeld, en de benzinetank ook :D
Ik ga dat even opperen bij mijn maat, van het vacuum lek. Hij had de turbodrukmeter aan de verkeerde kant van de turbo aangesloten waardoor alleen de druk af te lezen was, en geen vacuum waarden. Maar omdat hij daarmee geen problemen verwachtte besloten het zo te laten.
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #31 Gepost op: 29 april 2025, 12:02:45 »
Olie is goed doorgespoeld ;D, wel goed om zo nu en dan te doen.... Wel gek dat juist bij volgas de auto inhoud, je zou bijna aan een vacuüm lek denken  ::)

Ik heb dit doorgegeven aan mijn maat.
Hij reageert met het volgende:
'Misschien ff vragen waarom? En waar? Ik zie er niet meteen een verband in. Maar hij houdt ook niet constant in. Hij verliest pulserend zijn turbo druk bij wot en behoud zijn druk bij net niet wot.'
(Wot = wide open throttle).
Ben benieuwd Taeke of dit bij jou nog iets oproept?
*

jt
440

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Senior Alfist
« Reactie #32 Gepost op: 29 april 2025, 12:31:01 »
Ik zou met een dergelijk debakel toch sterk overwegen om MES en bijbehorende kabel aan te schaffen. Scheelt je zoveel sores, kan je alle codes uitlezen, grafiekje maken met turbo druk, inlaat druk etc. Mocht je op miraculeuze wijze in de buurt van Heerenveen wonen mag je ook best een x langsrijden dat we MES er aan slingeren...
Mijn alfa's: Giulietta 1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

Taeke
636

• Type Alfa: Giulietta 1.4 ma sportiva
    - Super Alfist
« Reactie #33 Gepost op: 29 april 2025, 14:03:59 »
Olie is goed doorgespoeld ;D, wel goed om zo nu en dan te doen.... Wel gek dat juist bij volgas de auto inhoud, je zou bijna aan een vacuüm lek denken  ::)

Ik heb dit doorgegeven aan mijn maat.
Hij reageert met het volgende:
'Misschien ff vragen waarom? En waar? Ik zie er niet meteen een verband in. Maar hij houdt ook niet constant in. Hij verliest pulserend zijn turbo druk bij wot en behoud zijn druk bij net niet wot.'
(Wot = wide open throttle).
Ben benieuwd Taeke of dit bij jou nog iets oproept?
Nou, ik ben geen technicus.... Zat de denken" druk wordt hoger en hoger, als ergens een gaatje zit dan gaat dat natuurlijk ook meer en meer lekken..
Kan het ook zijn dat er te veel lucht t.o.v. brandstof binnenkomt?
*

Taeke
636

- Super Alfist
« Reactie #34 Gepost op: 29 april 2025, 14:08:23 »
Wel even op internet gezocht
"The WOT switch is designed to detect when the throttle is fully opened, meaning that the accelerator pedal has been pushed all the way down to the floor. When the switch is triggered, it sends a signal to the engine control module (ECM), which then adjusts the fuel and ignition timing to maximize engine performance."
Heb je hier iets aan?
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #35 Gepost op: 29 april 2025, 15:16:59 »
Ik zou met een dergelijk debakel toch sterk overwegen om MES en bijbehorende kabel aan te schaffen. Scheelt je zoveel sores, kan je alle codes uitlezen, grafiekje maken met turbo druk, inlaat druk etc. Mocht je op miraculeuze wijze in de buurt van Heerenveen wonen mag je ook best een x langsrijden dat we MES er aan slingeren...

Ik ben zelf niet bekend met MES. Zou best bereid zijn om het aan te schaffen, maar als je daar ervaring mee hebt lijkt het me zeker interessant om daar eens samen naar te kijken.
Ik woon in Emmen, ritje Heerenveen is geen probleem. Ik stuur je mijn nummer even in een dm!
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #36 Gepost op: 29 april 2025, 15:22:07 »
Wel even op internet gezocht
"The WOT switch is designed to detect when the throttle is fully opened, meaning that the accelerator pedal has been pushed all the way down to the floor. When the switch is triggered, it sends a signal to the engine control module (ECM), which then adjusts the fuel and ignition timing to maximize engine performance."
Heb je hier iets aan?

Voor zover we het konden zien zagen alle slangen er goed uit. Dat de auto misschien arm loopt is ook een beetje mijn angst, en 1 van de redenen dat ik het niet zie zitten om maar door te rijden tot duidelijk wordt wat het probleem is :D

Die ecm ga ik mij even in verdiepen, ik had er nog niet eerder van gehoord. Ik vermoed niet dat het daarin zit omdat ik ook eens heb gehad dat de auto pas na 3 seconden oppakte, toen ik ergens in de wijk reed. Maar alles helpt, om te zoeken. Bedankt voor je tips.
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #37 Gepost op: 4 mei 2025, 19:16:15 »
Bij deze maar even een eervolle vermelding voor forumlid jt. Die heeft zijn zondag besteed aan het maken van een datalog van mijn auto (met multiecuscan). Super tof jt dat je dit zomaar voor me hebt gedaan, en ook nog eens onder het genot van een paar goede tosti's, helemaal top!
*

Taeke
636

- Super Alfist
« Reactie #38 Gepost op: 4 mei 2025, 19:18:59 »
Wat is er uit gekomen?
*

Robert69
2.027

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #39 Gepost op: 4 mei 2025, 20:41:06 »
Goed om te lezen! Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed adres voor tosti's!
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #40 Gepost op: 5 mei 2025, 11:50:18 »
Citaat van: Taeke op  4 mei 2025, 19:18:59
Wat is er uit gekomen?

Helaas nog geen conclusies. De auto liep ook best goed, het schommelen is momenteel vooral in de 4 en de 5, dus lastig testen.
Vermoeden dat het toch wel iets met de turbo te maken heeft.
Ik ga de software zelf ook aanschaffen en dan verder testen
*

Taeke
636

- Super Alfist
« Reactie #41 Gepost op: 5 mei 2025, 11:58:04 »
Citaat van: Geert_Zwienesteert op  5 mei 2025, 11:50:18
Citaat van: Geert_Zwienesteert op  5 mei 2025, 11:50:18
Wat is er uit gekomen?

Helaas nog geen conclusies. De auto liep ook best goed, het schommelen is momenteel vooral in de 4 en de 5, dus lastig testen.
Vermoeden dat het toch wel iets met de turbo te maken heeft.
Ik ga de software zelf ook aanschaffen en dan verder testen
Houd ons op de hoogte, wie weet....
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #42 Gepost op: 13 mei 2025, 16:40:39 »
Log de turbodruk, inlaat druk, toerental even met MultiEcuScan dat helpt het wat makkelijk te visualiseren. Turbodruk ligt aan de tuner maar dat zal ergens rond de 1.5 bar piek zijn aflopend naar ergens rond de 1bar waarschijnlijk. Check de vacuum slangetjes allemaal even dat er geen gaatjes in zitten (en niet verkeerd om), kan ook gewoon zijn dat je drukregelklep aan het einde van zijn latijn is (als de solenoid helemaal vochtig van de olie is, leidingen enzo grote kans..)

meer voorspanning kan je proberen natuurlijk maar als dat werkt betekend dat enkel dat een vorige eigenaar, garage daar aan heeft zitten rommelen want normaliter is dit geen probleem bij de GT1446's (eerder de GT1238's in de 135PK mito 1.4 multiairs dat dat nog wel eens voorkomt dat ze koud ratelen)

Ik quote je nog even in de hoop dat je het leest ;)
Wat bedoel je precies met de drukregelklep in deze? Want hiermee bedoel je niet de blow-off (inlaatkant turbo) of de wastegate (achter de turbo) denk ik?
Hoe ziet het eruit en waar kan ik deze drukregelklep vinden?
*

thijsk89
201

• Type Alfa: Alfa 147 JTD CUP
    - Alfist
« Reactie #43 Gepost op: 13 mei 2025, 18:28:21 »
Log de turbodruk, inlaat druk, toerental even met MultiEcuScan dat helpt het wat makkelijk te visualiseren. Turbodruk ligt aan de tuner maar dat zal ergens rond de 1.5 bar piek zijn aflopend naar ergens rond de 1bar waarschijnlijk. Check de vacuum slangetjes allemaal even dat er geen gaatjes in zitten (en niet verkeerd om), kan ook gewoon zijn dat je drukregelklep aan het einde van zijn latijn is (als de solenoid helemaal vochtig van de olie is, leidingen enzo grote kans..)

meer voorspanning kan je proberen natuurlijk maar als dat werkt betekend dat enkel dat een vorige eigenaar, garage daar aan heeft zitten rommelen want normaliter is dit geen probleem bij de GT1446's (eerder de GT1238's in de 135PK mito 1.4 multiairs dat dat nog wel eens voorkomt dat ze koud ratelen)

Wat bedoel je precies met de drukregelklep in deze? Want hiermee bedoel je niet de blow-off (inlaatkant turbo) of de wastegate (achter de turbo) denk ik?
Als je het slangetje die vanuit de wastegate actuator volgt dan kom je hem tegen, ziet er zo uit:

Check even goed alle slangetjes die van/hier naar toe lopen op gaatjes, scheurtjes. Als de solenoid en slangetjes zelf enorm vettig/smoezelig is van de oliedampen (van carterventilatie, die ook voor de ingang v/d turbo in het inlaatkanaal komt en waar dus ook de solenoid in 'afblaast') zou het zomaar kunnen zijn dat deze zijn beste tijd gehad heeft.. Maar zoals altijd met dit soort dingen, het kunnen meerdere dingen (of combinatie van) zijn..

En post de logs die je gemaakt hebt hier eens, misschien dat er wat info uit te halen valt.

*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #44 Gepost op: 13 mei 2025, 20:25:58 »

Als je het slangetje die vanuit de wastegate actuator volgt dan kom je hem tegen, ziet er zo uit:

Check even goed alle slangetjes die van/hier naar toe lopen op gaatjes, scheurtjes. Als de solenoid en slangetjes zelf enorm vettig/smoezelig is van de oliedampen (van carterventilatie, die ook voor de ingang v/d turbo in het inlaatkanaal komt en waar dus ook de solenoid in 'afblaast') zou het zomaar kunnen zijn dat deze zijn beste tijd gehad heeft.. Maar zoals altijd met dit soort dingen, het kunnen meerdere dingen (of combinatie van) zijn..

En post de logs die je gemaakt hebt hier eens, misschien dat er wat info uit te halen valt.

Dank voor deze info. Morgen ga ik weer onder de kap kijken. Als ik vanavond thuis ben post ik de log, tof dat je er even naar wil kijken.