!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
thijsk89 en 4 gasten bekijken dit topic.
Ik las in een eerdere post dat de auto door Squadra getuned is. Als je vermoedt dat het met de mapping te maken heeft, zou je daar kunnen vragen om de originele mapping (tijdelijk) terug te zetten en/of Squadra naar de door jullie verzamelde data kunnen laten kijken. Al zal het mogelijk best wat moeite kosten om Stephan te bewegen in de denkrichting dat het misschien iets met zijn tune te maken heeft. De eerste reflex zal waarschijnlijk zijn dat dat het aller-aller-allerlaatste is waar het aan kan liggen.
Goh, dat zou je niet verwachten van een tuner. Ik heb dezelfde ervaring gehad maar dan met een andere tuner. Ook gedoe met een 1.4 die getuned was. Inhouden en schokken rond de 2000 toeren. Kon niet aan de tune liggen, moest een mechanisch probleem zijn. Uiteindelijk naar oorspronkelijke setting teruggezet en toen leek het probleem ook weg te zijn. Vlak erna de auto verkocht dus weet niet hoe dat verder heeft uitgepakt. H&S al om advies gevraagd?
Kan je de .csv bestandjes delen? Dat kijkt ietsje fijner.. Of zet ze ergens op een andere file upload dienst als het hier niet lukt. Hij doet in ieder geval bij de goede run ook meer turbodruk dan gevraagd bovenin, daarom zie je dat de gasklep ook sluit van +/- 80gr naar +/- 55gr opening bij de goede run (onderdeel van turbodrukregeling strategie bij deze magnetti marelli ecu's) om de druk te proberen te laten zakken (daarom zie je bovenin in toeren een verschil tussen turbodruk en inlaatdruk t.o.v. de gevraagde druk). De slechte run piekt de turbodruk zo lijkt initieel niet eens heel hoog (maar de verversingsnelheid is niet al te best van MultiEcuScan, kan hoger zijn natuurlijk) maar vooral daarna gaat het mis en krijgt hij het niet bijgeregeld, turbodruk schiet omhoog, gasklep gaat dicht en dan blijft 'ie daarin hangen.Ik gok nog steeds op dat het turbodrukregelklepje 'op' is en blijft plakken als hij warmer wordt o.i.d. (door interne vervuiling, olie residu van de carterventilatie) maar diagnose over internet blijft lastig..
Zonde van je chiptune. Ik zie er niet naar uit om de mijne eraf te laten halen.
Citaat van: thijsk89 op 1 juni 2025, 09:19:30Citaat van: thijsk89 op 1 juni 2025, 09:19:30Kan je de .csv bestandjes delen? Dat kijkt ietsje fijner.. Of zet ze ergens op een andere file upload dienst als het hier niet lukt. Hij doet in ieder geval bij de goede run ook meer turbodruk dan gevraagd bovenin, daarom zie je dat de gasklep ook sluit van +/- 80gr naar +/- 55gr opening bij de goede run (onderdeel van turbodrukregeling strategie bij deze magnetti marelli ecu's) om de druk te proberen te laten zakken (daarom zie je bovenin in toeren een verschil tussen turbodruk en inlaatdruk t.o.v. de gevraagde druk). De slechte run piekt de turbodruk zo lijkt initieel niet eens heel hoog (maar de verversingsnelheid is niet al te best van MultiEcuScan, kan hoger zijn natuurlijk) maar vooral daarna gaat het mis en krijgt hij het niet bijgeregeld, turbodruk schiet omhoog, gasklep gaat dicht en dan blijft 'ie daarin hangen.Ik gok nog steeds op dat het turbodrukregelklepje 'op' is en blijft plakken als hij warmer wordt o.i.d. (door interne vervuiling, olie residu van de carterventilatie) maar diagnose over internet blijft lastig..Dat was ook wat Stephan van Squadra tegen me zei, hij vermoedde ook de turbodrukregelklep. Even voor de zekerheid, hebben we het dan over de 'solenoid'? Als ik google vind ik soms solenoids en soms wastegates. Ik denk dat je de de solenoid bedoelt. Ik ga komende week eentje bestellen en hem vervangen. Als het goed is kun je via deze link bij de files: https://drive.google.com/drive/folders/19Qqp0gR_jGBiDpuv32Sj78vas_Zpq4tb?usp=sharing Heel erg bedankt voor je analyse en het meekijken!
Citaat van: Geert_Zwienesteert op 1 juni 2025, 13:04:42Citaat van: Geert_Zwienesteert op 1 juni 2025, 13:04:42Zonde van je chiptune. Ik zie er niet naar uit om de mijne eraf te laten halen.Ik zou liever een (weer) normaal en goed rijdende auto willen dan een chiptuning...
Citaat van: Geert_Zwienesteert op 1 juni 2025, 13:07:08Citaat van: Geert_Zwienesteert op 1 juni 2025, 13:07:08Citaat van: thijsk89 op 1 juni 2025, 09:19:30Citaat van: thijsk89 op 1 juni 2025, 09:19:30Kan je de .csv bestandjes delen? Dat kijkt ietsje fijner.. Of zet ze ergens op een andere file upload dienst als het hier niet lukt. Hij doet in ieder geval bij de goede run ook meer turbodruk dan gevraagd bovenin, daarom zie je dat de gasklep ook sluit van +/- 80gr naar +/- 55gr opening bij de goede run (onderdeel van turbodrukregeling strategie bij deze magnetti marelli ecu's) om de druk te proberen te laten zakken (daarom zie je bovenin in toeren een verschil tussen turbodruk en inlaatdruk t.o.v. de gevraagde druk). De slechte run piekt de turbodruk zo lijkt initieel niet eens heel hoog (maar de verversingsnelheid is niet al te best van MultiEcuScan, kan hoger zijn natuurlijk) maar vooral daarna gaat het mis en krijgt hij het niet bijgeregeld, turbodruk schiet omhoog, gasklep gaat dicht en dan blijft 'ie daarin hangen.Ik gok nog steeds op dat het turbodrukregelklepje 'op' is en blijft plakken als hij warmer wordt o.i.d. (door interne vervuiling, olie residu van de carterventilatie) maar diagnose over internet blijft lastig..Dat was ook wat Stephan van Squadra tegen me zei, hij vermoedde ook de turbodrukregelklep. Even voor de zekerheid, hebben we het dan over de 'solenoid'? Als ik google vind ik soms solenoids en soms wastegates. Ik denk dat je de de solenoid bedoelt. Ik ga komende week eentje bestellen en hem vervangen. Als het goed is kun je via deze link bij de files: https://drive.google.com/drive/folders/19Qqp0gR_jGBiDpuv32Sj78vas_Zpq4tb?usp=sharing Heel erg bedankt voor je analyse en het meekijken!Ik bedoel dan het klepje waar je laatst de vacuumslangetjes van verwisseld had inderdaad , de 1.4 multiair heeft al de 'goede' versie (rond de haakse aansluiting is 'ie als het goed is blauw, rest behuizing is zwart) dus gewoon nummer wat daarop staat googlen en vind je neem ik aan genoeg adresjes om die te kopen. Pak geen alternatieven voor minder centjes anders win je mogelijk nog niks..
Mja je bent in ieder geval al een stukje wijzer geworden.Je zou natuurlijk die regelklep kunnen vervangen en kijken of die het dan wel goed doet.Maar als dat niet het geval is dan zou ik persoonlijk toch overwegen om de tuning, er af te laten halen en terug naar origineel.En dan kijken of het probleem inderdaad in de mapping zat.Het is dan misschien jammer van de tune maar die zat er in feite al op toen je de auto kocht.En je kunt de auto natuurlijk altijd weer fris laten her tunen.Misschien zou je eens contact kunnen zoeken met beek autoracing,of dat zei er iets mee kunnen aan de hand van de data die je hebt.