!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Log de turbodruk, inlaat druk, toerental even met MultiEcuScan dat helpt het wat makkelijk te visualiseren. Turbodruk ligt aan de tuner maar dat zal ergens rond de 1.5 bar piek zijn aflopend naar ergens rond de 1bar waarschijnlijk. Check de vacuum slangetjes allemaal even dat er geen gaatjes in zitten (en niet verkeerd om), kan ook gewoon zijn dat je drukregelklep aan het einde van zijn latijn is (als de solenoid helemaal vochtig van de olie is, leidingen enzo grote kans..)meer voorspanning kan je proberen natuurlijk maar als dat werkt betekend dat enkel dat een vorige eigenaar, garage daar aan heeft zitten rommelen want normaliter is dit geen probleem bij de GT1446's (eerder de GT1238's in de 135PK mito 1.4 multiairs dat dat nog wel eens voorkomt dat ze koud ratelen)
Citaat van: thijsk89 op 26 april 2025, 19:39:55Log de turbodruk, inlaat druk, toerental even met MultiEcuScan dat helpt het wat makkelijk te visualiseren. Turbodruk ligt aan de tuner maar dat zal ergens rond de 1.5 bar piek zijn aflopend naar ergens rond de 1bar waarschijnlijk. Check de vacuum slangetjes allemaal even dat er geen gaatjes in zitten (en niet verkeerd om), kan ook gewoon zijn dat je drukregelklep aan het einde van zijn latijn is (als de solenoid helemaal vochtig van de olie is, leidingen enzo grote kans..)meer voorspanning kan je proberen natuurlijk maar als dat werkt betekend dat enkel dat een vorige eigenaar, garage daar aan heeft zitten rommelen want normaliter is dit geen probleem bij de GT1446's (eerder de GT1238's in de 135PK mito 1.4 multiairs dat dat nog wel eens voorkomt dat ze koud ratelen)Bedankt voor je snelle reactie.MultiEcuScan hebben we helaas niet. De drugregelklep (wastegate) lijkt in orde te zijn. Mijn maat vond aanvankelijk dat die erg strak stond, puur op zijn gevoel afgaand. We zetten hem nu iets losser en gaan testrijden. Misschien dat hij juist druk verliest omdat hij te strak staat en daarom afblaast.Het leek ons gek dat de druk afbouwt naarmate hij hoger in toeren komt, maar dit is dus wel normaal begrijp ik. Zoiets zag ik net ook op de site van een chiptuner.
Ik herken alle symptomen die je omschrijft.. uiteindelijk komt het neer op de multiair module.Van misfires (cilinder 3 bij mij) tot aan volledig inhouden. Uitlezen met een simpele OBDII tool gaf dit alles wel netjes terug.Ik zou niet teveel gaan zoeken in de turbo hoek, als je echt MA problemen hebt doet de auto sowieso gek op momenten. Dan kan het dus ook voorkomen dat het lijkt alsof je turbo (of wastegate) gaar is.Gek dat jou Alfa specialist hier niet op doorpakt? Heeft hij de multiair filter wel direct vervangen? Dat zou al stap 1 zijn lijkt me.
Wat voor uitleesprogramma wordt er gebruikt? Er wordt gesproken over misfires maar er zijn geen foutcodes, dat vind ik raar
Die conclusie zou ik daar niet gelijk uit trekken. Een €8 AliExpress obd reader die ik heb liggen leest zelfs de Multiair gerelateerde foutcodes uit (vaak P1061-P1064). Het lijkt me waarschijnlijker dat er dan gewoon geen foutcodes zijn opgeslagen, of dat het probleem dus echt ergens anders zit.