!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Inklappen scheelt meer
Noem mij een azijnzeiker maar het advies om door te rijden totdat zich een foutmelding voordoet is net zo goed een raar advies. Dat is een beetje hetzelfde als dat jouw financieel adviseur tegen je zegt: Tjaaa....als ik jou was zou ik je geld op rood of zwart zetten voor het beste rendement. Als het balletje op rood valt dan weet je het.Misschien toch maar een nieuw MA unit installeren? Dat is uiteindelijk misschien goedkoper dan uren steken in iets waar ze blijkbaar niet achter kunnen komen.
Zoals bekend ben ik geen techneut (zoals 99%) maar zou het niet kunnen dat ingereden auto's onderling licht verschillen door bijvoorbeeld de rijstijl, mate van onderhoud of gebruikte materialen? Of door hardwarematige aanpassingen zoals in mijn geval een custom uitlaat en carbon buitenspiegels?
Citaat van: Brams77 op 14 juni 2025, 10:29:21Ik ben vooral benieuwd wat @DanaBanana van die buitenspiegels van jouw gaat zeggen @Robert69 😜Iedereen weet dat carbon spiegels het rijgedrag significant beinvloeden. Want lichter materiaal, dus lager brandstofverbruik. Bovendien zwart van kleur dus veel sneller opgewarmd waardoor je veel soepeler schakelt en accelereert.
Ik ben vooral benieuwd wat @DanaBanana van die buitenspiegels van jouw gaat zeggen @Robert69 😜
Citaat van: Robert69 op 14 juni 2025, 08:05:15Zoals bekend ben ik geen techneut (zoals 99%) maar zou het niet kunnen dat ingereden auto's onderling licht verschillen door bijvoorbeeld de rijstijl, mate van onderhoud of gebruikte materialen? Of door hardwarematige aanpassingen zoals in mijn geval een custom uitlaat en carbon buitenspiegels?Zeker! Maar de dingen die jij noemt (rijstijl, mate van onderhoud of (staat van) gebruikte materialen en onderdelen) zijn geen statische zaken, maar dingen die continu aan verandering onderhevig zijn. Een onderdeel dat ten tijde van de tuning een bepaalde staat heeft, zal enige tijd / kilometers later een andere (doorgaans mindere) staat hebben. Of juist een betere, denk bijvoorbeeld aan vervanging van een onderdeel.De manier om met dat soort continu wisselende randvoorwaarden (die zowel voor "standaard" als getuned gelden) 'om te gaan, is m.i. (zelflerende) adapties in de MM-software. Niet d.m.v. een "custom mapping" die is afgestemd op de statische momentopname op moment X, terwijl de situatie later weer anders kan zijn.Stof om over na te denken: Als zo'n custom mapping idd nodig zou zijn i.v.m. de genoemde factoren, dan zou je verwachten dat je bijv. na iedere reparatie, vervanging, onderhoudsbeurt of om de X km terug zou moeten komen om de mapping opnieuw te laten optimaliseren voor de nieuwe "custom" situatie.
Hoe dan ook blijft de vraag staan waarom H&S uren bezig is met tabelletjes en cijfertjes terwijl je bij Squadra (ook geen flauwe speler in de markt) binnen het uur (incl. proefrit) weer buiten staat
Maar ondertussen vernaggelen we wel Geerts topic...
Wat een gedoe blijft wel allemaal gis werk zo.
Mijn advies zou zijn koop OEM Alfa FCA en als je budget wilt gaan neem er dan eentje van een demontage bedrijf van een auto met niet al teveel km’s.(staat er meestal wel bij)Het onderdeel wordt zowel voor de 2.9 als de 2.0 gebruikt voordat iemand daar weer over valt😉 part no 5005159https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/onderdeelnummer/50051596/onderdeel/turbodrukregelaar/Maar ik ben even de draad door alle offtopic zaken een beetje kwijt (ben ik zelf ook schuld aan😅) wil je dit onderdeel zelf vervangen?
Sjonge jonge inderdaad, vergeet ff wat ik eerder gepost had, met de Giulietta kan ik je niet zo goed helpen.Pierburg is de OE toeleverancier van het onderdeel aan Alfa, net zoals het onderdeel van de Giulia overigens, het zou moeten werken inderdaad.Succes in elk geval👌