!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

fabio12, Veloce2910, Bertonebianco, Giulietta QV, GTv6 en 6 gasten bekijken dit topic.

*

Geert_Zwienesteert
146

• Type Alfa: Giulietta
    - Alfist
Re: Auto loopt niet goed, garage weet het niet
« Reactie #120 Gepost op: 14 juni 2025, 13:44:36 »
Inklappen scheelt meer O:-)

Daarom rij ik standaard met de spiegels ingeklapt. Dan loopt ie zo naar de 300
*

Geert_Zwienesteert
146

- Alfist
« Reactie #121 Gepost op: 14 juni 2025, 13:50:33 »
Noem mij een azijnzeiker maar het advies om door te rijden totdat zich een foutmelding voordoet is net zo goed een raar advies. Dat is een beetje hetzelfde als dat jouw financieel adviseur tegen je zegt: Tjaaa....als ik jou was zou ik je geld op rood of zwart zetten voor het beste rendement. Als het balletje op rood valt dan weet je het.

Misschien toch maar een nieuw MA unit installeren? Dat is uiteindelijk misschien goedkoper dan uren steken in iets waar ze blijkbaar niet achter kunnen komen.

Dat wordt wel een dure gok.
Ik had online een turbodrukregelaar besteld maar kreeg een mail dat die niet op voorraad waren. Mijn eigen heb ik gereinigd, getest op 12v, sluit gewoon en lekt niet, dus hij lijkt goed te werken.
Maar ik heb van meerdere kanten te horen gekregen dat boost problemen vaak met de regelaar te maken heeft.
Ik ben nu bezig om een turbodrukregelaar en twee turbodruksensoren te bestellen. Via google vond ik 80 modellen en serienummers (en prijzen..) behalve degene die er bij mij inzitten, dus ik heb bij een garage nagevraagd wat het kost om bij hun te bestellen.
Dat is de stand van zaken nu zeg maar.
Fingers crossed
*

DanaBanana
1.185

- Super Alfist
« Reactie #122 Gepost op: 14 juni 2025, 14:18:45 »
Zoals bekend ben ik geen techneut (zoals 99%) maar zou het niet kunnen dat ingereden auto's onderling licht verschillen door bijvoorbeeld de rijstijl, mate van onderhoud of gebruikte materialen? Of door hardwarematige aanpassingen zoals in mijn geval een custom uitlaat en carbon buitenspiegels?
Zeker! Maar de dingen die jij noemt (rijstijl, mate van onderhoud of (staat van) gebruikte materialen en onderdelen) zijn geen statische zaken, maar dingen die continu aan verandering onderhevig zijn. Een onderdeel dat ten tijde van de tuning een bepaalde staat heeft, zal enige tijd / kilometers later een andere (doorgaans mindere) staat hebben. Of juist een betere, denk bijvoorbeeld aan vervanging van een onderdeel.

De manier om met dat soort continu wisselende randvoorwaarden (die zowel voor "standaard"  als getuned gelden) 'om te gaan, is m.i. (zelflerende) adapties in de MM-software. Niet d.m.v. een "custom mapping" die is afgestemd op de statische momentopname op moment X, terwijl de situatie later weer anders kan zijn.

Stof om over na te denken: Als zo'n custom mapping idd nodig zou zijn i.v.m. de genoemde factoren, dan zou je verwachten dat je bijv. na iedere reparatie, vervanging, onderhoudsbeurt of om de X km terug zou moeten komen om de mapping opnieuw te laten optimaliseren voor de nieuwe "custom" situatie.
*

DanaBanana
1.185

- Super Alfist
« Reactie #123 Gepost op: 14 juni 2025, 14:22:51 »
Ik ben vooral benieuwd wat @DanaBanana van die buitenspiegels van jouw gaat zeggen @Robert69 😜

Iedereen weet dat carbon spiegels het rijgedrag significant beinvloeden. Want lichter materiaal, dus lager brandstofverbruik. Bovendien zwart van kleur dus veel sneller opgewarmd waardoor je veel soepeler schakelt en accelereert.
@Brams77 : Dit dus. @Robert69 vergeet er nog wel bij te zeggen dat de keerzijde is dat je eerder cuppende banden krijgt. Dus dat vul ik bij deze maar even aan.
*

Robert69
2.023

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #124 Gepost op: 14 juni 2025, 14:35:18 »
Zoals bekend ben ik geen techneut (zoals 99%) maar zou het niet kunnen dat ingereden auto's onderling licht verschillen door bijvoorbeeld de rijstijl, mate van onderhoud of gebruikte materialen? Of door hardwarematige aanpassingen zoals in mijn geval een custom uitlaat en carbon buitenspiegels?
Zeker! Maar de dingen die jij noemt (rijstijl, mate van onderhoud of (staat van) gebruikte materialen en onderdelen) zijn geen statische zaken, maar dingen die continu aan verandering onderhevig zijn. Een onderdeel dat ten tijde van de tuning een bepaalde staat heeft, zal enige tijd / kilometers later een andere (doorgaans mindere) staat hebben. Of juist een betere, denk bijvoorbeeld aan vervanging van een onderdeel.

De manier om met dat soort continu wisselende randvoorwaarden (die zowel voor "standaard"  als getuned gelden) 'om te gaan, is m.i. (zelflerende) adapties in de MM-software. Niet d.m.v. een "custom mapping" die is afgestemd op de statische momentopname op moment X, terwijl de situatie later weer anders kan zijn.

Stof om over na te denken: Als zo'n custom mapping idd nodig zou zijn i.v.m. de genoemde factoren, dan zou je verwachten dat je bijv. na iedere reparatie, vervanging, onderhoudsbeurt of om de X km terug zou moeten komen om de mapping opnieuw te laten optimaliseren voor de nieuwe "custom" situatie.

True, true....maar aan de andere kant: als ik mijn auto over 100k km op de rollenbank zet zal hij geen 307 pk meer produceren.
Hoe dan ook blijft de vraag staan waarom H&S uren bezig is met tabelletjes en cijfertjes terwijl je bij Squadra (ook geen flauwe speler in de markt) binnen het uur (incl. proefrit) weer buiten staat

Maar ondertussen vernaggelen we wel Geerts topic...  :-X
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

fabio12
100

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
    - Alfist
« Reactie #125 Gepost op: 14 juni 2025, 15:38:17 »
Gewoon belangrijk om het volgende te onthouden:

1. Garages zullen altijd zeggen dat je nooit moet geloven wat er online wordt geschreven
2. Online zullen ze zeggen dat garages het  vrijwel nooit weten en leven er hele andere theorieën

Het is aan jou om daar tussenin het juiste antwoord te vinden
*

DanaBanana
1.185

- Super Alfist
« Reactie #126 Gepost op: 14 juni 2025, 17:06:47 »
Hoe dan ook blijft de vraag staan waarom H&S uren bezig is met tabelletjes en cijfertjes terwijl je bij Squadra (ook geen flauwe speler in de markt) binnen het uur (incl. proefrit) weer buiten staat
Ja, dat is zeker een relevante en hele interessante vraag. Temeer daar ik altijd begrepen had dat H&S de (standaard) software van RevLimit gebruikt. En bij RevLimit zelf geven ze aan dat er meerder opties zijn om hun software te verkrijgen. Waaronder via een dealer (bijv. H&S), of door gewoon effe de ECU naar RevLimit op te sturen... Dat zijn nogal uitersten vanuit het oogpunt van 'custom'.

Nu is het natuurlijk wel zo dat H&S in zekere zin een plek heeft moeten veroveren in de relatief kleine markt van chiptuning voor Alfa Romeo, waarin Squadra en Savali van oudsher dé namen waren. Dan moet je natuurlijk wel met iets komen wat je van die anderen onderscheidt. Dan is "Ja maar, wij stellen alles helemaal individueel af op jouw specifieke auto" natuurlijk wel iets wat er bij liefhebbers in gaat als gods woord in een ouderling. Dus in die zin denk ik dat hun aanpak zeker goed is.

Welnee joh! We houden het juist een beetje levendig en Geert's probleem onder de aandacht.

*

Geert_Zwienesteert
146

- Alfist
« Reactie #127 Gepost op: 14 juni 2025, 17:27:12 »

Nee joh. Ik vind dit wel interessant allemaal :)
Over mijn auto valt op dit moment ook weinig te zeggen.
*

MysteryAngel
3.266

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #128 Gepost op: 15 juni 2025, 02:30:11 »
Wat een gedoe blijft wel allemaal gis werk zo.
*

Geert_Zwienesteert
146

- Alfist
« Reactie #129 Gepost op: 15 juni 2025, 13:47:00 »
Wat een gedoe blijft wel allemaal gis werk zo.

Ja dat klopt. Niet gedacht dat het zo'n gedoe zou worden.

Weet iemand hoe ik er achter kom welke turbodrukregelaar en turbodruksensoren ik moet hebben?
Ik heb heel wat sites geprobeerd waar je op kenteken onderdelen kunt vinden. Maar het is 1 zooitje van verschillende onderdelen.
En wat is het verschil tussen een Pierburg turbodrukregelaar van 30 of 180 euro? Is toch gewoon een klepje die open en dicht gaat?
*

Brams77
240

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Alfist
« Reactie #130 Gepost op: 15 juni 2025, 16:43:41 »
Mijn advies  zou zijn koop OEM Alfa FCA en als je budget wilt gaan neem er dan eentje van een demontage bedrijf van een auto met niet al teveel km’s.(staat er meestal wel bij)
Het onderdeel wordt zowel voor de 2.9 als de 2.0 gebruikt voordat iemand daar weer over valt😉 part no 5005159

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/onderdeelnummer/50051596/onderdeel/turbodrukregelaar/

Maar ik ben even de draad door alle offtopic zaken een beetje kwijt (ben ik zelf ook schuld aan😅) wil je dit onderdeel zelf vervangen?
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 '17 Bianco Alfa
*

Geert_Zwienesteert
146

- Alfist
« Reactie #131 Gepost op: 15 juni 2025, 20:07:20 »
Mijn advies  zou zijn koop OEM Alfa FCA en als je budget wilt gaan neem er dan eentje van een demontage bedrijf van een auto met niet al teveel km’s.(staat er meestal wel bij)
Het onderdeel wordt zowel voor de 2.9 als de 2.0 gebruikt voordat iemand daar weer over valt😉 part no 5005159

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/onderdeelnummer/50051596/onderdeel/turbodrukregelaar/

Maar ik ben even de draad door alle offtopic zaken een beetje kwijt (ben ik zelf ook schuld aan😅) wil je dit onderdeel zelf vervangen?

Hah, dit is een mooi voorbeeld van de verschillende termen die gebruikt worden voor onderdelen.
Dit onderdeel wordt op jouw link 'turbodrukregelaar' genoemd, maar het is niet wat ik bedoel. Die term wordt blijkbaar voor verschillende onderdelen gebruikt.
Wat ik zoek is zo'n ding:
(En die wil ik inderdaad zelf vervangen)
https://www.techniekwebshop.nl/pierburg-vuldrukregelklep-voor-o-a-mercedes-benz-audi-7-00017-03-0-4028977863172-ventieltype-omschakelklep-werkwijze-electrisch-pneumatisch-spanning-v-12-v.html?gad_source=1&gad_campaignid=21324309342&gclid=CjwKCAjw3rnCBhBxEiwArN0QE7_20wWY6Z88vltH5v8maxPJywgXsnGE3Wkveiuzw4379NRVSwBDYRoCwRkQAvD_BwE

P.s. voor een giulietta 1.4 ma dus. Niet voor een Stelvio

Edit: Ik heb zojuist 1 besteld waarvan ik er van uit ga dat het de goede is. Zelfde OEM nummer
*

Brams77
240

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Alfist
« Reactie #132 Gepost op: 15 juni 2025, 22:22:23 »
Sjonge jonge inderdaad, vergeet ff wat ik eerder gepost had, met de Giulietta kan ik je niet zo goed helpen.

Pierburg is de OE toeleverancier van het onderdeel aan Alfa, net zoals het onderdeel van de Giulia overigens, het zou moeten werken inderdaad.

Succes in elk geval👌
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 '17 Bianco Alfa
*

Geert_Zwienesteert
146

- Alfist
« Reactie #133 Gepost op: 16 juni 2025, 22:56:38 »
Sjonge jonge inderdaad, vergeet ff wat ik eerder gepost had, met de Giulietta kan ik je niet zo goed helpen.

Pierburg is de OE toeleverancier van het onderdeel aan Alfa, net zoals het onderdeel van de Giulia overigens, het zou moeten werken inderdaad.

Succes in elk geval👌

Dankjewel Brams!
*

brinkerik
1.962

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #134 Gepost op: 21 juni 2025, 07:25:07 »
Het zoeken naar onderdelen, begint door te zoeken naar het originele onderdeel nummer.

Onderdeel nummers, het is vaak 1 puzzel, maar je vind die in EPER. 

je moet ook weten, welke uitvoering je auto is.  Soms werkt dit door met je VIN te zoeken, maar is niet altijd succesvol.

Linkjes verlopen, maar is via google vaak 1 werkende variant te vinden Deze heb ik nu gevonden;  https://www.pekidi.com/navi?FORCED=TRUE&COUNTRY=1&LANGUAGE=7&GUI_LANG=7&SAVE_PARAM=LANGUAGE&SBMK=R&MAKE=R

Soms mag je in-eens opnieuw beginnen.. dat is de charme van het gratis linkje.   Succes!

Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97