!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

BasQV81, Rubyroo en 3 gasten bekijken dit topic.

*

MysteryAngel
3.270

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
Re: Auto loopt niet goed, garage weet het niet
« Reactie #150 Gepost op: 9 september 2025, 19:37:16 »
Mja misschien dat het dan toch wel in de tune zou kunnen zitten.
Ik bedoel je hebt nu al wel het één en ander uit kunnen sluiten.
Maar het feit blijft natuurlijk wel dat de software tune niet standaard is.
Dus ja het lijkt mij het beste om ermee naar de originele tuner te gaan.
En anders wellicht toch maar de tune eraf laten halen en opnieuw beginnen.
*

Geert_Zwienesteert
147

• Type Alfa: Giulietta
    - Alfist
« Reactie #151 Gepost op: 10 september 2025, 18:09:13 »
Citaat van: Robert69 op  9 september 2025, 11:58:38
Citaat van: Robert69 op  9 september 2025, 11:58:38
Spijtig te moeten lezen dat het probleem nog steeds bestaat! En dat ook Valk niks (of in elk geval niet voldoende) voor je heeft kunnen betekenen

Soms lees je over issues waar maar geen oplossing voor lijkt te zijn, ook al is er een boel nagekeken en vervangen. Misschien zijn het maandagochtend modellen, misschien is er een gremlin ingeslopen. Wel vervelend want er gaat dan stiekem een hele hoop geld in de auto zitten die je er nooit meer voor terugkrijgt.

Ja, het is ook wel ongelooflijk, al een halfjaar mee bezig nu. Verkopen is ook niet echt een optie met al het geld wat er in is gaan zitten inmiddels.
Misschien maar eens zoeken naar die Gremlin dan..
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #152 Gepost op: 10 september 2025, 18:11:45 »
Citaat van: MysteryAngel op  9 september 2025, 19:37:16

Dat vermoeden leeft bij mij al een lange tijd, dat het in de software zit.
Als er een mechanisch onderdeel zwak is had ik inmiddels wel een keer verwacht dat dat de geest had gegeven, of dat ik er ook iets van zou merken in N stand.
Maar blijkbaar is software niet het terrein van een garage. Ik ben nog in afwachting van HS Corse, het lijkt me dat zij de kennis in huis moeten hebben.
*

DanaBanana
1.188

- Super Alfist
« Reactie #153 Gepost op: 10 september 2025, 20:12:03 »
Dat is dan wel een beetje in tegenstelling met je handelen tot nu toe. Want in de 10 pagina's die dit topic inmiddels telt is al meerdere keren geopperd om de standaard software terug te laten zetten om te kijken of dat het probleem verhelpt. Maar daar wilde je steeds niet aan.
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #154 Gepost op: 11 september 2025, 09:30:04 »
Dat is dan wel een beetje in tegenstelling met je handelen tot nu toe. Want in de 10 pagina's die dit topic inmiddels telt is al meerdere keren geopperd om de standaard software terug te laten zetten om te kijken of dat het probleem verhelpt. Maar daar wilde je steeds niet aan.

Ik zou dat ook liever voorkomen. Als dat niet de oplossing is ben ik weer meer geld kwijt, en 15pk ;)
Het is eigenlijk net als met alles wat er tot nu toe gedaan is, allemaal een beetje een schot in het donker.
Maar ik begrijp waar je vandaan komt hoor, en zou inmiddels ook een optie zijn wat mij betreft.
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #155 Gepost op: 11 september 2025, 15:23:55 »
Zojuist reactie van HS Corse.
Zij nodigen me uit voor een afspraak om diagnose te stellen, eind oktober / begin november.
*

GT1986
1.540

• Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
    - Super Alfist
« Reactie #156 Gepost op: 11 september 2025, 16:24:18 »
Zojuist reactie van HS Corse.
Zij nodigen me uit voor een afspraak om diagnose te stellen, eind oktober / begin november.

Ik denk dat H&S je beste hoop is in deze situatie.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

gbinsb
354

• Type Alfa: 147 GTA
    Amico del club - Senior Alfist
« Reactie #157 Gepost op: 12 september 2025, 13:52:27 »
Het enige wat je bij een MA unit moeilijk kan verifiëren is zijn daadwerkelijke werking. Ja de Ecu gaat foutmeldingen geven als de solenoids niet goed meer zijn, bekend euvel. Maar als je geen foutmelding krijgt wat dan? De MA unit wekt op oliedruk. Ja bij de oliepomp zit een oliedruk sensor. Die met alleen of er voldoende druk is en laat het motor lampje uit gaan. Maar tussen de multiair unit en de motor zitten ook nog een paar pakkingen. Wat als deze zweten of niet juist meer afsluiten. Dan zou je een inconsistente olie aanvoer kunnen hebben op de MA unit. Ja de MA unit heeft olie reservoirs maar bij blijvende inconsistentie aanvoer is de buffer ook snel leeg. Dit zal allemaal geen foutcode genereren. Maar omdat je inlaat kleppen er mee worden aangestuurd, en ook tevens je gaspedaal, want in momenten neemt de MA unit de gasklep over. Kan een foutieve aansturing wel degelijk voor schokken, mis fires en vermogensverlies zorgen. Zonder dat dit resulteert in een foutcode. Turbo druk wordt enorm geregeld en bijgesteld bij een MA motor, het is lastig om hierin de nuances te kunnen opvangen. Maar een nuance in de MA unit zorgt wel gelijk voor invloed op de inlaatkleppen.

Ik zou dit ook eens laten onderzoeken. De pakkingen zijn de kosten niet, het zal meer in de arbeid zitten.

Succes!

147 GTA, GTV 2.0 V6 TB, Giulietta 1.4MA TCT, Corvette C6 6.2 V8
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #158 Gepost op: 27 oktober 2025, 16:10:27 »
Het enige wat je bij een MA unit moeilijk kan verifiëren is zijn daadwerkelijke werking. Ja de Ecu gaat foutmeldingen geven als de solenoids niet goed meer zijn, bekend euvel. Maar als je geen foutmelding krijgt wat dan? De MA unit wekt op oliedruk. Ja bij de oliepomp zit een oliedruk sensor. Die met alleen of er voldoende druk is en laat het motor lampje uit gaan. Maar tussen de multiair unit en de motor zitten ook nog een paar pakkingen. Wat als deze zweten of niet juist meer afsluiten. Dan zou je een inconsistente olie aanvoer kunnen hebben op de MA unit. Ja de MA unit heeft olie reservoirs maar bij blijvende inconsistentie aanvoer is de buffer ook snel leeg. Dit zal allemaal geen foutcode genereren. Maar omdat je inlaat kleppen er mee worden aangestuurd, en ook tevens je gaspedaal, want in momenten neemt de MA unit de gasklep over. Kan een foutieve aansturing wel degelijk voor schokken, mis fires en vermogensverlies zorgen. Zonder dat dit resulteert in een foutcode. Turbo druk wordt enorm geregeld en bijgesteld bij een MA motor, het is lastig om hierin de nuances te kunnen opvangen. Maar een nuance in de MA unit zorgt wel gelijk voor invloed op de inlaatkleppen.

Ik zou dit ook eens laten onderzoeken. De pakkingen zijn de kosten niet, het zal meer in de arbeid zitten.

Succes!

Hi Gbinsb, excuus, ik heb dit bericht van jou helemaal gemist!
Klinkt interessant, en deze informatie was ik nog niet eerder tegengekomen.
6 november gaat mijn auto naar HS Corse voor diagnose. Ik laat het momenteel eerst even aan hun, maar ik kan jouw bericht ook even bij hun noemen als suggestie.
Alle informatie is welkom in deze zoektocht..
Bedankt voor je uitgebreide bericht!
*

Geert_Zwienesteert
147

- Alfist
« Reactie #159 Gepost op: 12 november 2025, 12:38:42 »
Hoi allen,

Nou, na een veel te lange tijd, dan eindelijk de conclusie van dit topic...
De auto is inmiddels bij H&S Corse geweest. Ik zal proberen zo goed mogelijk weer te geven wat de heren mij daar hebben verteld.
Wat was nu het probleem: De chip die erop zat.
Blijkbaar was alleen de turbodruk opgevoerd, zonder aanpassingen te doen aan andere zaken, zoals ontsteking, brandstoftoevoer etc. Waardoor de hele boel ontregeld raakte zodra de turbodruk boven de standaard waardes kwam.
In 2017 was de auto gechipt bij Squadra. Gezien de reputatie die zij hebben vind ik dit niet bij hun passen, maar het zou ook kunnen dat de auto nadien nog door een beunhaas is gechipt.
In ieder geval zat het probleem dus in de software, wat de zoektocht niet makkelijk (en kostbaar) heeft gemaakt.
Naast de diagnose hebben ze ook aandacht besteed aan andere zaken, wat ik echt een goede service vind. Ze hebben niet zomaar gedaan wat ze gevraagd werd, maar echt aandacht besteed aan de hele motor om te zorgen dat de auto nu goed loopt. Dat is nu ook het geval.

De auto is nu teruggezet naar standaard software. Ik wou hem bij hun opnieuw laten chippen, maar omdat de koppeling (tct) aan het einde van zijn levensduur is, zal die dan ook vervangen moeten worden.
Ik mis het extra vermogen wel, maar denk er nog even over na of ik dat nu meteen ga doen. Ik ben na de aanschaf achterlijk veel geld kwijt geweest aan deze auto (hoeveel? Ik moet de balans nog opmaken, maar wil het eigenlijk niet weten). Ik zie er op dit moment nog niet naar uit om er meteen weer een paar duizend euro tegenaan te gooien.

Wat betreft het werk dat er tot nu toe was gedaan, door andere garage's;
Ik wil hier terughoudend in zijn, omdat ik dan ten dele namens de heren van H&S Corse spreek, en omdat het Alfa wereldje een klein wereldje is.
Echter kan ik persoonlijke titel zeggen, dat een lokale garage die nogal prat ging op een rectificatie, mij zeker niet weer zal zien.
Mijn distributie was daar vervangen, omdat mijn waterpomp kvs lekte. Inmiddels weet ik dat die lekkende waterpomp vaker voorkomt bij de goedkopere sets van Dayco. Die er dus ook nu weer op is gezet....
Omdat ik me zo stoorde aan het joelende geluid van de waterpomp (waar ik ook lang voor naar een oplossing heb gezocht) heb ik nu de distributie opnieuw laten vervangen, door een Mopar set. Hij is nu inderdaad stil.
Leuk detail: toen ik de auto voor een kleine beurt bracht heb ik de monteur gevraagd om te letten op dit geluid. Hij hoorde het niet.. Een week later pikte ik een date op, en het eerste wat ze zei toen ik voor kwam rijden: 'Je auto maakt een raar geluid'.
Ik had achteraf graag gezien dat de lokale garage 1) niet een Dayco set erop had gezet, omdat dit dus een joelende waterpomp geeft, die tevens nogal eens gaat lekken en 2) mij had gevraagd of ik een goedkopere of een OEM distributie set had gewild. Want dan was ik zeker voor de originele gegaan, en dat had mij aardig euro's gescheeld als ik dat in één keer goed had gedaan.
Daarnaast: Waren mijn bougies niet met het juiste moment aangedraaid.. (die waren daar vervangen). Wat zorgde voor blow-by, en waardoor 1 van de bobines zelfs bruin uitgeslagen was.
Het is wel jammer want ik had graag een goede relatie met ze opgebouwd, en zowel de eigenaar als de jongere kerel die er werkt, zijn hele geschikte kerels.

Een andere garage, iets verder uit de richting, heeft totaal prutswerk geleverd. 
Ik had hun ook benaderd voor diagnose.
Ik had van tevoren aangegeven dat ik vermoedde dat het probleem in de software zat.
Zij hebben de blow-off valve vervangen (was waarschijnlijk niets mis mee) en de actuator arm losser gezet (waar ik zelf ook al mee gespeeld had, en dat ook aan hun had verteld). Zo los, dat hij überhaupt niet zijn druk op kon bouwen en niet vooruit te branden was in de lage toeren. Hoe hij nu oppakt is een wereld van verschil.
Tevens was een clipje niet vastgezet (of ontbrak) waardoor de actuator arm makkelijk los kon schieten en je helemaal geen druk meer hebt.
Ik heb deze garage des tijds nog gebeld met het verzoek om mij wat tegemoet te komen in de kosten, omdat ik het resultaat van hun werk wel erg karig vond.
Echter waren zij er zelf wel over te spreken, zoals ook op de factuur stond: 'probleem is verholpen'. De auto verloor nog steeds druk, en hortte en stootte nog steeds in 1 en 2...
Hun antwoord: 'De auto doet wat de computer van hem vraagt'.
Nogal een dooddoener wat mij betreft. Gelukkig zei de computer niet dat hij helemaal niet meer moest lopen.
Extra lullig, omdat ik van tevoren had aangegeven dat het probleem waarschijnlijk in de software zat, en zij halverwege de handen eraf trekken omdat ze dat niet kunnen.
Het was fijn geweest als ze dat meteen hadden aangegeven, want dan was ik niet met hun in zee gegaan. Nu kon ik alsnog naar een andere garage toe, waar ze weer vanaf 0 beginnen met hun eigen onderzoek.
Wat mij betreft dus € 400,- weggegooid geld.

En welke van de bovengenoemde 'Alfa Romeo vakgarages' een moer heeft laten slingeren (van het plastic kapje die voor de distributie zit), op een richeltje op letterlijk 2mm afstand van de riem, ben ik ook erg dankbaar. Godzijdank hebben de heren van H&S Corse deze gevonden. Het is een wonder dat die moer niet is gegrepen door de riem, wat het einde van de motor had betekend.
In ieder geval zie ik geen enkele reden om mijn auto ooit nog naar één van deze Alfa garages te brengen. De volgende keer breng ik hem liever naar de eerste beste Daihatsu garage.
Ik zal met deze verslaglegging vast tegen een paar schenen schoppen, maar so be it. Ik voel er ook niets voor om me de woorden in de mond te laten leggen, en voor de bedragen die ik aan ze kwijt ben geef ik graag een eerlijke review.

Wat betreft de forumleden ben ik jullie allemaal erg dankbaar voor het meedenken en de betrokkenheid.
Nogmaals mijn dank ook voor JT en Brinkerik, die mij bij hun thuis hebben ontvangen, datalogs hebben gemaakt en mij niet uitzwaaiden voordat ik met een goedgevulde maag weer huiswaarts ging.
Ik ben -net als sommige anderen hier- heel blij dat topic eindelijk zijn einde vindt.

*

Bottas
1.566

- Super Alfist
« Reactie #160 Gepost op: 12 november 2025, 12:55:06 »
Volgens mij waren er meerdere mensen(waaronder ik) in het begin die je het advies gaven om als eerste de tune eraf te halen, om te kijken hoe het dan zou gaan.
Daar wilde je niet aan. Want dat vond je zonde.
Jammer achteraf, had je veel geld en ellende gescheeld. Dat is meer zonde.
Mooi dat het opgelost is.
*

GT1986
1.540

• Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
    - Super Alfist
« Reactie #161 Gepost op: 12 november 2025, 14:16:18 »
Eerst terug naar de standaard software is inderdaad een logische stap bij vage problemen. Al is het ook wijsheid achteraf. In elk geval heel fijn dat je nu eindelijk een goed rijdende Alfa hebt, top dat H&S je heeft kunnen helpen!
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Marcel1979
939

• Type Alfa: Giulia Veloce
    Amico del club - Super Alfist
« Reactie #162 Gepost op: 12 november 2025, 17:08:18 »
Mooi dat het gevonden is. En je weet nu waar je voortaan naartoe moet gaan als er iets is.
Nu: 2018 Giulia Veloce Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

brinkerik
1.964

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #163 Gepost op: 12 november 2025, 18:29:33 »
Punt wat ik afgelopen week ook bij je probeerde te maken.. toen ik je sprak..

Beste stuurlui staan aan wal.

Iemand anders zijn werk/klus beoordelen is altijd makkelijk.   Als je het zelf moet doen, zie je pas echt wat er bij komt kijken, en krijg je pas meer respect voor de persoon die het uitgevoerd heeft.

Mijn garage houder, hele dag telefoon, vertegenwoordigers, klanten die binnen sjouwen enz  enz.    Het is niet allemaal even makkelijk.  Toetsenbord ridder is dan veel makkelijker.

Ik ben blij, dat er nog monteurs te vinden zijn, die mijn auto op de weg weten te houden.  Want als die wegvallen, moet ik het doen met iets duits of koreaans ofzo... Of ik moet zelf skills in sleutelen krijgen, en tijd vinden in mijn schema om het zelf te gaan doen.

Wel erg tof,  dat H & S  de oorzaak gevonden heeft, en je nu echt kan gaan genieten van je Bella
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Bottas
1.566

- Super Alfist
« Reactie #164 Gepost op: 12 november 2025, 19:01:40 »
Eerst terug naar de standaard software is inderdaad een logische stap bij vage problemen. Al is het ook wijsheid achteraf. In elk geval heel fijn dat je nu eindelijk een goed rijdende Alfa hebt, top dat H&S je heeft kunnen helpen!
In post 105 dacht je daar toch anders over.
Nu de uitkomst bekend is, is het ineens een logische stap!