!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
BasQV81, Rubyroo en 3 gasten bekijken dit topic.
Spijtig te moeten lezen dat het probleem nog steeds bestaat! En dat ook Valk niks (of in elk geval niet voldoende) voor je heeft kunnen betekenenSoms lees je over issues waar maar geen oplossing voor lijkt te zijn, ook al is er een boel nagekeken en vervangen. Misschien zijn het maandagochtend modellen, misschien is er een gremlin ingeslopen. Wel vervelend want er gaat dan stiekem een hele hoop geld in de auto zitten die je er nooit meer voor terugkrijgt.
Mja misschien dat het dan toch wel in de tune zou kunnen zitten.Ik bedoel je hebt nu al wel het één en ander uit kunnen sluiten.Maar het feit blijft natuurlijk wel dat de software tune niet standaard is.Dus ja het lijkt mij het beste om ermee naar de originele tuner te gaan.En anders wellicht toch maar de tune eraf laten halen en opnieuw beginnen.
Citaat van: MysteryAngel op 9 september 2025, 19:37:16Citaat van: MysteryAngel op 9 september 2025, 19:37:16Mja misschien dat het dan toch wel in de tune zou kunnen zitten.Ik bedoel je hebt nu al wel het één en ander uit kunnen sluiten.Maar het feit blijft natuurlijk wel dat de software tune niet standaard is.Dus ja het lijkt mij het beste om ermee naar de originele tuner te gaan.En anders wellicht toch maar de tune eraf laten halen en opnieuw beginnen.Dat vermoeden leeft bij mij al een lange tijd, dat het in de software zit.
Citaat van: Geert_Zwienesteert op 10 september 2025, 18:11:45Citaat van: MysteryAngel op 9 september 2025, 19:37:16Citaat van: MysteryAngel op 9 september 2025, 19:37:16Mja misschien dat het dan toch wel in de tune zou kunnen zitten.Ik bedoel je hebt nu al wel het één en ander uit kunnen sluiten.Maar het feit blijft natuurlijk wel dat de software tune niet standaard is.Dus ja het lijkt mij het beste om ermee naar de originele tuner te gaan.En anders wellicht toch maar de tune eraf laten halen en opnieuw beginnen.Dat vermoeden leeft bij mij al een lange tijd, dat het in de software zit.Dat is dan wel een beetje in tegenstelling met je handelen tot nu toe. Want in de 10 pagina's die dit topic inmiddels telt is al meerdere keren geopperd om de standaard software terug te laten zetten om te kijken of dat het probleem verhelpt. Maar daar wilde je steeds niet aan.
Zojuist reactie van HS Corse.Zij nodigen me uit voor een afspraak om diagnose te stellen, eind oktober / begin november.
Het enige wat je bij een MA unit moeilijk kan verifiëren is zijn daadwerkelijke werking. Ja de Ecu gaat foutmeldingen geven als de solenoids niet goed meer zijn, bekend euvel. Maar als je geen foutmelding krijgt wat dan? De MA unit wekt op oliedruk. Ja bij de oliepomp zit een oliedruk sensor. Die met alleen of er voldoende druk is en laat het motor lampje uit gaan. Maar tussen de multiair unit en de motor zitten ook nog een paar pakkingen. Wat als deze zweten of niet juist meer afsluiten. Dan zou je een inconsistente olie aanvoer kunnen hebben op de MA unit. Ja de MA unit heeft olie reservoirs maar bij blijvende inconsistentie aanvoer is de buffer ook snel leeg. Dit zal allemaal geen foutcode genereren. Maar omdat je inlaat kleppen er mee worden aangestuurd, en ook tevens je gaspedaal, want in momenten neemt de MA unit de gasklep over. Kan een foutieve aansturing wel degelijk voor schokken, mis fires en vermogensverlies zorgen. Zonder dat dit resulteert in een foutcode. Turbo druk wordt enorm geregeld en bijgesteld bij een MA motor, het is lastig om hierin de nuances te kunnen opvangen. Maar een nuance in de MA unit zorgt wel gelijk voor invloed op de inlaatkleppen.Ik zou dit ook eens laten onderzoeken. De pakkingen zijn de kosten niet, het zal meer in de arbeid zitten.Succes!
Eerst terug naar de standaard software is inderdaad een logische stap bij vage problemen. Al is het ook wijsheid achteraf. In elk geval heel fijn dat je nu eindelijk een goed rijdende Alfa hebt, top dat H&S je heeft kunnen helpen!