!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Citaat van: Jetronic op 7 oktober 2015, 00:04:52Citaat van: Jetronic op 7 oktober 2015, 00:04:52ja, maar ik heb bedenkingen of hij voldoet voor 30.000km... of welke olie dan ook...Nee, vandaar ook dat advies voor 20.000km verversing, wat ik nu ook doe.Dank voor al deze leerzame informatie!
ja, maar ik heb bedenkingen of hij voldoet voor 30.000km... of welke olie dan ook...
Citaat van: Wesley op 7 oktober 2015, 19:39:15Citaat van: Wesley op 7 oktober 2015, 19:39:15Ik ben een leek wat betreft het kennen van alle specs enz. Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat ie moet voldoen aan mb229.51 want dan voldoet ie automatisch aan de Fiat specificatie en is de juiste voor de MA. En toch is het de verkeerde want die cp klopt niet. Het is een allfuel olie dus FE automatisch voor diesel kan ik dan niet meer rijmen. Ik snap het eerlijk gezegd niet meer nu. Waar vind je de cp van 150 graden? Want Eni zelf gaat niet verder dan 100 graden.de HTHS viscositeit zit verwerkt in de specs. ACEA C3, A3, B3, B4 olien hebben minimum 3.5 cP. Hiervan is alleen C3 low saps. MB229.51 heeft ook in de specs staan dat het minimum 3.5 cP is. Fiat 9.55535-S2 heeft ook een minimum 3.5 cP vereiste (eigenlijk vragen ze enkel om te voldoen aan ACEA C3 en een maximum Noack %age van 10. Dit laatste is ook een eis van MB229.51)de dieselmotoren van fiat/alfa kunnen voldoen met Acea C2, die vereist een cP van minimum 2.9 en maximum 3.5. dikker kan geen kwaad (in moderatie), maar dunner kan zeer snel dodelijk zijn. FE (of Fuel Efficiency) olien zijn zonder uitzondering dunner dan 3.5 cP. Ze verruilen bescherming van de motor voor minder brandstof verbruik (1 a 2% minder). benzine of diesel doet er verder niet toe als de spec stevig genoeg is voor je motor.
Ik ben een leek wat betreft het kennen van alle specs enz. Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat ie moet voldoen aan mb229.51 want dan voldoet ie automatisch aan de Fiat specificatie en is de juiste voor de MA. En toch is het de verkeerde want die cp klopt niet. Het is een allfuel olie dus FE automatisch voor diesel kan ik dan niet meer rijmen. Ik snap het eerlijk gezegd niet meer nu. Waar vind je de cp van 150 graden? Want Eni zelf gaat niet verder dan 100 graden.
de blauwe rook werd zichtbaar omdat de hete turbo tijdens de afdaling wat olie lekte in de uitlaat, die daar dan onverbrand op de koude wand plakte tot je weer gas gaf, en dan blauw verbrandde. olie kan trouwens wit, blauw of zwart verbanden algelang de hoeveelheid. Wit is het ergste, zwart het minste ergLater heb je dit niet meer gezien omdat je geen bergpassen meer beklomen hebt en de turbo dus minder warm werd, EN je geen afdalingen deed waardoor er zich sowieso geen substantiele hoeveelheid olie in de uitlaat kon verzamelen.
niet alleen de SAE viscositeit is belangrijk... ook de ACEA norm waaraan de olie voldoet. De MA olie moet bij 150°C en zware belasting een dynamische viscositeit hebben van minimum 3.5cP. 150°C haal je zo in de drijfstanglagers, dan moet de motor niet oververhit zijn. Als je wat sportief een pas wil doen ga je hier ruim over!Nu het potentieel slechte nieuws: er zijn heel wat 0w-30 en 5w-30 op de markt die slechts zo'n 3.0 cP halen ofwel 20% te dun! Vandaar dat je PRECIES moet weten welke olie er in zit. Merk, varieteit, viscositeit en aan welke normen deze olie voldoet. In een MA hoort een MB229.51 olie (en dan maakt de SAE viscositeit niet meer uit)of een Fiat 9.55535.S2 maar een MB229.51 voldoet automatisch aan de fiat specificatie en vindt je veel makkelijker.
Citaat van: Jetronic op 8 oktober 2015, 20:46:10Citaat van: Jetronic op 8 oktober 2015, 20:46:10de blauwe rook werd zichtbaar omdat de hete turbo tijdens de afdaling wat olie lekte in de uitlaat, die daar dan onverbrand op de koude wand plakte tot je weer gas gaf, en dan blauw verbrandde. olie kan trouwens wit, blauw of zwart verbanden algelang de hoeveelheid. Wit is het ergste, zwart het minste ergLater heb je dit niet meer gezien omdat je geen bergpassen meer beklomen hebt en de turbo dus minder warm werd, EN je geen afdalingen deed waardoor er zich sowieso geen substantiele hoeveelheid olie in de uitlaat kon verzamelen.Niet helemaal. Sterker, ik heb bijna iedere dag de pas 1 of 2 keer beklommen (lang verhaal waarom) en het is alleen gebeurd tijdens de eerste dagen. Kan het zijn dat ik dan tever in toeren heb laten klimmen tijdens afremmen op de motor? Turbo komt er al in bij 2800rpm immers. Voor het afdalen heeft de auto stilgestaan, geen uur maar een korte tijd, dus de turbo lijkt mij dan niet meer zo heet van de klim.
Citaat van: Jetronic op 6 oktober 2015, 20:45:46Citaat van: Jetronic op 6 oktober 2015, 20:45:46niet alleen de SAE viscositeit is belangrijk... ook de ACEA norm waaraan de olie voldoet. De MA olie moet bij 150°C en zware belasting een dynamische viscositeit hebben van minimum 3.5cP. 150°C haal je zo in de drijfstanglagers, dan moet de motor niet oververhit zijn. Als je wat sportief een pas wil doen ga je hier ruim over!Nu het potentieel slechte nieuws: er zijn heel wat 0w-30 en 5w-30 op de markt die slechts zo'n 3.0 cP halen ofwel 20% te dun! Vandaar dat je PRECIES moet weten welke olie er in zit. Merk, varieteit, viscositeit en aan welke normen deze olie voldoet. In een MA hoort een MB229.51 olie (en dan maakt de SAE viscositeit niet meer uit)of een Fiat 9.55535.S2 maar een MB229.51 voldoet automatisch aan de fiat specificatie en vindt je veel makkelijker.Ik heb kroon oil 5w40 specialsynth zie link kroon oil: http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/718/specialsynth-msp-5w-40/557/Dit moet dus ook goede olie zijn neem ik aan!
het blijft een low saps olie... fiat motoren zijn lang niet de enigen die niet veel km ermee kunnen maken.Gisteren nog een klant binnen gehad die 26,000 op een low saps had gereden, motor draait nog maar is ten dode opgeschreven: drijfstanglager klopt, ketting van de distributie moet vervangen worden, olie lekt uit de krukaskeerring. op een hyundai van 5 jaar die slechts 3000 euro waard is, is dat een de facto einde, hoewel hij slechts 146.000 km heeft. Komt nog een lekke koppakking bij (koelvloeistof loopt naar buiten).15.000 km is de limiet in mijn ervaring, en minder als je korte afstanden rijdt. Wil je langer tussen beurten moet je naar full saps olie.
idd, enkel de olie wisselen kan je voor 20 euro. 1 euro per tankbeurt aan de kant zetten en je bent er...