!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #15 Gepost op: 8 oktober 2015, 19:00:37 »
Citaat van: bekkie op  7 oktober 2015, 20:44:03
Citaat van: bekkie op  7 oktober 2015, 20:44:03
Citaat van: Jetronic op  7 oktober 2015, 00:04:52
Citaat van: Jetronic op  7 oktober 2015, 00:04:52
ja, maar ik heb bedenkingen of hij voldoet voor 30.000km...  of welke olie dan ook...

Nee, vandaar ook dat advies voor 20.000km verversing, wat ik nu ook doe.
Dank voor al deze leerzame informatie!

In mijn ervaring is voor low saps olien in een benzine motor de limiet bij 15.000 km.  Daarna wordt er in een snel tempo een hoop smurrie gemaakt.  Sommige benzines die onder zware omstandigheden gebruikt worden kunnen zelfs geen 10.000 km doen op hun olie.

Diesel motoren reageren gans anders op de olie, het is moeilijker om de slijtage van de olie vast te stellen.  Verdunning is meestal het enige merkbare voordat hij begint te carboniseren.  De bruikbaarheid lijkt wel langer dan bij benzines, maar ik hou het zelf ook op zo'n 18.000 km (1 extra wissel halfweg het normale interval)
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #16 Gepost op: 8 oktober 2015, 20:13:57 »
Citaat van: Jetronic op  8 oktober 2015, 18:54:37
Citaat van: Jetronic op  8 oktober 2015, 18:54:37
Citaat van: Wesley op  7 oktober 2015, 19:39:15
Citaat van: Wesley op  7 oktober 2015, 19:39:15
Ik ben een leek wat betreft het kennen van alle specs enz. Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat ie moet voldoen aan mb229.51 want dan voldoet ie automatisch aan de Fiat specificatie en is de juiste voor de MA. En toch is het de verkeerde want die cp klopt niet. Het is een allfuel olie dus FE automatisch voor diesel kan ik dan niet meer rijmen. Ik snap het eerlijk gezegd niet meer nu. :( Waar vind je de cp van 150 graden? Want Eni zelf gaat niet verder dan 100 graden.

de HTHS viscositeit zit verwerkt in de specs. 

ACEA C3, A3, B3, B4 olien hebben minimum 3.5 cP.  Hiervan is alleen C3 low saps.  MB229.51 heeft ook in de specs staan dat het minimum 3.5 cP is.  Fiat 9.55535-S2 heeft ook een minimum 3.5 cP vereiste (eigenlijk vragen ze enkel om te voldoen aan ACEA C3 en een maximum Noack %age van 10.  Dit laatste is ook een eis van MB229.51)

de dieselmotoren van fiat/alfa kunnen voldoen met Acea C2, die vereist een cP van minimum 2.9 en maximum 3.5.  dikker kan geen kwaad (in moderatie), maar dunner kan zeer snel dodelijk zijn.  FE (of Fuel Efficiency) olien zijn zonder uitzondering dunner dan 3.5 cP.  Ze verruilen bescherming van de motor voor minder brandstof verbruik (1 a 2% minder). benzine of diesel doet er verder niet toe als de spec stevig genoeg is voor je motor.
Helder (na 3 x lezen voor mij ;D). Ik ga hier zeker direct achterna, want ik wil uiteraard niet dat de boel naar de mallemoere draait. Kun je een suggestie geven waarom ik het later niet meer gezien heb, die blauwe rook?
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #17 Gepost op: 8 oktober 2015, 20:46:10 »
de blauwe rook werd zichtbaar omdat de hete turbo tijdens de afdaling wat olie lekte in de uitlaat, die daar dan onverbrand op de koude wand plakte tot je weer gas gaf, en dan blauw verbrandde.  olie kan trouwens wit, blauw of zwart verbanden algelang de hoeveelheid.  Wit is het ergste, zwart het minste erg

Later heb je dit niet meer gezien omdat je geen bergpassen meer beklomen hebt en de turbo dus minder warm werd, EN je geen afdalingen deed waardoor er zich sowieso geen substantiele hoeveelheid olie in de uitlaat kon verzamelen.
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #18 Gepost op: 8 oktober 2015, 21:11:30 »
Citaat van: Jetronic op  8 oktober 2015, 20:46:10
Citaat van: Jetronic op  8 oktober 2015, 20:46:10
de blauwe rook werd zichtbaar omdat de hete turbo tijdens de afdaling wat olie lekte in de uitlaat, die daar dan onverbrand op de koude wand plakte tot je weer gas gaf, en dan blauw verbrandde.  olie kan trouwens wit, blauw of zwart verbanden algelang de hoeveelheid.  Wit is het ergste, zwart het minste erg

Later heb je dit niet meer gezien omdat je geen bergpassen meer beklomen hebt en de turbo dus minder warm werd, EN je geen afdalingen deed waardoor er zich sowieso geen substantiele hoeveelheid olie in de uitlaat kon verzamelen.
Niet helemaal. Sterker, ik heb bijna iedere dag de pas 1 of 2 keer beklommen (lang verhaal waarom) en het is alleen gebeurd tijdens de eerste dagen. Kan het zijn dat ik dan tever in toeren heb laten klimmen tijdens afremmen op de motor? Turbo komt er al in bij 2800rpm immers. Voor het afdalen heeft de auto stilgestaan, geen uur maar een korte tijd, dus de turbo lijkt mij dan niet meer zo heet van de klim.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #19 Gepost op: 8 oktober 2015, 23:06:55 »
Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46
Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46
niet alleen de SAE viscositeit is belangrijk...  ook de ACEA norm waaraan de olie voldoet.  De MA olie moet bij 150°C en zware belasting een dynamische viscositeit hebben van minimum 3.5cP.  150°C haal je zo in de drijfstanglagers, dan moet de motor niet oververhit zijn.  Als je wat sportief een pas wil doen ga je hier ruim over!

Nu het potentieel slechte nieuws: er zijn heel wat 0w-30 en 5w-30 op de markt die slechts zo'n 3.0 cP halen ofwel 20% te dun! Vandaar dat je PRECIES moet weten welke olie er in zit.  Merk, varieteit, viscositeit en aan  welke normen deze olie voldoet.  In een MA hoort een MB229.51 olie (en dan maakt de SAE viscositeit niet meer uit)of een Fiat 9.55535.S2 maar een MB229.51 voldoet automatisch aan de fiat specificatie en vindt je veel makkelijker.

Ik heb kroon oil 5w40 specialsynth   zie link kroon oil:  http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/718/specialsynth-msp-5w-40/557/
Dit moet dus ook goede olie zijn neem ik aan!


*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #20 Gepost op: 9 oktober 2015, 18:32:33 »
Citaat van: Wesley op  8 oktober 2015, 21:11:30
Citaat van: Wesley op  8 oktober 2015, 21:11:30
Citaat van: Jetronic op  8 oktober 2015, 20:46:10
Citaat van: Jetronic op  8 oktober 2015, 20:46:10
de blauwe rook werd zichtbaar omdat de hete turbo tijdens de afdaling wat olie lekte in de uitlaat, die daar dan onverbrand op de koude wand plakte tot je weer gas gaf, en dan blauw verbrandde.  olie kan trouwens wit, blauw of zwart verbanden algelang de hoeveelheid.  Wit is het ergste, zwart het minste erg

Later heb je dit niet meer gezien omdat je geen bergpassen meer beklomen hebt en de turbo dus minder warm werd, EN je geen afdalingen deed waardoor er zich sowieso geen substantiele hoeveelheid olie in de uitlaat kon verzamelen.
Niet helemaal. Sterker, ik heb bijna iedere dag de pas 1 of 2 keer beklommen (lang verhaal waarom) en het is alleen gebeurd tijdens de eerste dagen. Kan het zijn dat ik dan tever in toeren heb laten klimmen tijdens afremmen op de motor? Turbo komt er al in bij 2800rpm immers. Voor het afdalen heeft de auto stilgestaan, geen uur maar een korte tijd, dus de turbo lijkt mij dan niet meer zo heet van de klim.

de olie kan net zo goed in de uitlaat lekken als de motor stil staat.  Maar als de blauwe rook snel verdwijnt betreft het een zeer kleine hoeveelheid, enkele druppels.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #21 Gepost op: 9 oktober 2015, 18:34:57 »
Citaat van: klaverblad op  8 oktober 2015, 23:06:55
Citaat van: klaverblad op  8 oktober 2015, 23:06:55
Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46
Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46
niet alleen de SAE viscositeit is belangrijk...  ook de ACEA norm waaraan de olie voldoet.  De MA olie moet bij 150°C en zware belasting een dynamische viscositeit hebben van minimum 3.5cP.  150°C haal je zo in de drijfstanglagers, dan moet de motor niet oververhit zijn.  Als je wat sportief een pas wil doen ga je hier ruim over!

Nu het potentieel slechte nieuws: er zijn heel wat 0w-30 en 5w-30 op de markt die slechts zo'n 3.0 cP halen ofwel 20% te dun! Vandaar dat je PRECIES moet weten welke olie er in zit.  Merk, varieteit, viscositeit en aan  welke normen deze olie voldoet.  In een MA hoort een MB229.51 olie (en dan maakt de SAE viscositeit niet meer uit)of een Fiat 9.55535.S2 maar een MB229.51 voldoet automatisch aan de fiat specificatie en vindt je veel makkelijker.

Ik heb kroon oil 5w40 specialsynth   zie link kroon oil:  http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/718/specialsynth-msp-5w-40/557/
Dit moet dus ook goede olie zijn neem ik aan!

Die voldoet aan alle voorwaarden.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #22 Gepost op: 9 oktober 2015, 21:57:15 »
Dan maar hopen dat alles heel blijft. De eerste is vervangen bij 83.000 km
Sttat nu inmiddels 120.000 erop. We wachten af.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2015, 11:12:26 »
het blijft een low saps olie...  fiat motoren zijn lang niet de enigen die niet veel km ermee kunnen maken.

Gisteren nog een klant binnen gehad die 26,000 op een low saps had gereden, motor draait nog maar is ten dode opgeschreven: drijfstanglager klopt, ketting van de distributie moet vervangen worden, olie lekt uit de krukaskeerring.  op een hyundai van 5 jaar die slechts 3000 euro waard is, is dat een de facto einde, hoewel hij slechts 146.000 km heeft.  Komt nog een lekke koppakking bij (koelvloeistof loopt naar buiten).

15.000 km is de limiet in mijn ervaring, en minder als je korte afstanden rijdt.  Wil je langer tussen beurten moet je naar full saps olie.
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2015, 23:07:58 »
het blijft een low saps olie...  fiat motoren zijn lang niet de enigen die niet veel km ermee kunnen maken.

Gisteren nog een klant binnen gehad die 26,000 op een low saps had gereden, motor draait nog maar is ten dode opgeschreven: drijfstanglager klopt, ketting van de distributie moet vervangen worden, olie lekt uit de krukaskeerring.  op een hyundai van 5 jaar die slechts 3000 euro waard is, is dat een de facto einde, hoewel hij slechts 146.000 km heeft.  Komt nog een lekke koppakking bij (koelvloeistof loopt naar buiten).

15.000 km is de limiet in mijn ervaring, en minder als je korte afstanden rijdt.  Wil je langer tussen beurten moet je naar full saps olie.

Bij mij om de 15.000 km een beurt. Zekere voor het onzekere! Beurtje kost de kop niet. Zeker wanneer je het zelf doet.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2015, 08:35:24 »
idd, enkel de olie wisselen kan je voor 20 euro.  1 euro per tankbeurt aan de kant zetten en je bent er...
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2015, 19:48:48 »
idd, enkel de olie wisselen kan je voor 20 euro.  1 euro per tankbeurt aan de kant zetten en je bent er...

Voor €20,- gaat mij niet lukken. Koop 5 liter en betaal volgens mij €48,-

Maar je zegt dat kroon oil low saps is. Maar wat is dan high saps?  welk merk moet je dan hebben. Niet dat het heel belangrijk is....ga toch om de 15.000km verversen.......maar ben gewoon nieuwsgierig.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2015, 19:30:17 »
elke olie met een Acea A3/B4 rating, maar ZONDER C3 rating is full saps.  Deze gaan beduidend langer mee, en dan heb je dus minder kans op voortijdige motorschade/slijtage maar ze zijn niet zo interessant voor de levensduur van de katalysatoren.  Zo lang je geen duidelijk olieverbruik hebt ga je geen schade oplopen aan de katalysatoren, maar als je wel olieverbruik hebt zul je 2x sneller de katalysatoren moeten vervangen.  Of althans de hoofd katalysator, dat de voorkats niets meer doen komt er niet uit op de APK.
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #28 Gepost op: 1 juni 2016, 08:49:07 »
Schopje!

Inmiddels zit de juiste olie er al meer dan een half jaar in, en ik ben weer terug op de plek waar het blauwe rookfestijn zich afspeelde. Ging ruim een week goed, maar zag toch eergisteren weer tot 3 keer toe een beste blauwe pluim in mn binnenspiegel. Wederom na lange afdalen en daarna best wat gas. Week geleden heb ik het 1 keer getest ivm vorig jaar, toen geen blauwe walm.

Mijn autokennis rijkt niet al te ver mbt autotechniek moet er bij gezegd worden. Is het zo dat wanneer je +- 13km naar beneden rijdt, dus met in de u-bochten enkel wat ondersteunend gas, dat de motor gewoon afkoelt? Ofwel, onder bedrijfstemperatuur komt? En wanneer je dus weer flink op je gas gaat dat je dus feitelijk een koude motor aan het te veel belasten bent? Heb gisteren dan ook maar gewoon met een fluweel voetje opgetrokken na de afdaling, loopt namelijk voor 1 km vlak en daarna weer afdalen. Er zit immers geen olietempmeter in, koelvloeistof gas wel 90 graden.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2016, 21:33:02 »
Zolang de motor toeren maakt, verhit je de olie. Of je gas geeft of niet, is hierbij niet belangrijk.

In't kort:
- olietemperatuur is afhankelijk van toerental: meer toeren = meer graden.
- watertemperatuur is afhankelijk van de belasting: meer gas = meer graden.

Natuurlijk heeft je koelcircuit een normaliter werkend thermostaat zodanig dat de koelvloeistof toch +- gelijk blijft onafhankelijk van de belasting, en de meeste alfa motoren hebben oliekoelers.  De huidige hebben een warmtewisselaar tussen het olie- en koelcircuit zodat deze temperaturen min of meer gelijk getrokken worden.   De olie- en koelvloeistoftemperatuur zullen in de praktijk maximum 30°C verschillen.