!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #30 Gepost op: 1 juni 2016, 23:25:38 »
Thx voor de reactie. Weer wat geleerd! Probeer altijd wel de koelvloeistof weer op 90 graden te krijgen als ik bijv een uur stil heb gestaan boven. Olie is dan waarschijnlijk alsnog niet helemaal op temp maar... Olie wordt langzamer warm, maar ik gok ook langzamer koud?
Hoe zit het dan eigenlijk waardoor de olie warm word ondanks geen verbranding? En speelt dit uberhaupt een rol in mijn 'probleem' of zit ik volledig in de verkeerde hoek te graven?
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #31 Gepost op: 2 juni 2016, 20:37:17 »
De olie warmt op door interne wrijving van de oliemoleculen.  Dit effect treedt op in de 5 hoofdlagers, de 4 drijfstanglagers, en in de nokkenaslagers.  Ook door de zuigerveren op de cilinderwand.  Hoe sneller, hoe krachtiger die wrijving.

http://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/jres/24/jresv24n5p491_A1b.pdf

kijk even naar figuur 3: de temperatuur van een lager in functievan het toerental.  deze warmte wordt door het glijden van de olie opgewekt, niet door de verbranding.

en figuur 5, hoeveel vermogen er in warmte omgezet wordt per lager (van die afmetingen en olie van die viscositeit).

Olie wordt dus warm om een andere reden dan koelvloeistof.  Maar per °C stijging neemt olie ongeveer de helft minder calorieën op dan water.
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #32 Gepost op: 9 juli 2022, 12:38:59 »
Vanochtend in een keer heftige blauwe rook uit de uitlaat bij het maken van een omkeerbeweging op een helling van 15%
Hoop dat het niks ernstigs is, bij de verdere afdaling zag ik geen rook meer en de temperatuur blijft netjes 90 graden.
Straks maar even olie peilen, maar de Giulietta heeft het zwaar in het hete Italie.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #33 Gepost op: 13 juli 2022, 13:21:42 »
Gisterennacht zonder verdere problemen weer thuis gekomen, olie was nog op peil, verder geen blauwe rook meer.

Gelukkig zonder verdere kleerscheuren veilig thuis gekomen, want het was dit jaar gewoonweg gevaarlijk op de Italiaanse wegen. Of het door Corona komt weet ik niet, maar sommige Italianen reden als debielen rond. Bewust afsnijden, rechts met 100 km/h een file passeren via de vluchtstrook (!), bumper kleven, invoegen op de snelweg met 30 km/h en dan gelijk oversteken naar de middelste rijstrook, bellen en appen achter het stuur bij 60 km/h op de rechter rijstrook en continue links blijven rijden zodat je er niet langs kon. Niet goed wijs, werkelijk ongelooflijk. Heb menig keer in de ankers gemoeten om een aanrijding te voorkomen.

Voor wie nog naar Italie gaat straks:
- benzine is erg goedkoop (rond de EUR 2,00 voor Super 95), maar van een baggerkwaliteit; Giulietta loopt ronduit slecht momenteel;
- tank niet in Zwitserland, want de benzine kost daar momenteel rond de EUR 2,60 (RON95);
- dus gooi de tank vol in Duitsland (ca. EUR 1,88 voor RON95 en EUR 1,95 voor RON98), bij de tankstations die van de snelweg af liggen.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium