!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Blauwe rook uit uitlaat
« Gepost op: 5 oktober 2015, 19:26:52 »
Topictitel zegt een hoop, maar het ligt wat gedetailleerder. De afgelopen weken weer talloze keren over de Großglockner Hochalpenstrasse gereden, waarbij mij de eerste week direct opviel dat ik een behoorlijke hoeveelheid blauwe rook uit mijn uitlaat had bij flink gas geven. Bij wat verder denken over dit gegeven, bleek dat ik dit enkel had/zag nadat ik enkele kilometers zonder gas naar beneden had gereden, afremmend op de motor. De plaatselijke dealer heeft er naar gekeken, waarbij uitstoot geen gekke waardes aan gaf (logisch, want de blauwe rook houdt maar kort aan na afdalen), motorolie was spot-on. Hoogstwaarschijnlijk omdat de olie op max stond, liep het bij afdalen icm flink remmen over wat dan verbrand werd bij gas geven.

Dag later wederom blauwe rook na afdalen en eenmaal geparkeerd puur witte rook. Toch maar even wat gas gegeven, kijken of het wegging wat ook het geval was. Totaal iets van 3 dagen kortstondig blauwe rook gezien, daarna helemaal niet meer.

Opgelost? Lijkt er op, maar ik post dit bericht toch om te zien of er andere ideeën zijn wat nou de oorzaak is/was. Ik heb er in juni namelijk ook gereden met olie op max (voor de wissel), toen niets aan de hand. Ik hoor graag  :)
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2015, 20:24:01 »
Welke olie zit erin?  wees precies.  Ook hoe lang hij er al in zit.

In het verleden, met benzinemotoren zonder turbo kon je blauwe rook krijgen tijdens een periode zonder gas als de dichtingen rond de inlaatkleppen versleten waren. Door het sterke vacuum in de inlaat werd er extra olie langs de klepstelen gezogen.

Maar, aangezien je enkel spreekt van blauwe rook NA een periode van weinig gas geven, komt de olie van je turbo volgens mij. De uitlaat heeft dan vrij koud, en weinig druk waardoor er olie langs de dichtingen in de turbo komt en verzameld in de uitlaat (in de katalysator naar alle waarschijnlijkheid) en wanneer je weer gas geeft verbrandt de olie door de snel stijgende temperatuur.

Dus, turboschade, of te dunne olie (kan ook verdund zijn door benzine of ouderdom OF te veel hitte bij het beklimmen van de pas).  Een enkele druppel olie veroorzaakt al een hele hoop blauwe rook. Ik heb ooit op de zaak eens wat olie in de uitlaat van een auto gespoten die voor herstelling gekomen was, bij wijze van grap (collega werkte er aan).  Dat duurde behoorlijk wat kilometers om hem rookvrij te krijgen.

Overlopen is er zeker niet bij...
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2015, 20:46:03 »
Er zit nu 0W30 in, sinds tja eind augustus begin september. Wanneer ik boven ben laat ik de auto altijd even nalopen ivm fan. Heb ook geen oververhitte motor gehad.
Wat wel bij beide garages werd gevraagd (eerste had geen tijd), is of ik net getankt had. Ja dus, dat had ik. Maar bij een tankstation waar ik daar wel vaker tank. Sinds de blauwe rook bij een grote maatschappij getankt en toen niet meer gehad. Dus ja toeval of niet, geen idee maar vond het opvallend dat ze er beide mee kwamen.
*

bekkie
2.745

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2015, 20:53:31 »
Hoezo 0W30? Er hoort 5W40 in te zitten wanneer je de MA-motor hebt...
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2015, 21:12:47 »
Ik zal eens kijken of ik het juist zeg, misschien dat ik t nu verwar met de olie voor de andere auto. Keek net ff op de webs trouwens en daar vind je dus zowel op 5w40 als 0w30 talloze resultaten. Stuitte ook op een topic in dit forum waar ook de opmerking werd gemaakt over 0w30 inmiddels zou worden aangeraden.
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2015, 20:45:46 »
niet alleen de SAE viscositeit is belangrijk...  ook de ACEA norm waaraan de olie voldoet.  De MA olie moet bij 150°C en zware belasting een dynamische viscositeit hebben van minimum 3.5cP.  150°C haal je zo in de drijfstanglagers, dan moet de motor niet oververhit zijn.  Als je wat sportief een pas wil doen ga je hier ruim over!

Nu het potentieel slechte nieuws: er zijn heel wat 0w-30 en 5w-30 op de markt die slechts zo'n 3.0 cP halen ofwel 20% te dun! Vandaar dat je PRECIES moet weten welke olie er in zit.  Merk, varieteit, viscositeit en aan  welke normen deze olie voldoet.  In een MA hoort een MB229.51 olie (en dan maakt de SAE viscositeit niet meer uit)of een Fiat 9.55535.S2 maar een MB229.51 voldoet automatisch aan de fiat specificatie en vindt je veel makkelijker.
*

bekkie
2.745

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2015, 22:14:14 »
Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46
Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46
niet alleen de SAE viscositeit is belangrijk...  ook de ACEA norm waaraan de olie voldoet.  De MA olie moet bij 150°C en zware belasting een dynamische viscositeit hebben van minimum 3.5cP.  150°C haal je zo in de drijfstanglagers, dan moet de motor niet oververhit zijn.  Als je wat sportief een pas wil doen ga je hier ruim over!

Nu het potentieel slechte nieuws: er zijn heel wat 0w-30 en 5w-30 op de markt die slechts zo'n 3.0 cP halen ofwel 20% te dun! Vandaar dat je PRECIES moet weten welke olie er in zit.  Merk, varieteit, viscositeit en aan  welke normen deze olie voldoet.  In een MA hoort een MB229.51 olie (en dan maakt de SAE viscositeit niet meer uit)of een Fiat 9.55535.S2 maar een MB229.51 voldoet automatisch aan de fiat specificatie en vindt je veel makkelijker.

Met andere woorden: de door Alfa voorgeschreven Selenia olie voor de MA voldoet dus. Toch?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2015, 00:04:52 »
ja, maar ik heb bedenkingen of hij voldoet voor 30.000km...  of welke olie dan ook...
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2015, 18:04:42 »
Er zit bij mij in, en ik schrijf nu wat er op de fles staat. Tenminste, dit staat op de fles ter bijvulling. Neem dan ook aan dat dit er in zit, maar ik zal hier nog contact over opnemen.

Eni i-Sint FE 5-W30 ( all fuels) top synthetic technology
Acea a5/b5-04, c2
Api sm/cf
ILSAC GF-4
Fiat 9.55535 s1.

Vanaf eind august/ begin september dus.

Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46
Citaat van: Jetronic op  6 oktober 2015, 20:45:46

Nu het potentieel slechte nieuws: er zijn heel wat 0w-30 en 5w-30 op de markt die slechts zo'n 3.0 cP halen ofwel 20% te dun! Vandaar dat je PRECIES moet weten welke olie er in zit.  Merk, varieteit, viscositeit en aan  welke normen deze olie voldoet.  In een MA hoort een MB229.51 olie (en dan maakt de SAE viscositeit niet meer uit)of een Fiat 9.55535.S2 maar een MB229.51 voldoet automatisch aan de fiat specificatie en vindt je veel makkelijker.
Heb eens verder gecheckt op de olie, en het is dus een mb229.51 olie. Over dat cp punt kan ik niet zo snel wat vinden. Gaat niet verder dan 100 graden. Hier de specs
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2015, 18:50:13 »
Citaat van: Wesley op  7 oktober 2015, 18:04:42
Citaat van: Wesley op  7 oktober 2015, 18:04:42
Er zit bij mij in, en ik schrijf nu wat er op de fles staat. Tenminste, dit staat op de fles ter bijvulling. Neem dan ook aan dat dit er in zit, maar ik zal hier nog contact over opnemen.

Eni FE 5-W30 ( all fuels) top synthetic technology
Acea a5/b5-04, c2
Api sm/cf
ILSAC GF-4
Fiat 9.55535 s1.

Vanaf eind august/ begin september dus.

Verkeerde olie. 

FE staat voor Fuel Efficiency en slaat bijna altijd op een olie met HTHS viscositeit van 2.9 cP.  Acea A5/B5-04 is zo'n verouderde norm dat die zelfs niet meer vermeld mag worden op de fles. A5/B5-12 zou wel nog mogen.  API SM en ILSAC GF-4 zijn ook verouderd, is ondetrtussen SN en GF5 geworden.  ILSAC olien zijn altijd brandstofbesparende, lage viscositeit olien.  ACEA C2 duidt ook weer op een dunne olie.

Deze voldoet wel voor de diesels, niet voor een MA en kan tot motorschade leiden.  Het zou echter niet mijn keuze zijn voor in onze diesels te gebruiken.
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2015, 18:58:57 »
Dan ga ik er zeker achteraan, want dan moet het er zo snel mogelijk uit. Eens even contacten of dit ook daadwerkelijk erin is gegaan.
*

Wesley
68

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2015, 19:39:15 »
Ik ben een leek wat betreft het kennen van alle specs enz. Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat ie moet voldoen aan mb229.51 want dan voldoet ie automatisch aan de Fiat specificatie en is de juiste voor de MA. En toch is het de verkeerde want die cp klopt niet. Het is een allfuel olie dus FE automatisch voor diesel kan ik dan niet meer rijmen. Ik snap het eerlijk gezegd niet meer nu. :( Waar vind je de cp van 150 graden? Want Eni zelf gaat niet verder dan 100 graden.
*

bekkie
2.745

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2015, 20:44:03 »
Citaat van: Jetronic op  7 oktober 2015, 00:04:52
Citaat van: Jetronic op  7 oktober 2015, 00:04:52
ja, maar ik heb bedenkingen of hij voldoet voor 30.000km...  of welke olie dan ook...

Nee, vandaar ook dat advies voor 20.000km verversing, wat ik nu ook doe.
Dank voor al deze leerzame informatie!
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2015, 21:11:13 »
De selena olie is idd geschikt voor de MA ! Heb hem ook meegehad ! Ze zeiden er nog bij aub geen andere olie tegebruikenmivm de module die dan kapot kan gaan !
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Blauwe rook uit uitlaat
« Reactie #14 Gepost op: 8 oktober 2015, 18:54:37 »
Citaat van: Wesley op  7 oktober 2015, 19:39:15
Citaat van: Wesley op  7 oktober 2015, 19:39:15
Ik ben een leek wat betreft het kennen van alle specs enz. Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat ie moet voldoen aan mb229.51 want dan voldoet ie automatisch aan de Fiat specificatie en is de juiste voor de MA. En toch is het de verkeerde want die cp klopt niet. Het is een allfuel olie dus FE automatisch voor diesel kan ik dan niet meer rijmen. Ik snap het eerlijk gezegd niet meer nu. :( Waar vind je de cp van 150 graden? Want Eni zelf gaat niet verder dan 100 graden.

de HTHS viscositeit zit verwerkt in de specs. 

ACEA C3, A3, B3, B4 olien hebben minimum 3.5 cP.  Hiervan is alleen C3 low saps.  MB229.51 heeft ook in de specs staan dat het minimum 3.5 cP is.  Fiat 9.55535-S2 heeft ook een minimum 3.5 cP vereiste (eigenlijk vragen ze enkel om te voldoen aan ACEA C3 en een maximum Noack %age van 10.  Dit laatste is ook een eis van MB229.51)

de dieselmotoren van fiat/alfa kunnen voldoen met Acea C2, die vereist een cP van minimum 2.9 en maximum 3.5.  dikker kan geen kwaad (in moderatie), maar dunner kan zeer snel dodelijk zijn.  FE (of Fuel Efficiency) olien zijn zonder uitzondering dunner dan 3.5 cP.  Ze verruilen bescherming van de motor voor minder brandstof verbruik (1 a 2% minder). benzine of diesel doet er verder niet toe als de spec stevig genoeg is voor je motor.