!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

milano100
2

  • Type Alfa: giulietta
  • *
    - Startende Alfist
chiptuning
« Gepost op: 3 januari 2016, 11:35:21 »
hoe komt het dat de ene tuner meer pks en  nm uit de zelfde auto haalt als de ander. ik heb een alfa giulietta multiair 170 pk. bedrijven die er meer pks uithalen zijn die slechter als de standaard alfatuners zoals savalli en squadra
*

bekkie
2.975

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2016, 11:58:38 »
Citaat van: milano100 op  3 januari 2016, 11:35:21
Citaat van: milano100 op  3 januari 2016, 11:35:21
hoe komt het dat de ene tuner meer pks en  nm uit de zelfde auto haalt als de ander. ik heb een alfa giulietta multiair 170 pk. bedrijven die er meer pks uithalen zijn die slechter als de standaard alfatuners zoals savalli en squadra

Dat heeft denk ik te maken met verschil in inzicht wat de beste herprogrammering is van de software in relatie tot levensduur, berijdbaarheid en brandstofverbruik. Algemeen wordt gezegd dat uit de MultiAir motor niet veel extra pk's en Nm's te halen zijn, sommigen denken daar anders over. Volgens mij zitten Savali en Squadra aan de veilige kant, met oog voor het voorkomen van overmatige slijtage, waarbij met name gefocust wordt op het goed oppakken van de motor en het lekker door kunnen trekken richting toerenbegrenzer. Maar ik ben geen specialist, heb geen ervaring met tunen. Anderen op dit forum weten dit veel beter. Het hangt er trouwens helemaal vanaf wat je eigen wensen zijn. Wil je een smeuïge motor? Of wil je juist een agressieve motor? Ook gaat het erom bij welke tuner je een goed gevoel hebt. Dus om antwoord te geven op jouw vraag: duurder is niet beter, meer Pk's zegt ook niets.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

alfata
3.484

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2016, 18:13:02 »
Ik vond Savali juist bovengemiddeld veel beloven. Heb weinig aanbieders gezien die meer dan 193pk's beloven.
Ik heb onlangs Savali bezocht met mijn multiair en de Giulietta is echt een klap sneller geworden. Rij op 98, heb een Ragazzon uitlaat en mijn auto is nu exact en dan bedoel ik ook echt exact even snel als de standaard 2010 QV.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: chiptuning
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2016, 19:57:49 »
En hoe heb je dat gemeten? de QV heeft in standaard trim toch nog echt wel wat meer vermogen dan 193pk.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2016, 12:48:19 »
Geloof dat een standaard QV (2010) maar 225 echte pk's levert ipv 235 (fabrieksopgave). Dan is het verschil nog "slechts" een pk-tje of 30 (ok verschil in kopppel iets groter). Tel daarbij op dat een QV weer ietsje zwaarder is en je hoeft bij wijze van maar 1 keer wat langzamer te schakelen en het zal gelijk opgaan. Waar ik benieuwd naar ben: doet savali net als squadra ook een aanpassing aan de respons op het gaspedaal in de standen N en D ? Staat wel bij dat het op verzoek aangepast kan worden maar staat niet bij vermeld of dat ook inbegrepen is in de prijs van 480 euri's
Re: chiptuning
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2016, 14:59:24 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 12:48:19
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 12:48:19
Geloof dat een standaard QV (2010) maar 225 echte pk's levert ipv 235 (fabrieksopgave). Dan is het verschil nog "slechts" een pk-tje of 30 (ok verschil in kopppel iets groter). Tel daarbij op dat een QV weer ietsje zwaarder is en je hoeft bij wijze van maar 1 keer wat langzamer te schakelen en het zal gelijk opgaan. Waar ik benieuwd naar ben: doet savali net als squadra ook een aanpassing aan de respons op het gaspedaal in de standen N en D ? Staat wel bij dat het op verzoek aangepast kan worden maar staat niet bij vermeld of dat ook inbegrepen is in de prijs van 480 euri's

Standaard wordt bij Savali de gaspedaalrespons van de N-stand aangepast, deze wordt een stuk feller gemaakt. In principe wordt de gaspedaalrespons van de D-stand niet aangepast, tenzij dit gewenst is. Ik verwacht dat Ronald hier geen meerkosten voor zal rekenen.
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2016, 15:32:00 »
OK want in N mag hij wat mij betreft zeker feller maar in D vind ik hem juist wel heeeel erg fel en lukt het bijna niet om normaal weg te rijden zonder te klinken als een oude opa die veel te veel gas geeft!
*

klaverblad
390

  • Type Alfa: giulietta
  • ****
    - Senior Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2016, 17:17:40 »
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 15:32:00
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 15:32:00
OK want in N mag hij wat mij betreft zeker feller maar in D vind ik hem juist wel heeeel erg fel en lukt het bijna niet om normaal weg te rijden zonder te klinken als een oude opa die veel te veel gas geeft!

Ik zou de N stand ook wel iets aangepast willen hebben. Meer pk's hoeft ik er niet bij te hebben. Is dat ook aan te passen zonder tuning?

Om €480,- neer te leggen voor een aanpassing N stand vindt ik iets te gortig  :o
*

jwq
2.687

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2016, 18:40:24 »
Citaat van: klaverblad op  5 januari 2016, 17:17:40
Citaat van: klaverblad op  5 januari 2016, 17:17:40
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 15:32:00
Citaat van: Ruud_Enschede op  5 januari 2016, 15:32:00
OK want in N mag hij wat mij betreft zeker feller maar in D vind ik hem juist wel heeeel erg fel en lukt het bijna niet om normaal weg te rijden zonder te klinken als een oude opa die veel te veel gas geeft!
Ik zou de N stand ook wel iets aangepast willen hebben. Meer pk's hoeft ik er niet bij te hebben. Is dat ook aan te passen zonder tuning?
Om €480,- neer te leggen voor een aanpassing N stand vindt ik iets te gortig  :o
Is gewoon aan te passen, is een aanpassing van de input/output karakteristiek van het gaspedaal, maar geen idee wat ze daar voor rekenen. Is in principe simpel te doen.
Zijn ook doosjes voor te koop , maar zijn ook niet goedkoop. Zie bijv.
https://www.racechip.com/responsecontrol-info/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: chiptuning
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2016, 18:49:55 »
Magneti Marelli heeft ook zon box, die is nog duurder.
*

bekkie
2.975

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2016, 21:04:29 »
Gaspedaalrespons heeft zich bij mij zowel in N als D automatisch aangepast, beide liggen dichter bij elkaar: in N feller, in D minder fel. Zonder tuning...
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

alfata
3.484

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2016, 21:21:01 »
Citaat van: frankie op  3 januari 2016, 19:57:49
Citaat van: frankie op  3 januari 2016, 19:57:49
En hoe heb je dat gemeten? de QV heeft in standaard trim toch nog echt wel wat meer vermogen dan 193pk.

Heb mijn acceleratie gemeten en dat vergeleken met deze video:
https://youtu.be/Uzxgjv0gqWU
Wellicht niet helemaal correct maar ze lopen compleet synchroon. Voor echt uitsluitsel hebben we natuurlijk de autobahnmeeting nodig.

Bij mij is trouwens ook de n en d stand aangepast. N meer bij de les, d minder agressief.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: chiptuning
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2016, 21:57:20 »
 :rolleyes:
Re: chiptuning
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2016, 22:02:32 »
*

alfata
3.484

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: chiptuning
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2016, 22:17:33 »
Citaat van: frankie op  5 januari 2016, 22:02:32
Citaat van: frankie op  5 januari 2016, 22:02:32

https://www.youtube.com/watch?v=TmPYvibmlG0

Misschien niet helemaal de juiste wijze van meten, maar feit blijft wel dat het exact dezelfde 0-160 tijden zijn. En jouw tijden zijn natuurlijk niet representatief voor een standaard QV :-\
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1