!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

zeekip
15

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Cruise Control Inbouwen ?
« Gepost op: 24 mei 2015, 23:40:43 »
Goedendag,

Ik heb net een Guilietta gekocht. ( zal me binnekort een voorstellen in een appart topic ) Mooi complete auto, met eigenlijk alles erop zoals leer, xenon, stoelverwarming, panoramadak, bose enz. Maar tot mijn verbazing geen cruisse control  :(
Ik weet niet waar het ergens mis gegaan is in Italiƫ om zo'n complete auto af te leveren zonder CC maar daar doen we niks meer aan en aangezien ik 60.000KM op jaarbasis rij mis ik die optie wel.

Dus nu ga ik de CC maar achteraf inbouwen. Nu zijn er er van die setje van Johngold lees daar ook veel positieve verhalen over. Maar ikzelf houd het liever origineel nu weet ik nog toen ik een 156 had dat deze wel de voorbereiding had dus moest ik alleen nog maar de hendel plaatsen en werkte het. Weet iemand hier toevallig of dat me de Guilietta ook zo is? Dat alleen de hendel plaatsen en aansluiten voldoende is of moet er dan meer gebeuren en dan toch maar uitwijken naar een alternatief ?

Alvast bedankt voor de hulp
 :13:
*

Benoit
166

  • Type Alfa: Alfa Mito 1.4 70pk
  • ***
    - Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2015, 20:17:55 »
en mss voor een Mito ook  >:D
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2015, 21:09:01 »
Op clubalfa.it heeft nu iemand gevraagd voor hulp omdat hij een officieele ALFA cruisecontrol heeft gekocht voor de Giulietta.
Zal dus een kwestie van tijd zijn dat iemand hierop antwoord geeft.

Zal wel een heads up geven indien deze er is ;)

http://forum.clubalfa.it/guide-fai-da-te/99006-montaggio-cruise-control.html
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

zeekip
15

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2015, 00:11:53 »
Top  :13:

Bedankt voor de link! mijn Italiaans is niet optimaal maar met google-translate kom ik een heel eind.
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2015, 07:34:22 »
Komt wel goed.
Ze helpen veel daar ;)

Saluti
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

zeekip
15

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2015, 00:18:33 »
Na aanleiding van je post is verder gaan zoeken op het italiaanse forum met google translate.
Het volgende gevonden:

http://forum.clubalfa.it/giulietta-940/72614-alfa-romeo-giulietta-1-4-tb-105cv-metano-progression-rosso-alfa-2013-a-21.html#post1095789

Een kabeltje en de cruisecontrol hendel kopen. Dat installeren en aanmelden met MES en dan zou het moeten werken.
 Gaan we in de nabije toekomst uit proberen :13:

*

Benoit
166

  • Type Alfa: Alfa Mito 1.4 70pk
  • ***
    - Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2015, 20:17:46 »
Citaat van: zeekip op  2 juni 2015, 00:18:33
Citaat van: zeekip op  2 juni 2015, 00:18:33
Na aanleiding van je post is verder gaan zoeken op het italiaanse forum met google translate.
Het volgende gevonden:

http://forum.clubalfa.it/giulietta-940/72614-alfa-romeo-giulietta-1-4-tb-105cv-metano-progression-rosso-alfa-2013-a-21.html#post1095789

Een kabeltje en de cruisecontrol hendel kopen. Dat installeren en aanmelden met MES en dan zou het moeten werken.
 Gaan we in de nabije toekomst uit proberen :13:

ff een  vraagje wat is MES?

btw als je dat lukt en je zet het op het forum
ga ik het ook proberen (als het lukt krijg je een pint van mij  ;D een goei belgische  :D )
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2015, 21:29:57 »
*

zeekip
15

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #8 Gepost op: 6 juni 2015, 11:24:37 »
De hendel heb ik al op ebay besteld  ;D

Ik houd jullie op de hoogte
*

Benoit
166

  • Type Alfa: Alfa Mito 1.4 70pk
  • ***
    - Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2015, 14:30:51 »
ik volg het op de voet  :D
*

zeekip
15

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2015, 19:36:35 »
Cruise control inbouwen is gelukt  ;D ;D

Was vrij simpel. Ik heb de hendels op ebay gekocht en ingebouwd en aan ecu scan gehangen en het werkt  :dance:
Voor de mensen die het nog willen in bouwen:

Je hebt nodig:
- Een ELM Usb kabel met MEC kabels ( volop op ebay te krijgen heb zo'n setje gekocht met gekleurde kabels erbij )
- Een cruise control hendel ( dit is een heel ding waar ook de knipper en ruitenwisser hendels aan vast zitten )

Het Inbouwen:

  • Verwijderen stuur airbag ( is een nachtmerrie, ik heb het door de dealer laten doen en die deed het gratis, moeten wel 2 kleine gaatje is het rubber gemaakt             worden) Verwijder wel even de - Pool van de accu je wilt niet hebben dat die in je handen ploft
  • Schroefjes aan de achterkant van het stuur losmaken, zijn er 4, 2 onder, 1 links en 1 rechts
  • Dan achter airbag zit een grote bout maat 24, die losmaken. dan de stekkertjes los en dan kan het stuur er zo af
  • Dan kijk je op de clockspring die gaat er af met 1 stekkertje en 3 kleine schroefjes
  • Dan de deksel/klep waar de obd-poort achter zit eraf halen
  • Het stuk plastic wat om het stuur heen zit moet nu los. die zit met 4 boutjes, 2 aan de stoelkant van de auto en 2 wat dieper naar het shutbord. Voor de 2 diepere heb ik het stuk plastic waar de klep van de obd-poort aan vast zit wat losgemaakt 
  • Het bovenste deel wat om het stuur zit, zit vast aan het onderste del geklikt, deze kan je uit elkaar trekken
  • Als je het onderste deel los hebt kun je bij het deel wat je nieuw hebt maar dan met cruise control, deze zit met een soort slangenklem geklemt. 
  • Van dat dingen even stekkertje losmaken en de nieuwe met cruisse control weer vast zetten
  • en dan alles weer vast maken zoals het losgekomen is
  • Nu is de hardware op zijn plek nu nog even aanmelden met MEC
  • Eerst de Accu weer verbinden en dan; Stop de gele kabel in de auto en de Elm aan de computer vast
  • start MEC en ga naar body en dan can setup proxialignment en druk op connect
  • dan naar het tapje adjustments en dan naar cruise control lever en verander die en enabled
  • klik dan op de bovenste optie "proxi allignment procedure en klik op execute"
  • wacht totdat deze afgerond is en je hebt een werkdende cruisse control
  • waarschijnlijk ook een foutmelding in de stuursensor deze verdwijnt gewoon naar een stukje rijden, de postitie sensor moet even wakker worden  :rolleyes:

Nou heel verhaal maar het is niet zo moeilijk alleen ik kreeg zelf de airbag niet los. Mocht iemand vragen hebben ofzo stuur gerust een berichtje  :great:


*

Benoit
166

  • Type Alfa: Alfa Mito 1.4 70pk
  • ***
    - Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2015, 21:40:13 »
aaah
zal wel is de uitleg 5keer lezen voor ik er aan begin
heb je mss de links vanop Ebay?

Mvg Benoit
*

zeekip
15

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2015, 01:52:48 »
Hoi,

Nee en tweede weet ik niet maar geloof het niet.Ik heb zelf met een gatenboor en een dremel een net gaatje gemaakt voor de extra hendel.
De hendel ziet er zo uit.
http://www.ebay.com/itm/ALFA-ROMEO-NUOVA-GIULIETTA-2010-DEVIOLUCI-CRUISE-CONTROL-156101304-ORIGINALE-/251982168861?pt=LH_DefaultDomain_101&hash=item3aab4ec31d

en dit zijn de kabels en ELM

http://www.ebay.com/itm/ALFA-FIAT-DIAGNOSTIC-LEAD-CABLE-ADAPTOR-MULTIECUSCAN-FIATECUSCAN-ELM-v1-4-OBD2-/261905094578?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cfac297b2

Heb je Bleu & Me ? en zo ja hoeveel knopjes heb je op het stuur ?
*

Benoit
166

  • Type Alfa: Alfa Mito 1.4 70pk
  • ***
    - Alfist
Re: Cruise Control Inbouwen ?
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2015, 09:18:30 »
ik heb inderdaad blue & me en 8 knoppen op het stuur