!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

modellisimo
142

• Type Alfa: Alfa Giulietta
    Amico del club - Alfist
DAB radio
« Gepost op: 24 januari 2025, 07:47:26 »
Ik heb een vraag over het ontvangst van mijn DAB radio. In mijn Giulietta zit een standaard connect 6,5 radio met DAB, Navi enz. Ik heb de auto pas net. In het begin was de ontvangst goed. Echter nu heb ik vaak geen DAB ontvangst. FM werkt wel normaal. Ik weet niet of bij deze, uit 2018, ook de antenne kabels door de achterklep lopen. Heeft iemand hiermee ervaring? Slechte antennevoet, antenne versterker of kabvelbreuk? Wat zou het kunnen zijn.
*

Richard6666
142

• Type Alfa: Giulietta
    - Alfist
Re: DAB radio
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2025, 09:36:54 »
Antennevoet is het meest waarschijnlijke

Ik heb er 1 van een 500 opgezet scheelt 50 euro tenopzichte van giulietta ebay.de
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2025, 09:44:26 »
Bedankt.  Ik had al zo'n vermoeden. Ik moet volgende week vrijdag naar de garage. Auto heeft nog garantie. Kan ik dat gelijk aangeven.
*

fabio12
82

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA TCT
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2025, 19:44:26 »
De DAB functie van de Giulietta is volgens mij best een zorgenkindje, er zijn genoeg problemen over te vinden. Wat ik weleens heb gelezen is dat het soms software gerelateerd kan zijn en het kan helpen om je Uconnect eens te herstellen naar fabrieksinstellingen. Dit kan het probleem (tijdelijk) oplossen maar onthoud wel dat hiermee ook je andere instellingen hersteld worden.

Mijn DAB ontvangst is ook niet super. Ik ontvang wel een paar lokale zenders maar daar blijft het ook bij. Bij het uitlezen bleek het een storing in de (passieve) antenne te zijn, iets met de voltage die niet goed is.
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2025, 19:50:35 »
Toen ik de auto ging ophalen had ik veel meer zenders. Ook bij mij thuis. Nu stast de auto buiten en het is wel erg vochtig geweest. Ik zal hem eens uit laten lezen.
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2025, 20:59:18 »
De antenne is in orde. Weet iemand of er een module te koop is om het DAB signaal extra te versterken? Met het heldere weer heb ik al beter ontvangst. De Pioneer in mijn oude Giulietta had een veel beter ontvangst.
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2025, 13:36:33 »
Hallo.
Ik ben aan het kijken voor een vervangende antenne. Eventueel met langere spriet voor beter ontvangst. Als ik een beetje logisch denk wordt deze antenne voor DAB, GPS en FM gebruikt? Zouden 3 aansluitingen op zitten of wordt het GPS signaal ergens anders vandaan gehaald en is de antenne alleen voor FM en DAB? Dan zou ik die kunnen vervangen voor een universele. Wie heeft er raad voor mij?
*

DanielH92
2.367

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2025, 14:33:43 »
Als je de 6,5" Uconnect hebt met navigatie en DAB zul je een antenne hebben met 3 aansluitingen; Blauw, wit en grijs.
GPS, FM en DAB. De schroefdraad van de voet zelf is de massa.

https://www.qverde.nl/qv32039

Hoe weet je dat de huidige antennevoet oké is? Als je bijna geen zenders ontvangt lijkt die me juist niet oké meer. De antennevoet is een bekende kwaal bij Giulietta's (en wel meerdere auto's) ivm water dat indringt.
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2025, 15:15:54 »
Dat weet ik helaas niet zeker. Echter in het beging, enkele weken geleden, toen ik de auto heb opgehaald bij de garage, kreeg ik veel meer DAB zenders door. Bij mij staat de auto buiten en het is vochtig. Mijn garage gaf aan dat het onwaarschijnlijk de antenne zou zijn omdat de auto nog jong is, 2018,  Zij konden echter de antenne niet doormeten. Ik zat nu te denken aan een antenne van een universeel met. In mijn oude Giuliettea met Pioneer 2 din en externe DAB+ antenne had ik echter perfect ontvangst. Daarom dacht ik eventueel aan een alternatief met langere spriet. Echter bij navraag kom ik steeds op de originele antenne uit. Ik zal hem komend weekend eens loshalen en kijken of er roest in zit. Ook maar eens proberen om de massaschroef beter vast te draaien. GPS en FM werkt goed.
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2025, 08:46:20 »
Voordat ik afgelopen zaterdag de antenne heb bekeken , ben ik tot de conclusie gekomen dat daar niets mis mee is. Was bij een vriend op bezoek en daar kreeg ik heel wat meer zenders door. Het is dus puur de ontvangen van de radio. Heb geen idee hoe ik dat beter kan krijgen. De Pioneer in mijn oude Giulietta had een top ontvangst. Ben dus gewoon erg verwend geweest. Toevallig iemand die hiervoor een oplossing heeft?
*

bekkie
2.980

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2025, 12:23:12 »
Voordat ik afgelopen zaterdag de antenne heb bekeken , ben ik tot de conclusie gekomen dat daar niets mis mee is. Was bij een vriend op bezoek en daar kreeg ik heel wat meer zenders door. Het is dus puur de ontvangen van de radio. Heb geen idee hoe ik dat beter kan krijgen. De Pioneer in mijn oude Giulietta had een top ontvangst. Ben dus gewoon erg verwend geweest. Toevallig iemand die hiervoor een oplossing heeft?

Heb sinds een paar weken ook problemen met de ontvangst in mijn 2018 Giulietta, iets dat me voorheen nog nooit was opgevallen. Het lijkt erop dat in bepaalde delen van NL de ontvangst wel goed is, heel vreemd allemaal. Bij mij is het probleem zowel bij FM als DAB.
Misschien dat de Russen zitten te storen...
(of de Amerikanen...)
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

MysteryAngel
3.138

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2025, 16:27:00 »
Ik weet wel dat DAB ontvangst erg regio gebonden is.
Het werkt prima in de randstad maar ga je meer richting de grens regio's,
dan wordt het wel echt veel minder.
Maar de antenne is inderdaad wel een bekende kwaal bij de Giulietta.
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2025, 16:39:33 »
Daar dacht ik eerst ook aan. Echter was ik afgelopen zaterdag in een buitengebied en toen kreeg ik wel meer zenders door, Dus aan de antenne ligt het denk ik niet. In het noorden van het land kreeg ik ook meer zenders door. De Pioneer uit mijn vorige Giulietta kreeg bij mij voor de deur veel meer zenders door. Ik had er een nieuw DAB+, FM antenne opgezet. Ik denk dat het ontvangen signaal meer versterkt moet worden, Alleen zou ik niet weten hoe. Een raam plakantenne aanbrengen is denk ik ook niet de oplossing. Echter had ik op de eerste standaard radio een kleine DAB ontvanger met raamplak antenne zitten en ook die ontving veel meer zenders. Of toch maar eens een andere antenne gaan proberen.
*

modellisimo
142

Amico del club - Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2025, 11:16:29 »
Ik heb gekeken bij Qverde, maar de antennevoet staat al langer in backorder. Heeft iemandvan jullie al eens een alternatief antenne geprobeerd of dat ook werkt? Zag bij Ali een actieve antenne voor FM, GPS en DAB. Heb alleen geen idee od dat gaat werken.
*

DanielH92
2.367

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2025, 13:58:52 »
Denk het niet, want bij de originele antennevoet zit nergens een 12v aansluiting. Voeding loopt via de signaalkabels zelf.