Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Mrzkn op 10 februari 2019, 17:31:48
-
Hallo iedereen
Mijn vorige Giulietta QV heeft krassen op de dak van (originele) dak kofferdragers nou heb ik een nieuwe Giulietta gekocht en wil dezelfde dragers gebruiken. Weet iemand een tip hoe kun je dat oplossen dat de dragers geen krassen maken. En is er iets aan te doen aan fluit geluid dat door de dragers komt.
-
Hallo iedereen
Mijn vorige Giulietta QV heeft krassen op de dak van (originele) dak kofferdragers nou heb ik een nieuwe Giulietta gekocht en wil dezelfde dragers gebruiken. Weet iemand een tip hoe kun je dat oplossen.
Wat wil je oplossen? Dat je van die dakdrager geen krassen meer krijgt?
Ik heb ook de originele dakdragers, maar heb van krassen nooit last gehad. Bekangrijkse is dat de rubbers van de voeten van de dakdrager geheel vuil- en stofvrij zijn wanneer je ze op het dak zet, evenals natuurlijk het dak zelf. Wanneer beide geheel schoon zijn, zul je van krassen geen last hebben.
Wat je als extra zou kunnen doen, is het dak op de contactvlakken voor montage voorzien van een waslaag.
-
Dat heb ik natuurlijk ook gedaan maar toch als auto gewassen is kun jij zien de plek waar de dragers er stonden.
-
Koop van die microvezel doekjes en knip ze op maat. Doe die ertussen ;)
En ofc na gebruik schoon maken.
-
Tegen het fluiten: isolatiebuis (voor om waterleiding te doen) helpt. Juiste diameter kopen dat hij er goed strak omheen zit, om de horizontale balkjes - die er om aerodynamische redenen op zouden zitten...
Geen effectief design dus.
-
. En is er iets aan te doen aan fluit geluid dat door de dragers komt.
Ja, heel goed!
Zoek even op 'tochtstrip' op dit forum, daar staat precies wat je moet doen.
-
Tochtstrip werkte bij mij niet.
Maar zorgde er wel voor dat de isolatie buis nu beter / strakker blijft zitten
-
Tegen het fluiten: isolatiebuis (voor om waterleiding te doen) helpt. Juiste diameter kopen dat hij er goed strak omheen zit, om de horizontale balkjes - die er om aerodynamische redenen op zouden zitten...
Geen effectief design dus.
Precies, in het verleden bij onze 166 dakdragers ook toegepast.
m.b.t. de krassen, ik plakte altijd wat stukjes van die doorzichtige raamfolie op het dak waar de dragers zaten als extra bescherming.
Dat spul heeft geen lijm dus trek je er ook zo weer af.
-
Op mijn Magnesio Opaco Giulietta had ik helaas ook schuurplekken van de dakdragers.
Bij mij huidige Giulietta heb ik het opgelost door de auto te voorzien van folie (in mijn geval stickerbomb-folie).
Je kunt een willekeurige folie gebruiken, raamfolie, carwrap-folie, wellicht dat zelfs vershoudfolie nog wel zou werken (laatste niet getest).
-
Net uit Italië terug gekomen met een dak koffer, met isolatie buis op de middelste stang en dat wekt perfect. Heb best veel gereden met snelheden rond 160 zonder problemen. Tot 140 hoor je helemaal niks daar boven hoor je beetje wind. En deze keer geen krassen op de dak maar wet weer in beide richtingen was super mooi en droog.
-
Net uit Italië terug gekomen met een dak koffer, met isolatie buis op de middelste stang en dat wekt perfect. Heb best veel gereden met snelheden rond 160 zonder problemen. Tot 140 hoor je helemaal niks daar boven hoor je beetje wind. En deze keer geen krassen op de dak maar wet weer in beide richtingen was super mooi en droog.
Top! Mooi om te vernemen.
-
En met benzine gebruik van 1.4 MultiAir TCT was ook niet slecht 8.9 liter voor een trip naar Passo del Tonal en terug. Zonder dak koffer was 8.1 liter. En met mijn vorige Giulietta QV was verbruik met dak koffer iets lager dan zonder omdat met dak koffer heb ik niet harder dan 160 gereden en zonder reed ik veel 200+
-
Niks horen is wel erg positief, ik vind er een flinke bak herrie vandaan komen (Een heb toch een dure koffer).
160km/u durf ik slechts af en toe aan, ik heb ook open dak en ben bang dat het dak vervormt... officieel moet je onder 120 of zo blijven? Ik hou het o 140 (maar is, ALS je een keer de ruimte hebt in Duitsland, wel heel langzaam)
-
Niks horen is wel erg positief, ik vind er een flinke bak herrie vandaan komen (Een heb toch een dure koffer).
160km/u durf ik slechts af en toe aan, ik heb ook open dak en ben bang dat het dak vervormt... officieel moet je onder 120 of zo blijven? Ik hou het o 140 (maar is, ALS je een keer de ruimte hebt in Duitsland, wel heel langzaam)
Misschien maken de drager herrie, eerder hoorde ik veel meer fluit geluid van dragers dan van koffer zelf.
-
Mijn ervaring met niet-originele dakdragers is dat vanaf 140 het best een hoop herrie geeft.
Vanaf 170 is het niet meer te doen doordat de wind dan langs de deurrubbers komt.
Overigens is dat op te lossen door met je hand de deur "dicht" te knijpen, maar dat is een wat dubieuze oplossing.
-
Mijn ervaring met niet-originele dakdragers is dat vanaf 140 het best een hoop herrie geeft.
Vanaf 170 is het niet meer te doen doordat de wind dan langs de deurrubbers komt.
Da's wel lef hebben, om met een dakkoffer dit soort snelheden te rijden. Zo'n dakkoffer, het sluitmechanisme en de montagepunten van koffer en dakdragers zijn berekend op snelheden van maximaal 140 km/h. Vandaar het advies om met maximaal 120 km/h te rijden. De krachten boven 140 km/h zijn zo groot dat het regelmatig voorkomt dat het slotmechanisme afbreekt. Onderweg op vakantie al genoeg ellende gezien. Bijkomend probleem is dat je niet verzekerd bent in dat geval. Ook niet voor alle vervolgschade wat betreft achteropkomend verkeer.
-
Da's wel lef hebben, om met een dakkoffer dit soort snelheden te rijden. Zo'n dakkoffer, het sluitmechanisme en de montagepunten van koffer en dakdragers zijn berekend op snelheden van maximaal 140 km/h. Vandaar het advies om met maximaal 120 km/h te rijden. De krachten boven 140 km/h zijn zo groot dat het regelmatig voorkomt dat het slotmechanisme afbreekt. Onderweg op vakantie al genoeg ellende gezien. Bijkomend probleem is dat je niet verzekerd bent in dat geval. Ook niet voor alle vervolgschade wat betreft achteropkomend verkeer.
De meeste dakkoffers inderdaad wel, maar die van Packline zijn speciaal ontwikkeld om tot 250 km/u door te gaan.
-
Tegen het fluiten: isolatiebuis (voor om waterleiding te doen) helpt. Juiste diameter kopen dat hij er goed strak omheen zit, om de horizontale balkjes - die er om aerodynamische redenen op zouden zitten...
Geen effectief design dus.
Precies, in het verleden bij onze 166 dakdragers ook toegepast.
m.b.t. de krassen, ik plakte altijd wat stukjes van die doorzichtige raamfolie op het dak waar de dragers zaten als extra bescherming.
Dat spul heeft geen lijm dus trek je er ook zo weer af.
Maakt het dan nog uit welke kant van die raamfolie je op het lak van je auto doet, of is het om het even.
P.s. ben al vaak met Giulietta met originele dakdrager op vakantie geweest, in eerste instantie tochtstrips gebruikt, werkte prima maar deze kwamen na verloopt van tijd los. De laatste paar keer een isolatiebuis gebruikt, werkt perfect.
-
Om het even, al "plakt" het spul natuurlijk maar aan één kant.
Echt lijm zit er niet op, je trekt het er zo weer af zonder residu op je lak.