Zo, ik heb haar alweer 50.000km! Al die kilometers waren niet zonder zorgen, maar ik straal nog elke keer dat met haar onderweg ben.
Ik heb haar bijna twee jaar geleden gekocht met 94.000km op de teller, en sindsdien aardig onder handen genomen.
Als eerste de laadlucht slangen, deze waren oud en gescheurd, dus vrijwel direct vervangen. Tegelijkertijd een nul-moment gecreëerd voor de luchtfilters, het multiair filter, de olie, de remmerij en de bandjes.
Een jaar later zijn er nieuwe velgen onder gekomen, ipv. De 17” turbina’s, de 18” turbina’s. Zo heb ik mooi een zomer en een winter setje.
In de zomer van 2025 de distributie en waterpomp aangepakt, en een lekkende vries-stop vervangen. De distributie/waterpomp is bij deze auto’s verrassend makkelijk! De vriesstop vervangen was helaas wat meer werk, maar ook dat is op een zaterdag in de bouwvak gelukt.
Oktober vorig jaar kwamen de vervelendste dagen van onze relatie tot nu toe. De turbo kapot… Dit was het moment om gelijk het hele blok van groot onderhoud te voorzien. Nieuwe turbo natuurlijk, maar ook gelijk nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuw thermostaat-huis, de kop laten vlakken, nieuwe koppakking, koelslangen vervangen, nieuwe motorsteunen en nog wat kleine losse dingen. En als je de distributieriem loshaalt, moet die uiteraard ook weer opnieuw…
En natuurlijk elke 10.000km een vloeistoffen/filter beurt.
Er staat voor de toekomst ook nog genoeg op de planning:
Een nieuwe set koplampen, deze zijn dit jaar 15 jaar oud, en dat is te zien. Dat is tegelijkertijd ook de grootste ergernis als ik naar de auto kijk.
Ook wil ik graag de remklauwen omwisselen voor een setje brembo’s. Dat pak ik wel op zodra deze schijven aan vervanging toe zijn.
Een nieuwe autoradio staat ook op het verlanglijstje, ik heb alleen nog geen vervangend paneel gevonden wat echt mooi is. Gewoon een simpel plastic paneel doet mijn inziens afbreuk aan de mooie vormen in het interieur.
En heel misschien een nieuwe scudetto. Ik ben er alleen nog niet uit of ik deze of de facelift versie mooier vindt. Dit zal ik dan wel oppakken tegelijk met de koplampen, omdat dan de voorbumper er toch af moet.
Goed, lang genoeg geschreven, tijd voor een foto!