!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Baszco
73

• Type Alfa: Giulietta
  • **
    - Junior Alfist
  • Spaghettibak liefhebber
De giulietta van Bas
« Gepost op: 8 april 2026, 14:40:04 »
Zo, ik heb haar alweer 50.000km! Al die kilometers waren niet zonder zorgen, maar ik straal nog elke keer dat met haar onderweg ben.

Ik heb haar bijna twee jaar geleden gekocht met 94.000km op de teller, en sindsdien aardig onder handen genomen.

Als eerste de laadlucht slangen, deze waren oud en gescheurd, dus vrijwel direct vervangen. Tegelijkertijd een nul-moment gecreëerd voor de luchtfilters, het multiair filter, de olie, de remmerij en de bandjes. 

Een jaar later zijn er nieuwe velgen onder gekomen, ipv. De 17” turbina’s, de 18” turbina’s. Zo heb ik mooi een zomer en een winter setje.

In de zomer van 2025 de distributie en waterpomp aangepakt, en een lekkende vries-stop vervangen. De distributie/waterpomp is bij deze auto’s verrassend makkelijk! De vriesstop vervangen was helaas wat meer werk, maar ook dat is op een zaterdag in de bouwvak gelukt.

Oktober vorig jaar kwamen de vervelendste dagen van onze relatie tot nu toe. De turbo kapot… Dit was het moment om gelijk het hele blok van groot onderhoud te voorzien. Nieuwe turbo natuurlijk, maar ook gelijk nieuwe bobines, nieuwe bougies, nieuw thermostaat-huis, de kop laten vlakken, nieuwe koppakking, koelslangen vervangen, nieuwe motorsteunen en nog wat kleine losse dingen. En als je de distributieriem loshaalt, moet die uiteraard ook weer opnieuw…

En natuurlijk elke 10.000km een vloeistoffen/filter beurt.

Er staat voor de toekomst ook nog genoeg op de planning:

Een nieuwe set koplampen, deze zijn dit jaar 15 jaar oud, en dat is te zien. Dat is tegelijkertijd ook de grootste ergernis als ik naar de auto kijk.

Ook wil ik graag de remklauwen omwisselen voor een setje brembo’s. Dat pak ik wel op zodra deze schijven aan vervanging toe zijn.

Een nieuwe autoradio staat ook op het verlanglijstje, ik heb alleen nog geen vervangend paneel gevonden wat echt mooi is. Gewoon een simpel plastic paneel doet mijn inziens afbreuk aan de mooie vormen in het interieur.

En heel misschien een nieuwe scudetto. Ik ben er alleen nog niet uit of ik deze of de facelift versie mooier vindt. Dit zal ik dan wel oppakken tegelijk met de koplampen, omdat dan de  voorbumper er toch af moet.

Goed, lang genoeg geschreven, tijd voor een foto!
159 sw 2.2 jts - giulietta 1.4 MA
*

Sanderontheroad
5

• Type Alfa: Giulietta en Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: De giulietta van Bas
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2026, 10:26:08 »
Mooie auto man en tof dat je er zo mee bezig bent. Ik heb die van mij een jaar of 6 voor lief genomen en ben de laatste tijd wat meer tijd en aandacht aan haar aan het geven. Laatst gilletje voor en logo's voor en achter veranderd veranderd. Langzaam doorpakken naar steeds meer zwart maken. Heb de deurgrepen in zwart klaarliggen en ook spiegelkappen die ik nog ga spuiten. Twijfel nog over de kleur, misschien etna nero zoals de rest van de lak. Wanneer ik de Fascia binnenkrijg voor mijn Android headunit wil ik die denk ik ook spuiten in etna.. Heb ook de sportiva logos in het zwart besteld maar dat lijkt wat dunne kwaliteit dus denk erover om die eraf te halen en zelf zwart te spuiten.

Hier een foto ter inspiratie van de grill/scudetta voor.

*

Sanderontheroad
5

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2026, 10:27:28 »
*

Baszco
73

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2026, 15:02:50 »

https://imgur.com/a/8MapY7l
Ja, dat dus. Hoewel ik het “chrome” ook wel mooi vind. Ook omdat de spiegelkappen dat ook zijn.
*

Sanderontheroad
5

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2026, 15:21:53 »
Ja dat snap ik wel. Ik vind hem bij mij wel echt mooier geworden. Ik zie dat je de zij-knipperlichten ook al met zwarte hebt vervangen. Past er allemaal wel goed bij.

Ik ga zo kijken of ik de spiegelkappen van mijn mito (donkergrijs) kan omwisselen met de chromen van mijn Giulietta.

Als het allemaal makkelijk gaat stuur ik je zo wel een update fotootje
*

Baszco
73

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2026, 15:33:36 »
Ja dat snap ik wel. Ik vind hem bij mij wel echt mooier geworden. Ik zie dat je de zij-knipperlichten ook al met zwarte hebt vervangen. Past er allemaal wel goed bij.

Ik ga zo kijken of ik de spiegelkappen van mijn mito (donkergrijs) kan omwisselen met de chromen van mijn Giulietta.

Als het allemaal makkelijk gaat stuur ik je zo wel een update fotootje
Ben heel benieuwd!

Mocht ik voor een facelift scudetto gaan, dan gaat inderdaad al het chrome mee.
*

Sanderontheroad
5

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2026, 16:50:57 »

https://imgur.com/a/5SO6qBP

Gelijk maar even doorgepakt, was toch lekker weer.

Met de zwarte handvaten, knipperlichten en logo's komen klopt het plaatje al wat meer. Qua geld en moeite was het in ieder gevel niet een al te grote investering.

De donkergrijze kappen van de Mito passen ook al beter, ik ga later een ander setje nog spuiten.

Wat mij betreft een aanrader Bas! Alleen nog eens kijken naar die raamlijsten...
*

MysteryAngel
3.428

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2026, 16:47:25 »
Hele mooie Giulietta met nog genoeg leuke mods die eraan zitten te komen zo te lezen.
De scudetto is ook een veel gedane upgrade naar de modernere stijl.
Maar persoonlijk vind ik juist de klassieke stijl scudetto mooier,
althans bij een zwarte of rode Giulietta.