Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: chrisb7 op 7 juli 2020, 13:48:09
-
Hi all,
Vorig jaar heb ik een Ragazzon demperloze middenpijp laten plaatsen op mijn QV. Geeft al een stuk beter geluid, maar ik ben toch wel een beetje benieuwd hoe dit zou combineren met een Ulter einddemper. Het mag echt wel wat meer geluid maken, maar ik zit niet te wachten op een constante dreun op de snelweg en wil 's ochtends vroeg natuurlijk niet de hele buurt wakker maken ;-)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr.
Chris
-
Ik heb een QV met ulter kleppen uitlaat. Ik heb het geprobeerd met demperloze middenpijp en dat was echt asociaal , zelf met klep dicht.
Wel ook met sportcat.
Nu heb ik de ragazzon middenpijp met demper en valt mee.
Dreun is er wel.
-
Demperloze middenpijp en raggazon h2 eindpijpen ook zonder demper....... Perfect! 1.4ma
-
Hier een QV met sportkat (200cells), Ulter einddemper en (zo ver ik weet) de standaard middenpijp.
Geeft wat mij betreft het ideale geluid en totaal geen last van een dreun.
Donderdag gaat hij op de brug, ik zal eens kijken of er daadwerkelijk de standaard middenpijp onder zit met middendemper.
-
Hier een QV met sportkat (200cells), Ulter einddemper en (zo ver ik weet) de standaard middenpijp.
Geeft wat mij betreft het ideale geluid en totaal geen last van een dreun.
Donderdag gaat hij op de brug, ik zal eens kijken of er daadwerkelijk de standaard middenpijp onder zit met middendemper.
Ik heb een QV met ulter kleppen uitlaat. Ik heb het geprobeerd met demperloze middenpijp en dat was echt asociaal , zelf met klep dicht.
Wel ook met sportcat.
Nu heb ik de ragazzon middenpijp met demper en valt mee.
Dreun is er wel.
Sportcat schijnt toch ook al een aardig verschil te maken? Of valt dat mee?
Demperloze middenpijp en raggazon h2 eindpijpen ook zonder demper....... Perfect! 1.4ma
Klinkt goed, maar ik heb begrepen dat een 1.8 en 1.4 qua geluid ver uit elkaar liggen.. :)
-
Multiair en QV liggen inderdaad zeer ver uit elkaar qua sound. Ik vond middenpijp zonder demper en eindpijp zonder demper echt veel te ver gaan op mijn QV. Heb er welgeteld destijds 1 uur mee rondgereden en direct de boel er weer onderuit gehaald.
-
Multiair en QV liggen inderdaad zeer ver uit elkaar qua sound. Ik vond middenpijp zonder demper en eindpijp zonder demper echt veel te ver gaan op mijn QV. Heb er welgeteld destijds 1 uur mee rondgereden en direct de boel er weer onderuit gehaald.
heeft de Ulter geen enkele vorm van demping? Dan is het inderdaad niet zo'n goed idee vrees ik.. :|
-
Ik heb momenteel demperloze middenpijp en Ulter einddemper. 1.4MultiAir.
Klinkt perfect! Met optrekken een lekkere rauwe roffel, maar op constante snelheid gewoon stil en absoluut niet storend.
-
Zoals eerder al aangegeven zijn de 1.4MA & de QV niet met elkaar te vergelijken qua geluid.
Op de 1.4 kun je vrij gemakkelijk je dempers lozen zonder dat het extreem wordt, dit wordt het pas zodra je de katalysator verwijderd.
Bij de QV krijg je al veel eerder (te) veel geluid.
Misschien heeft iemand je beoogde setup en kun je er eens gaan luisteren?
-
Ik heb wel een video van mijn setup:
QV
Sportkat 200cell
Standaard middenpijp
Ulter einddemper (zonder klep)
https://www.instagram.com/p/CAcesJiFnsf/?igshid=1etrgfkrbcvij
-
Ik heb wel een video van mijn setup:
QV
Sportkat 200cell
Standaard middenpijp
Ulter einddemper (zonder klep)
https://www.instagram.com/p/CAcesJiFnsf/?igshid=1etrgfkrbcvij
Bekende auto is dat volgens mij.. regio Haarlem toevallig? :)
Klinkt wel erg lekker, maar ik vrees dat mijn tussenpijp het toch misschien te heftig maakt.. misschien is het ook wel een teken dat er weinig/geen mensen zijn met deze setup haha
-
Heemskerk, niet ver van Haarlem vandaan
Ik denk inderdaad dat een demperloze middenpijp + andere einddemper wel té wordt...
Waarom begin je niet met een demper? Als het geluid voor jou toch nog te beschaafd klinkt kun je altijd nog voor een andere middenpijp gaan of een sportkat plaatsen.
-
Er zit al een Ragazzon tussenpijp op.. :)
-
Rij met deze set-up. Als rustig doet en snelweg cruisen.. Prima.. Ga je goed op het gas brult het lekker.
Oem katalysator. Raggazon demperloos middrn en Ulter einddemper
-
Ciao Alfisti,
Super interessant om al jullie ervaringen te lezen! Ik vind t zelf bijzonder moeilijk hier een keuze in te maken, aangezien het wel/niet mooi vinden een erg persoonlijke ervaring is.
Ik rij al jaren een QV met standaard uitlaat systeem, en vind dit net wat te flauw klinken allemaal, al moet ik tegelijk toegeven dat de auto bijzonder comforabel rijdt op hoge snelheden, wat ik dus ook enigszins wil koesteren.
Zoals ik lees in onderstaande ervaringen wordt vervanging van uitlaat systeem delen als snel "too much" op een QV, wat ik dus ook zeker wil voorkomen.
Mijn voorkeur ligt voorals nog op enkel aanpassing van de eind demper, waar ik Ragazzon erg mooi vind passen in de Italiaanse stijl.
Is er toevallig iemand die alleen de eind demper heeft vervangen? Liefst hou ik de rest intact. Ik ben opzoek naar een iets sportiever geluid, zeker geen constante dreun. Vermogenswinst is ook niet aan de orde. 260pk van Savali zijn al indrukwekkend genoeg ;)
Opties die mij reeel lijken zijn:
- H2 straight line (geen eind demper) (minste demping)
- H2-sport rear exhaust (twee kleine open dempers) (minder demping)
- stainless steel double rear ofwel de "grote centrale" open middendemper (meeste demping)
Ik mag aannemen dat alles beter geluid geeft dan de standaard schotten demper.
Mij lijkt de straight line dus al te veel voor wat ik voor ogen heb, en ben zelfs huiverig om die H2 sport (met twee kleine open dempers) te nemen.
Ik zit echt vast in mijn denk proces, mocht iemand mij wat kunnen adviseren, ofwel een specialist weten met wie ik kan sparren, hou ik mij aanbevolen!
Is montage trouwens zelf te doen met een brug, of is montage aan te raden bij een garage/tuner. Jullie advies is gewaardeerd,
groeten
-
Op mijn QV enkel de einddemper vervangen voor een RVS exemplaar van Ulter. Ten opzichte van de (vermeende) standaarddemper is het geluid juist wat zachter. Nog steeds een sportieve roffel bij het doortrekken, maar bij normaal gebruik behoorlijk beschaafd.
-
Ik heb momenteel demperloze middenpijp en Ulter einddemper. 1.4MultiAir.
Klinkt perfect! Met optrekken een lekkere rauwe roffel, maar op constante snelheid gewoon stil en absoluut niet storend.
Ik heb nu alleen een Ulter einddemper eronder. In lage toeren geeft dat een diep brommend geluid wat door mijn hele huis resoneert als ik de auto start op de oprit naast het huis. Bij optrekken is dat toch een stuk minder, dus wellicht is een drempelloze middenpijp ook wel iets voor mij. Mag met optrekken of accelereren wel iets rauwer en roffelender van mij
-
Ik had de H2 eind demper (met kleine dempertjes) op mijn QV, rest standaard.
Mooi diep zwaar geluid, maar bij bijv 130km/u wel flink dreunend.
Nu Ragazzon downpipe, racekat, (kleine) middendemper ook Ragazzon, en standaard eind demper. Klinkt mooi, niet dreunend, beetje raspend bij optrekken. Sportief Italiaans.
Heb heel even een Ulter op deze setup gehad, maar was niet te doen zo asociaal. Dus snel eronder uit.
-
Rij met deze set-up. Als rustig doet en snelweg cruisen.. Prima.. Ga je goed op het gas brult het lekker.
Oem katalysator. Raggazon demperloos middrn en Ulter einddemper
zie nu je reactie pas! Heb je toevallig iets van een filmpje? :)
-
Originele downpip-middendemper weg-ulter eind demper.
Perfecte combi
https://youtu.be/VZlNY6bcmsk
-
Jm tuning downpipe met 200cell kat.
Middendemper er weer op. En ulter einddemper
Deze setup klinkt zwaarder. Niet veel luider. Maar je hoort het wel meer in de auto mede door de downpipe.
https://youtu.be/ReN3yrQW0gQ
-
Ik heb momenteel demperloze middenpijp en Ulter einddemper. 1.4MultiAir.
Klinkt perfect! Met optrekken een lekkere rauwe roffel, maar op constante snelheid gewoon stil en absoluut niet storend.
@DanielH92 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3356) : heb je daar heel toevallig een filmpje van? Deze setup klinkt wel tof, maar heb geen zin om heel de buurt wakker te maken.
-
Hoi,
Mijn setup voor mijn QV is 3 “ JM Down pipe + Racekat. 200cel. Standaard middendemper laat ik opzitten, wil geen constante dreun hebben op lange cruise snelheden. Voor de rest standard eind demper.
Het geeft nu een lekker sportieve brom uit de “ hood “ bij acceleratie, gelijk maar squadra stage 2 opgezet, net geen 300 PK en 395Nm.
Overweegt later misschien nog een Ulter einddemper ( geen kleppen systeem ) te plaatsen, mocht deze setup niet genoeg zijn qua beleving en geluid.
Uitlaat systeem aanpassen is echt persoonlijk vindt ik, het is maar waar je op zoek bent qua sound.
-
Verreweg het goedkoopste en gezien jouw wensen ook het meest logische, is het weghalen van je middendemper. In tegenstelling tot de 1.4 dempt de middendemper bij de QV heel behoorlijk. Haal je die weg krijg je een heerlijk geluid.
Hier mijn oude QV met origineel uitlaattraject, behalve dan verwijderde middendemper (totale kosten, €90!)
https://www.youtube.com/watch?v=9UU1-MhW7g0
https://www.youtube.com/watch?v=TzE7UTl2MIs
-
Ik wilde eerst ook alleen de middendemper van mijn 1.4 er tussenuit halen maar schijnbaar geeft dat geen mooi geluid. Vandaar dat ik nu toch kies voor een Ragazzon middenpijp zonder demper. Dus zelfde setup als DanielH zeg maar. Beschaafd maar toch sportief