!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Kars
29

• Type Alfa: Guilietta 1.4 MA 170 pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Deurgreep portier Giulietta
« Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2026, 07:42:44 »
Bedankt! Heb al veel filmpjes van ARC garage gebruikt, volgens mij voor alles wat ik aan de auto gedaan heb... Daar komt tot dusverre geen verandering in dus  :)

Staan wel veel reacties bij het filmpje over hoe moeilijk het wel niet is, ik ben benieuwd...
Huidig: Guilietta 1.4 MA 170 pk - 2011 Turismo Sportpaket 2, Rosso Alfa
*

Kars
29

• Type Alfa: Guilietta 1.4 MA 170 pk
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2026, 21:34:52 »
Na een paar middagen zwoegen is het eindelijk gelukt.

De boosdoener:

Het loshalen van het paneel zelf ging heel soepel met de bekledinghevelset die ik gehaald had. Even een filmpje gezocht wat de volgorde en beweging moest zijn, een kind kan de was doen. Geen enkele clip dusdanig afgebroken dat hij onbruikbaar was, alleen kwam ik erachter dat een schroefdome met een insert om tegen de body te schroeven afgebroken was. Dat lijkt me niet tijdens het loshalen gebeurd te zijn, heel vreemd. Dit kan wat rammeltjes uit het deurpaneel verklaard hebben. Deze maar gewoon weer vastgelijmd en teruggemonteerd.

De deurhendel loshalen was een verschrikkelijk karwei. Het begon met het plastic laswerk loshalen, dit heb ik maar gepriemd en geschuurd.

Het verwijderen van de deurhendel wanneer deze 'los' zat, was een veel ergere klus. Met mijn wederhelft en verschillende bekledingshevels de pinnen uit het plastic geprobeerd te krijgen, gewrikt, getrokken, van alles geprobeerd. Na een hoop pogingen lukte het uiteindelijk zonder iets te slopen.

Wat me wel teleurstelde was dat de handgreep die ik via Febi had gekocht, niet verstevigd leek te zijn vergeleken het exemplaar wat in mijn wagen (2011) zat, dit had ik wel gehoopt. Hopelijk gaat deze ook gewoon 230kkm mee, dan is het prima :) Een positief punt was dan wel weer dat achter de handgreep een mooi soft touch paneeltje met een nerfje zat, dat was bij mijn handgreep volledig weggesleten en daar zaten veel krassen. Wel jammer dat je dan het paneeltje wat voor het schroefgat gaat gewoon terug moet monteren, want die was niet bijgeleverd. Die matcht dus niet meer zo helaas.

Bij de nieuwe handgreep de pinnen welke vastgelast moesten worden iets afgezaagd, zodat deze makkelijk terugkon. Het plastic wat zou moeten smelten voor het lassen ging ik toch niet gebruiken, want ik had zelftappers gehaald en wilde deze met ringetjes monteren. Het terugplaatsen van de handgreep was een even hels karwei, waarbij één pinnetje afbrak. Volgens mij voegde deze verder niet zoveel toe, deze lijkt te zijn voor het positioneren tijdens het assemblageproces o.i.d. Foto van de oude handgreep waar deze bij er nog wel aanzat.

Een paar zaken die nu wat minder zijn, is dat de metalen clips van het knoppenpaneel erg verbogen waren, die zit nu dus wat los. Trilt gelukkig nog niet, maar dat zal ik misschien een keer moeten buigen zodat het weer strak zit. Wat écht spijtig is, is dat het leer van mijn deurpaneel los is gekomen, waardoor het boven deze knoppen hangt. Het zit gelukkig nog wel vast en je ziet geen schuim, maar fraai is anders.

Bij het vastschroeven van de pinnetjes was één pin helaas dermate kort gezaagd dat de schroef niet bleef zitten, dus deze maar zonder schroef gemonteerd uiteindelijk. Ook zonder het lassen zit die handgreep volgens mij muurvast in het deurpaneel...

Een leuke bijkomstigheid van het deurpaneel loshalen was dat ik een rammel uit de frontwoofer kon verwijderen. De plastic clipjes waren verouderd en zaten wat losjes, hier wat karton en antidreunfolie tussen geplakt. Nu kan de Giulietta de lage tonen weer een stuk beter hebben!

Al met al zeker geen leuke klus, maar vergeleken met de kosten van een nieuw deurpaneel was het echt wel de moeite waard.
Huidig: Guilietta 1.4 MA 170 pk - 2011 Turismo Sportpaket 2, Rosso Alfa
*

ArjanB
2.189

• Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2026, 21:59:16 »
Wat een gedoe, wat stom gemaakt. Knap dat je het gelukt is, respect voor je doorzettingsvermogen!
Hopelijk blijven die van mij nog lange tijd goed...
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

MysteryAngel
3.555

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2026, 17:35:27 »
De wel bekende bestuurdersdeur hendel wat een rot klus.