!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

ArjanB
2.011

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #15 Gepost op: 13 december 2017, 18:50:03 »
Zou ik ook zeggen.
Denken de Italianen dus toch anders over
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Bob156
616

  • *****
    - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #16 Gepost op: 13 december 2017, 19:11:31 »
In de A stand staat bij mij juist dat het Q2 sper is ingeschakeld, op controle. Lijkt me logisch, dat die met remingrepen de auto recht probeert te houden.

Dat komt denk ik door de TCT, je kan immers niet rustig de koppeling op laten komen.
*

brinkerik
1.843

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2017, 10:10:47 »
Bij de 147 werkt een ( ouderwets )  Q2 en ASR  ook niet samen.

JWQ had zelfs een stukje hardware/software gemaakt om standaard de ASR uit te zetten bij zijn 147 GTA.

Hoe de combi gaat tussen het 'moderne' Q2  en   en de ASR,  weet ik niet, maar misschien moet je alle systemen los van elkaar zien.

Anti blokker.   -->  wil niet laten blokkeren, en zo sturen bij hard afremmen mogelijk laten zijn.
Tractie controle     -->   Motor vermogen terug regelen zodat de auto niet doorslibt
Q2 / Sper   -->    beide wielen op 1 as gelijkmatig  aandrijven,  zodat het wiel niet door spint.

Terug naar het topic,  je banden zijn je enige contact met de wereld.  Als je voor Sport banden hebt gekozen,  dan zal je een beter rij gedrag hebben bij lekker weer, maar het zal een groter compromis zijn bij ijs/sneeuw omstandigheden.  De All Weather  helpt je om met een vlakke gaspedaal curve, en de aanwezigheid van alle elektrische systemen om de controle over je voertuig te houden..

 Maar

jij! de mens is de zwakste schakel, 

Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2017, 10:31:42 »


 Maar

jij! de mens is de zwakste schakel,

Merk onderweg dat veel mensen te veel verwachten van alle hulp middelen. Zo heb ik een keer in de krant gelezen dat toen abs nieuw was begin jaren negentig een vrouw met haar nieuwe auto met abs aan vrienden demonstreerde dat haar nieuwe auto niet kon blokkeren op de rotonde van joure met als resultaat dat de auto over de kop sloeg.
En in het winterseizoen zie je dagelijks mensen die roepen ik heb winterbanden dus ik hoef geen rekening met de winterse omstandigheden.
Dat zijn vaak de idioten die met 120 door verse sneeuw rijden.
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #19 Gepost op: 14 december 2017, 10:35:05 »
Mooi om te zien he. Zondag werd ik ingehaald op een besneeuwde provinciale weg door zo'n klein Suzuki 4x4tje. Die dacht natuurlijk ik heb toch 4 wiel aandrijving dus tractie zat! Ja, totdat hij moest remmen..... :-X
*

alfata
3.424

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #20 Gepost op: 14 december 2017, 10:48:14 »
Mooi om te zien he. Zondag werd ik ingehaald op een besneeuwde provinciale weg door zo'n klein Suzuki 4x4tje. Die dacht natuurlijk ik heb toch 4 wiel aandrijving dus tractie zat! Ja, totdat hij moest remmen..... :-X
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: DNA - AllWeather - bij sneeuw
« Reactie #21 Gepost op: 14 december 2017, 13:33:35 »
Bij de 147 werkt een ( ouderwets )  Q2 en ASR  ook niet samen.

JWQ had zelfs een stukje hardware/software gemaakt om standaard de ASR uit te zetten bij zijn 147 GTA.

Hoe de combi gaat tussen het 'moderne' Q2  en   en de ASR,  weet ik niet, maar misschien moet je alle systemen los van elkaar zien.

Anti blokker.   -->  wil niet laten blokkeren, en zo sturen bij hard afremmen mogelijk laten zijn.
Tractie controle     -->   Motor vermogen terug regelen zodat de auto niet doorslibt
Q2 / Sper   -->    beide wielen op 1 as gelijkmatig  aandrijven,  zodat het wiel niet door spint.

Terug naar het topic,  je banden zijn je enige contact met de wereld.  Als je voor Sport banden hebt gekozen,  dan zal je een beter rij gedrag hebben bij lekker weer, maar het zal een groter compromis zijn bij ijs/sneeuw omstandigheden.  De All Weather  helpt je om met een vlakke gaspedaal curve, en de aanwezigheid van alle elektrische systemen om de controle over je voertuig te houden..

 Maar

jij! de mens is de zwakste schakel,

Nu is het wel zo dat een Q2 sper in een 147 een mechanisch sper is. Dat ging idd niet lekker samen met ASR (elektronica werkte wat sneller dan het mechanische sper) op wat lagere snelheden. Ik heb destijds ook die schakeling van JWQ ertussen gezet, dat ging perfect :13: Absoluut een must voor een GTA in ieder geval.

Een Giulietta heeft echter een elektronisch "Q2" sper, die remt gewoon bij op 1 wiel. Is vooral marketing praat, want het haalt het bij lange na niet in vergelijking met een mechanisch sper differentieel van bijvoorbeeld Quaife. Het staat nog wel op mijn verlanglijstje want het is denk ik een perfecte upgrade (helemaal omdat de achterophanging van een Giulietta in verhouding veel beter is dan de voortrein).