!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Sander1996
3

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Do's & Don'ts
« Gepost op: 30 december 2021, 22:38:56 »
Hallo!
Ben net nieuw hier en weet niet of dit de beste plaats is om mijn vraag te stellen, excuses hiervoor.

Vraagje, heb een maand of twee mijn 1e Alfa gekocht, een Guilietta Distinctive 1.4 170 (2011). Verder zit er een Ragazzon uitlaatsysteem onder & een Bilstein schroefset.
Buiten dat ik super blij ben met mijn 1e Alfa, probeer ik er ook zuinig op te zijn.
Momenteel staat er +/- 120.000 op de teller en is de distributieriem bij 105.000 vervangen.

Ben zelf nog helemaal niet bekend met Alfa's en het onderhoudt ervan (aan te raden interval). Wel al het een en ander gelezen over de gevoeligheid van olie voor het Multi Air systeem.

Wat is handig om geregeld te checken bij de Alfa om hem in goede staat te houden & waar kan die (buiten de logische dingen) absoluut niet tegen?



https://www.loom.com/share/6485664cee804c99a54fa09d8d7cce73

*

GTlife
380

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Do's & Don'ts
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2021, 11:42:59 »
Mooie eerste alfa! De multiair is inderdaad gevoelig voor goede olie. De interval van 30dkm zou ik dan ook zo snel mogelijk uit het raam gooien. We hebben zelf een Giulietta 1.4ma uit 2014 (bj2013) en we wisselen elk jaar de olie. We gebruiken hiervoor 5w40 vol synthetisch met de juiste goedkeuring. Uit m'n hoofd ACEA C3? Corrigeer me als ik het fout heb. Op een probleempje met de waste gate actuator hebben we nog nooit problemen gehad en genieten volop van de Giulietta.

Verder dus genieten van de auto, maar wel netjes warmrijden voordat je fanatiek gaat doortrekken 😉
*

Niels G60
421

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: Do's & Don'ts
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2022, 20:47:40 »
Mooie en bekende auto... Ik/wij hebben deze gekeurd/klaar gemaakt voor je :) Doen met alle italianen van GJ de Kruijf :)

Ik zou voor onderhoud zeker de 15.000 of eens per jaar aan houden. Ik zou ook bij elke grote beurt even een motorflush doen voor de olie eruit gaat, dit is een kleine moeite en helpt zeker mee de module goed te verzorgen.

Distributie is 120.000 of 5 jaar.

www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2