!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

helmar31
371

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma 170PK TCT
  • ****
    - Senior Alfist
    • Blauwerussen
Eerste echte duitse snelweg km
« Gepost op: 7 augustus 2014, 11:13:24 »
Afgelopen dagen even met de MA-TCT en de partner op stap geweest in Duitsland. Moet zeggen dat de auto tot 160 km per uur goed voor de dag komt en mee kan komen met het overige verkeer. Daarboven is het heel wat minder. Ook qua waterplanning (hoe schijf je dat) is het allemaal gevoeliger dan mijn andere oude auto en moet je beduidend rustiger rijden.  Gewicht heeft dus wel een positieve bijdrage op dit fenomeen.

Lawaai in de auto valt mee bij hoge snelheden + 180 per uur. Al met al tevreden met de verschillen tov van wat ik eerst reed. Hoop wel dat tuning en vervangen gashuis wat meer rijplezier kan brengen.
Rijdt:
Giulietta 1.4Ma 185PK 300 NM TCT
Abarth 500 competizione 182PK
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2014, 11:33:13 »
qua aquaplaning is de tekening in je banden van belang. V-profielen scoren hierop goed, maar die hebben dan weer andere nadelen.  Ik heb zelf de Cinturato P7 in 17", en Aquaplaning is naar mijn mening het zwakste punt van deze band, hoewel we het ook niet moeten overdrijven.  Ik vind hem ook vrij lawaaierig, maar weet niet of dit met een andere band zoveel beter wordt.  Valt nog te bezien, want met 31.000 km op de teller zijn de cinturato's nog maar half versleten. dat is al zeker een plus, heb nog nooit zoveel km met een band gedaan.

Welke banden heb jij?  is je andere auto geen fiat 500?
*

helmar31
371

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma 170PK TCT
  • ****
    - Senior Alfist
    • Blauwerussen
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2014, 13:47:40 »
Hahaha, MIJN andere auto was een (te zware) opel :-X Mijn partner heeft de opgevoerde 500 :lol_hitting: Wat overigens ook mijn speeltje is zolang mijn wederhelft er maar "normaal" mee naar haar werk kan :098: (dat is dus zonder de sportstand die is van mij)

De standaard Pirelli banden
Rijdt:
Giulietta 1.4Ma 185PK 300 NM TCT
Abarth 500 competizione 182PK
*

Dennis023
147

  • Type Alfa: Fiat Panda 1.2
  • ***
    - Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2014, 21:48:03 »
Opgevoerde 500 of bedoel je een Abart 500?
In mijn MiTo kun je nog met elkaar praten zonder stemverheving bij 180 km/uur
Wat aquaplanning betreft, hoe breder de banden, hoe meer water je moet verwerken. Tis allemaal wel leuk die steeds bredere banden maar ieder voordeel heb zijn nadeel
Rij nu in een Fiat Panda 1.2 in lounge Plus uitvoering van 2016
Voor de hobby een Volvo Amazon uit 1968
Zoek er voor de hobby een GTV bij, liefst 1999-2000
vroeger gereden:
Alfa 75 2.0  1986
Alfa 33 1.7IE 1991
Alfa MiTo 1.4T 135 pk 2010
*

damitch300
3.883

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2014, 22:07:51 »
Nou ik heb top bandjes met 235. Kwamen ook goed uit de test.
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2014, 22:40:50 »
Citaat van: helmar31 op  7 augustus 2014, 11:13:24
Citaat van: helmar31 op  7 augustus 2014, 11:13:24
Afgelopen dagen even met de MA-TCT en de partner op stap geweest in Duitsland. Moet zeggen dat de auto tot 160 km per uur goed voor de dag komt en mee kan komen met het overige verkeer. Daarboven is het heel wat minder. Ook qua waterplanning (hoe schijf je dat) is het allemaal gevoeliger dan mijn andere oude auto en moet je beduidend rustiger rijden.  Gewicht heeft dus wel een positieve bijdrage op dit fenomeen.

Lawaai in de auto valt mee bij hoge snelheden + 180 per uur. Al met al tevreden met de verschillen tov van wat ik eerst reed. Hoop wel dat tuning en vervangen gashuis wat meer rijplezier kan brengen.
heb je geflipperd of de bak alles laten doen ? Ik kan bij mijn tct ECHT niet zeggen dat hij langzamer is als mijn vorige tma savali getuned !
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2014, 22:41:12 »
Citaat van: damitch300 op  7 augustus 2014, 22:07:51
Citaat van: damitch300 op  7 augustus 2014, 22:07:51
Nou ik heb top bandjes met 235. Kwamen ook goed uit de test.

Dat is misschien wel zo Mitch, maar het is simpel vloeistofdynamica. Met smallere banden heb je minder snel last van aquaplanning doordat het contactvlak met de weg kleiner is, dat is gewoon een feit.
*

ExTaxi
868

  • Type Alfa: Mazda 3 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.autopics.nl
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2014, 23:25:16 »
Mwah ik heb er net 2600 km Duitsland opzitten en ik kan toch tussen de 160-230 ook redelijk meekomen hoor. Maar boven de 180 is de echte versnelling er wel uit ja.
Natuurlijk zijn de hoog vermogende diesels en dikke BMW's en Mercedessen sneller, maar hoe vaak heb je nu zoveel ruimte dat ze je echt om te oren vliegen. Ik nooit.
(klassieke) autosport fotografie www.autopics.nl
volg Autopics nu ook op Facebook http://www.facebook.com/Autopics.nl
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2014, 08:33:31 »
Toevallig ik ook eerste Duitse snelwegkilometers met de 1.4 MA en viel me niet tegen. Mijn vorige auto was een (niet schrikken) Mazda 6 met 2.2 diesel en 185 pk maar moet zeggen dat de 1.4 er niet veel voor onderdoet op de snelweg. Als je al vroeg naar de 6e versnelling gaat dan kun je inderdaad nog steeds lekker meekomen en als je dan wat hoger in de toeren komt dan gaat ie nog best wel goed door tot 200 (harder leek me niet verantwoord met de drukte en mijn dochtertje van 2 achterin). Wat betreft die banden. Ik heb al of nog steeds de winterbanden eronder en die maken natuurlijk wat meer lawaai en blijft beetje oppassen nu. Ik werk zelf bij vredestein dus 3x raden wat voor zomerbanden er in het voorjaar op gaan komen. Niet omdat ik er zelf werk maar onze nieuwe performance zomerband kwam erg goed uit de test en ben dan ook erg benieuwd hoe die het op de giulietta gaat doen.
*

Dennis023
147

  • Type Alfa: Fiat Panda 1.2
  • ***
    - Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2014, 08:42:05 »
Ongelooflijk mensen die nog op winterbanden rijden. Op Autoweek.nl stond er ook een artikel over. Waar mensen geen idee van hebben is dat de remweg langer is met winterbanden in de zomer. Kan net het verschil zijn tussen "net wel" of "net niet" boven op je voorganger zitten. Ik ben jaren service adviseur geweest en weet heus wel iets van banden.
Rij nu in een Fiat Panda 1.2 in lounge Plus uitvoering van 2016
Voor de hobby een Volvo Amazon uit 1968
Zoek er voor de hobby een GTV bij, liefst 1999-2000
vroeger gereden:
Alfa 75 2.0  1986
Alfa 33 1.7IE 1991
Alfa MiTo 1.4T 135 pk 2010
*

damitch300
3.883

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2014, 09:03:09 »
Citaat van: frankie op  7 augustus 2014, 22:41:12
Citaat van: frankie op  7 augustus 2014, 22:41:12
Citaat van: damitch300 op  7 augustus 2014, 22:07:51
Citaat van: damitch300 op  7 augustus 2014, 22:07:51
Nou ik heb top bandjes met 235. Kwamen ook goed uit de test.

Dat is misschien wel zo Mitch, maar het is simpel vloeistofdynamica. Met smallere banden heb je minder snel last van aquaplanning doordat het contactvlak met de weg kleiner is, dat is gewoon een feit.

Maakt het ook uit hoe groot je groeven zijn?
Ik heb meer en grotere groeven als de P7s die ik had.


Ik heb vaak met grote snelheid door plassen gereden omdat ik het niet kan vermijden. Maar de auto trekt minder als toen met de P7s.
Toen trok ie flink naar rechts (waar de plas lag)
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

helmar31
371

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma 170PK TCT
  • ****
    - Senior Alfist
    • Blauwerussen
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2014, 09:09:37 »
Citaat van: suomy op  7 augustus 2014, 22:40:50
Citaat van: suomy op  7 augustus 2014, 22:40:50
Citaat van: helmar31 op  7 augustus 2014, 11:13:24
Citaat van: helmar31 op  7 augustus 2014, 11:13:24
Afgelopen dagen even met de MA-TCT en de partner op stap geweest in Duitsland. Moet zeggen dat de auto tot 160 km per uur goed voor de dag komt en mee kan komen met het overige verkeer. Daarboven is het heel wat minder. Ook qua waterplanning (hoe schijf je dat) is het allemaal gevoeliger dan mijn andere oude auto en moet je beduidend rustiger rijden.  Gewicht heeft dus wel een positieve bijdrage op dit fenomeen.

Lawaai in de auto valt mee bij hoge snelheden + 180 per uur. Al met al tevreden met de verschillen tov van wat ik eerst reed. Hoop wel dat tuning en vervangen gashuis wat meer rijplezier kan brengen.
heb je geflipperd of de bak alles laten doen ? Ik kan bij mijn tct ECHT niet zeggen dat hij langzamer is als mijn vorige tma savali getuned !

Ik heb het alle twee gedaan, laten doen, getest in de n stand en de d stand. In de bergen had ik het gevoel het beter te kunnen al de automaat op de snelweg heb ik heb vooral in zijn automaat laten staan. reed daar vooral in 5 en 6.

En ja de andere is een abarth  :great:
Rijdt:
Giulietta 1.4Ma 185PK 300 NM TCT
Abarth 500 competizione 182PK
*

helmar31
371

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma 170PK TCT
  • ****
    - Senior Alfist
    • Blauwerussen
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2014, 09:13:00 »
Citaat van: frankie op  7 augustus 2014, 22:41:12
Citaat van: frankie op  7 augustus 2014, 22:41:12
Citaat van: damitch300 op  7 augustus 2014, 22:07:51
Citaat van: damitch300 op  7 augustus 2014, 22:07:51
Nou ik heb top bandjes met 235. Kwamen ook goed uit de test.

Dat is misschien wel zo Mitch, maar het is simpel vloeistofdynamica. Met smallere banden heb je minder snel last van aquaplanning doordat het contactvlak met de weg kleiner is, dat is gewoon een feit.

Vandaar ook mijn vraagtekens. Onder de opel lagen standaard 245 banden op 19 inch velgen van bridgestone a symetrisch en had daar nooit last van. Nu was het dus ff schikken.
Rijdt:
Giulietta 1.4Ma 185PK 300 NM TCT
Abarth 500 competizione 182PK
*

bekkie
2.984

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2016, 11:49:13 »
Citaat van: ExTaxi op  7 augustus 2014, 23:25:16
Citaat van: ExTaxi op  7 augustus 2014, 23:25:16
(...) Maar boven de 180 is de echte versnelling er wel uit ja. (...)

Heb net even getest op de MA nog makkelijk richting 180 loopt, maar ik vond het deze keer nogal tegenvallen. Leek net of bij 170 de fut er een beetje uit was, de Giulietta trok niet echt door richting 200. Mmmm, misschien de bougies die vervangen moeten worden. Want volgens mij moet 200+ toch makkelijk te doen zijn. Wat zijn jullie ervaringen?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
Re: Eerste echte duitse snelweg km
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2016, 13:38:35 »
Had je geen tegenwind?