Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: audiasis op 10 oktober 2011, 17:37:47

Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: audiasis op 10 oktober 2011, 17:37:47
Ik heb dit weekend een testrit gedaan met de 1.6 diesel met 105 pk. Er waren geen andere beschikbaar in de garage... Heeft er iemand de vergelijking gemaakt met de 2.0 136/140pk versie?

De 1.6 reed zeer vlot bij lage toeren, maar vanaf 3500 was de pret er af. Alsof hij doelbewust was toegeknepen bij hogere toeren.

Ik vraag mij af of dit bij de 136/140pk versie ook voorkomt. Namelijk veel koppel onderin maar beperkt in vermogen bij de hoge toeren? Of valt dat goed mee? Hoe zit het met de turbolag? En wat als je de vergelijking maakt met de 170pk motor?
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: Timothy84 op 10 oktober 2011, 20:15:57
is een beetje eigen aan een diesel toch? éénmaal boven bepaald toerental is de fun er af, bij lage toeren barstensvol koppel...
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: DisciplinA op 10 oktober 2011, 22:07:35
Er is niet echt super veel verschil tussen 1.6 en 2.0 , mijn opmerking: Van 1.6 verwacht je zoveel niet, van 2.0 verwacht je meer, het is hoe je het bekijkt...
Ik ben blij met mijn keuze !
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: audiasis op 11 oktober 2011, 10:41:13
Wel, ik was eens aan het kijken naar de specificaties:

1.6:
105PK  @4000rpm
320Nm @1750rpm

2.0:
136PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

170PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

Dit verklaart waarom de 1.6 bij lagen toeren zeer vlot aanvoelt, hij heeft amper minder koppel dan de 2.0 (320 t.o.v. 350). De 2.0 motoren hebben een hoger maximaal vermogen hebben bij 4000rpm. De enige manier om meer vermogen te krijgen bij eenzelfde toerental, is een hoger koppel.

Dit leidt mij tot de conclusie dat hoe krachtiger de motor, hoe langer het koppel hoog blijft bij hoge toeren. Dus bij normaal rijgedrag (lage toeren) maakt het inderdaad niet veel verschil, bij sportief rijgedrag (hoge toeren) zal je waarschijnlijk wel het verschil merken...

Voor alle duidelijkheid, ik vond de 1.6 zeker niet traag aanvoelen ;-)
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: audiasis op 11 oktober 2011, 10:59:20
Net even uitgerekend, bij 4000 toeren heb je 184Nm, 238Nm (+29%) en 286Nm (+55%) voor respectievelijk de 1.6 en de 2.0 motoren van 136PK en 163PK (Belgische specificatie). Dus inderdaad het grote verschil zit hem in trekkracht bij hoge toeren.
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: Wilbert G op 11 oktober 2011, 12:49:08
Citaat van: audiasis;13983
Wel, ik was eens aan het kijken naar de specificaties:

1.6:
105PK  @4000rpm
320Nm @1750rpm

2.0:
136PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

170PK  @4000rpm
350Nm @1750rpm

Dit verklaart waarom de 1.6 bij lagen toeren zeer vlot aanvoelt, hij heeft amper minder koppel dan de 2.0 (320 t.o.v. 350). De 2.0 motoren hebben een hoger maximaal vermogen hebben bij 4000rpm. De enige manier om meer vermogen te krijgen bij eenzelfde toerental, is een hoger koppel.

Dit leidt mij tot de conclusie dat hoe krachtiger de motor, hoe langer het koppel hoog blijft bij hoge toeren. Dus bij normaal rijgedrag (lage toeren) maakt het inderdaad niet veel verschil, bij sportief rijgedrag (hoge toeren) zal je waarschijnlijk wel het verschil merken...

Voor alle duidelijkheid, ik vond de 1.6 zeker niet traag aanvoelen ;-)
Helemaal correct. Ga er bij de 1.6 maar vanuit dat je tot de 120 nog aardig kunt bijbenen, maar vanaf dat moment kun je niet meer opschakelen om weer laag in de toeren te blijven, en zul je zien dat je dan echt significant achterblijft. Ik moet wel zeggen dat ik zo absoluut niet rijdt. Als je puur op tijd gaat kijken maakt het niet veel uit, want de winst aan koppel door snel door te schakelen en dus laag in de toeren te blijven, verlies je door de schakeltijd, als je het vergelijkt met doortrekken tot 3500 of verder. NU ik al een tijd zo rijd merk ik ook dat mijn auto na de 3000 nog wel even doortrekt in met name 2,3,4e versnelling. Echter, door die rijstijl heb ik het idee dat het maximale koppel nu pas later vrijkomt dan de originele 1750 rpm.
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: DisciplinA op 11 oktober 2011, 13:47:11
Ik zou 1.6 aanraden, als je een diesel zoekt.Vind je dat niet genoeg, dan laat je haar chippen ;) Probleem opgelost en voor de rest kom je veel goedkoper uit. Deze conclusie is puur op het kostenplaatje gebaseerd.
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: frankie op 11 oktober 2011, 14:28:08
Ik zou 170pk (163pk) aanraden als je een diesel zoekt. Vindt je dat niet genoeg, dan laat je haar chippen. :D Probleem opgelost en voor de rest ben je veel sneller. Deze conclusie is puur op het prestatieplaatje gebaseerd.
 
 
 
 
:D
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: audiasis op 11 oktober 2011, 15:18:43
Ik zal vermoedelijk een 140pk (136pk) nemen omdat dit een goed compromis lijkt. Deze conclusie is puur op mijn leasing budget gebaseerd ;-)
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: frankie op 11 oktober 2011, 16:03:27
:D;)
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: DisciplinA op 11 oktober 2011, 18:05:22
Citaat van: frankie;13996
Ik zou 170pk (163pk) aanraden als je een diesel zoekt. Vindt je dat niet genoeg, dan laat je haar chippen. :D Probleem opgelost en voor de rest ben je veel sneller. Deze conclusie is puur op het prestatieplaatje gebaseerd.
:D
QV is ook niet slecht, heb ik horen zeggen :)
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: frankie op 11 oktober 2011, 18:47:00
Maar da's geen diesel he....:rolleyes:
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: juriaan op 12 oktober 2011, 12:51:49
Kijk eens op de site van squadra. Daar staan alle originele koppel/vermogen grafieken afgebeeld. Dit geeft je denk ik wel een goed beeld.

Kijk ook even naar de monsterlijke koppelberg van de 2.0 170pk na chippen tot 200pk :D
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: audiasis op 12 oktober 2011, 15:35:46
Interessant! Ik heb eventjes de meetwaarden van squadra in excel gestoken.

(http://oi52.tinypic.com/ml3x9v.jpg)

De 2.0 140pk heeft op elk toerental meer koppel dan de 1.6 105pk. Je zou verwachten dat de 2.0 170 pk nog hoger zou liggen. Maar wat opvalt is dat de 2.0 170pk onder 3000 toeren minder koppel heeft dan de 2.0 140pk, en pas bij hogere toeren een hoger koppel. Ik vermoed dat ze bij Alfa Romeo de koppelcurve bij de 2.0 170pk zo vlak mogelijk wouden trekken (zoals je kan zien), zodat je bij eender welk toerental altijd even snel accelereert... Ofwel geeft de grotere turbo meer weerstand bij lage toeren... Wat denken jullie?
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: frankie op 12 oktober 2011, 16:12:44
Ik denk dat de staatjes van Squadra niet goed zijn. Want in de tekst op de site van Squadra wordt bij de 2.0 170pk JTD een maximaal koppel van 340nm genoemt. Nu komt het niet verder dan 300. Eigenschap van een grotere turbo is dat hij later op gang komt.
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: rvbracht op 12 oktober 2011, 18:31:09
Citaat van: audiasis;13998
Ik zal vermoedelijk een 140pk (136pk) nemen omdat dit een goed compromis lijkt. Deze conclusie is puur op mijn leasing budget gebaseerd ;-)

Hier idem ditto. 170 PK zat er wel in, maar dan had ik een minder luxe versie.
1.6 heb ik eigenlijk niet serieus overwogen omdat de aangeklede 2.0 140 PK versie er in zat :-)
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: gillesD op 14 oktober 2011, 10:21:50
Ik rij nu bijna 2 maanden met een 2.0jtdm 136pk Giulietta. Ik ben zeer  tevreden van de motor maar je voelt dat dit blok veel meer aankan. Dus  ik ga misschien een upgrade doen naar 180pk en dan hoop ik dat ze ook  iets doen aan de gasrespons want die vind ik verschrikkelijk traag als  je uit stilstand wil vertrekken. Het duurt echt te lang, wanneer je gas  geeft vooraleer je de koppeling lost, om tot het juiste toerental te  komen (max koppel). Ben op deze manier al enkele keren stil gevallen:(!
In 1ste, 2de en 3de versnelling lijkt het mij dat er een koppelbeperking  opzit, vanaf de 4de versnelling blijft ie gaan maar ervoor lijkt het  toch wat beperkt door alfa zelf, nog mensen die dit ervaren?

Voor de rest is de 136/140pk versie de juiste keuze geweest voor mij,  ben er zeer tevreden van. Als je met 140pk niet tevreden bent laat em  dan upgraden naar 180pk, je hebt dan een kleinere turbo dan de standaard  170pk jtdm, dus meer vermogen lager in toerental en meer pk.
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: frankie op 14 oktober 2011, 10:26:00
gillesD, hier maak je kans op een gratis chiptuning http://www.alfagiuliettaclub.nl/for/showthread.php?877-Alfa-Giulietta-Club-BR-Performance-CONTEST-
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: WalterW op 14 oktober 2011, 14:47:42
Klopt, dat is het voordeel van die 140 PK er zit nog een hoop marge in...zie eerdere bericht:  http://www.alfagiuliettaclub.nl/for/showthread.php?388-SaVaLi-(chip)-tuning-Giulietta-QV&p=6958&viewfull=1#post6958
Ik heb inderdaad, ondanks dat ie erg snel is nu, met het optrekken en onder de 20 km/h rijden, nog steeds wat moeite. Je kunt dan niet in z'n twee blijven, en moet rijdend terug naar de eerste versnelling. Slecht voor de synchromesh-ringen heb ik ergens gelezen...
 
GillesD die koppelbeperking kun je volgens mij ook zien met je turbodruk-meter; ik krijg hem in z'n 1 en 2 niet voluit. Volgens mij in z'n drie wel trouwens.
 
Heb er nu 26K opzitten met de 2.0- 140 ( 167) en ben nog steeds erg tevreden. Wat een bak, het is een echte snelweg-racer. In zijn 5, standje D aan, is er van 120 tot 190 bijna niemand die me bij houd, hij blijft maar doorgaan. Audi A3, BMW's 1 en 3, laatst zelfs een MB S250 CDI die me niet bijhield...hahaha
Als je een Citroen C5 met dubbele platte uitlaat tegenkomt  of een BMW 535D dan moet je het niet proberen, want dan sta je opeens stil. Hahaha, goed op me bek gegaan.
 
Hoop ooit nog eens de stage 2 te doen naar 180 PK, maar wil eerst ervaringen horen van mede-alfisten of dat nu echt nog de moeite is. Want het is een dure stap die verwijdering van de inlaatrestrictie.
Titel: Ervaring JTDM 136/140 pk?
Bericht door: Wilbert G op 20 oktober 2011, 15:44:55
Het optrekken is gewoon een kwestie van oefenen....het exacte punt is lastig te vinden maar als je hem eenmaal goed te pakken hebt is voor eender welke motorinhoud (diesel dan) het koppel zo enorm dat je iedereen eruit trekt.