!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Bij tunen hoor je soms de wildste verhalen. Mijn vorige Alfa was van 177 pk getuned naar 220 pk (+24%) en van 385 nm naar 440 nm (+14%) . Al wat er veranderde door de tuning, de topsnelheid bleef gelijk. Deze wordt namelijk bepaald door de verhoudingen in je versnellingsbak. Tunen doe je niet voor papieren specificaties, maar voor de toegenomen rijbeleving, en die laat zich niet van 0-100 bepalen.
Ahhh natuurkunde.... was ik vroeger ook wel aardig goed in. De procentuele koppelstijging kan men ongeveer 1 op 1 vertalen naar acceleratietijd verbetering. Dus aan de hand van de koppeltabellen is dat redelijk goed te bepalen. De topsnelheid toename hangt inderdaad ook af van het toerental waarbij max vermogen wordt geleverd. Dat toerental moet in de hoogste versnelling overeenkomen met die topsnelheid. Nu ligt dat voor de Giulietta 1.6 JTDm heel gunstig. Dwz de standaard top van 185 wordt bij zo'n 3300 RPM in 6e gehaald. Daar levert de motor geen topvermogen maar wel bijna (zo'n 100 pk). De nieuwe topsnelheid wordt bij zo'n 3750 RPM gehaald. Precies het toerental waarbij max vermogen wordt behaald. Kortom, je hebt 450 RPM in de 6e versnelling om meer snelheid te maken. In theorie is dat van 185 naar 210 km/uur. Dit heb ik hoogst persoonlijk getest en het klopte ook. Dat nog even een beetje theorie. De relatie tussen vermogen in pk's en topsnelheid kan je als volgt zien:Topsnelheid = 40 x vermogen^1/3 (= derde machts wortel).Komt uit de formule voor vermogen: P = 0.5 x Rho x Cw x A x v^3 P = vermogen in WattRho = dichthied van het medium = lucht = 1.3 kg/m^3Cw = Luchtweerstandfactor, gemiddeld 0.32A = frontaal oppervlak, meestal 2 m^2v = snelheid in meter/sec. 1 m/s = 3.6 km/uur1 Kw = 1.36 pkOmdat dit vermogen aan de wielen is moet er 1 aanname gedaan worden. Het verlies in de aandrijflijn: 20% = factor 0.8. Als je dit helemaal doorrekend kom je op het volgende uit. Dus: 100 pk ^ 1/3 x 40 = 4.72 x 40 = 186 km/uur.En: 140 pk ^ 1/3 x 40 = 5.20 x 40 = 208 km/uur Deze simpele formules kun je vrijwel alle personen auto's gebruiken, de 2 uiterste.1) De 2VC/Eend: 27 pk: 40 x 27^1/3 = 40 x 3 = 120 km/uur2) Bugatti Veyron: 1000 pk: 40 x 1000^1/3 = 40 x 10 = 400 km/uur.
net terug van het verre Nederland voor zowel de hardware als software mod (massimo).ik kan maar 1 ding zeggen:WAT EEN VERSCHIL!ik heb nu zo'n 250km achter de kiezen (na 7000km gewoon rond te bollen) en ben echt positief verrast:- in N heeft de wagen de D stand gekregen (zonder nerveuse gasrespons) en je voelt dat de wagen iets vlotter reageert. alles is net dat tikkeltje leuker...- in D wordt het pas echt leuk... waar de wagen gisteren nog 190 deed (na 50 minuten volgas ofzo ) gaat hij nu vlot naar de 180 en trekt hij zelf door tot 215! (Beiden op teller natuurlijk). Ook boven de 3000 blijft hij nu vlot accelereren...Alles bij elkaar genomen een vrij omslachtige (en arbeidsintensieve) ingreep maar zeker de moeite! De makke 1.6 heeft zich plots ontpopt tot een erg vlotte en aangename motor!
Ach, wat heb je aan die topsnelheid. Je mag in Nederland toch maar...........! :(Mooi stuk Stephan, hoewel niet echt aan mij besteed geloof ik..P.s. de boete viel overigens mee, 129 km gemeten, na correctie 125.
Obispoil, wat zijn de kosten ongeveer incl. werkzaamheden inlaattraject?