!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2011, 15:44:31 »
Bij tunen hoor je soms de wildste verhalen. Mijn vorige Alfa was van 177 pk getuned naar 220 pk (+24%) en van 385 nm naar 440 nm (+14%) . Al wat er veranderde door de tuning, de topsnelheid bleef gelijk. Deze wordt namelijk bepaald door de verhoudingen in je versnellingsbak.  

Tunen doe je niet voor papieren specificaties, maar voor de toegenomen rijbeleving, en die laat zich niet van 0-100 bepalen. ;)
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2011, 16:17:42 »
Citaat van: QV Competizione;6557
Bij tunen hoor je soms de wildste verhalen. Mijn vorige Alfa was van 177 pk getuned naar 220 pk (+24%) en van 385 nm naar 440 nm (+14%) . Al wat er veranderde door de tuning, de topsnelheid bleef gelijk. Deze wordt namelijk bepaald door de verhoudingen in je versnellingsbak.  

Tunen doe je niet voor papieren specificaties, maar voor de toegenomen rijbeleving, en die laat zich niet van 0-100 bepalen. ;)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb het in dit geval over de 1.6 JTDm. Deze heeft kortweg na de 190km/u te weinig vermogen om verder op te klimmen. Qua versnellingsbak denk ik dat het wel degelijk terug te vertalen is in cijfers wat voor mij meer een gevoel qua vermogensstijging geeft dan Nm ondanks mijn natuurkundige achtergrond. Door de vermogenstijging heeft de motor het vermogen om sneller door de diverse verzetten te jagen. Dit zou zich rechtstreeks terug naar een snellere omwenteling van de assen moeten vertalen, enz enz.

Mijn mening is puur theoretisch, en jij bent in dit geval de man met de ervaring dus ga ik maar uit van jou verhaal. Desondanks hoop ik van harte dat er mensen zijn die dit bij hun Squadra/Savali 1.6 JTDm anders ervaren...
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2011, 18:41:55 »
Met meer pk's en koppel zou je toch een verbeterde acceleratie moeten kunnen waarnemen.
Qua topsnelheid volg ik het wel enigzins dat je net persé een verbetering zal hebben.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

steffie166
13

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2011, 18:46:35 »
Ahhh natuurkunde.... was ik vroeger ook wel aardig goed in.
 
De procentuele koppelstijging kan men ongeveer 1 op 1 vertalen naar acceleratietijd verbetering. Dus aan de hand van de koppeltabellen is dat redelijk goed te bepalen.
 
De topsnelheid toename hangt inderdaad ook af van het toerental waarbij max vermogen wordt geleverd. Dat toerental moet in de hoogste versnelling overeenkomen met die topsnelheid. Nu ligt dat voor de Giulietta 1.6 JTDm heel gunstig. Dwz de standaard top van 185 wordt bij zo'n 3300 RPM in 6e gehaald. Daar levert de motor geen topvermogen maar wel bijna (zo'n 100 pk). De nieuwe topsnelheid wordt bij zo'n 3750 RPM gehaald. Precies het toerental waarbij max vermogen wordt behaald. Kortom, je hebt 450 RPM in de 6e versnelling om meer snelheid te maken. In theorie is dat van 185 naar 210 km/uur.
 
Dit heb ik hoogst persoonlijk getest en het klopte ook.
 
Dat nog even een beetje theorie. De relatie tussen vermogen in pk's en topsnelheid kan je als volgt zien:
Topsnelheid = 40 x vermogen^1/3 (= derde machts wortel).
Komt uit de formule voor vermogen: P = 0.5 x Rho x Cw x A x v^3
 
P = vermogen in Watt
Rho = dichthied van het medium = lucht = 1.3 kg/m^3
Cw = Luchtweerstandfactor, gemiddeld 0.32
A = frontaal oppervlak, meestal 2 m^2
v = snelheid in meter/sec. 1 m/s = 3.6 km/uur
1 Kw = 1.36 pk
Omdat dit vermogen aan de wielen is moet er 1 aanname gedaan worden. Het verlies in de aandrijflijn: 20% = factor 0.8. Als je dit helemaal doorrekend kom je op het volgende uit.
 
Dus: 100 pk ^ 1/3 x 40 = 4.72 x 40 = 186 km/uur.
En: 140 pk ^ 1/3 x 40 = 5.20 x 40 = 208 km/uur
 
Deze simpele formules kun je vrijwel alle personen auto's gebruiken, de 2 uiterste.
1) De 2VC/Eend: 27 pk: 40 x 27^1/3 = 40 x 3 = 120 km/uur
2) Bugatti Veyron: 1000 pk: 40 x 1000^1/3 = 40 x 10 = 400 km/uur.
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2011, 19:04:38 »
Citaat van: steffie166;6573
Ahhh natuurkunde.... was ik vroeger ook wel aardig goed in.
 
De procentuele koppelstijging kan men ongeveer 1 op 1 vertalen naar acceleratietijd verbetering. Dus aan de hand van de koppeltabellen is dat redelijk goed te bepalen.
 
De topsnelheid toename hangt inderdaad ook af van het toerental waarbij max vermogen wordt geleverd. Dat toerental moet in de hoogste versnelling overeenkomen met die topsnelheid. Nu ligt dat voor de Giulietta 1.6 JTDm heel gunstig. Dwz de standaard top van 185 wordt bij zo'n 3300 RPM in 6e gehaald. Daar levert de motor geen topvermogen maar wel bijna (zo'n 100 pk). De nieuwe topsnelheid wordt bij zo'n 3750 RPM gehaald. Precies het toerental waarbij max vermogen wordt behaald. Kortom, je hebt 450 RPM in de 6e versnelling om meer snelheid te maken. In theorie is dat van 185 naar 210 km/uur.
 
Dit heb ik hoogst persoonlijk getest en het klopte ook.
 
Dat nog even een beetje theorie. De relatie tussen vermogen in pk's en topsnelheid kan je als volgt zien:
Topsnelheid = 40 x vermogen^1/3 (= derde machts wortel).
Komt uit de formule voor vermogen: P = 0.5 x Rho x Cw x A x v^3
 
P = vermogen in Watt
Rho = dichthied van het medium = lucht = 1.3 kg/m^3
Cw = Luchtweerstandfactor, gemiddeld 0.32
A = frontaal oppervlak, meestal 2 m^2
v = snelheid in meter/sec. 1 m/s = 3.6 km/uur
1 Kw = 1.36 pk
Omdat dit vermogen aan de wielen is moet er 1 aanname gedaan worden. Het verlies in de aandrijflijn: 20% = factor 0.8. Als je dit helemaal doorrekend kom je op het volgende uit.
 
Dus: 100 pk ^ 1/3 x 40 = 4.72 x 40 = 186 km/uur.
En: 140 pk ^ 1/3 x 40 = 5.20 x 40 = 208 km/uur
 
Deze simpele formules kun je vrijwel alle personen auto's gebruiken, de 2 uiterste.
1) De 2VC/Eend: 27 pk: 40 x 27^1/3 = 40 x 3 = 120 km/uur
2) Bugatti Veyron: 1000 pk: 40 x 1000^1/3 = 40 x 10 = 400 km/uur.

hey inderdaad. interessante post :)

Mijn 163 pk 2.0 jtdm komt zo op 218,5 uit. en 218 is net de opgegeven max in het boekje. 170pk zou 221 zijn.
Ik haal dan ook 220 op de teller.
zou nog eens moeten testen hoe correct mijn teller is.

Met een massimo tuning wordt dat 200 pk en een top van 233 per uur.

Qua acceleratie is het moeilijker te berekenen omdat je koppel variabel is tijdens het optrekken en je in tegenstelling tot de topsnelheid met meer dan 1 punt moet rekening houden.
Ik zie echter een stijging van het koppel dat tussen de 15 a 20% ligt.

De standaard acceleratie van 8.0 sec zou dus zo in principe met een dikke seconde tot anderhalf seconde teruggebracht kunnen worden. is wel leuk als dat werkelijk zo zou zijn.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2011, 19:59:33 »
Super Stefan. Dit laat weinig twijfel over!! Dank je!
*

obispoil
13

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #21 Gepost op: 17 maart 2011, 21:32:54 »
net terug van het verre Nederland voor zowel de hardware als software mod (massimo).

ik kan maar 1 ding zeggen:

WAT EEN VERSCHIL!

ik heb nu zo'n 250km achter de kiezen (na 7000km gewoon rond te bollen) en ben echt positief verrast:
- in N heeft de wagen de D stand gekregen (zonder nerveuse gasrespons) en je voelt dat de wagen iets vlotter reageert. alles is net dat tikkeltje leuker...
- in D wordt het pas echt leuk... waar de wagen gisteren nog 190 deed (na 50 minuten volgas ofzo ;)) gaat hij nu vlot naar de 180 en trekt hij zelf door tot 215! (Beiden op teller natuurlijk).
Ook boven de 3000 blijft hij nu vlot accelereren...

Alles bij elkaar genomen een vrij omslachtige (en arbeidsintensieve) ingreep maar zeker de moeite! De makke 1.6 heeft zich plots ontpopt tot een erg vlotte en aangename motor!
*

DisciplinA
663

  • *****
    - Super Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2011, 22:02:49 »
Nice !!!
Look to the past, see the future
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2011, 22:25:02 »
Citaat van: obispoil;6590
net terug van het verre Nederland voor zowel de hardware als software mod (massimo).

ik kan maar 1 ding zeggen:

WAT EEN VERSCHIL!

ik heb nu zo'n 250km achter de kiezen (na 7000km gewoon rond te bollen) en ben echt positief verrast:
- in N heeft de wagen de D stand gekregen (zonder nerveuse gasrespons) en je voelt dat de wagen iets vlotter reageert. alles is net dat tikkeltje leuker...
- in D wordt het pas echt leuk... waar de wagen gisteren nog 190 deed (na 50 minuten volgas ofzo ;)) gaat hij nu vlot naar de 180 en trekt hij zelf door tot 215! (Beiden op teller natuurlijk).
Ook boven de 3000 blijft hij nu vlot accelereren...

Alles bij elkaar genomen een vrij omslachtige (en arbeidsintensieve) ingreep maar zeker de moeite! De makke 1.6 heeft zich plots ontpopt tot een erg vlotte en aangename motor!
Obispoil, wat zijn de kosten ongeveer incl. werkzaamheden inlaattraject?
*

toon17
64

  • **
    - Junior Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2011, 23:07:32 »
Ik zou eens willen weten of het met de medio ook zo'n opmerkbaar verschil zou zijn ??

Gr.

T. :cool:
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #25 Gepost op: 18 maart 2011, 11:35:32 »
Ach, wat heb je aan die topsnelheid. Je mag in Nederland toch maar...........!   :D:(

Mooi stuk Stephan, hoewel niet echt aan mij besteed geloof ik..

P.s. de boete viel overigens mee, 129 km gemeten, na correctie 125. ;)
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #26 Gepost op: 18 maart 2011, 13:10:29 »
Citaat van: QV Competizione;6604
Ach, wat heb je aan die topsnelheid. Je mag in Nederland toch maar...........!   :D:(

Mooi stuk Stephan, hoewel niet echt aan mij besteed geloof ik..

P.s. de boete viel overigens mee, 129 km gemeten, na correctie 125. ;)

Tenzij je er maar 50 mocht, dan hebben we een probleem als hij de komende getunede juuls wil testen ;)
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

obispoil
13

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2011, 13:29:33 »
Citaat van: Wilbert G;6594
Obispoil, wat zijn de kosten ongeveer incl. werkzaamheden inlaattraject?


hardware mod kwam op 381EUR
tunen op 550EUR

ondertussen terug al 400km gereden (moet tegenwoordig heel wat verplaatsingen maken) en bij een gelijke rijstijl verbruikt hij nu 6.1 (ipv 6.7 op de 7000km die ik ervoor had gereden)...
is verder evalueren wat dat geeft (al kan verbruik mij niet echt al te veel schelen)
*

Gerwin1984
24

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #28 Gepost op: 18 maart 2011, 14:31:48 »
Ja hij wordt ook een stuk zuiniger.. ik heb ook 215 op de teller gehad.. erg super! echt aan te raden voor mensen met een 1.6 die toch een pittige wagen willen!
 
Groet,
 
Gerwin
*

steffie166
13

  • *
    - Startende Alfist
Ervaring Squadra tuning
« Reactie #29 Gepost op: 18 maart 2011, 14:34:19 »
Gelukkig was 120 km/uur de grens. Weer zo'n miezerige 5 km te hard :( Was overigens mijn eerste bekeuring is al die jaren testrijden.
 
Let op dat de inlaatmodficatie alleen maar arbeidsloon is. Dat kan dus per dealer varieëren. Is zo'n 5 uur arbeidsloon.