Jongens, bijgevoegd vinden jullie de vermogenskromme.
Timothy, het vermogen en koppel staan in princype onafhankelijk van elkaar. Door verlaging van de turbodruk is mijn koppel gedaald van 317 tot 290 Nm.
Het vermogen is lichtjes gestegen omdat de lambdawaarden verder werden geoptimaliseerd (dixit bruno) over het gehele toerentalbereik. Het is volgens mij voornamelijk de idealisering van de lambdawaarden die het haalbare vermogen bepaalt. (op standaard wagens welteverstaan).
De cijfers op de site van br perfo zijn maar indicatief zoals frankie terrecht aangeeft. Ik had bruno gewezen op het feit dat bij een Mito andere richtwaarden vermeld stonden dan bij de giulietta met dezelfde motor. Ik heb vastgesteld dat bruno de gegevens op zijn site inderdaad heeft geuniformiseerd, maar het is de grafiek van mijn eerste tuning die erbij vermeld staat. Dit is niet helemaal correct, maar goed dat is niet het belangrijkste.
De waarden die ik hierboven heb vermeld zijn wel degelijk correct, ik heb nu 187,4 pk.
Walter, de wagen hikte in D enorm, soms net alsof men op de rem stond, een totaal verlies aan vermogen dus. In N deed ie het ook maar daar was het effect minder uitgesproken. Het was ook verschillend naargelang het zich voordeed bij vol optrekken of bij geleidelijk doortrekken.
Bij vol optrekken is het echt bangelijk. Er kwam een melding op het dashboard, die snel weer verdween en daarna ging het geel oranje uitroepingsteken branden.
Bij herstarten was het weg, en ook foutuitlezing leverde niets op. Gedurende de tuning is bij een testrit met laptop aangesloten echter duidelijk geworden dat het verloop van de turbodruk de oorzaak was. Momenteel is alles opgelost en rijdt de wagen voortreffelijk.
Mijn idee van tuning uiteindelijk is dat het resultaat goed kan zijn, maar dat het steeds met kritische zin moet gebeuren en dat niet zomaar louter de turbodruk gevoelig verhoogd mag worden.
Teveel is niet goed, zo is gebleken en men moet goed beseffen dat een verhoging van het koppel komt door een verhoging van de turbodruk, die op haar beurt een thermische en mechanische belasting van de motor betekent. Ik zeg, doorgaans 50 Nm koppelwinst is meer dan genoeg, merkelijk voelbaar en veilig. Dank aan de software in de multiair die haar taak meer dan volbrengt.
Vermogenwinst, ja daar kan moeilijk iets over gezegd worden, dat is voor iedere motor een ander verhaal.
De kurve voor vermogen en koppel is nu in de onderste toerentallen vrijwel gelijklopend met de fabrieksstandaard. Het verschil wordt bereikt in de hogere toerentallen waar de turbo in staat is meer druk te leveren. Dit lijkt me een verantwoorde tuning.
Eerder in dit topic had ik een grafiek gepost van de eerste tuning en daar was ook in de onderste regios een opmerkelijk verschil. Een ongezonde situatie zo blijkt nu ... .
Bovendien voelt het blok nu veel lekkerder en spontaner aan. De magie zit niet alleen in cijfers.
Verder toch wel mijn dank aan br perfo voor de professionele aanpak en de motivatie om het euvel te verhelpen.