!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Ervaringen midden- en einddempers
« Gepost op: 9 maart 2022, 10:10:30 »
Ik ben nog erg aan het twijfelen of ik mijn midden en einddemper wil laten vervangen door sportievere exemplaren. Op dit moment zitten de originele middenpijp en enkele einddemper er nog onder en vind het uitlaatgeluid erg stil. Prijstechnisch wordt een duplex einddemper wel erg prijzig; naast de demper moet er ook een nieuwe diffuser, ophangingsbeugel en groter hitteschild onder. Een alternatief zou de enkele demper zijn van Ragazzon, heeft iemand die hier toevallig zelf onder zijn Giulietta zitten? Heb de link er even bij gezet.

https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Sport-Exhausts/Ragazzon-Stainless-Steel-Rear-Silencer-90-Racing::4801.html

Hoe zit het overigens met demperloze middenpijpen? Zijn ze goed te doen op de snelweg i.v.m. dreunen?
*

Dennis Plomp
162

  • Type Alfa: 940 1.4 ma. 916 spider ts
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2022, 17:57:40 »
Lekker alle dempers weg!!!!!!😗
*

DanielH92
1.950

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2022, 19:14:07 »
Ik had op mijn Giulietta 1.4MA een Ulter einddemper, en een demperloze middenpijp. Dit gaf een lekkere rauwe roffel bij stevig optrekken en was verder gewoon beschaafd en helemaal niet dreunend op bijvoorbeeld de snelweg.
*

Marcel1979
589

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2022, 20:15:00 »
Wat hier op het forum vaak geadviseerd wordt, is het vervangen van de originele downpipe met katalysator vanwege de flow van de uitlaatgassen. Ik heb dat gedaan dmv een ragazzon downpipe (zonder katalysator). Samen met de originele middendemper en Ulter einddemper geeft dat in mijn ogen(oren) een mooie roffel bij koude start (niet hinderlijk voor de buren😉). Cruisend op de snelweg is het amper hoorbaar. Alleen als ik het gaspedaal diep intrap is het oordoppen in🙉

(Ik heb overigens wel de mogelijkheid om de originele downpipe redelijk snel terug te plaatsen voor de apk)
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2022, 08:32:04 »
@DanielH92 had je dan ook een Ulter middenpijp of van een andere fabrikant? Ik weet zo niet precies of er ook verschil zit in diameter per pijp.

@Marcel1979 Een downpipe gaat het waarschijnlijk niet worden. naast dat het dan erg prijzig wordt zal de vermogenswinst bij een 1.4 T-Jet behoorlijk tegenvallen vergeleken een QV.
*

DanielH92
1.950

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2022, 08:43:17 »
Ik had deze
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Sport-Exhausts/Ragazzon-Stainless-Steel-Central-Pipe::4792.html

Diameter van de 1.4tb en 1.75tbi zijn verschillend, maar je kunt bij bestellen de juiste motor specificatie aanklikken.
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2022, 09:00:56 »
Ah kijk, kan ik meteen alles in één keer bestellen. Had je de pakking voor tussen de middenpijp en het flexibele stuk er ook bij besteld of was dat niet nodig met het originele stuk?
*

DanielH92
1.950

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2022, 09:43:57 »
Ah kijk, kan ik meteen alles in één keer bestellen. Had je de pakking voor tussen de middenpijp en het flexibele stuk er ook bij besteld of was dat niet nodig met het originele stuk?

Da's goed dat je het zegt. Die stalen pakking had ik niet meebesteld dus later bij mijn lokale HAMU automaterialenzaak gehaald destijds, euro of 8 geloof ik.

Ging om deze
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Giulietta/Sport-Exhausts/Exhaust-Seal-Front-Flexible-Pipe-Centre-Silencer-Centre-Pipe-Giulietta-1-4-TB-1-6-JTDM-2-0-JTDM::10217.html
*

Robert69
1.305

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2022, 09:50:50 »
Ik had dezelfde setup als Daniel: Ragazzon demperloze middenpijp met Ulter dubbele einddempers. Is zeer goed te doen. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat mijn buren mij 's morgens wel weg hoorden gaan. Bij koude start maakt het namelijk een rauwer geluid dan bij warme motor. Dus als je heeeeeeel sensitieve buren hebt is een demperloze middenpijp misschien niet het beste plan. Maar dan zijn het wel echte zeikers :D
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

DanielH92
1.950

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2022, 10:18:15 »
Zelfde ervaring bij mij. Bij koude start was het best een zware dreun, wat wel verdween als de motor op temperatuur kwam. Heb er nooit klachten over gekregen dus denk dat het niet te storend was.

Nog een leuk weetje: bij de motortemperatuur onder de 60 graden, laag in toeren vol gas geven voor 2 sec, en dan plotseling gas los resulteerde bij mij in een harde knal uit de uitlaat. Wel grappig onder de viaduct elke ochtend 😅
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2022, 10:54:29 »
De buurman rijdt zelf een Clio RS dus die zal het niet zo'n probleem vinden gok ik  :D. Mijn MiTo met alleen Ragazzon demper was ook niet heel stil met een koude start. Zolang het niet zo hard gaat als de lompe 8 cilinder Dodge RAM die een eindje verderop in de straat staat vind ik het prima.
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #11 Gepost op: 7 juni 2022, 09:08:26 »
Ik zit nu toch te denken aan een Ulter Sport aangezien er al een ophangbeugel bij zit als ik hem bij H&S bestel en kan ik ook meteen de dubbele diffuser mee bestellen. Weet iemand zo of het grotere hitteschild dan nodig is?

Op andere posts al gezien dat de Ulter qua geluid wat stiller is dan de H2 van Ragazzon. Iemand enig idee hoeveel?
*

-Battle-
397

  • Type Alfa: Giulietta QV LE nr474
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #12 Gepost op: 7 juni 2022, 09:52:51 »
Citaat van: Reynaert98 op  7 juni 2022, 09:08:26
Citaat van: Reynaert98 op  7 juni 2022, 09:08:26
Ik zit nu toch te denken aan een Ulter Sport aangezien er al een ophangbeugel bij zit als ik hem bij H&S bestel en kan ik ook meteen de dubbele diffuser mee bestellen. Weet iemand zo of het grotere hitteschild dan nodig is?

Op andere posts al gezien dat de Ulter qua geluid wat stiller is dan de H2 van Ragazzon. Iemand enig idee hoeveel?

Ik heb een paar jaar met de ulter gereden en nooit een groter hitteschild gemonteerd... ik heb er ook geen "problemen" door gehad.
Nu: Giulietta QV Launch Edition #474
Had: Giulietta 1.4MA
Had: 156 sportwagon 1.9JTD
Had: 147 2.0 twinspark.
*

DanielH92
1.950

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #13 Gepost op: 7 juni 2022, 09:57:21 »
Ulter is inderdaad best een stille eiddemper waar je geen last van gaat krijgen.
Het grotere hitteschild is niet nodig, monteert ook niemand bij een ombouw.
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Ervaringen midden- en einddempers
« Reactie #14 Gepost op: 7 juni 2022, 10:09:51 »
Ah kijk, dan scheelt dat weer. Misschien dan ook meteen een demperloze middenpijp bestellen. Thanks