!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Marcel1979
575

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #135 Gepost op: 22 februari 2021, 07:08:58 »
Onder mijn 156 had ik Uniroyals 2 liggen. Vond ik een zeer fijne band, tijdens alle omstandigheden goede grip. Wel kreeg ik last van cuppen, waarschijnlijk door het V-profiel. Type 2 had ik ook onder mijn eerste Juul maar halverwege overgestapt naar de Uniroyals 3, mede vanwege het asymmetrische profiel. Deze liggen nu ook onder mijn QV.
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

peetmultiair
581

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #136 Gepost op: 22 februari 2021, 10:55:43 »

Pas geleden de Dunlop Sport Maxx 225/40 18inch laten monteren onder mn Giulietta 1.4.
Bekend om z'n geweldige grip en tevens stille band.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #137 Gepost op: 22 februari 2021, 11:07:10 »
De meeste van ons zullen de verschillen tussen A-merk (en zelfs B-merk) banden niet ervaren. Pas als je richting de budgetmerken gaan, ga je ook bij normaal rijden verschillen voelen.
Ga je echt lopen hoeken en heel sportief rijden, dan ga je verschillen merken met A/B-merk banden. De 1 stuurt net wat directer dan de ander, waarbij de ander weer iets stiller is, etc.
Qua zomerbanden kun je dus gerust wat kopen uit de A/B-merk range. Zit weinig verkeerd spul tussen.

Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #138 Gepost op: 22 februari 2021, 13:16:24 »
@alfata Die Kumho PS91 die jij aanhaalde hebben die nog een beetje velg rand beschermer ?

Nou moet ik zeggen dat de Support van Kumho onder de maat vondt met een gevalletje wat ik had. (KU39). Maar ik denk dat de Sper en dik 450Nm koppel teveel leek te zijn voor die band.
*

Robert69
1.230

  • Type Alfa: Benenwagen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #139 Gepost op: 22 februari 2021, 15:25:23 »
Ik ga het binnenkort eens proberen met Goodyears Efficient Grip. Kijken hoe die bevallen.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #140 Gepost op: 22 februari 2021, 19:03:51 »
@alfata Die Kumho PS91 die jij aanhaalde hebben die nog een beetje velg rand beschermer ?

Nou moet ik zeggen dat de Support van Kumho onder de maat vondt met een gevalletje wat ik had. (KU39). Maar ik denk dat de Sper en dik 450Nm koppel teveel leek te zijn voor die band.

Ik meen van wel. Dat vond ik trouwens ook een prima band. Ziet bovendien ook erg mooi uit, maar dat is smaakgevoelig
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Lennard
25

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #141 Gepost op: 12 maart 2021, 17:14:24 »
Ik heb zelf Dunlop Sport MAXX RT 17inch zomerbanden.
Heb er nog niet veel kilometers op gereden, maar tot nu toe bevallen ze me uitstekend. Met name de grip op nat wegdek is geweldig!
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #142 Gepost op: 12 maart 2021, 17:28:43 »
Ik heb zelf Dunlop Sport MAXX RT 17inch zomerbanden.
Heb er nog niet veel kilometers op gereden, maar tot nu toe bevallen ze me uitstekend. Met name de grip op nat wegdek is geweldig!

En het geluid?
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Lennard
25

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 multiair
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #143 Gepost op: 12 maart 2021, 17:35:47 »
Ik heb zelf Dunlop Sport MAXX RT 17inch zomerbanden.
Heb er nog niet veel kilometers op gereden, maar tot nu toe bevallen ze me uitstekend. Met name de grip op nat wegdek is geweldig!

En het geluid?

Opgegeven aantal decibel is 67, vrij laag dus. Ik heb zelf echter niet het idee dat het echt zo geluidsloos is.
Toch zijn ze stiller als andere banden. Ik heb hiervoor de Continental Premiumcontact gehad, en die maakten meer geluid.

Een goeie band dus. Aanradertje!
*

ArjanB
1.979

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #144 Gepost op: 13 maart 2021, 11:47:57 »
Ik heb zelf Dunlop Sport MAXX RT 17inch zomerbanden.
Heb er nog niet veel kilometers op gereden, maar tot nu toe bevallen ze me uitstekend. Met name de grip op nat wegdek is geweldig!

En het geluid?

Opgegeven aantal decibel is 67, vrij laag dus. Ik heb zelf echter niet het idee dat het echt zo geluidsloos is.
Toch zijn ze stiller als andere banden. Ik heb hiervoor de Continental Premiumcontact gehad, en die maakten meer geluid.

Een goeie band dus. Aanradertje!

Grappig, ook ben juist omgekeerd van de SportMaxx RT2 naar Conti gegaan - PremiumContact6 omdat die nu goed uit de Duitse testen van 2020 kwam. Heb nog geen duidelijke verschillen kunnen merken, rij nu nog op winterbanden da's sowieso weer anders
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #145 Gepost op: 13 maart 2021, 16:45:06 »
Let erop dat de geluidsproductie BUITEN de wagen gemeten wordt.  Dit is slechts een deel van het totale geluid dat een produceert, en heeft niks te maken met het geluid dat door het karkas naar de velgen doorgeeft, en vandaar naar de wagen.

Onder andere reist er een drukgolf door de band bij het rijden, deze veroorzaakt een groot deel van het geluid dat we binnen horen.  Stijvere bandenwangen kunnen deze golf verminderen, maar die geven dan weer meer geluid door van het bandenprofiel.
*

Johnpang
173

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT 1750TBI
  • ***
    - Alfist
  • Instagram @ Jqhn_QV
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #146 Gepost op: 23 juli 2021, 09:44:19 »
Rij nu op het merk Vredenstein Giugiaro Ultra Satin 225/40 ZR18.
deze zaten al reeds op bij aanschaf, na 25K gereden te hebben, nu last van cuppende achterbanden. :-(
Zit nu nog profieldikte op rond de 5mm, optie was om de banden te laten trimmen, na overleg gaat er min. 1.5 mm dikte eraf voor een kogelronde band. Hou dan +/- 3 mm over.
Zal dan kwestie van tijd zijn om nieuwe achterbanden aan te schaffen, dus banden trimmen is geen optie.

Voorbanden zal ik behouden, zijn nog prima in staat !

Na wat research ga ik voor de nieuwe  Michelin Pilot Sport 4, en de banden goed uitlijnen is essentieel.
Vraag ; Moet ik de nieuwe Michelin banden voor monteren, en de oude banden naar achteren zetten ?
# Giulietta QV TCT LE nr. 30 # Rosso Competizione
# Squadra Remapped, 295PK & 400Nm
# 3" Down Pipe/ Race Kat.200 Cel.
# Ulter sport exhaust 
# JTD Perf. Intercooler
# Eibach Spacers 16mm
# Oil Dual Catch Can
# BMC Dia Airbox
*

PG Giulietta
262

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #147 Gepost op: 23 juli 2021, 10:11:43 »
Hi @Johnpang ,

Tja, hier zijn de meningen wat over verdeeld, vroeger (zonder ABS en ESP) was het de beste banden achter, om te voorkomen dat je achterkant de voorkant ‘inhaalt’.

Nu, met alle electronica en een voorwiel aangedreven auto, zet ik de beste banden voor.

Om cuppen te voorkomen wissel ik steeds (bij zomer-winter wissel) de banden voor naar achter en 1x kruisen.
Dit om gelijkmatige slijtage te krijgen.

Dit kan prima bij banden met een ‘outside’ markering, zoals de Pilot Sport.
Banden met een ‘rotation’ kunnen van voor naar achter, maar niet L naar R.
Alfa Giulietta 170 pk TCT, Nero Etna, Panorama dak, vol rood leer, 18 inch
*

ArjanB
1.979

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #148 Gepost op: 23 juli 2021, 12:41:22 »
Voor-achter wisselen is een goed idee, doe ik ook.
Kruiselings echter niet, ik heb altijd gehoord dat je banden op zelfde kant moet houden, ongeacht of ze outside of rotation marketing hebben.
Giulietta heeft sowieso best wat camber achter, als je hem verlaagd hebt helemaal, dat veroorzaakt wel cuppen.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Ervaringen zomerbanden
« Reactie #149 Gepost op: 23 juli 2021, 13:32:21 »
Ik was woensdag toe aan nieuwe voorbanden, zat tot mijn verassing al op de slijtindicatorblokjes van 1,6mm.
Nooit gemerkt, want zelfs bij het regenachtige weer hebben ze me geen moment de indruk gegeven dat ze al zover versleten waren.

Het ging bij mij ook om de Michelin Pilot Sport 4, ik heb er slechts 27.000km mee gedaan in 2 jaar en dat was sneller dan ik verwacht had. Blijkt dat de band een aardig zachte compound heeft, daarom wat sneller slijt maar wel fantastische grip geeft. Zelfs met nat weer en weinig profiel heb ik dus ervaren.
De achterbanden (ook Michelin PS4)  kunnen nog even mee maar zijn wel behoorlijk gecupt, daarom gekozen om opnieuw voorop nieuwe PS4 te plaatsen want wil de gecupte banden liever niet voorop ivm trillingen in het stuur.