!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #75 Gepost op: 16 november 2018, 11:30:33 »
Het nadeel van waterstof is dat je niet ziet c.q. precies weet wat het allemaal heeft losgemaakt en wat wel of niet  door de uitlaat het systeem heeft verlaten. Met een multiair durf ik het persoonlijk niet aan, met een QV waarschijnlijk wel.

Met walnut blasting heb je natuurlijk een veel beter resultaat, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Dat klopt ook wel, al weet je nooit exact wat het precieze resultaat is anders dan hetgeen je merkt qua rijgedrag. Als je dat echt zou willen weten moet je van te voren het blok open halen, kijken hoe de zaken ervoor staan, rollenbank meting doen, dan cleaning uitvoeren en dan de vorige 2 stappen nogmaals herhalen en de resultaten vergelijken, pas dan weet je echt 100% zeker wat de verschillen zijn, maarja, daar zit al helemaal een prijs kaartje aan ;D

Ik vermoed dat er in het "resultaat" ook een gezonde dosis placebo zit en dat het daadwerkelijke resultaat niet al te bijzonder is.

De boel open schroeven, situatie bekijken, de cleaning doen en daarna nogmaals de boel bekijken zou het kunnen ophelderen. Hebben we een vrijwilliger?  ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #76 Gepost op: 21 november 2018, 13:54:37 »
Het nadeel van waterstof is dat je niet ziet c.q. precies weet wat het allemaal heeft losgemaakt en wat wel of niet  door de uitlaat het systeem heeft verlaten. Met een multiair durf ik het persoonlijk niet aan, met een QV waarschijnlijk wel.

Met walnut blasting heb je natuurlijk een veel beter resultaat, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Dat klopt ook wel, al weet je nooit exact wat het precieze resultaat is anders dan hetgeen je merkt qua rijgedrag. Als je dat echt zou willen weten moet je van te voren het blok open halen, kijken hoe de zaken ervoor staan, rollenbank meting doen, dan cleaning uitvoeren en dan de vorige 2 stappen nogmaals herhalen en de resultaten vergelijken, pas dan weet je echt 100% zeker wat de verschillen zijn, maarja, daar zit al helemaal een prijs kaartje aan ;D

Ik vermoed dat er in het "resultaat" ook een gezonde dosis placebo zit en dat het daadwerkelijke resultaat niet al te bijzonder is.

De boel open schroeven, situatie bekijken, de cleaning doen en daarna nogmaals de boel bekijken zou het kunnen ophelderen. Hebben we een vrijwilliger?  ;D
Inmiddels eventjes na het gedaan is, durf ik wel te zeggen dat je gelijk hebt. Placebo zal denk ik wel een lekker stukje hebben meegespeeld
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #77 Gepost op: 23 november 2018, 11:26:57 »
Haha.

Erg herkenbaar,  ik heb ook altijd het gevoel dat mijn Bella beter rijdt na een olie wissel
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #78 Gepost op: 24 november 2018, 11:57:01 »
Ik denk dat je het ook vooral in de categorie “baat het niet, dan schaadt het niet” moet plaatsen ;) moet wel zeggen, nu de 5w50 olie er al een klein maandje in zit; ik heb 0 gerook meer, en ook nog 0 verbruik, motor loopt er ook echt heerlijk op! Dus wat dat betreft ben ik uitermate tevreden tot dusverre, misschien dat ik de motorwissel zo nog even vooruit kan schuiven ;D
*

leonm
318

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #79 Gepost op: 27 november 2018, 12:56:27 »
Mooi zo!!

Ik weet nog dat ik in een ver verleden bij m'n Alfa 155 ook zo het olieverbruik heb kunnen verminderen.
10W40 verbruikte ze als een idioot, daarna 20W50 erin gedaan, bijna geen olieverbruik meer  :)
*

bashorst
20

  • Type Alfa: 159 1.75TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #80 Gepost op: 28 december 2018, 20:40:14 »
Mijn 159 1.75 tbi verbruikt ook wat olie. Probleem is dat de overdreven gezegd de cilinders ovaal zijn en dat er teveel speling zitten tussen cilinder en zuiger ( verkeerde zuigerveren vanuit fabriek) waardoor er olie meegaat de cilinder in en mee verbrand.

Cilinders rond maken en andere zuigerveren erin en je hebt geen olieverbruik meer. Collega ook bij allebei zijn 159 TBI gedaan. Perfect resultaat.

Is natuurlijk wel een duur grapje en natuurlijk veel werk.
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #81 Gepost op: 30 december 2018, 12:05:45 »
Mijn 159 1.75 tbi verbruikt ook wat olie. Probleem is dat de overdreven gezegd de cilinders ovaal zijn en dat er teveel speling zitten tussen cilinder en zuiger ( verkeerde zuigerveren vanuit fabriek) waardoor er olie meegaat de cilinder in en mee verbrand.

Cilinders rond maken en andere zuigerveren erin en je hebt geen olieverbruik meer. Collega ook bij allebei zijn 159 TBI gedaan. Perfect resultaat.

Is natuurlijk wel een duur grapje en natuurlijk veel werk.

Dat klinkt interessant! Wat is het verbruik bij jou ongeveer? Ik heb momenteel een verbruik van 1 liter op 3000km met 5w50 olie, is natuurlijk niet wat het eigenlijk zou moeten zijn, maar menig TS en 2.0JTS blok zou er jaloers op zijn! Met de dunnere 5w40 gaat het verbruik al een stuk omhoog.
Ben wel erg benieuwd naar de kosten die je collega gemaakt heeft voor die aanpassingen en waar die dat heeft laten doen, heb je daar wat meer info over? Mag uiteraard ook per pb :)
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #82 Gepost op: 31 december 2018, 16:31:38 »
Apart, ik heb een Brera 1750 tbi met bijna 100k op de klok en die verbruikt nog geen druppel. Zit de aanbevolen Selenia c3 olie in.
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #83 Gepost op: 1 januari 2019, 18:39:02 »
Mijn 159 1.75 tbi verbruikt ook wat olie. Probleem is dat de overdreven gezegd de cilinders ovaal zijn en dat er teveel speling zitten tussen cilinder en zuiger ( verkeerde zuigerveren vanuit fabriek) waardoor er olie meegaat de cilinder in en mee verbrand.

Cilinders rond maken en andere zuigerveren erin en je hebt geen olieverbruik meer. Collega ook bij allebei zijn 159 TBI gedaan. Perfect resultaat.

Is natuurlijk wel een duur grapje en natuurlijk veel werk.

Werkzaam bij garage van de Voort in Eindhoven toevallig?
Giulia Super JTD AT8
*

bashorst
20

  • Type Alfa: 159 1.75TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #84 Gepost op: 15 januari 2019, 19:00:51 »
Inderdaad werkzaam bij garage van de voort in eindhoven.

Maar over de prijs kan ik niks exact zeggen want hij heeft het allemaal zelf gedaan. maar denk dat je al gouw richting de duizenden euro´s gaat.  Je moet je cilinders rond laten maken. Je krijgt nieuwe zuigers, nieuwe zuiger veren. en al het materiaal zoals de kopbouten die je moet  vervangen als de kop eraf moet. en natuurlijk al het werk om alles uit en in elkaar te zetten.

en sorry voor de laten reactie ben even weg weggeweest.

gr Bas
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #85 Gepost op: 18 januari 2019, 09:57:38 »
Inderdaad werkzaam bij garage van de voort in eindhoven.

Maar over de prijs kan ik niks exact zeggen want hij heeft het allemaal zelf gedaan. maar denk dat je al gouw richting de duizenden euro´s gaat.  Je moet je cilinders rond laten maken. Je krijgt nieuwe zuigers, nieuwe zuiger veren. en al het materiaal zoals de kopbouten die je moet  vervangen als de kop eraf moet. en natuurlijk al het werk om alles uit en in elkaar te zetten.

en sorry voor de laten reactie ben even weg weggeweest.

gr Bas

Dat vermoedde ik al, dat gaat behoorlijk in de papieren lopen... Om eerlijk te zijn, en daar in volg ik ook het advies op van H&S, laat ik het lekker zo zoals het nu is, want die kosten wegen gewoon niet op tegen hetgeen je er mee gaat winnen. Verbruik met 5w50 ligt rond de liter op 3000KM, naja daar zal menig VAG product eigenaar met tsi/tfsi blokje jaloers op zijn, en ik zou het ook geweest zijn met mn oude 2.0 Twinspark ;D wat eventueel een reeëlere optie zou zijn is een jong gebruikt blok er in te hangen t.z.t., alleen zijn die ook erg schaars en dan moet je toch ook maar afwachten wat je krijgt, het blijft een hele lastige kwestie... bedankt in ieder geval voor je terugkoppeling!  :13:
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #86 Gepost op: 26 januari 2019, 10:04:15 »
Inderdaad werkzaam bij garage van de voort in eindhoven.

Ik meende je 159 al te herkennen. Dat is vlak bij mij in de buurt, ik ben een tijdje terug bij jullie geweest om de Giulia van je collega uit te lezen.

Dat terzijde, probleem wat je beschrijft met de ovale cilinders moet haast wel een gevolg zijn van slechte smering. Het zou interessant zijn om de exacte oorzaak daarvan te weten. Meer voor de hand liggend is dichtkolende olieschraapveren met een hoog olieverbruik tot gevolg.
Giulia Super JTD AT8
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Extreem olieverbruik Giulietta QV 2012 (1750TBi)
« Reactie #87 Gepost op: 3 maart 2019, 14:42:06 »
Dit topic kan ook afgesloten worden, zoals ieder al opgevallen was binnen het verkoop topic; de motor van de Giul is inmiddels overleden en ze is verkocht aan een nieuwe eigenaar!