!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
De eerste versnelling is een wegrijversnelling. Die is vrij kort en zorgt ervoor dat de motor snel in toeren klimt naar mate je sneller rijdt. Wanneer je doorschakelt naar 2 merk je dat de motor ook meteen flink in toeren zakt. In het geval van opschakelen hoeft het volgende tandwiel niet zoveel op snelheid te worden gebracht, wanneer je terugschakelt juist wel. Daarom is terugschakelen 'moeilijker' voor je bak.Dus bij van 2 naar 1 schakelen, zorgt de synchromesh ervoor dat de tandwielen op gelijke rotatiesnelheid komen. Daar zit behoorlijk verschil tussen, vandaar dat die synchromesh zo snel slijt. Die synchromeshring is de reden waardoor het tegenwoordig wél gaat (vaak met moeite) maar die slijt evengoed.Je kunt het dus inderdaad wel doen, maar ik hou graag rekening met de techniek. Net zoals met standgas terugschakelen en op de motor afremmen, in plaats van op de koppelingsplaat.
Als ik dit zo lees dan krijg ik het idee, dat bovenstaande van toepassing is op het terugschakelen naar 1 en het op laten komen van de koppeling. Waarbij je dus niet wegrijd in 1 maar aanrijd in 1. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat wanneer ik 50 rijd, aan kom bij een stoplicht en ik vervolgens vanuit 3 terugschakel naar 2 en vervolgens met de koppeling ingedrukt houdende terugschakel naar 1, dat dit dan schadelijk zou zijn voor bepaalde onderdelen? Misschien heb ik het verkeerd hoor en is het toch (enigzins) het geval, maar het is mij dan nog steeds niet geheel duidelijk hoe dit dan veroorzaakt wordt.
Nee die Opel heb ik nu... En had op 27.000km de volledige koppeling eruit liggen. Dus als je het zo bekijkt, elke auto kan stuk... Ook "duitse degelijkheid"! Een alfa is om mee te rijden, zowel het innerlijk als het uiterlijk van de auto stralen dit uit/vragen hierom. De Opel is, om mij van A naar B te brengen...Nog ± 6 weekjes wachten
... ik ben al geen fan van het in zijn neutraal voor het stoplicht staan... Zo win ik nooit een sprintje natuurlijk .
Ik sta ook altijd in neutraal voor het stoplicht te wachten. Maar omdat ik het zo lam vind dat je hem nog in versnelling moet zetten als het licht op groen springt, hou ik altijd de andere kant van de lichten in de gaten, de kant die op dat moment groen heeft. Wanneer je die kant op rood ziet springen heb je net tijd genoeg om je auto in eerste te zetten en direct weg te zijn. Kan ik de andere lichten niet zien, dan kijk ik wanneer ze daar stoppen met rijden (omdat ze dus rood hebben). Soms springen ook de voetgangerslichten iets vroeger op groen dan die voor het andere verkeer.
Begrijp er nog steeds geen moer van, waarom in Nederland het verkeerslicht in één keer van rood naar groen gaat. In de meeste landen om ons heen komt bij rood eerst geel erbij (kun je de versnelling inschakelen...spaart drukgroepen en scheelt minstens drie auto's per "groen-beurt"...). Werkt perfect!!