!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

ExTaxi
868

  • Type Alfa: Mazda 3 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.autopics.nl
Geluid versnellingsbak
« Reactie #30 Gepost op: 11 september 2011, 19:11:13 »
Doorgaans zijn er op de fora eerder zaken bekend dan bij mijn dealer............
En ik heb een van de eerste Giulietta's.
Als ik geen reactie meer krijg dan ga ik het wel laten repareren bij de dealer waar Juultje ook is geweest.
(klassieke) autosport fotografie www.autopics.nl
volg Autopics nu ook op Facebook http://www.facebook.com/Autopics.nl
*

suomy
816

  • *****
    - Super Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #31 Gepost op: 11 september 2011, 22:05:14 »
Ik heb ook een van de eerste Juuls maar tot heden geen last !
*

Freek
248

  • ***
    - Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #32 Gepost op: 12 september 2011, 11:00:12 »
Citaat van: Scudetto;12967
De eerste versnelling is een wegrijversnelling. Die is vrij kort en zorgt ervoor dat de motor snel in toeren klimt naar mate je sneller rijdt. Wanneer je doorschakelt naar 2 merk je dat de motor ook meteen flink in toeren zakt. In het geval van opschakelen hoeft het volgende tandwiel niet zoveel op snelheid te worden gebracht, wanneer je terugschakelt juist wel. Daarom is terugschakelen 'moeilijker' voor je bak.

Dus bij van 2 naar 1 schakelen, zorgt de synchromesh ervoor dat de tandwielen op gelijke rotatiesnelheid komen. Daar zit behoorlijk verschil tussen, vandaar dat die synchromesh zo snel slijt. Die synchromeshring is de reden waardoor het tegenwoordig wél gaat (vaak met moeite)  maar die slijt evengoed.

Je kunt het dus inderdaad wel doen, maar ik hou graag rekening met de techniek.  Net zoals met standgas terugschakelen en op de motor afremmen, in plaats van op de koppelingsplaat.


Als ik dit zo lees dan krijg ik het idee, dat bovenstaande van toepassing is op het terugschakelen naar 1 en het op laten komen van de koppeling. Waarbij je dus niet wegrijd in 1 maar aanrijd in 1. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat wanneer ik 50 rijd, aan kom bij een stoplicht en ik vervolgens vanuit 3 terugschakel naar 2 en vervolgens met de koppeling ingedrukt houdende terugschakel naar 1, dat dit dan schadelijk zou zijn voor bepaalde onderdelen? Misschien heb ik het verkeerd hoor en is het toch (enigzins) het geval, maar het is mij dan nog steeds niet geheel duidelijk hoe dit dan veroorzaakt wordt.
3: Alfa Romeo Giulietta 1.4TB MA \'11 - 170PK - Huidig! :cool:
2: Opel Astra H Business Edition \'07 - 115PK - Verleden tijd
1: Hyundai S-Coupe GT Turbo \'93 - 140PK - Overleden
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #33 Gepost op: 12 september 2011, 11:47:07 »
Citaat van: Freek;13014
Als ik dit zo lees dan krijg ik het idee, dat bovenstaande van toepassing is op het terugschakelen naar 1 en het op laten komen van de koppeling. Waarbij je dus niet wegrijd in 1 maar aanrijd in 1. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat wanneer ik 50 rijd, aan kom bij een stoplicht en ik vervolgens vanuit 3 terugschakel naar 2 en vervolgens met de koppeling ingedrukt houdende terugschakel naar 1, dat dit dan schadelijk zou zijn voor bepaalde onderdelen? Misschien heb ik het verkeerd hoor en is het toch (enigzins) het geval, maar het is mij dan nog steeds niet geheel duidelijk hoe dit dan veroorzaakt wordt.
Agh, het alternatief is eigenwijs in z'n 2 blijven rijden en met de koppeling half in, en veel gas proberen de auto fatsoenlijk door te laten trekken tot voldoende vermogen voor die bewuste 2e versnelling.... Dat is volgens mij ook schadelijk voor de auto. Neej, ik geloof dat het links- of rechtsom sowieso niet bevorderend werkt, maar zullen we dan maar onze alfa laten staan en een opeltje kopen? Alfa is gemaakt voor hard rijden, (toch?) en hoe je het ook wend of keert, van hard rijden slijt de auto echt wel harder dan deze futiliteiten.... tot het uiterste doortrappen diene woage en dan nog eens kijken of de bouwkwaliteit een beetje voldoet:cool:....desalnietemin, een beetje liefde voor de auto kan AF&TOE ook geen kwaad!
*

Freek
248

  • ***
    - Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #34 Gepost op: 12 september 2011, 13:11:01 »
Nee die Opel heb ik nu... En had op 27.000km de volledige koppeling eruit liggen. Dus als je het zo bekijkt, elke auto kan stuk... Ook "duitse degelijkheid"! Een alfa is om mee te rijden, zowel het innerlijk als het uiterlijk van de auto stralen dit uit/vragen hierom. De Opel is, om mij van A naar B te brengen...

Nog ± 6 weekjes wachten :D
3: Alfa Romeo Giulietta 1.4TB MA \'11 - 170PK - Huidig! :cool:
2: Opel Astra H Business Edition \'07 - 115PK - Verleden tijd
1: Hyundai S-Coupe GT Turbo \'93 - 140PK - Overleden
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #35 Gepost op: 12 september 2011, 15:44:36 »
Citaat van: Freek;13016
Nee die Opel heb ik nu... En had op 27.000km de volledige koppeling eruit liggen. Dus als je het zo bekijkt, elke auto kan stuk... Ook "duitse degelijkheid"! Een alfa is om mee te rijden, zowel het innerlijk als het uiterlijk van de auto stralen dit uit/vragen hierom. De Opel is, om mij van A naar B te brengen...

Nog ± 6 weekjes wachten :D
Ah, incidenten heb je altijd, maar je begrijpt mijn punt....bedoelde echter niet zo zeer dat Opel degelijk is o.i.d. maar meer een auto waarmee je ook rustig kunt/moet rijden.... een Alfa is zoals je zelf al zegt van een ander kaliber, en in mijn geval verbleekt de mogelijke slijtage van het terugschakelen, bij de slijtage die optreedt door het 'stevig doorrijden'. Met name het bochtenwerk, gaat heel fijn in de Giul..
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #36 Gepost op: 12 september 2011, 17:44:26 »
Klopt, het is van toepassing wanneer je rollend vanuit 2 naar de eerste versnelling schakelt. Wanneer de auto nog rolt, is de versnellingsbak in beweging. Althans, het deel wat aan de uitgaande as zit. Wanneer je een versnelling (tandwiel) ingezet hebt, in dit geval de 2, rolt deze mee. Wanneer je dan al rollend naar 1 gaat, ga je dus van een rollend tandwiel naar een stilstaand tandwiel.  Om dat 'tandenpoetsen' te voorkomen zit er een synchromesh ring tussen. Die slijt hiervan, maar dat is ook z'n functie.  Ik vind het 'zonde' om dat onnodig te laten slijten, dus schakel niet rollend in z'n 1.

Is het zo iets duidelijker?

Overigens zorgt stilstaan bij het stoplicht met koppeling ingedrukt voor extra slijtage in de drukgroep (de drukvingers) en niet in de versnellingsbak. Maar evengoed kun je bij het stoplicht beter in neutraal staan.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Freek
248

  • ***
    - Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #37 Gepost op: 12 september 2011, 18:46:18 »
Denk dat het nu aardig duidelijk is, thanks!
 
Het zal mij benieuwen hoe het Start/Stop systeem werkt, ik ben al geen fan van het in zijn neutraal voor het stoplicht staan... Zo win ik nooit een sprintje natuurlijk :D Maar sta altijd open voor nieuwe dingen, dus over ongeveer 6 weekjes mag ik het rustig uitproberen.
3: Alfa Romeo Giulietta 1.4TB MA \'11 - 170PK - Huidig! :cool:
2: Opel Astra H Business Edition \'07 - 115PK - Verleden tijd
1: Hyundai S-Coupe GT Turbo \'93 - 140PK - Overleden
*

Jelle
18

  • *
    - Startende Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #38 Gepost op: 12 september 2011, 22:33:07 »
Verhelderende uitleg Scudetto, nu weet ik ook waarom het nooit prettig aanvoelt om van 2 naar 1 te schakelen als de auto nog in beweging is.


Citaat van: Freek;13021
... ik ben al geen fan van het in zijn neutraal voor het stoplicht staan... Zo win ik nooit een sprintje natuurlijk :D.


Ik sta ook altijd in neutraal voor het stoplicht te wachten. Maar omdat ik het zo lam vind dat je hem nog in versnelling moet zetten als het licht op groen springt, hou ik altijd de andere kant van de lichten in de gaten, de kant die op dat moment groen heeft. Wanneer je die kant op rood ziet springen heb je net tijd genoeg om je auto in eerste te zetten en direct weg te zijn. Kan ik de andere lichten niet zien, dan kijk ik wanneer ze daar stoppen met rijden (omdat ze dus rood hebben). Soms springen ook de voetgangerslichten iets vroeger op groen dan die voor het andere verkeer.
Giulietta 1.6 JTDM (2011) Progression - Nero Etna - Pack Infotainment (Blue&Me, Radionav, Lederen stuur en versnellingspook) - Boordcomputer PLUS - Parkeersensoren
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #39 Gepost op: 12 september 2011, 22:50:04 »
Scudetto heeft gelijk. De sychromesh zal niet direct kapot gaan, maar wel onodig slijten. En ik heb er ook een enorme hekel aan om mijn Bella onnodig AU te doen.
Als je toch rollend al naar z'n één wilt, ga dan oefenen met double de-clutch-en: Koppeling in, uit z'n twee, koppeling op, dotje gas zodat de vernellingsbakas het juiste toerental heeft  (!!let wel! HET JUISTE..., dus oefenen, oefenen, oefenen. Als de versnellingsbak te langzaam of te snel draait genereer je alsnog onnodige slijtage aan de synchroringen...), koppeling in en naar z'n één.
 
Ik heb dit kunstje moeten leren in mijn oer-Fiat 500 (bj. 1968, ongesynchroniseerde bak) op hellingen in de Alpen, die zelfs te steil waren voor de tweede versnelling en rollend teruggeschakeld moest worden naar één....:)
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #40 Gepost op: 12 september 2011, 23:50:03 »
Citaat van: Jelle;13025
Ik sta ook altijd in neutraal voor het stoplicht te wachten. Maar omdat ik het zo lam vind dat je hem nog in versnelling moet zetten als het licht op groen springt, hou ik altijd de andere kant van de lichten in de gaten, de kant die op dat moment groen heeft. Wanneer je die kant op rood ziet springen heb je net tijd genoeg om je auto in eerste te zetten en direct weg te zijn. Kan ik de andere lichten niet zien, dan kijk ik wanneer ze daar stoppen met rijden (omdat ze dus rood hebben). Soms springen ook de voetgangerslichten iets vroeger op groen dan die voor het andere verkeer.
Begrijp er nog steeds geen moer van, waarom in Nederland het verkeerslicht in één keer van rood naar groen gaat. In de meeste landen om ons heen komt bij rood eerst geel erbij (kun je de versnelling inschakelen...spaart drukgroepen en scheelt minstens drie auto's per "groen-beurt"...). Werkt perfect!!
*

Freek
248

  • ***
    - Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #41 Gepost op: 13 september 2011, 07:49:33 »
Citaat van: corsa54;13027
Begrijp er nog steeds geen moer van, waarom in Nederland het verkeerslicht in één keer van rood naar groen gaat. In de meeste landen om ons heen komt bij rood eerst geel erbij (kun je de versnelling inschakelen...spaart drukgroepen en scheelt minstens drie auto's per "groen-beurt"...). Werkt perfect!!

 
Ja dat zou inderdaad uitkomst bieden! Blijkbaar interesseert het NL geen ene moer!!
3: Alfa Romeo Giulietta 1.4TB MA \'11 - 170PK - Huidig! :cool:
2: Opel Astra H Business Edition \'07 - 115PK - Verleden tijd
1: Hyundai S-Coupe GT Turbo \'93 - 140PK - Overleden
*

Franky
193

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 jtdm
  • ***
    - Alfist
Geluid versnellingsbak
« Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2012, 18:08:01 »
Ik heb al geruime tijd een licht geruis -gerammel vanaf derde versnelling,behalve bij koude motor.Als ik met laag toerental rij,is het nog iets luider.
Mogelijk rare uitleg,maar kan het niet anders verwoorden
Distinctive,wit,TomTom,zwart leder,enz...
brp-chip.