Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: alfasud 16v op 18 april 2011, 20:24:42

Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: alfasud 16v op 18 april 2011, 20:24:42
Ik vind de versnellingsbak best wel geluid maken als je bijvoorbeeld in 5 of 6 rijd dan gas geeft en weer los laat en dan weer gas geeft dan hoor je een soort gebonk.
Je hoort natuurlijk altijd wel wat, wat normaal is maar dit viel mij op.
Maar ook met schakelen hoor je wat rare geluiden en naar de derde versnelling gaat ook weleens lastig.
Herkend iemand dit?:confused:
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Trigger op 18 april 2011, 21:29:52
Ik heb wat van hetzelfde, en als ik 50-60km/h rijd in 4-5-6e versnelling hoor ik ook een 'whine' zoals in racewagens. Maar ik stoor me er niet echt aan, het mag nog wel een beetje ruig aanvoelen :)
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Ma0tt op 18 april 2011, 22:06:40
Yup herkenbaar die *Clunk*, het schijnt zo te moeten blijkbaar :)
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: suomy op 18 april 2011, 22:08:57
Ik vind het wel wat hebben !
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Wilbert G op 19 april 2011, 09:06:51
Klinkt herkenbaar. Ik vraag me wel af of dit zo zeer de versnellingsbak is als wel het motorblok dat bij het loslaten van het gas naar voren klapt. Dit is gewoon een normaal verschijnsel dat alle auto's in meer of mindere mate hebben, aangezien de blokken flexibel in de motorsteunen hangt.. Logische dus dat wanneer je vermogen op je aandrijfassen zet het geheel dan kantelt... het geluid verschilt bij mij wel, meestal gewoon een bescheiden tik maar soms als je abrupt op vol vermogen het gas los laat is het hinderlijk hard aanwezig...
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Scudetto op 19 april 2011, 09:51:31
De versnellingbak is iets hakerig, wat ook wel eens dat *clunk* geluid kan geven. Geen gek fenomeen overigens. Net als het zingen van de bak. Dat is voor het racegevoel :)

De motor vind ik zelf ook wel wat veel kantelen inderdaad, zeker in de Dynamic modus wanneer de motor wat sneller oppakt.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: yvesart op 19 april 2011, 11:09:08
bij mij wil de eerste versnelling nog wel eens lastig pakken, maar dan is het even koppeling in en uit en dan zijn de tandjes weer wakker..
 
Verder hoorde ik het "chunck" ook.. dacht dat het aan het koppelingspedaal lag, maar blijkt dus de versnellingsbak te zijn lees ik nu.. :) ..
 
Zit er bij jullie ook zo veel speling op de pook? [als je koppelt, gaat hij zo'n 4 a 5 mm naar voren/achteren] .. ik ben minder uitslag gewend (bij andere merken)
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Scudetto op 19 april 2011, 11:16:16
speling op de pook komt niet bekend voor. Is dat wanneer je al in een versnelling zit?
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: alfasud 16v op 19 april 2011, 19:46:14
Oke jongens, bedankt dan ben ik weer wat gerust gesteld.:)
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: suomy op 19 april 2011, 21:10:52
Het moeilijk in de 1ste versnelling kwam bij alleen voor toen het weer wat kouder was ! Of als de auto koud is ! En bij mij ook geen speling in de versnellingsbak ! Ondank 16500 tevreden kms
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: QV Competizione op 19 april 2011, 22:37:00
Bij net inleggen van de derde versnelling is er een kleine extra weerstand waardoor je wel eens denkt dat de versnelling al heeft aangegrepen. Het gevolg: misgeschakeld en soms zelfs teven andnpoetsen!!  :o ik bemerkte deze weerstand vorige week pas (ca. 6.000 km).
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: yvesart op 20 april 2011, 08:22:57
Citaat van: Scudetto;7867
speling op de pook komt niet bekend voor. Is dat wanneer je al in een versnelling zit?
op het moment dat ik de koppeling op laat komen en de versnelling dus in elkaar grijpt, verschuift mijn pookknop ca. 4 mm..
je hand erop leggen is dus geen optie.. ;)
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Scudetto op 20 april 2011, 08:50:32
Dat zal het kantelen van het blok zijn, dat heeft iedere auto. Als je heel soepel schakelt zie je het nagenoeg niet.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: yvesart op 20 april 2011, 11:31:03
ik koppel ook vloeiend waardoor je het niet "echt" ziet, maar wel voelt (hand op de pook).. ik verwacht ook niet dat het iets heel schokkends is, maar de grootte van de uitslag was wel nieuw voor mij..
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: ExTaxi op 28 augustus 2011, 18:16:42
Er schijnt nu een modificatie te zijn. Gelezen op http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php/32678-Versnellingsbak/page4
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Ma0tt op 28 augustus 2011, 22:24:28
Ik ben benieuwd. Heb ook soms last met de eerste versnelling(in koude toestand) alsook met het terugschakelen van 5 naar 4 die te vaak *raspt* .
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: ExTaxi op 28 augustus 2011, 23:08:53
ik ga morgen de dealer eens bellen.......dat laatste heb ik dus ook Ma0tt.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: yvesart op 29 augustus 2011, 13:53:59
vandaag even gevoeld, maar bij mij merk ik niets.. (alleen het wel bekende geluidje, maar geen hapering of moeilijkheid)..
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: ExTaxi op 29 augustus 2011, 16:55:57
yvesart, wanneer heb jij je auto gekregen en heb jij nooit problemen bij het in de eerste versnelling zetten?
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: yvesart op 29 augustus 2011, 17:38:27
Citaat van: ExTaxi;12624
yvesart, wanneer heb jij je auto gekregen en heb jij nooit problemen bij het in de eerste versnelling zetten?

Afgelopen 7 april opgehaald (maar hij was 4 weken daarvoor al aangekomen bij dealer, maar toen zat ik in het buitenland)..
 
nog nooit problemen mee gehad..
(op één keer na, maar die telt niet mee: toen trapte ik de koppeling niet ver genoeg in, omdat de mat er tussen was gekomen.. :o )
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: ExTaxi op 29 augustus 2011, 22:38:33
OK, ja dan zal dat euvel wel zijn opgelost. Ik was een van de eerste die met de Giulietta reed (30-07-2010) dus zal wel kinderziekte zijn.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: yvesart op 30 augustus 2011, 19:35:59
jaartje verschil.. zou voldoende moeten zijn om dat soort fouten er uit te vissen.. (helaas nog niet gelukt voor alle foutjes)..
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Roxxi QV op 31 augustus 2011, 00:40:26
Citaat van: ExTaxi;12607
ik ga morgen de dealer eens bellen.......dat laatste heb ik dus ook Ma0tt.
En ExTAxi ben je misschien wat wijzer geworden van je dealer?
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Lmax op 9 september 2011, 10:40:06
Ik heb niet de soort clunk of bonk geluiden, maar wel wat anders. Als ik op een stoplicht aan kom rijden en terug schakel naar de eerste versnelling maar wel de koppeling ingetrapt hou hoor ik een soort gierend geluid. Koppeling loslaten en het is weg. De tweede versnelling heeft dit niet. Beetje vreemd.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Scudetto op 9 september 2011, 12:30:29
Nooit de versnellingsbak in de eerste versnelling duwen wanneer de auto nog rolt, dat is onnodige synchromesh slijtage.
Het gieren wat je hoort is de bak, dat is niet direct schadelijk. De bak in z'n 1 zetten wanneer je nog rolt wel.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Freek op 9 september 2011, 13:03:17
Citaat van: Scudetto;12961
De bak in z'n 1 zetten wanneer je nog rolt wel.


Kun je (in lekentaal) uitleggen waar dit door komt? Schakelen doe je van 1 naar 2 ook rollend, en de overige versnellingen ook uiteraard. Waarom is specifiek het terugschakelen naar de 1e versnelling slecht voor de synchromesh ringen? Ik heb namelijk nogal de gewoonte om terug te schakelen naar 1 nog voordat ik stil sta. (Dus koppeling ingedrukt, van de huidige versnelling terug naar 1 en koppeling pas weer op bij het wegrijden.) Na bijna 140K heb ik in ieder geval nog geen problemen gehad o.i.d. Maar als het echt slecht is dan wil ik dit natuurlijk afleren voordat ik de Juul krijg :)
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Lmax op 9 september 2011, 13:33:12
Vroeger was dit inderdaad een probleem. Dan wilde hij overigens ook niet echt die versnelling in, en moest je dus flink duwen om het toch voor elkaar te krijgen.
Ik geloof niet dat de hedendaagse bakken hier nog last van hebben. Ik rij toch ook aardig wat KM's, maar nog nooit een kapotte bak gehad. Overigens pers ik hem er ook niet in. Ik laat hem erin vallen zeg maar.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Scudetto op 9 september 2011, 15:29:02
De eerste versnelling is een wegrijversnelling. Die is vrij kort en zorgt ervoor dat de motor snel in toeren klimt naar mate je sneller rijdt. Wanneer je doorschakelt naar 2 merk je dat de motor ook meteen flink in toeren zakt. In het geval van opschakelen hoeft het volgende tandwiel niet zoveel op snelheid te worden gebracht, wanneer je terugschakelt juist wel. Daarom is terugschakelen 'moeilijker' voor je bak.

Dus bij van 2 naar 1 schakelen, zorgt de synchromesh ervoor dat de tandwielen op gelijke rotatiesnelheid komen. Daar zit behoorlijk verschil tussen, vandaar dat die synchromesh zo snel slijt. Die synchromeshring is de reden waardoor het tegenwoordig wél gaat (vaak met moeite)  maar die slijt evengoed.

Je kunt het dus inderdaad wel doen, maar ik hou graag rekening met de techniek.  Net zoals met standgas terugschakelen en op de motor afremmen, in plaats van op de koppelingsplaat.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: ExTaxi op 9 september 2011, 18:40:04
Citaat van: Roxxi QV;12691
En ExTAxi ben je misschien wat wijzer geworden van je dealer?

nee, ze zeggen dat er nog niet bekend is welke onderdelen er vervangen moet worden, maar wel dat er een probleem is. Ja dat weten we allemaal.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Roxxi QV op 10 september 2011, 13:01:01
Citaat van: ExTaxi;12971
nee, ze zeggen dat er nog niet bekend is welke onderdelen er vervangen moet worden, maar wel dat er een probleem is. Ja dat weten we allemaal.
Nou dat schiet nog niet echt op dan. Vireo weet dus nog niets af van een evt. modificatie van het vervangen van synchromesh ringen bij (misschien alleen bij de eerst geleverde Juuls) waar het inschakelen van de 1e versnelling moeilijk(er) gaat, wat volgens Juultje van het Alfa Forum weer te maken heeft met eeen koperlaag op ringen die oplost in combinatie met gebruikte versnellingsbak olie? http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php/32678-Versnellingsbak/page4
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: ExTaxi op 11 september 2011, 19:11:13
Doorgaans zijn er op de fora eerder zaken bekend dan bij mijn dealer............
En ik heb een van de eerste Giulietta's.
Als ik geen reactie meer krijg dan ga ik het wel laten repareren bij de dealer waar Juultje ook is geweest.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: suomy op 11 september 2011, 22:05:14
Ik heb ook een van de eerste Juuls maar tot heden geen last !
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Freek op 12 september 2011, 11:00:12
Citaat van: Scudetto;12967
De eerste versnelling is een wegrijversnelling. Die is vrij kort en zorgt ervoor dat de motor snel in toeren klimt naar mate je sneller rijdt. Wanneer je doorschakelt naar 2 merk je dat de motor ook meteen flink in toeren zakt. In het geval van opschakelen hoeft het volgende tandwiel niet zoveel op snelheid te worden gebracht, wanneer je terugschakelt juist wel. Daarom is terugschakelen 'moeilijker' voor je bak.

Dus bij van 2 naar 1 schakelen, zorgt de synchromesh ervoor dat de tandwielen op gelijke rotatiesnelheid komen. Daar zit behoorlijk verschil tussen, vandaar dat die synchromesh zo snel slijt. Die synchromeshring is de reden waardoor het tegenwoordig wél gaat (vaak met moeite)  maar die slijt evengoed.

Je kunt het dus inderdaad wel doen, maar ik hou graag rekening met de techniek.  Net zoals met standgas terugschakelen en op de motor afremmen, in plaats van op de koppelingsplaat.


Als ik dit zo lees dan krijg ik het idee, dat bovenstaande van toepassing is op het terugschakelen naar 1 en het op laten komen van de koppeling. Waarbij je dus niet wegrijd in 1 maar aanrijd in 1. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat wanneer ik 50 rijd, aan kom bij een stoplicht en ik vervolgens vanuit 3 terugschakel naar 2 en vervolgens met de koppeling ingedrukt houdende terugschakel naar 1, dat dit dan schadelijk zou zijn voor bepaalde onderdelen? Misschien heb ik het verkeerd hoor en is het toch (enigzins) het geval, maar het is mij dan nog steeds niet geheel duidelijk hoe dit dan veroorzaakt wordt.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Wilbert G op 12 september 2011, 11:47:07
Citaat van: Freek;13014
Als ik dit zo lees dan krijg ik het idee, dat bovenstaande van toepassing is op het terugschakelen naar 1 en het op laten komen van de koppeling. Waarbij je dus niet wegrijd in 1 maar aanrijd in 1. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat wanneer ik 50 rijd, aan kom bij een stoplicht en ik vervolgens vanuit 3 terugschakel naar 2 en vervolgens met de koppeling ingedrukt houdende terugschakel naar 1, dat dit dan schadelijk zou zijn voor bepaalde onderdelen? Misschien heb ik het verkeerd hoor en is het toch (enigzins) het geval, maar het is mij dan nog steeds niet geheel duidelijk hoe dit dan veroorzaakt wordt.
Agh, het alternatief is eigenwijs in z'n 2 blijven rijden en met de koppeling half in, en veel gas proberen de auto fatsoenlijk door te laten trekken tot voldoende vermogen voor die bewuste 2e versnelling.... Dat is volgens mij ook schadelijk voor de auto. Neej, ik geloof dat het links- of rechtsom sowieso niet bevorderend werkt, maar zullen we dan maar onze alfa laten staan en een opeltje kopen? Alfa is gemaakt voor hard rijden, (toch?) en hoe je het ook wend of keert, van hard rijden slijt de auto echt wel harder dan deze futiliteiten.... tot het uiterste doortrappen diene woage en dan nog eens kijken of de bouwkwaliteit een beetje voldoet:cool:....desalnietemin, een beetje liefde voor de auto kan AF&TOE ook geen kwaad!
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Freek op 12 september 2011, 13:11:01
Nee die Opel heb ik nu... En had op 27.000km de volledige koppeling eruit liggen. Dus als je het zo bekijkt, elke auto kan stuk... Ook "duitse degelijkheid"! Een alfa is om mee te rijden, zowel het innerlijk als het uiterlijk van de auto stralen dit uit/vragen hierom. De Opel is, om mij van A naar B te brengen...

Nog ± 6 weekjes wachten :D
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Wilbert G op 12 september 2011, 15:44:36
Citaat van: Freek;13016
Nee die Opel heb ik nu... En had op 27.000km de volledige koppeling eruit liggen. Dus als je het zo bekijkt, elke auto kan stuk... Ook "duitse degelijkheid"! Een alfa is om mee te rijden, zowel het innerlijk als het uiterlijk van de auto stralen dit uit/vragen hierom. De Opel is, om mij van A naar B te brengen...

Nog ± 6 weekjes wachten :D
Ah, incidenten heb je altijd, maar je begrijpt mijn punt....bedoelde echter niet zo zeer dat Opel degelijk is o.i.d. maar meer een auto waarmee je ook rustig kunt/moet rijden.... een Alfa is zoals je zelf al zegt van een ander kaliber, en in mijn geval verbleekt de mogelijke slijtage van het terugschakelen, bij de slijtage die optreedt door het 'stevig doorrijden'. Met name het bochtenwerk, gaat heel fijn in de Giul..
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Scudetto op 12 september 2011, 17:44:26
Klopt, het is van toepassing wanneer je rollend vanuit 2 naar de eerste versnelling schakelt. Wanneer de auto nog rolt, is de versnellingsbak in beweging. Althans, het deel wat aan de uitgaande as zit. Wanneer je een versnelling (tandwiel) ingezet hebt, in dit geval de 2, rolt deze mee. Wanneer je dan al rollend naar 1 gaat, ga je dus van een rollend tandwiel naar een stilstaand tandwiel.  Om dat 'tandenpoetsen' te voorkomen zit er een synchromesh ring tussen. Die slijt hiervan, maar dat is ook z'n functie.  Ik vind het 'zonde' om dat onnodig te laten slijten, dus schakel niet rollend in z'n 1.

Is het zo iets duidelijker?

Overigens zorgt stilstaan bij het stoplicht met koppeling ingedrukt voor extra slijtage in de drukgroep (de drukvingers) en niet in de versnellingsbak. Maar evengoed kun je bij het stoplicht beter in neutraal staan.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Freek op 12 september 2011, 18:46:18
Denk dat het nu aardig duidelijk is, thanks!
 
Het zal mij benieuwen hoe het Start/Stop systeem werkt, ik ben al geen fan van het in zijn neutraal voor het stoplicht staan... Zo win ik nooit een sprintje natuurlijk :D Maar sta altijd open voor nieuwe dingen, dus over ongeveer 6 weekjes mag ik het rustig uitproberen.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Jelle op 12 september 2011, 22:33:07
Verhelderende uitleg Scudetto, nu weet ik ook waarom het nooit prettig aanvoelt om van 2 naar 1 te schakelen als de auto nog in beweging is.


Citaat van: Freek;13021
... ik ben al geen fan van het in zijn neutraal voor het stoplicht staan... Zo win ik nooit een sprintje natuurlijk :D.


Ik sta ook altijd in neutraal voor het stoplicht te wachten. Maar omdat ik het zo lam vind dat je hem nog in versnelling moet zetten als het licht op groen springt, hou ik altijd de andere kant van de lichten in de gaten, de kant die op dat moment groen heeft. Wanneer je die kant op rood ziet springen heb je net tijd genoeg om je auto in eerste te zetten en direct weg te zijn. Kan ik de andere lichten niet zien, dan kijk ik wanneer ze daar stoppen met rijden (omdat ze dus rood hebben). Soms springen ook de voetgangerslichten iets vroeger op groen dan die voor het andere verkeer.
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: corsa54 op 12 september 2011, 22:50:04
Scudetto heeft gelijk. De sychromesh zal niet direct kapot gaan, maar wel onodig slijten. En ik heb er ook een enorme hekel aan om mijn Bella onnodig AU te doen.
Als je toch rollend al naar z'n één wilt, ga dan oefenen met double de-clutch-en: Koppeling in, uit z'n twee, koppeling op, dotje gas zodat de vernellingsbakas het juiste toerental heeft  (!!let wel! HET JUISTE..., dus oefenen, oefenen, oefenen. Als de versnellingsbak te langzaam of te snel draait genereer je alsnog onnodige slijtage aan de synchroringen...), koppeling in en naar z'n één.
 
Ik heb dit kunstje moeten leren in mijn oer-Fiat 500 (bj. 1968, ongesynchroniseerde bak) op hellingen in de Alpen, die zelfs te steil waren voor de tweede versnelling en rollend teruggeschakeld moest worden naar één....:)
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: corsa54 op 12 september 2011, 23:50:03
Citaat van: Jelle;13025
Ik sta ook altijd in neutraal voor het stoplicht te wachten. Maar omdat ik het zo lam vind dat je hem nog in versnelling moet zetten als het licht op groen springt, hou ik altijd de andere kant van de lichten in de gaten, de kant die op dat moment groen heeft. Wanneer je die kant op rood ziet springen heb je net tijd genoeg om je auto in eerste te zetten en direct weg te zijn. Kan ik de andere lichten niet zien, dan kijk ik wanneer ze daar stoppen met rijden (omdat ze dus rood hebben). Soms springen ook de voetgangerslichten iets vroeger op groen dan die voor het andere verkeer.
Begrijp er nog steeds geen moer van, waarom in Nederland het verkeerslicht in één keer van rood naar groen gaat. In de meeste landen om ons heen komt bij rood eerst geel erbij (kun je de versnelling inschakelen...spaart drukgroepen en scheelt minstens drie auto's per "groen-beurt"...). Werkt perfect!!
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Freek op 13 september 2011, 07:49:33
Citaat van: corsa54;13027
Begrijp er nog steeds geen moer van, waarom in Nederland het verkeerslicht in één keer van rood naar groen gaat. In de meeste landen om ons heen komt bij rood eerst geel erbij (kun je de versnelling inschakelen...spaart drukgroepen en scheelt minstens drie auto's per "groen-beurt"...). Werkt perfect!!

 
Ja dat zou inderdaad uitkomst bieden! Blijkbaar interesseert het NL geen ene moer!!
Titel: Geluid versnellingsbak
Bericht door: Franky op 21 augustus 2012, 18:08:01
Ik heb al geruime tijd een licht geruis -gerammel vanaf derde versnelling,behalve bij koude motor.Als ik met laag toerental rij,is het nog iets luider.
Mogelijk rare uitleg,maar kan het niet anders verwoorden