!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfetta
29

  • Type Alfa: Giulietta MA
  • *
    - Startende Alfist
geluidsisolatie giulietta MA my2011 verbeteren
« Gepost op: 17 januari 2022, 19:31:51 »
Hi Mede-alfisten,

Ik vind de geluidsisolatie van de Giulietta redelijk tegenvallen, specifiek het rolgeluid van de banden voor is goed hoorbaar als ik achter het stuur zit. Ondanks dat ik recentelijk nog de banden heb vervangen voor stillere banden, blijft het rolgeluid aanwezig.
Hier wil ik graag iets aan doen.

Op de italiaanse forum heb ik iemand gevonden die dit blijkbaar heeft weten op te lossen door foam in de zijpanelen van zijn Giulietta te stoppen: https://forum.clubalfa.it/threads/insonorizzare-lanteriore-da-fruscii-e-rotolamento-pneumatici.111775/

Voordat ik dit ga proberen:
Is er specifieke foam die ik moet gebruiken of zijn er eventuele betere alternatieven?
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: geluidsisolatie giulietta MA my2011 verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2022, 21:13:41 »
Giulietta maakt in der daad ook meer geluid als ik verwacht had.

De constructie, waar ze het zijscherm met foam vullen, vind ik voor ons land minder geschikt.  Als het nat wordt/ vocht kan opsluiten dan is er toch een kans op corrosie.

Die zwarte foam inleg stukken, die zitten er bij mij al..
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: geluidsisolatie giulietta MA my2011 verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2022, 21:28:11 »
Zijn ook bedrijven die dit doen, zie bijv
https://www.concept4cars.nl/geluidsdemping/#upgradegoud
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanielH92
1.945

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: geluidsisolatie giulietta MA my2011 verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2022, 07:24:30 »
Geluidsisolatie is nog best een vak apart. Er zit een wezenlijk verschil tussen demping, isolatie en ontdreuning. Meer dan ff een stukkie schuimrubber ergens op plakken in elk geval, dus goed om je iets daarin te verdiepen voordat je zomaar ergens aan begint 🙂
*

SCguilietta
39

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T Multiair
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: geluidsisolatie giulietta MA my2011 verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2022, 21:43:02 »
Als je iets wat handig bent is de bolide makkelijk zelf te isoleren.

Maak gebruik van bitumen matten, deze zijn zelfklevend en gaan vooral trillingen tegen en dit levert al een hele andere toon. Daarbovenop een geluidsdempende laag plaatsen, ook zelfklevend. Dit is een zwarte foam.

Alles is zelfklevend dus makkelijk aan te brengen, het plaatmateriaal even afnemen/ontvetten, pruttel erop plakken en even met een roller aandrukken.

Je moet er wel bij kunnen, dus wat wielkasten betreft moet je wel wat demonteren. In de kofferbak bijv. De bekleding etc.

Heb zelf ook de kofferbak, kofferklep en deuren gedaan, wielkasten niet omdat ik hier geen storend geluid van ervaar.

Mocht je het niet aan durven kan je het altijd uitbesteden.. Wel zonde van je centen voor een simpele klus. Kijk vooral eens op youtube voor voorbeelden.

Succes
*

einoj
4

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA TCT
  • *
    - Startende Alfist
Re: geluidsisolatie giulietta MA my2011 verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2022, 19:54:51 »
Vanaf modeljaar 2014 hebben alle Giulietta's links en rechts vooraan,  grote rubber blokken, bovenaan de wiel kas zitten.
Die zorgen er voor dat het geluid uit de wielkast niet kan doordringen


https://forum.clubalfa.it/threads/insonorizzare-lanteriore-da-fruscii-e-rotolamento-pneumatici.111775/
Bericht 1 is een amateur poging....

Bericht 6, 7, en bericht 17 ,zijn de originele grote rubber blokken, die echt wel een groot verschil in "stilte" geven (en geen kans op roestvorming...-)

Alfa Romeo Artikel nr  50530585 (links) en 50530586 (rechts)
*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: geluidsisolatie giulietta MA my2011 verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2022, 13:16:06 »
Vanaf modeljaar 2014 hebben alle Giulietta's links en rechts vooraan,  grote rubber blokken, bovenaan de wiel kas zitten.
Die zorgen er voor dat het geluid uit de wielkast niet kan doordringen


https://forum.clubalfa.it/threads/insonorizzare-lanteriore-da-fruscii-e-rotolamento-pneumatici.111775/
Bericht 1 is een amateur poging....

Bericht 6, 7, en bericht 17 ,zijn de originele grote rubber blokken, die echt wel een groot verschil in "stilte" geven (en geen kans op roestvorming...-)

Alfa Romeo Artikel nr  50530585 (links) en 50530586 (rechts)

Top; dank je wel voor deze tip!
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium