!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #105 Gepost op: 20 juli 2022, 15:10:46 »
Een zekering brand enkel en alleen door als de maximale stroom doorlaat wordt overschreden, dus een 5A zekering brand pas door bij een stroom doorlaat van meer dan 5A etc.

Zo te zien is zekering F32 is voor veel verschillende dingen, waaronder de "front courtesy lights" (de plafondverlichting).
Je verteld dat deze zekering doorbrand als je de plafondverlichting aanzet, dat zegt mij dat het probleem daarin zit.
De weerstanden die je hebt ingebouwd, zitten die parallel of in serie met de lampjes?
En zitten deze vóór of ná de schakelaar?
Als ze voor de schakelaar, in parallel met de verlichting zitten kan dat verklaren waarom de accu langzaam leegloopt.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #106 Gepost op: 20 juli 2022, 15:21:33 »
Zo te zien is zekering F32 is voor veel verschillende dingen, waaronder de "front courtesy lights" (de plafondverlichting).
Je verteld dat deze zekering doorbrand als je de plafondverlichting aanzet, dat zegt mij dat het probleem daarin zit.
De weerstanden die je hebt ingebouwd, zitten die parallel of in serie met de lampjes?
En zitten deze vóór of ná de schakelaar?
Als ze voor de schakelaar, in parallel met de verlichting zitten kan dat verklaren waarom de accu langzaam leegloopt.

Bedankt voor je antwoord Milan. De weerstanden die ik in de voorste plafondverlichting heb geplaatst (om reststroom tegen te gaan) zijn als volgt gemonteerd:



Het gaat om één weerstand per lampje. Er zitten twee lampjes in.

Heb de weerstandjes al een hele tijd geleden ingebouwd en het is lang goed gegaan. Pas na de inbouw van de 2din unit en bijbehorende dab-antenna, is het doorbranden van zekering F32 opgetreden.

Overigens: de zekering brandde niet direct door na inschakeling van de voorste plafondverlichting. Pas zo'n 10 a 15 seconde na inschakeling en na het spelen met de knopjes ervan brandde de zekering door.


Stel, er zou ergens sprake zijn van een kabelbreuk o.i.d. die tegen de carrosserie aanzit, kan dit dan leiden tot een accu die langzaam leegloopt, ook al is de zekering doorgebrand? Zo niet, dan kan ik het e.e.a. uitsluiten.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #107 Gepost op: 20 juli 2022, 16:34:10 »
Ah oké helder, die weerstand is dan niet de oorzaak voor het leeglopen van de accu.

Wel opvallend dat de zekering kapot gaat als je met de knopjes rommelt.
Blijft de zekering heel als je van e verlichting afblijft, of helemaal loskoppelt?

Al er een ader tegen massa aanligt is er sprake van kortsluiting, dan zal de betreffende zekering doorbranden die de ader voorziet van spanning.
Als die zekering eenmaal is doorgebrand zal de accu daarop niet meer leeglopen, omdat die ader dan geen spanning meer krijgt: zonder spanning loopt er geen stroom.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #108 Gepost op: 20 juli 2022, 18:22:21 »
Wel opvallend dat de zekering kapot gaat als je met de knopjes rommelt.
Blijft de zekering heel als je van e verlichting afblijft, of helemaal loskoppelt?

Dat is nu inderdaad even de vraag. Ik ben voor nu door mijn zekeringen heen (en heb ook geen testlamp kunnen maken). Ik verwacht dat mijn nieuw bestelde set aan zekeringen morgen of overmorgen binnenkomt. Ga dan even kijken hoe F32 zich gedraagt wanneer ik de plafondverlichting voorin ontkoppel. Zou een hele opluchting zijn als het niet de bedrading is die ergens kortsluiting maakt..

Ik laat het weten!
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

captain
130

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #109 Gepost op: 25 juli 2022, 13:57:59 »
Interieurverlichting voorin ontkoppeld (op sfeerverlichting na). Zekering F32 brandt nu niet meer door.

Accu blijft echter leeglopen. Ik heb een notitie met metingen. Zo heb ik gisteren om 20.30 uur een accuspanning van 12,65 v gemeten en vandaag om 12.30 een accuspanning van 12,52 v.

Iets wat al een tijdje speelt, maar waar ik nog geen tijd voor heb genomen om te controleren, is dat de lamp achterin het interieur niet aanspringt wanneer ik bijvoorbeeld de auto in- of uitstap. Bij handmatig aanzetten werkt deze wel. Kan dit meespelen?

Is het idee om de (lek)stroom te meten op de min pool en daarna van alles te gaan ontkoppelen, zoals puddle lights en interieurlampjes, om te kijken waar de bron van het lekken ligt? Begrijp alleen niet goed waar het verband hier ligt tussen het doorbranden van de zekering en het lekken van stroom.

Weet nu niet heel goed wat te doen. Kan een bedrijf inschakelen om het een en ander op te sporen, maar denk dat er dan veel kosten in onderzoek gaan zitten.

Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive