!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #60 Gepost op: 21 juni 2022, 22:26:19 »
Update!

Met dank aan @gait zojuist het e.e.a. getest met de multimeter. Resultaten zijn als volgt:
  • Continue loopt door met 12v netjes tot de radio. Hier lijkt dus niets mis mee te zijn.
  • Geschakeld: 0v. Activeert de module dus niet (hierom branden de lampjes niet). Spanning gaat dus ook niet door naar het zwarte iso stekkertje, waardoor de radio niet inschakelt.

Nu is het de vraag wat hier de oorzaak van kan zijn. De standaard radio schakelt wel gewoon aan bij contact.

Verder staat vast dat de Blue & Me unit door mij uit de auto is verwijderd en dat de DIP switches zeer waarschijnlijk goed staan (Pioneer + B&M removed). Kilometerstand knippert sinds defect B&M.

Voor nu neem ik aan dat de headunit gewoon werkt. Is werkend uit de vorige auto gehaald en is niet oud. Ik neig ernaar om deze pas echt te laten testen bij stadium 'ten einde raad'.

Hoor graag wat nu de vervolgstappen zouden kunnen zijn om het probleem op te lossen en dus te zorgen dat de schakeling wel wordt gerealiseerd.

Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

Halim21
34

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2022, 22:40:11 »
Kapotte stekker/draad of een kapotte module?
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #62 Gepost op: 21 juni 2022, 23:09:38 »
@captain Ik ben even aangehaakt, maar ben het spoor even bijster wat nu precies het probleem is.
Als ik het goed begrijp wil je je standaard radio (zonder radionav) vervangen door een dubbel din radio met stuuwielmodule, correct?
Echter heb je op beide apparaten geen spanning, snap ik dat goed?

Ik heb een tijd geleden zelf een systeem gebouwd en daarvoor veel naar de bedrading gekeken van de Giulietta.

De quadlock (in de auto) heeft stekker code "P020" en bestaat uit drie delen: A, B en C
Zie de foto hieronder:


De constante 12V voeding zit op stekker P020A pin 12
De geschakelde 12V zit op stekker P020A pin 14
De massa zit op stekker P020A pin 16

De constante voeding kun je meten over pin 12 en 16
De geschakelde voeding kun je meten over pin 14 en 16 met contact aan.

Als dit klopt ga je verder zoeken:
Klopt de pin-out van je verloopkabel met de pin-out van de quadlock in de auto?
Met andere woorden: komen de aansluitingen overeen?

Kans bestaat dat de pin-out anders is, en hierdoor de draden verwisseld zitten ten opzichte van elkaar.
De quadlock stekker is een standaard onder autofabrikanten, maar de pin-out ervan niet.

Het is echt geen rocket science, de spanning moet van A naar B lopen.
Neem goed de tijd en kijk goed welke draad wat is.
Probeer anders eerst je radio werkend te krijgen, als dat is gelukt ga je verder met je module.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #63 Gepost op: 22 juni 2022, 09:35:47 »
@Milan.M Dank voor je uitgebreide antwoord. Om het even duidelijk te hebben: ik heb een Giulietta met RadioNav. Ik wil de radio in het dashboard vervangen voor een 2din unit van Pioneer. De RadioNav en diens schermpje zal (en kan) ik dan niet meer gebruiken. Verder is de B&M unit bij mij defect gegaan. Deze heb ik hierom uit de auto gehaald.

En inderdaad, geen spanning geschakeld bij contact aan, maar wél continue spanning.

Aan de hand van de verdere informatie uit jouw bericht, ga ik vandaag nog eens aan de slag. Alles doormeten en even puzzelen. Ik ga daar nog op terugkomen.

-----------------------------

Zojuist ook mail teruggekregen van Audiovolt. Hier heb ik de stuurwielinterface aangeschaft en ik heb ze achteraf even gemaild met het probleem dat voordoet. Hun reactie is als volgt:

Kunt u eens de stekker die in de Pioneer zit waar geel en rood een rubber heeft deze loshalen en kruislings met elkaar verbinden.
Het is namelijk de bedoeling dat op geel constante voeding komt en op rood een schakelvoeding.
Een schakelvoeding ontbreekt nu op de rode draad.

Wanneer het wisselen van geel en rood niet werkt dan zou er op de rode draad dat de radio ingaat een 12v schakelvoeding gezet moeten worden.
Deze kan weggepakt worden vanuit de zekeringkast of sigarettenplug.


Met name de tweede alinea lijkt interessant. Geel en rood heb ik reeds gewisseld, maar zonder effect. Hoe ik 'even een 12v schakelvoeding op de rode draad zet' is voor mij echter de vraag. Nogmaals, ik ben (als rechtenstudent) een leek wat betreft stroom, maar ik leer natuurlijk graag.


Wat ga ik nu doen:
  • Multimeter aanschaffen: alles nalopen a.d.h.v. de post van @Milan.M.
  • Nagaan hoe ik hetgeen in de tweede alinea van de mail van Audiovolt staat kan realiseren.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

Dennis.Bosch
65

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 jtdm
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #64 Gepost op: 22 juni 2022, 09:44:21 »
Het is echt heel vreemd. Ik heb exact de zelfde setup, op de radio na dan. En bij mij is alles plug en play geweest. Geen extra draden trekken of wat dan ook. Ik vermoed zelf de module maar goed Dat is nu meer een vermoede
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #65 Gepost op: 22 juni 2022, 10:37:37 »
Het is echt heel vreemd. Ik heb exact de zelfde setup, op de radio na dan. En bij mij is alles plug en play geweest. Geen extra draden trekken of wat dan ook. Ik vermoed zelf de module maar goed Dat is nu meer een vermoede

Het is inderdaad allemaal een beetje vreemd. Het hoort gewoon plug & play te zijn. Hoogstens even rood en geel omdraaien.

Wellicht is de module inderdaad defect. Misschien is het een idee (zoals @Milan.M al voorstelde) om eerst te kijken of ik de radio werkend krijg zonder module. Zo ja, dan zou de module nog wel eens het probleem kunnen zijn. Zo nee, dan ligt het toch ergens anders aan.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #66 Gepost op: 22 juni 2022, 10:39:02 »
De standaard radio schakelt in aan de hand van een canbus signaal, en niet een geschakelde +12v. Het klopt dus dat sommige aftermarket radio's een extra geschakelde draad nodig hebben om in te schakelen, welke je zoals al is aangegeven kan aftakken van bijv. de sigarettenaansteker omdat die niet standaard in de kabelboom naar de quadlock stekker zit. De draad naar de sigarettenaansteker is al op een mooi hoog Ampèrage afgezekerd.
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #67 Gepost op: 22 juni 2022, 10:53:24 »
Begin er inderdaad steeds meer in te geloven dat ik moet gaan aftappen via de sigarettenaansteker.

Een tijdje terug keek ik een tutoriaal van een Italiaan op Youtube over het inbouwen van een 2din in de Giulietta. Hij leek ook iets met de sigarettenaansteker te doen. Ik heb de video hieronder gelinkt (als het goed is vanaf het juiste tijdstip). Je kan Youtube automatisch een vertaling laten geven als ondertiteling ;)


https://youtu.be/WPLPUdlgRm8?t=193
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #68 Gepost op: 22 juni 2022, 20:51:02 »
Wil dus inderdaad stroom aftappen. Leek mij het gemakkelijkst om dit te doen vanuit een zekering met behulp van een zekeringadapter ('add-a-circuit adapter'). Gaat om zo'n kitje: https://m.media-amazon.com/images/I/61L3qNRYxJL._AC_SL1000_.jpg.

Ik wilde in eerste instantie de zekering van de sigarettenaansteker gebruiken, maar ik lees in het boekje dat deze in het kastje binnen de motorruimte zit. Lijkt mij wat onhandig. Iemand die eerder heeft afgetapt vanuit het zekeringenkastje onder het stuur bij de Giulietta en zo ja vanaf welke zekering?

Als ik het goed begrijp plug je een kabel vast aan de adapter die bij de zekering ingaat. Waar gaat deze kabel er vervolgens in bij de stekker(s) van de radio/stuurwielinterface/auto? Hier nog een speciaal type kabel voor nodig voor de handigheid?

Ik begrijp dat er een extra zekering moet worden geplaatst en dat deze kleiner moet zijn dan de standaardzekering van de auto.

--

Alternatief is het aftappen vanuit de sigarettenaansteker zelf. Zou daarvoor een connector kunnen gebruiken, maar ik lees dat deze onbetrouwbaar kunnen zijn en voor moeilijk te traceren storingen en branden kunnen zorgen. Solderen etc. heb ik nagenoeg geen ervaring mee en mijd ik voor nu dan ook waar mogelijk.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #69 Gepost op: 22 juni 2022, 22:15:51 »
Zo'n zekering aftappen is wel een nette oplossing. In zo'n dingetje gaan vervolgens 2 zekeringen; 1 die de originele zekering vervangt, en 1 die voor het extra aangesloten apparaat werkt.
Verder zou ik zoveel mogelijk verbindingen solderen, of degelijke geïsoleerde kabelschoentjes (AMP-Stekkers) gebruiken met een krimpkousje er extra omheen.

Vanaf hier erg moeilijk uit te leggen hoe alles aan te sluiten. Niet als kritiek bedoeld, maar als ik je ervaring zo lees is het misschien verstandiger even bij een inbouwstation langs te rijden.
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #70 Gepost op: 28 juni 2022, 19:02:54 »
Zojuist even doorgemeten welke zekeringen (uit het kastje in het interieur) geschakeld zijn en dus 12v geven bij contact. Kom uit op F31, F37, F49 en F51. Allemaal heten ze in het boekje: 'verschillende verbruikers'. Even lopen Googlen welke elektronische systemen hierachter kunnen zitten, maar helaas zonder resultaat. Hoor het graag als iemand wél weet wat er achter deze zekeringen schuilt. Wil het er niet op gokken om straks met een niet-werkende airbag o.i.d. te zitten.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #71 Gepost op: 28 juni 2022, 21:56:18 »
Heb even de elektrische schema's snel bekeken, en kom zo op het volgende uit. Kan zijn dat het niet helemaal correct is of er nog wat mist, maar dan heb je vast iets een idee

F31
Stuurstroom relais sigarenaansteker
Stuurstroom relais stoelverwarming/verstelling
Stuurstroom relais climate control ventilator

F37
Rempedaalschakelaar
Koplampverstelling
Instrumentenpaneel

F49
Dimbare binnenspiegel
Toetsverlichting knoppen interieur
Schemersensor

F51
Rempedaalschakelaar (dubbel gezekerd)
Climate control regelaar
Koppelingsschakelaar

Volgens mij allemaal componenten waar je geen gedoe mee wilt hebben. Mocht je toch wat kiezen dan zou ik F49 kiezen, dat kijken geen kritische functies.

Blijft het mooist om af te takken onder de sigarettenaansteker. Dat is namelijk een draad die direct vanaf de zekeringbox onder de motorkap komt, en via een relais wordt ingeschakeld. Die draad is ook met al 2 zekeringen afgezekerd (70A en 10A) en loopt dan naar P050, de aanstekerplug. Voordeel van aftakken hiervan is dat je geen Stuurstromen vanuit de bodycomputer beïnvloed.

*

Dennis.Bosch
65

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 jtdm
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #72 Gepost op: 28 juni 2022, 21:59:37 »
Indd gewoon de sigaretten aansluiting omhoog halen. Daar vanaf de 12v halen naar de module.
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #73 Gepost op: 29 juni 2022, 14:59:13 »
Heb even de elektrische schema's snel bekeken, en kom zo op het volgende uit. Kan zijn dat het niet helemaal correct is of er nog wat mist, maar dan heb je vast iets een idee

Dank Daniel, hier kan ik voor nu mee uit de voeten. F49 lijkt een interessante. Automatisch dimmende binnenspiegel heb ik niet, dus dat maakt weinig uit in deze.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #74 Gepost op: 29 juni 2022, 16:38:48 »
Ik heb het nog even verder gezocht

F49 is gebruikt voor het volgende:
INT interior mirror, control lighting, sun roof,
seat controls, climate control system, volumetric
sensors


Wat inhoudt:
Geschakelde voeding voor;
Dimbare binnenspiegel, toetsverlichting, dakraambediening, stoelbediening (alleen toetsverlichting), climate control system (alleen de lichtsensor), alarmsensoren interieur.