!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

voggy30
23

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #75 Gepost op: 29 juni 2022, 21:23:00 »
Ik heb vanavond even mijn nieuwe stekker geprobeerd, dezelfde als die van jou @captain . Gewoon de stekker aan de radio gekoppeld, sleutel in contact en de boel werkte.

Heel vreemd dat wij dezelfde uitvoering hebben met dezelfde oplossing, maar dat hij bij mij wel werkt en bij jou niet... Ik heb wel direct die kleine schakelaartjes goed gezet (voor Pioneer radio) maar lijkt me niet dat dat enige invloed heeft.

*

Dennis.Bosch
65

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 jtdm
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #76 Gepost op: 29 juni 2022, 21:54:07 »
Nou hier het zelfde dus. Echt alles het zelfde qua kabel en module. Ook hier wel meteen de pinnetjes goed gezet op de Kenwood radio. Contact aan en het werkt.
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #77 Gepost op: 29 juni 2022, 22:31:33 »
Ik heb vanavond even mijn nieuwe stekker geprobeerd, dezelfde als die van jou @captain . Gewoon de stekker aan de radio gekoppeld, sleutel in contact en de boel werkte.

Nou hier het zelfde dus. Echt alles het zelfde qua kabel en module. Ook hier wel meteen de pinnetjes goed gezet op de Kenwood radio. Contact aan en het werkt.

Dat is inderdaad wel heel vreemd. Maakt de afweging ook lastig of ik nu wel moet gaan klooien met het aftappen van stroom. Enige verschil is dat ik mijn Blue & Me unit recent heb verwijderd en dat de km-stand knippert. De DIP-switches heb ik ook goed gezet, dus hier mag het niet aan liggen.

Ga er toch even goed over nadenken. Morgen even proberen zonder het kastje van de stuurwielinterface om uit te sluiten dat deze niet defect is.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #78 Gepost op: 30 juni 2022, 13:51:47 »
Even doorgemeten (en getest) zonder stuurwielinterface kastje. Helaas zelfde resultaten. Constant 12v op geel en 0v op rood ongeacht contact aan of uit. Resultaten zijn omgekeerd bij het verwisselen van rood met geel.

De schakeling lijkt dan toch echt te ontbreken. Heel vreemd.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #79 Gepost op: 30 juni 2022, 21:23:52 »
Ik heb het idee dat de radio's bij degenen hier die wel werken misschien wel inschakelen op basis van het CanBus signaal net zoals de originele radio. Weet @voggy30 of @Dennis.Bosch of jullie wel een geschakelde draad hebben, of ook alleen een constante?
*

Dennis.Bosch
65

  • Type Alfa: Giulietta 1.6 jtdm
  • ****
    Amico del club - Junior Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #80 Gepost op: 30 juni 2022, 21:37:15 »
Ik denk indd ook via de canbus s signaal. Ik heb 2 canbus  kabels lopen naar de module. Zowel high als low.
Zal morgen nog eens kijken voor de zekerheid.

Update net gekeken ik heb alleen de constante indd. De radio word door het Canbus Signaal ingeschakeld.
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #81 Gepost op: 1 juli 2022, 11:03:36 »
Beste forumleden, het werkt!

Oplossing was een fuse tap voor geschakelde 12v voeding rechtstreeks naar de radio.

In afwachting van een (verleng)kabeltje tussen de fuse tap en de radio, heb ik het even rechtstreeks geprobeerd via de fuse tap.




Enige vervelende is dat het kabeltje van de fuse tap wel in een nare hoek zit. Vraag me af hoe duurzaam dit is. Andersom kan volgens mij niet, omdat rechts de 12v kant is.



Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

-Battle-
394

  • Type Alfa: Giulietta QV LE nr474
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #82 Gepost op: 1 juli 2022, 11:20:54 »
 eindelijk ... kan me voorstellen dat je blij was toen je het scherm aan zag gaan ;D

Waar drukt het kabeltje tegen aan ? want als er niet echt veel druk tegenaan komt lijkt mij dat het niet echt voor een probleem moet zorgen.
Je zou ook op de plek waar het raakt een kleine uitsparing kunnen maken ;)
Nu: Giulietta QV Launch Edition #474
Had: Giulietta 1.4MA
Had: 156 sportwagon 1.9JTD
Had: 147 2.0 twinspark.
*

LeonAlfa
753

  • Type Alfa: giulietta 1.6jtdm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #83 Gepost op: 1 juli 2022, 11:24:02 »
je zult wel een gat in het dak hebben gesprongen:)
fijn dat je eindelijk kunt gaan genieten van je radio.
Seat leon 1m tdi @ 280pk,
vw golf gtd, Ford focus st line,
nu >Alfa Giulietta 1.6jtdm.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #84 Gepost op: 1 juli 2022, 12:03:56 »
Mooi dat het werkt!!
Hopen dat de 5A zekering nu zwaar genoeg is om de radio aan te sturen, origineel zit er in een radio namelijk vaak 10A.
De hoofdstroom van de radio wordt waarschijnlijk via de constante 12v verkregen, en dit is dan slechts de inschakeldraad, dus 't zal wel goed gaan.
Hou ons op de hoogte van je inbouw, mooi om te volgen!

edit: De orientatie van de fuse tap hoort inderdaad zo te zijn dat de 12v kant aan de kant zit waar de kabel niet uitgaat, in jouw geval 12v aan rechts, de kabel dus naar links.
Misschien kun je nog eens kijken of er ook fuse taps zijn die gespiegeld zijn.

*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #85 Gepost op: 1 juli 2022, 23:10:03 »
@captain Had het topic al een tijdje niet gevolgd, maar blij om te lezen dat het toch gelukt is!
Ik kan me jouw enthousiasme goed voorstellen, vaak zelf van die momenten gehad :)
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

voggy30
23

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #86 Gepost op: 3 juli 2022, 09:15:39 »
Citaat van: captain op  1 juli 2022, 11:03:36
Citaat van: captain op  1 juli 2022, 11:03:36
Beste forumleden, het werkt!

Lekker! Het duurde even maar dan heb je ook wat.
*

Halim21
34

  • Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #87 Gepost op: 3 juli 2022, 09:38:44 »
Goed dat t werkt. Bizar hoeveel gedoe je daarmee hebt gehad..
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #88 Gepost op: 5 juli 2022, 12:57:39 »
Ja blij ben ik zeker! Kon het bijna niet geloven toen ik het schermpje aan zag gaan. Gat in de lucht gesprongen, zodat ik nu een Giulietta met dakraam heb. Ik had het werk uit kunnen besteden, maar het zelf voor elkaar krijgen geeft een hoop meer voldoening en daarnaast leer je er veel van. In mijn vakgebied (rechtsgeleerdheid) maken we niet zoveel gebruik van multimeters, dus het is toch goed om deze gelegenheid tot leren aan te grijpen ;).

Ik was anders ook echt ten einde raad geweest. Het enige wat nog uit te sluiten viel was een defecte radio, maar dat kon ik haast niet geloven. Direct even getest of de memory fatsoenlijk werkt en of alles netjes uitschakelt bij contact uit. Dat is gelukkig het geval.

Vanavond even een kabel met de juiste lengte aansluiten tussen de fuse tap en de radio en daarna zit die dan toch eindelijk in het dashboard. Als alles naar behoren blijft werken, wrap ik het frame in een zwarte brushed look. Heb de wrap al liggen.


Citaat van: -Battle- op  1 juli 2022, 11:20:54
Citaat van: -Battle- op  1 juli 2022, 11:20:54
Waar drukt het kabeltje tegen aan ? want als er niet echt veel druk tegenaan komt lijkt mij dat het niet echt voor een probleem moet zorgen.
Je zou ook op de plek waar het raakt een kleine uitsparing kunnen maken ;)

Hij drukt volgens mij echt tegen de carrosserie aan. Ga daar bij voorkeur niet aan lopen klooien. Het kabeltje drukt er toch wel flink tegenaan, dus op termijn (zeker i.v.m. trillingen en temperatuurwisselingen) is het geen goede oplossing.

Citaat van: DanielH92 op  1 juli 2022, 12:03:56
Citaat van: DanielH92 op  1 juli 2022, 12:03:56
De orientatie van de fuse tap hoort inderdaad zo te zijn dat de 12v kant aan de kant zit waar de kabel niet uitgaat, in jouw geval 12v aan rechts, de kabel dus naar links.
Misschien kun je nog eens kijken of er ook fuse taps zijn die gespiegeld zijn.

Inderdaad een keer rustig de (online) zoektocht starten naar een gespiegelde fuse tap. Moet m.i. te vinden zijn. Dan heb ik het echt 100% netjes.

Citaat van: DanielH92 op  1 juli 2022, 12:03:56
Citaat van: DanielH92 op  1 juli 2022, 12:03:56
Mooi dat het werkt!!
Hopen dat de 5A zekering nu zwaar genoeg is om de radio aan te sturen, origineel zit er in een radio namelijk vaak 10A.

Dit is inderdaad ook maar even de vraag. De initiële zekering van de auto is een 5A. De zekering die ik erbij heb gedaan is óók een 5A. Ik meen dat dit eigenlijk niet de bedoeling is en dat de 'tweede' zekering kleiner moet zijn dan de initiële zekering. Het is dus even kijken of dit goed gaat. Zo nee, dan moet ik iets anders verzinnen.
Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive
*

captain
128

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MultiAir D
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta 2011 inbouw 2din vragen
« Reactie #89 Gepost op: 8 juli 2022, 20:06:22 »
Nou, alles is ingebouwd. Kabeltje loopt onder het stuur door naar het zekeringenkastje, zie je gelukkig niets van. Verder sluit alles nauw aan zonder kraakjes en het systeem functioneert volledig naar behoren. Bij inpluggen openen Flitsmeister en Google Maps netjes parallel op zonder nadere handelingen. Is een behoorlijke verademing om Carplay (weer) te kunnen gebruiken.

Wel even kijken wat ik ga doen om het radio-ontvangst te verbeteren. FM ontvangst is vrij slecht met een 'regulier' verloopkabeltje van radio naar antenne. Betwijfel of een FM-booster gaat helpen. DAB heeft eigenlijk de voorkeur, alleen ik vind zo'n antenne aan het raam echt geen gezicht.

Verder werkt de stuurwielbediening niet. Even kijken waar dat aan ligt, misschien na het geklooi met de DIP-switches even controleren of ze nu daadwerkelijk wel goed staan. Anders denk ik dat het kastje geen stroom krijgt. Afgetapte 12v geschakeld loopt nu immers rechtstreeks de radio in.

Uiteraard ga ik de fascia nog even wrappen binnenkort. Mocht dat niet mooi zijn, dan spuit ik hem satijnglans zwart.

Giulietta 1.4T MultiAir Distinctive