!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Rasta
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Gepost op: 11 mei 2021, 12:49:08 »
Beste Alfisten,

Ik heb recentelijk een motorblok aangeschaft voor mijn Giulietta en kom er bij thuiskomst achter dat de motorcodes verschillend zijn. In de auto ligt momenteel een 1750TBI met code 940a1000 (2011). Het blok dat ik heb aangeschaft is een 1750TBI met 940b2000 (2013).

Zijn de twee blokken compatibel? Past dit 'nieuwere' blok in mijn wat oudere auto zonder te veel hiaten? Of heb ik helaas een kat in de zak gekocht.

Ik hoor graag van jullie,
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2021, 12:54:49 »
Zo ver ik weet verschillen de blokken van 2010-2013 weinig van elkaar. Pas vanaf 2014 zijn de QV’s geleverd met het aluminium blik uit de 4C.

Misschien verstandig om van tevoren de twee naast elkaar te leggen om visueel te controleren of er grote verschillen zijn.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2021, 12:58:42 »
Volgens mij is de a1000 de ijzeren 235pk oudere handgeschakelde variant en de b2000 de nieuwe 240 pk TCT automaat variant die ook in de 4C gebruikt wordt. Dus ik denk niet dat je die gewoon even om kunt wisselen omdat er ook andere motor management enz bij hoort en de een alleen handgeschakeld is en de b2000 alleen met TCT automaat komt...
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2021, 13:06:21 »
Even een overzicht gezicht van alle geleverde blokken in de Giulietta, zie onderstaande link.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Giulietta_(940)

Hierin staat beschreven dat de 940B2000 is geleverd vanaf 2014, dus niet in 2013 zoals je beschrijft @Rasta 🤔
Nu heeft Alfa Romeo wel vaker van dit soort verwarrende zaken, misschien dat iemand mij hierop kan aanvullen.

@Timon motorisch het gaat in dit geval alleen om het blok, en niet om de schakelbak toch?
Het lijkt mij dat er motorisch weinig verschil zit in de twee, de 2014+ modellen zijn geloof ik ook geleverd met handbak.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

Rasta
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2021, 13:11:03 »
Bedankt voor de vlotte respons,

Dus met andere woorden heb ik een motorblok gekocht die niet ingebouwd kan worden zonder dat er veel aan moet gebeuren. En tevens is het een motorblok is die voor een automaat bestemd is?

Vergeef me want ik ben een leek op dit gebied.


*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2021, 13:13:55 »
Het lijkt mij sterk dat dit nieuwere blok niet gecombineerd kan worden met een handbak.
Tenzij de montage van de bak compleet verschilt natuurlijk, maar daar vanaf gezien lijkt me dat een motorblok moet doen waarvoor hij gebouwd is, onafhankelijk wat eraan vastzit.

Je zou H&S of WimPrins eens om informatie kunnen vragen, zij zullen dit soort dingen vast wel weten of voor je uit kunnen zoeken.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2021, 13:20:22 »
Motorisch kan ik mij vinden in wat @Milan.M zegt. Wat spannender is, zijn alle ondersteunende componenten. Routering van leidingen, kabels, connectoren, eventuele aangepaste sensoren, en dan is er de ECU zelf: heb je die er bij van het nieuwe blok?

Alfa -en vele andere fabrikanten- willen tijdens hun productcycle nog wel eens minuscule wijzigingen doorvoeren zonder daadwerkelijke updates aan te kondigen.

Bij twijfel: ga het gesprek aan met een paar specialisten. H&S of Prins zijn -zoals hierboven genoemd- prima adressen met veel know-how.
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Rasta
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2021, 13:27:04 »
@Milan.M ik ga zeker even een paar belletjes plegen. Had zelf wat garages in de buurt gebeld, de een kon er geen antwoord op geven en de andere gaf aan dat er in een gunstig geval een aantal dagen werk bovenop de in-en uit bouw aan zit te komen.

@8Ball ik had vernomen dat de dynamo op een andere plek zat, er een schroeffilter opzit en dat er vraagtekens zijn of de motorsteunen overeen komen. Mijn garage gaf al aan e.e.a. om te moeten van leggen bekabeling en er helaas veel vervangen en nieuw besteld dient te worden. Neen ik heb helaas geen ECU erbij zitten.

De bruikbaarheid van het materiaal van het oude blok kan ik dus ook mooi vergeten...
*

thijsk89
168

  • Type Alfa: Giulietta Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2021, 13:29:37 »
Het is in ieder geval geen directe swap, dat weet ik wel zeker. Volgens mij moet je met andere steunen aan de slag, accessoires zitten op andere posities, etc. etc.  Je kan Len Jansen een berichtje sturen, die heeft een tijd terug de swap gedaan (
https://www.facebook.com/AutomobielbedrijfLenJansen/posts/2585975578158196) maar weet eerlijk gezegd niet of dat nu uiteindelijk gelukt is ja/nee... Maar gezien de motor open moest lijkt het me financieel gezien niet echt interessant..

Beschikbaarheid van gebruikte 1ste generatie TBi motoren is erg slecht volgens mij.. Wat is er met je originele motor gebeurt? misschien dat het zelfs goedkoper is om, indien mogelijk, licht overmaatse zuigers (forged, aftermarket) te kopen en je oude onderblok te laten boren en opnieuw honen?
*

Rasta
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2021, 13:48:41 »
@thijsk89 financieel is het inderdaad een forse tegenvaller. Wil dit slagen, zitten er al een flink aantal werkuren aan. Het aanbod is dramatisch.

Bij het oude blok was er een drijfstang door het onderblok naar buiten geknald. Er zit een groot gapend gaat aan de voorzijde én achterzijde van het onderblok. Deze is nog niet uit elkaar gehaald dus de vraag is of de cillinderkop en kleppendeksel e.d. nog intact is.

De bedoeling was om in ieder geval het bewegende gedeelte van de nieuwe motor te gebruiken en de rest aan te vullen van het oude blok en/of nieuw erop monteren.
*

ArjanB
1.980

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2021, 14:51:04 »
Het is in ieder geval geen directe swap, dat weet ik wel zeker. Volgens mij moet je met andere steunen aan de slag, accessoires zitten op andere posities, etc. etc.  Je kan Len Jansen een berichtje sturen, die heeft een tijd terug de swap gedaan (
https://www.facebook.com/AutomobielbedrijfLenJansen/posts/2585975578158196) maar weet eerlijk gezegd niet of dat nu uiteindelijk gelukt is ja/nee... Maar gezien de motor open moest lijkt het me financieel gezien niet echt interessant..

Beschikbaarheid van gebruikte 1ste generatie TBi motoren is erg slecht volgens mij.. Wat is er met je originele motor gebeurt? misschien dat het zelfs goedkoper is om, indien mogelijk, licht overmaatse zuigers (forged, aftermarket) te kopen en je oude onderblok te laten boren en opnieuw honen?

Ik heb Len hierover nog gesproken, hij heeft het alu blok aan de handbak lopend gekregen en zei mij: 'dat was goed te doen. Vliegwiel en bak passen gewoon op beide motoren.'
Het lijkt geen easy plug-and-play oplossing maar dus niet onmogelijk.
De alu blokken zijn nooit af-fabriek met handbak geleverd (en de stalen blokken niet met TCT)

Wel balen van je huidige blok zeg! Hoe is dat zo gekomen?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Rasta
5

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2021, 16:34:48 »
@ArjanB de oorzaak is onbekend. Ik reed 102 km/u op de cruise control. Wanneer plots een flinke knal te horen was.  Ik heb Len ondertussen een bericht gestuurd over wat de kosten zouden kunnen zijn.
*

Milan.M
1.874

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Giulietta QV Motorcode 940a1000 - 940b2000
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2021, 17:17:17 »
Pff vervelende tegenvaller zeg… balen dat dat zomaar is gebeurd.

Zo te horen heeft Len hier veel kennis van, zou zijn nummer goed bewaren! ;)

@ArjanB bedankt voor de opheldering 👍🏻
Ik was niet er niet van op de hoogte dat de tweede (en derde) generatie enkel zijn geleverd met TCT.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV