Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Gerben360 op 2 augustus 2019, 22:40:22
-
Dag Allen,
Sinds een aantal maanden in bezit van een 2015 QV met TCT automaat met 70k op de klok. De auto rijdt en schakelt prima zodra alles een beetje opgewarmd is. Als de motor en bak nog koud zijn schakelt de automaat vrij lomp naar de 2e, 4e en 6e versnelling.
Volgens dealer geen fouten in de bak.
Van andere garage's hoor ik voornamelijk dat men dit niet (her)kent of dat ze geen ervaring hebben met TCT problemen....
Zijn er mensen met hetzelfde euvel of die dit herkennen?
-
Dag Gerben,
Heb zelf ook een qv tct en ik ervaar hetzelfde met mijn auto. Wanneer de auto koud is gaat het schakelen met name naar zn 2 vrij moeilijk/laat. Zodra de auto warm is ervaar ik geen problemen.
-
Heb hetzelfde met mijn 1.4MA met 170k op de teller. Bij de selespeeds hoorde ik wel eens dat het inleren van de bak als ie koud was (moet eigenlijk met warme bak)verbetering bracht in lomp schakelgedrag, maar dat is weer heel andere techniek......
Heb wel al wat olie van de TCT vervangen, maar niet echt resultaat.
-
Die van mij heeft dat ook, als hij opschakelt van 1 naar2. Zodra de boel is opgewarmd is ( en dat is snel) is het over. Ik maak me geen zorgen.
-
Kan me aansluiten bij de rest, het is niet echt hinderlijk, maar met mijn andere "automaat", DSG, ben ik dit niet gewend.
-
Dank voor de reacties. Olie vervangen staat op mijn lijstje maar dat lijkt dus niet altijd te helpen.
Omdat het de 2e, 4e en 6e is zou het ook een koppeling kunnen zijn dacht ik.
Na de reacties hier gelezen te hebben moet ik het maar accepteren als 'normaal' gedrag. Wel vreemd dat de andere versnellingen gewoon soepel schakelen.
-
Mijn 4C heeft hetzelfde verschijnsel, evenals mijn mercedes met 7g bak. Veel automaten doen dit.
-
Van 1 naar 2 bij een koude motor /bak duurt soms inderdaad wat lang soms zo rond 3000 toren pas, dit is overigens niet altijd het geval soms schakelt hij ook gewoon direct over, doe ook nog wel eens na het wegrijden handmatig van 1 naar 2 blijft hij wat lager in toeren. Andere versnellingen geen probleem.
Guilietta Turbo Veloce 2016.
-
Het late schakelen van 1 naar 2 als de boel koud is herken ik. Vermoed een opwarm programma van de bak.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat opschakelen naar de even versnellingen met een schok gaat als alles koud is. Ga binnenkort de hydrauliek vloeistof vervangen. Wellicht helpt dat een beetje.
-
Hier 1.4 ma tct, zelfde verhaal. Wat me in dit verhaal wel opvalt is dat het in 2, 4 en 6 is.
Het zal je niet verbazen, maar de Twin Clutch Transmission bestaat uit 2 koppelingen. Eentje bedient de 1, 3 en 5. En -je raadt het nooit- de andere de 2, 4 en 6.
Laat ik dus nou vrij recent een raar kreunend geluid hebben gehad in mn koppeling! Werd met de dag erger, dus vlak voor mijn vakantie de ANWB gebeld, want de Bella klonk alsof ze pijn had. Ook keken de mensen me na, want het klonk écht niet goed. “Niet meer verder rijden”. Garage gebeld op de dag van mijn vertrek naar vakantie. Auto van mn ouders geregeld. Met de Renault (vakantie)modus dus gereden.
Diagnose garage, druklager van één van de koppelingen versleten. Beiden dus maar laten vervangen. 4 jaar oud, 75k op de teller. €1.955,98 alstublieft..... auw! Maar ze rijdt nu weer als een zonnetje. Maar met koude start maakt ze van 1 naar 2 nog altijd net wat meer toeren.
Moraal van het verhaal: klinkt als normaal. Let wel op met kreunende geluiden. En ik heb voor kleine 2.000€ oud-ijzer mee naar huis genomen. Kijken of ik er een leuke klok ofzo van kan maken.....
-
Tja ik ga ook richting de 75k dus ben toch bang dat dit er ook aan zit te komen....Nou ja, daarna weer als een zonnetje. Dat is het goede nieuws ;)
-
Hoi,
Heb ook een QV aut., 2015, in de ochtend rij ik in 1e versnelling weg, bak schakelt niet op naar zijn 2e versnelling, blijft lang in zijn toerental hangen lijkt wel.
bij 2000 - 3000 tm. schakelt ie aut. op. woon in een kindvriendelijk buurt, moet toch stapvoets rijden :-)
gebruik gewoon mijn flippers naar zijn 2e. mocht toch gaan irriteren.
gedurende dag geen last van. typ. Alfa denk ik ? moet maar accepteren hahaha
blijft leuk Alfa rijden, geniet er elke dag van.... had veel eerder een alfist moeten worden.
-
Hoi,
Heb ook een QV aut., 2015, in de ochtend rij ik in 1e versnelling weg, bak schakelt niet op naar zijn 2e versnelling, blijft lang in zijn toerental hangen lijkt wel.
bij 2000 - 3000 tm. schakelt ie aut. op. woon in een kindvriendelijk buurt, moet toch stapvoets rijden :-)
gebruik gewoon mijn flippers naar zijn 2e. mocht toch gaan irriteren.
gedurende dag geen last van. typ. Alfa denk ik ? moet maar accepteren hahaha
blijft leuk Alfa rijden, geniet er elke dag van.... had veel eerder een alfist moeten worden.
heeft met het opstarten te maken, warm worden etc. niet typisch alfa
-
Hier dezelfde ervaring, bij een MA 2014.
Tct kan bij lagere snelheden nogal lomp schakelen. Vlotte rijstijl past het beste in mijn ervaring. In natural schakelt hij te snel op met als resultaat soms doodvallen en een dreun door het te lage toerental.
-
Hoi,
Heb ook een QV aut., 2015, in de ochtend rij ik in 1e versnelling weg, bak schakelt niet op naar zijn 2e versnelling, blijft lang in zijn toerental hangen lijkt wel.
bij 2000 - 3000 tm. schakelt ie aut. op. woon in een kindvriendelijk buurt, moet toch stapvoets rijden :-)
gebruik gewoon mijn flippers naar zijn 2e. mocht toch gaan irriteren.
gedurende dag geen last van. typ. Alfa denk ik ? moet maar accepteren hahaha
blijft leuk Alfa rijden, geniet er elke dag van.... had veel eerder een alfist moeten worden.
heeft met het opstarten te maken, warm worden etc. niet typisch alfa
De 5 serie van mijn ouders doet het inderdaad ook, blijft lang in versnellingen hangen om vaak pas erg hoog in de toeren op te schakelen. Mijn huidige DSG echter niet. Die schakelt gewoon vlot over naar de volgende versnellingen, ook als ze koud is.