Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: Lmax op 26 november 2012, 18:44:25
-
Vandaag rij ik op de snelweg, redelijk pittig, maar niet op de rand van het vermogen. De snelweg af, de bocht om, gas erop. Opeens geen turbo meer, en dus absoluut geen vermogen meer. Lampjes met motor laten controleren aan etc.
Ik was een stuk verderop op de bestemming. Maar moest toch terug naar huis. De auto dus gestart, en weer de waarschuwing dat de motor nagekeken moest worden. Dus maar voorzichtig naar huis. De turbo deed het weer, en de auto had goed vermogen. Op de snelweg van het een op het andere moment tijdens rustig rijden was de turbo weer weg.
Uitzetten, afkoelen, opnieuw starten, geen turbo meer. En dus een auto die zo snel is als een fiat panda.
Kan het zijn dat de turbo elektronisch is uitgeschakeld, of is hij echt kaduk/vastgelopen/naar opa&oma toe??
Morgen eens bellen met Savali, want daar is dit beestje ook langs geweest een tijdje terug. Misschien dat de tuning toch minder ideaal uitpakt zo.
-
Wat van belang is, is dat de auto uitgelezen wordt, zeker omdat die een foutmelding geeft, als je dan uitleest, weet je iig exact wat er fout is gegaan. Hier een kleine beschrijving van je turbo:
SPECIFICATIES
KKK turbocompressor met vaste geometrie en door de inspuitregeleenheid m.b.v. magneetkleppen geregelde wastegate en dumpvalve
Met de turbodrukvulling worden de prestaties bij lage toerentallen verbeterd, zodat een soepelere motorkarakteristiek ontstaat zonder overmatige toename van het brandstofverbruik.
Turbocompressor
(http://i58.photobucket.com/albums/g247/Remco-S/Aviodrome/turbo1.jpg)
1. Turbocompressor
2. Uitlaatspruitstuk
3. Pneumatische Wastegate-actuator
4. Pneumatische turbodrukregelklep
De turbocompressor is rechtstreeks op het uitlaatspruitstuk gelast.
De turbocompressor is aangesloten op het motorsmeercircuit voor de smering van de turbo-as.
De turbocompressor is m.b.v. leidingen aangesloten op het koelcircuit van de motor, waarbij gebruik wordt gemaakt van de natuurlijke circulatie.
De verbinding met het motorkoelcircuit voorkomt een sterke temperatuurstijging als de motor wordt uitgeschakeld. Door deze warmtepiek kan de smeerolie op de turbo-as in trilling worden gebracht, waardoor er kooldeeltjes kunnen neerslaan.
Turbodrukregelklep (wastegate)
(http://i58.photobucket.com/albums/g247/Remco-S/Aviodrome/turbo2.jpg)
1. Bedieningsmagneetklep
2. Pneumatische Wastegate-actuator
3. Luchtleidingen voor bediening van wastegate-actuator
De magneetklep bestaat uit een kunststof huis waarin zich een afsluiter en een elektromagneet bevinden.
Deze is m.b.v. flexibele leidingen verbonden met:
- afvoer turbocompressor (hoge druk)
- Wastegate-actuator
- luchttoevoerbuis van turbocompressor (afvoer overdruk)
De inspuitregeleenheid meet m.b.v. de turbodruksensor de turbodruk onder alle bedrijfsomstandigheden van de motor. Als deze druk boven een vooraf bepaalde waarde komt, dan voedt de regeleenheid de elektromagneet van de magneetklep, waardoor de afsluiter wordt bewogen en de hogedrukdoorvoer naar de actuator wordt geopend; hierdoor wordt de Wastegateklep geopend.
Als de regeling is beëindigd, dan wordt de magneetklep niet meer van voeding voorzien en wordt de hoge druk voor de turbocompressor afgevoerd.
Turbodrukregelklep (dumpvalve)
(http://i58.photobucket.com/albums/g247/Remco-S/Aviodrome/turbo3.jpg)
1. Turbocompressor/uitlaatspruitstuk
2. Onderdrukpomp
3. Turbodrukregelklep (Dumpvalve)
4. Magneetklep
5. Spruitstukhuis
De turbodrukregelklep voorkomt de drukstijgingen in het inlaatcircuit tijdens het afremmen op de motor zodat de afdichtingen niet worden beschadigd en drukgolven worden voorkomen die kunnen terugslaan op het schoepenwiel in de turbocompressor.
De klepzitting is geïntegreerd in het afvoerkanaal van de compressor bij de uitgang van het schoepenwiel. De klep is aan de ene zijde aangesloten op het afvoerkanaal en aan de andere zijde op het toevoerkanaal van de compressor.
De bedieningsmagneetklep is via slangen aangesloten op de onderdrukpomp, het spruitstukhuis en op de turbodrukregelklep.
De turbodruk wordt geregeld door de inspuitregeleenheid m.b.v. een magneetklep voor regeling van de turbodruk.
De verbinding tussen de magneetklep en de onderdrukpomp dient voor het openen van de turbodrukregelklep, zowel tijdens de cut-off fase als wanneer de maximum turbodruk is bereikt.
<Misschien als ik zo het onderste plaatje bekijk een defecte vacuum slang die de wastegate of turbodrukregelklep bediend, maar uitlezen zal uitsluitsel bieden
-
Hoewel rijden eigenlijk niet te doen is, is doorrijden schadelijk? Daarmee bedoel ik vooral richting de dealer rijden natuurlijk. Of is het handiger de dealer te bellen en een autotrailer te laten komen?
-
Of doorrijden schadelijk is dat kan ik uiteraard niet zien vanaf hier ;)
Ik neem aan dat je geen geluiden hebt gehoord of rook hebt gezien, anders had je dat wel vermeld.
wil je het zekere voor het onzekere nemen zou je de garage moeten bellen, maar mij lijkt dat er electronisch iets niet klopt.
-
Ben wel erg benieuwd wat er mis is eigenlijk, hoewel wat Remco ook al zegt als je turbo volledig naar god was had je
zo goed als zeker rook gezien.
Zijn er uberhaupt verhalen bekend van QV's met turbo's die stuk zijn gegaan?
-
Vandaag met Ronald van Savali gesproken. Mijn QV was de eerste of tweede auto die door hem onderhanden genomen werd. Hij zegt dat het programma aanzienlijk verbeterd is. Aangezien ik al eerder last van sputteren enzo had en dat toen een beetje getweaked is, lijkt het dat het nu weer met het chippen te maken heeft. Mogelijk dat de hogere KM stand en het koudere weer invloed hebben.
Ik had met het kouder wordende weer al een enkele keer een "motor laten controleren" waarschuwing gezien. Die waren echter telkens de volgende start weer weg. Aangezien de auto niet anders reed schoof ik deze melding in dezelfde hoek als de betrouwbaarheid van het Blue&me systeem :rolleyes:
Ronald wil graag zelf mijn auto zien, zodat hij mogelijk voordat er gereset wordt kan zien wat er mis ging. Heb dus afgesproken eerst naar hem te gaan, ipv mijn standaard dealer die waarschijnlijk toch een reset eroverheen gooit. Helaas pas volgende week dinsdag tijd, dan weet ik meer en laat ik het hier weten. Tot die tijd staat de QV helaas dus even op de oprit.
-
je hebt best kans dat door het chippen er een druk piek is gemeten door de turbodruk sensor, en deze hem in storring laat gaan, maar eerdaags weten we meer
-
Ben wel erg benieuwd wat er mis is eigenlijk, hoewel wat Remco ook al zegt als je turbo volledig naar god was had je
zo goed als zeker rook gezien.
Zijn er uberhaupt verhalen bekend van QV's met turbo's die stuk zijn gegaan?
Nou robin...die van mij! Aanstaande maandag komt de nieuwe turbo d'r op....
-
Was even vergeten een update te geven. De turbo is dus inderdaad stuk. De nieuwe is besteld, maar was dus blijkbaar niet bij de importeur op voorraad. Misschien was QVNiels me voor ;)
Nu rij ik dus nauwelijks in de auto, aangezien de 0-100km/u zo'n 100-120 seconden duurt. En harder dan 120 zit er niet in, dat wil gewoon niet. Wel weer goed voor de acceptgiro's uit leeuwarden natuurlijk.
Hopen dat de nieuwe turbo snel binnen is. Het benzine en olie verbruik is ook ook enorm. Bij koude motor zie ik verbruiken van 30l/100km langskomen. En vandaag moest er 4 liter olie bij voordat ik weer wat op de peilstok zag. Lekker hoor!!
-
Ik zou echt helemaal niet meer rijden... sowieso als er al 4 liter olie in moest, voordat je wat zag op de peilstok.. dan rij je zowat "droog" En dan heb je zeker slijtage..
-
4 liter :o :o Dan is je carter zowat helemaal leeg. Wat Harold zegt, zou er geen meter mee rijden.
-
Ik wilde net hetzelfde antwoord geven........ik zou hier absoluut niet meer mee rijden en een vervangende auto 'eisen'.
-
Waarom ging het olie lampje niet branden vraag ik me overigens af?!?! Of heeft een alfa die niet.
-
Lampje voor te lage oliedruk is er natuurlijk wel, maar als die gaat branden ben je over het algemeen ook al te laat.....
-
Zorgt een defecte turbo voor een dergelijk olieverbruik???
-
Er ligt nu wel regelmatig wat olie onder de auto, dus ik vermoed dat het meer lekkage is dan verbruik. Ik zie ook geen zwarte pluimen, en geen aanslag op de bumper.
Ik neem verder aan dat de turbo wel wat smering nodig heeft, dus er zal best wat olie via de turbo gaan. Een pakking zal wel naar de knoppen zijn nu een en ander defect is.
-
Idd vreemd dat je geen leenauto hebt mee gekregen....volgensmij niet goed om er zo mee door te rijden,die van mij direct achter moeten laten en rij al 3 weken rond in een mito.
-
Ik neem verder aan dat de turbo wel wat smering nodig heeft, dus er zal best wat olie via de turbo gaan.
smering en koeling natuurlijk ook, dus reken maar dat er olie via de turbo gaat.
-
Ik zal morgen toch eens bellen of er wat geregeld kan worden. Met de kerst enzo voor de deur zie ik hem niet snel gefixed worden, maar wil toch wel wat mobiliteit hebben. Nu met de auto van de vrouw, maar die wil ook weg kunnen.
-
dat lijkt me idd wel fijn om vervangend vervoer te hebben...hebben ze een indicatie gegeven wat het in het geheel gaat kosten?
-
De turbo is garantie werk. Vervangend vervoer is even afwachten of de leasemaatschappij dat oppakt.
-
Das wel mooi....ik zat net 2 maanden buiten de garantie en helaas niemand die me tegemoed komt...is niet bepaald goedkoop geintje
-
Ik neem dus aan dat je hem privé rijdt. Dan is het zuur. Buiten de garantie was het een kostenpost voor de leasemaatschappij geweest. Had ook zuur kunnen uitpakken natuurlijk. Dan wordt het een berekening van "restant looptijd" versus reparatiekosten. Had slecht kunnen uitpakken.
Wat zijn de (geschatte) kosten bij jou?
-
mag morgen afrekenen...verwachte kosten ergens tussen 3800/4000 euro...
-
Wow. Hoop geld voor een turbo!
-
Reken de arbeid ook mee. Het schijnt toch een hoop werk te zijn om erbij te komen.
-
Ik zou niet zonder slag of stoot zomaar die volledige rekening voldoen hoor. Er bestaat in het consumentenrecht ook nog zoiets als het non-conformiteitsbeginsel. Dat gaat over de eigenschappen en normale levensduur van een product. Ik weet niet hoe oud je auto is en hoeveel km's erop staan en of je hem nieuw gekocht hebt? Maar dat een turbo van een Giulietta nu al de geest geeft is natuurlijk veel te vroeg.
-
Mijn auto is van eind 2010 en heeft 45.000 km op de teller...Heel veel partijen waren overtuigd dat fiat/alfa nl me tegemoed zou komen maar dat was niet het geval.
Heb mijn alfa (27.000km) bij een opel garage gekocht omdat ik in het bezit was van een opel en me aantrekkelijke deal boden...ik ben niet de eerste eigenaar en niet
de auto gekocht bij alfa dus kom ook niet in aanmerking voor enige vergoeding volgens fiat /alfa nl.
De turbo was rond de 2700.- euro ex BTW
-
Ik zie dat je savali achter je ondertitel hebt staan. Heb je hem zelf daar laten tunen? En heb je vireo/savali gebeld of ze wat voor je kunnen doen. Bij hun getuned geeft misschien meer coulance. De dealer moet de garantie aanvraag bij de importeur doen. Die kan daar dus aardig in sturen.
-
Er is 2 keer een coulance aanvraag gedaan bij fiat/alfa nl maar allebij direct afgewezen....heb iedereen gebeld die me mogelijk kan helpen maar ook die kregen hetzelfde antwoord, nee aanvraag afgekeurd.
Heb fiat/alfa nl 3 x gebeld maar antwoord was niet de eerste eigenaar ...we gaan nu je dossier sluiten
-
De tuning maakt het natuurlijk wat gecompliceerder.
Je moet trouwens niet reclameren bij FIAT/Alfa, maar bij de verkopende partij.
-
om heel eerlijk te zijn heb ik de moed opgegeven en ben het ook zat, denk niet dat er veel te halen is...morgen kan de qv weer opgehaald worden en kan mijn vriendin de twin-air weer inleveren bij Wensink die
we 3 weken voor niks mochten gebruiken.
-
Sja, het is natuurlijk achteraf geneuzel en je hebt er nu niks meer aan, maar de procedure die je had moeten volgen is reclameren bij de verkopende partij en hen de kans geven het op te lossen.
Maar goed, in ieder geval goed dat je de QV straks weer gerepareerd terug krijgt.
-
Tot hoever kan je iets verwachten van de verkopende partij ?...auto kwam met 6 maanden bovag garantie maar zijn al een dik jaar verder...
-
Het gaat erom dat je bij normaal gebruik langer zou moeten kunnen doen met een turbo dan 2 jaar/45.000km. Het product voldoet dus niet aan de eigenschappen die je vooraf had mogen verwachten. Er is geen vaste termijn om zoiets te kunnen claimen, dat is per geval of onderdeel verschillend.
Maar goed, dan had je met je problemen direct naar de verkopende partij moeten gaan om ze de gelegenheid te geven het op te lossen, nu is dat al te laat. En door de tuning zou het "normaal gebruik" wel in twijfel getrokken worden.
Hoe lang is de fabrieksgarantie eigenlijk?
-
Fabrieks garantie was 2 jaar...september helaas verlopen.
Het is idd nu telaat en heb me d'r bij neergelegd...maar moet eerlijk zeggen dat ik dit bedrag voor een nieuwe turbo niet had verwacht.
-
Een gereviseerde turbo heb je toch wel voor 1100 ofzo? En montage zal ook niet meer zijn dan 500,- bij een specialist ?
-
Hebben ze nu ook bereikt dat je de volgende keer weer een ander merk kiest. Met de problemen die ik nu heb overweeg ik dat al, en mij kost het nog geen geld tot nu toe, alleen ongemak. Echter verwacht je van en auto dat tie doet wat tie moet doen. De volvo C30 die ik hiervoor had, had misschien iets minder karakter, maar deed het wel altijd.
-
Spijt me maar zou net zolang met FGA aan de lijn hangen en eer desnoods langs gaan om iets voor elkaar te krijgen.
Niet 1e eigenaar, jezus het slechtste argument wat er is...
Verkopende partij kan niks, want is een Opel dealer en hun garantie is verlopen, dus hun kun je niets kwalijk nemen.
Alleen nogmaals een schande van de importeur dat ze echt helemáál niks doen.
En dan ook nog eens Savali/Vireo, die kan toch ook best een beetje coulance tonen als zij die auto gekietelt hebben.
Al leveren ze de turbo voor mijn part tegen kostprijs, want voor dit absurde bedrag moet daar een aardige marge opzitten.
-
Verkopende partij kan niks, want is een Opel dealer en hun garantie is verlopen, dus hun kun je niets kwalijk nemen.
Dat ben ik niet met je eens als het gaat over non-conformiteit. Dan gaat het om de degene waarmee je de overeenkomst hebt gesloten, dat is de "Opel" dealer (trouwens, Motorhuis hier is zowel Opel als Alfa dealer). Dat hun Bovag garantie verlopen is en het een Opel dealer is, is daarbij niet relevant.
Maar inderdaad, FGA laat zich ook weer van zijn slechtste kant zien, dat doen andere merken toch echt veel beter. After sales is altijd al punt van kritiek geweest.
-
Als ik dit zo lees, zit ik serieus de aankoop van een aanvullende garantietermijn van 2 jaar te overwegen....
-
Half 5 een telefoontje gehad dat de auto klaar is...en uiteindelijke prijs is 3900,- geworden.
Ik denk dat frankie gelijk heeft en er meer werk ervan had moeten maken bij de verkopende partij...maar de reactie van FGA had ik ook niet verwacht want ik deel de mening van Robin "Niet 1e eigenaar, jezus het slechtste argument wat er is..."
"Wij weten niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan dus daarom komt u niet in aanmerking" dan volgensmij aan hun om te bewijzen dat er misbruik van gemaakt is maar dat hou je toch altijd met een tweedehands auto...
@ Harold , de nieuwe turbo zou tussen kerst en oud en nieuw geleverd worden...of misschien in het nieuwe jaar dus ik was ondertussen opzoek naar een andere oplossing maar plots werd ik vrijdag gebeld dat deze ineens geleverd was en al begonnen waren aan de installatie..ben zelf zeeman dus weinig thuis en vaak buiten telefoon bereik dus ik kon er ook niet actief mee bezig gaan.
-
Het is nu even (erg) zuur natuurlijk, maar als je straks weer rijdt doet het wat minder pijn ;)
-
dat denk ik ook frankie...vriendin heeft 3 weken in de twin air gereden en das toch echt wel even wat anders dan de QV ;-)
-
Precies.. maar gauw weer vergeten, en genieten van je auto. :)
-
Alles is al wel gezegd, maar hoe dan ook ben je echt onbeschofd geholpen. Punt.
Zat er NAP op? Mijn Giulietta komt bij een vakgarage, maar ik heb Otten Breda eerst gebeld of ze de historie konden checken, en dat was geen probleem, dus ze kunnen toch zeker wel melden wat er allemaal met de auto is gebeurt lijkt me.
Zurigheid maar snel vergeten en weer lekker rijden met die QV!
-
In hoeverre zou je überhaupt wat aan garantie hebben in dit geval? Er is namelijk sprake van tuning.
Je zou met de tuner om de tafel moeten of er iets met coulance geregeld kan worden. Dealer / importeur haken sowieso af wanneer er tuning is toegepast.
Gelukkig is het gerepareerd, nu weer rijden!
-
Vandaag de auto opgehaald met de nieuwe turbo. Wat een verademing zeg. Rijdt weer super. Meteen het nieuwste programma van savali erin gekregen. Je kan goed merken dat daar ook vooruitgang in is geboekt. Ik had tenslotte een van de eerste versies.
Wel lachen om even twee dagen een huur panda meegekregen te hebben. Zet alles weer even in perspectief :rolleyes:
-
Nou ik heb vandaag hetzelfde meegemaakt als waar dit onderwerp mee op gang gebracht is,zelfde verhaal alleen die van mij maakt nu schavend geluid bij optrekken en als dan gas losgelaten wordt om te schakelen lijkt het net of iets vastslaat waarvan ik zelf dus denk dat de turbo zwaar schavend gaat draaien en vastslaat als het gas er af gaat.mooiK*T dus,heb echt buikpijn van die auto vanaf bijna de eerste dag.als ik nu dat kostenplaatje zie dan geloof ik niet dat ik nog lang alfa rijder ben.QV november 2010 met 32.000 km op de klok(niet getuned)
-
Nou ik heb er ook niet echt van kunnen genieten .... Nog geen 1000km verder en turbo is weer naar de klote! 0_o
-
:-\
Je weet dat je garantie op reparaties hebt he.....
-
Ja dat weet ik Frankie .... Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit heel veel gezeur gaat opleveren ...
Heb niet eens de tijd gehad om hem te kunnen verkopen!
De vertrouwde twinair staat weer voor de deur...
-
Als je turbo nu alweer kapot is, is er duidelijk wat anders aan de hand, of de reparatie is niet goed uitgevoerd.
In ieder geval, succes er weer mee. Is wel heel erg kl*te :(
-
Dit is echt heel erg balen. Heel veel succes er mee.
Hoop dat het toch nog goed zal komen want het is echt genieten om in een QV te mogen rijden.
Groetjes,
Marco.
-
Ongelofelijk niels... :-[!
Ik ga even bij die extra garantie vragen of de turbo daar ook onder valt...
-
dankje heren...ik hoop morgen of dinsdag te weten wat de oorzaak is en wat ze van plan zijn te gaan doen.
-
Ben benieuwd, ik volg dit zeker... :o
-
1,5 week verder en nog geen antwoord.... :-(
-
:-X
-
Eindelijk duidelijkheid .... Filtertje smeerolie turbo over het hoofd gezien , deze was deels geblokkeerd door viezigheid.
Dure fout maar is deze dan misschien bij de beurt die er 8000km voor zat dan ook vergeten ....?
-
Eindelijk duidelijkheid .... Filtertje smeerolie turbo over het hoofd gezien , deze was deels geblokkeerd door viezigheid.
Dure fout maar is deze dan misschien bij de beurt die er 8000km voor zat dan ook vergeten ....?
Ik weet niet of dat filtertje bij regulier onderhoud hoort, maar bij vervanging van de turbo uiteraard wel.
Maar goed conclusie, daardoor is de turbo dus opnieuw stuk gegaan? Volledige garantie neem ik aan.....
-
garantie niet, maar wel op kosten van de installateur (of zijn verzekering)
-
Goedemiddag,
Woensdag de giulietta weer terug en geen kosten dus das wel een opluchting...
-
8)
-
Beter!
-
Alles weer gefixed en afscheid genomen van mijn witte QV ... ondanks de problemen toch wel leuke tijd gehad met de Juul.
-
Oh, je hebt hem meteen ingeruild?
-
Dat is wel heel resoluut.. ;D
-
Idd .... Was het ook wel een beetje zat, heb de qv opgehaald en heb hem dezelfde dag nog ingeruild..
-
Waarop eigenlijk?
-
Ik heb een bmw 320i (f30) gekocht...
-
(http://www.a2zcarsinfo.com/wp-content/uploads/2013/01/BMW-320i-F30-Series.jpg)
Dat is wel even iets anders...
-
Naja ....hij is ook wit :)
(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/11252_546871462012044_545911054_n.jpg)
-
Oei, al bluts op de nummerplaat. ;D
-
Naja ....hij is ook wit :)
En hij heeft ook een turbo................
-
Naja ....hij is ook wit :)
En hij heeft ook een turbo................
Maar die gaat niet stuk.....
-
OEw sjoegie. Komt dat niet van de chiptune? :)
-
Helaas moet ik dit topic nieuw leven in “blazen”
Sinds gisteren ben ik ook de pineut …….
Ondanks trouw elk jaar de olie wissel, is de turbo van mijn QV overleden.
Bouwjaar 03/02/2011 - defect bij 77700KM (2de eigenaar bij 60500KM) - in 2012 getuned bij BR-performance.
QV staat bij de garage en na een belletje zojuist bleek dat de Turbo-as gebroken is :(
Verder, voor zover waarneembaar, geen zichtbare schade, zoals metaalvijzels in de olie.
Nadat het gebeurde de Alfa direct voor de deur van de garage gezet
Beste optie, op advies van mijn garagist, is om er een gereviseerde turbo in te plaatsen.
Morgen maar even een bakkie doen om zelf de schade te bekijken.
-
Dat is zuur :o
-
man man man, goed ziek van kan ik me voorstellen :(
-
God dat is mooi klote zeg....
Je zegt 'nadat het gebeurde' , wat merkte je precies?
-
Ben er een paar dagen tussen uit geweest en toen ik na 10 dagen een stukje ging rijden hoorde ik al een vreemd "zingend" geluid.
Na het tanken vervolgens een "ratelend" geluid (je weet direct dat het fout zit) bij het opschakelen, aan het einde van de 1ste en 2de versnelling.
Verder vermogens verlies en geen turbo indicator in de "D".
Klote, maar tis niet anders ......
Heb de QV altijd relatief rustig bereden en zelden gebruik gemaakt van het Koppel vermogen, alleen wel de topsnelheid.
-
Ben er een paar dagen tussen uit geweest en toen ik na 10 dagen een stukje ging rijden hoorde ik al een vreemd "zingend" geluid.
Na het tanken vervolgens een "ratelend" geluid (je weet direct dat het fout zit) bij het opschakelen, aan het einde van de 1ste en 2de versnelling.
Verder vermogens verlies en geen turbo indicator in de "D".
Klote, maar tis niet anders ......
Heb de QV altijd relatief rustig bereden en zelden gebruik gemaakt van het Koppel vermogen, alleen wel de topsnelheid.
Komt dit vooral voor bij de QV versie of ook voor bij de "normale" versie
-
Hier op het forum is te lezen dat het ook bij andere turbo motoren kan voorkomen.
Vooral bij de "vroege" serie.
Vanmiddag de turbo gezien, het asje tussen de turbine wheel en compressore wheel is finaal afgebroken.
Oorzaak is helaas lastig te achterhalen.
Heb contact gehad met de mannen van BR-Performance en zij adviseerde mij eens na te kijken of er geen lek is in de inlaat zit, of een defecte divertor valve (luchtomloop ventiel).
Want dat schijnen de meest voorkomende oorzaken van een defecte turbo,s te zijn.
QV wacht nu geduldig bij Amso Rotterdam op een revesie turbo (en de rest van de toebehoren).
De afspraak om een herprogrammatie, op basis van de nieuwe verkregen software, bij BR-Performance staat alweer genoteerd :97:
-
Hier op het forum is te lezen dat het ook bij andere turbo motoren kan voorkomen.
Vooral bij de "vroege" serie.
Vanmiddag de turbo gezien, het asje tussen de turbine wheel en compressore wheel is finaal afgebroken.
Oorzaak is helaas lastig te achterhalen.
Heb contact gehad met de mannen van BR-Performance en zij adviseerde mij eens na te kijken of er geen lek is in de inlaat zit, of een defecte divertor valve (luchtomloop ventiel).
Want dat schijnen de meest voorkomende oorzaken van een defecte turbo,s te zijn.
QV wacht nu geduldig bij Amso Rotterdam op een revesie turbo (en de rest van de toebehoren).
De afspraak om een herprogrammatie, op basis van de nieuwe verkregen software, bij BR-Performance staat alweer genoteerd :97:
Vorige maand heb ik het zelfde probleem gehad. Dit probleem wordt veelal veroorzaakt door een dichtgelipte olietoevoerleiding. Deze loopt vanaf cilinder 1 naar de turbo en is bij de eerste generatie onvoldoende (niet) geïsoleerd waardoor de olie te heet word (verliest z'n viscositeit) en kan gaan aankoeken in de leiding. Uiteindelijk slipt de leiding dicht en krijgt de turbo onvoldoende of geen olie/smering. Zorg er dus voor dat deze leiding sowieso vervangen wordt en dan wel door de gemodificeerde olietoevoerleiding zoals geleverd vanaf modeljaar 2012 anders heb je grote kans dat de turbo het wederom begeeft. Uiteraard ook direct olie + filter laten verversen. Originele olietoevoerleiding zou ik even inspecteren zodat je zeker weet dat dit echt de veroorzaker is geweest.
Overigens schijnt het reviseren van de turbo van een QV lastig te zijn omdat het spruitstuk aan de turbo vastgelast is...,ikzelf heb dus gekozen een nieuwe turbo.
Succes!
-
Aangezien mijn auto van de 1e generatie is. Okt. 2010. hoop ik niet dat mn turbo ooit een keer stuk gaat. Is er bij iemand bekend die een modificatie heeft gehad? Oftewel een andere olieleiding is gemonteerd?
Hoor hier maar weinig over.
-
Komen deze turbo problemen ook voor bij de Brera 1750 Tbi?
-
Op Alfaowner lees je ook wel gevallen bij de Brera en Spider, net als bij de 159. Het gaat trouwens alleen om de 1750 TBi.
De meeste zijn het er wel over eens dat het een smering (te kort aan) probleem is. Of het echt de olieleiding is weet ik ook niet, sommigen menen dat het te maken heeft met de oliewissel interval, die origineel op 30k km staat, dat is een beetje lang...
-
Wederom Prins uit nunspeet om info gevraagd.
Er is bij hen niets bekend van het wisselen van een olieleiding.
-
Voor de duidelijkheid, het gaat alleen om de 1750 Tbi, dus voor de Giulietta alleen de QV.
-
Voor de duidelijkheid, het gaat alleen om de 1750 Tbi, dus voor de Giulietta alleen de QV.
zit op een QV een andere turbo op? dacht dat het allemaal hetzelfde was.
Prins vroeg nog wel om een onderdeelnummer van de olieleiding. ( het gaat om de onderdeelnummer van de te vervangen olieleiding) die vanaf bj 2012 is doorgevoerd.
hij gaf nogmaals aan dat hij niets kon vinden ( ook niet in het service documentatie) vandaar dat hij naar het onderdeelnummer vroeg.
-
Voor de duidelijkheid, het gaat alleen om de 1750 Tbi, dus voor de Giulietta alleen de QV.
zit op een QV een andere turbo op? dacht dat het allemaal hetzelfde was.
Heel andere turbo, volgens mij zelfs een ander merk (Garrett voor de 1.4, KKK voor de QV)
-
Voor de duidelijkheid, het gaat alleen om de 1750 Tbi, dus voor de Giulietta alleen de QV.
zit op een QV een andere turbo op? dacht dat het allemaal hetzelfde was.
Heel andere turbo, volgens mij zelfs een ander merk (Garrett voor de 1.4, KKK voor de QV)
Oke....weer wat geleerd. Wel vreemd dat alleen vzn de QV stuk gaat. Een totaal andere opmaak van turbo? En aanvoer olieleiding.?