!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #45 Gepost op: 4 maart 2011, 22:25:58 »
en is lastiger verkrijgbaar tegenwoordig met die 'nep-98's zoals V-power, maar ik rijd er altijd wel voor door naar een BP die ultimate heeft.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

Roxxi QV
597

  • Type Alfa: Alfa Gulia 2.0 Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #46 Gepost op: 4 maart 2011, 22:29:44 »
Citaat van: RenéQV;5559
Vraag me wel af of je na tuning nog RON95 kan tanken, RON98 is een duur geintje tegenwoordig.
Ja das zeker waar; die prijzen schieten de pan uit. Heeft het trouwens nu zin (wat is het voordeel) om in een ongetunde benzine Giulietta RON98 te tanken (bij BP;-) ?
Voorheen o.a.: Alfa Sud, Alfa Sud Sprint, Alfa 145, Alfa 147, Alfa 156, Alfa GT, Alfa Giulietta QV.
Sinds 13-12-2017 Alfa Giulia 2.0T Veloce uitvoering met o.a. rood leer, 19" Performances velgen, panorama electr. zonnedak, Harman Kardon HiFi, 8.8" Connect navigatie, Ragazzon uitlaat
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #47 Gepost op: 4 maart 2011, 22:38:53 »
Citaat van: Roxxi QV;5562
Ja das zeker waar; die prijzen schieten de pan uit. Heeft het trouwens nu zin (wat is het voordeel) om in een ongetunde benzine Giulietta RON98 te tanken (bij BP;-) ?
Denk het niet, motoren zijn tegenwoordig ontwikkeld voor RON95, alleen bij het tunen wordt de ontsteking veel meer naar de pingelgrens gebracht en is 98 vaak noodzakelijk vanwege het hogere klopgetal. Nu weet ik dat dezer dagen soms rekening wordt gehouden met het rijden op 95 als er getuned wordt maar heb geen idee of squadra en savali hier rekening mee houden.
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #48 Gepost op: 4 maart 2011, 22:40:57 »
Volgens mij kun je tegenwoordig gewoon euro95 tanken na tunen (info Alfa monteur), er zijn ook nauwelijks nog alternatieven?
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #49 Gepost op: 4 maart 2011, 23:44:18 »
Heel veel auto's tegenwoordig zijn uitgelegd voor 98 octaan (of meer). Maar omdat ooit in Europa is afgesproken, dat 95 de standaard is, en elke auto daarop moet kunnen rijden, zorgt bij die auto's de pingelsensor ervoor, dat met een 95 octaan brandstof er niets misgaat (en hopelijk laten de tuners dat zo). Maar doordat de motor terugregelt (turbodruk en/of voorontsteking), lever je vermogen c.q. brandstofeconomie in.
Het heeft dus meestal zeker zin om hoogoctaanbrandstof te tanken, of de motor nou getuned is of niet.
De octaanbehoefte van een motor wordt door tal van factoren bepaald. Belangrijkste zijn de compressieverhouding en de vormgeving van de verbrandingsruimte. Bij gebruik van een standaardbenzine neemt de octaanbehoefte van een motor gedurende de eerste paar duizend kilometer enkele punten toe door afzettingen in de verbrandingskamer. De constructeur houdt daar rekening mee en ontwerpt de motor op 92 octaan of zo. De meeste z.g. "Premium benzines" zorgen ervoor, dat de verbrandingsruimtes schoon blijven, en daarmee de octaanbehoefte minder toeneemt..
 Het octaangetal (RON) wordt gemeten in een testmotor (anno 1930 ofzo) bij 600 toeren en heeft dus niet zo heel veel meer met de werkelijkheid te maken. Hoe hoger het toerental, hoe lager de octaanbehoefte van de motor (hij krijgt simpelweg gewoon de tijd niet om te pingelen). In de Formule 1 is het (klassieke) octaangetal al van geen enkel belang meer. bij 18000+ toeren heeft de motor niet eens tijd om aan pingelen te denken, want de zuiger is dan allang weer weg naar beneden.... Vlamsnelheid is hier het enige dat telt.
Shell V-Power komt in die testmotor op 97 octaan (RON). Maar omdat wettelijk alleen 98 en 95 bestaan, moet het aan de pomp als "95" worden weergegeven. Metingen in moderne motoren laten echter zien, dat het echte octaangetal tegen de 100 zit, doordat de verbrandingsruimte zeer schoon wordt gehouden en V-Power een veel hogere vlamsnelheid heeft, dan andere benzines ( en dus de motor de tijd niet geeft om te pingelen), iets, wat in de officiele hakkeplof octaanmotor bij 600 toeren helemaal niet naar voren komt. De pingelsensor in de moderne motor registreert dit echter wel, en regelt derhalve naar een maximale output. In mijn 147 Selespeed gaf het een duidelijke fellere response en ongeveer een 4% lager verbruik bij constante snelheid. Met de Giulietta weet ik het niet...Zij krijgt alleen maar V-Power te drinken.
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #50 Gepost op: 4 maart 2011, 23:49:24 »
Mja..................met 1 op 9 vind ik dat een duur grapje worden, maar goed als je maar lol hebt :cool:
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #51 Gepost op: 5 maart 2011, 00:20:35 »
Citaat van: frankie;5474
Geloof ik ook, verschil tussen Savali en Squadra is denk ik niet zo heel groot. De termn "experimenteren" vind ik dan ook niet op zijn plaats. Al kun je je natuurlijk afvragen in hoeverre het huidige Savali nog wat te maken heeft met het roemruchte vroegere.

De uitdrukking 'experimenteren' slaat hier op mij, niet op datgene wat de tuners doen.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #52 Gepost op: 5 maart 2011, 10:21:17 »
eens met het relaas van corsa54 op de pagina hiervoor. RON 95 is het minimum waar je aan moet voldoen.

op de AMT site stond nog een interessant stukje om hierbij aan te vullen:
RON staat voor Research Octane Number. Sinds de introductie van ongelode benzine met een octaangetal van 98 hebben enkele autofabrikanten besloten hun motormanagement daarop af te stemmen. Dat betekent een iets vroeger ontstekingstijdstip. Zo’n motor kan ook wat hoger gecomprimeerd worden. Beide maatregelen zijn gunstig voor het verbruik en het prestatieniveau.

Er is echter ooit een afspraak gemaakt dat alle benzinemotoren op 95 octaan ongelood moeten kunnen draaien. Dus een motor die is afgestemd op 98 RON, moet ook op 95 kunnen lopen. Klopsensoren herkennen dit en passen de motorsoftware aan, zodat er geen schade ontstaat. Wel neemt het verbruik toe en de prestaties af.

Als u twijfelt of een motor is ontwikkeld voor 98 octaan brandstof, kunt u altijd SuperPlus tanken (98 octaan) en vaststellen hoe de motor reageert. Is het prestatieniveau hoger dan zal ook het verbruik dalen als er rustiger gereden wordt. Navraag bij importeur of fabrikant geeft natuurlijk ook uitsluitsel.

De Giulietta benzine versies hebben allemaal compressieverhouding 9,8 en dat is vrij hoog. Het enige advies is inderdaad eigenlijk; probeer eens een tank 95 en daarna 98.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #53 Gepost op: 5 maart 2011, 11:07:57 »
Nuttige informatie Corsa??? en Scudetto, dank!
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #54 Gepost op: 5 maart 2011, 12:04:21 »
Rij tot nu toe 95 maar zal als de tank leeg is een paar keer 98 gaan tanken, zal waarschijnlijk toch ook moeten wanneer er getuned is. Thnx
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

ExTaxi
868

  • Type Alfa: Mazda 3 2.2d
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.autopics.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #55 Gepost op: 5 maart 2011, 16:11:20 »
Ronald Vermeulen heeft vandaag verteld dat hij vooral verwacht dat de gasrespons flink verbeterd kan worden.
De toename in vermogen is nog niet echt gecommuniceerd, maar dik 250 pk zal het niet gaan worden.
Het draait natuurlijk allemaal om de toename van driveability en die zal zeer zeker aanwezig zijn.
Ik weet niet of uiteindelijk nog iemand zijn auto ter beschikking heeft gesteld om als eerste het te ervaren.
(klassieke) autosport fotografie www.autopics.nl
volg Autopics nu ook op Facebook http://www.facebook.com/Autopics.nl
*

Roxxi QV
597

  • Type Alfa: Alfa Gulia 2.0 Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #56 Gepost op: 5 maart 2011, 17:35:36 »
Citaat van: ExTaxi;5622
Ronald Vermeulen heeft vandaag verteld dat hij vooral verwacht dat de gasrespons flink verbeterd kan worden.
De toename in vermogen is nog niet echt gecommuniceerd, maar dik 250 pk zal het niet gaan worden.
Het draait natuurlijk allemaal om de toename van driveability en die zal zeer zeker aanwezig zijn.
Ik weet niet of uiteindelijk nog iemand zijn auto ter beschikking heeft gesteld om als eerste het te ervaren.
Ik heb hem zo-even een mailtje gestuurd en hij mag de mijne als 'proefkonijn QV' nog wat alerter maken.
Even afwachten hoe de reactie van Ronald hierop is en mocht het zover komen dan hou ik jullie uiteraard op de hoogte.
 
p.s. :
(btw of het echt verstandig is weet ik niet want werd op de terugweg volgens mij weer fijn geflitst en zal wel een fijne boete in de bus ontvangen binnenkort :mad:)
Voorheen o.a.: Alfa Sud, Alfa Sud Sprint, Alfa 145, Alfa 147, Alfa 156, Alfa GT, Alfa Giulietta QV.
Sinds 13-12-2017 Alfa Giulia 2.0T Veloce uitvoering met o.a. rood leer, 19" Performances velgen, panorama electr. zonnedak, Harman Kardon HiFi, 8.8" Connect navigatie, Ragazzon uitlaat
*

corsa54
564

  • Type Alfa: Giulietta 1750 TBi QV
  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #57 Gepost op: 5 maart 2011, 18:23:28 »
Citaat van: QV Competizione;5606
Nuttige informatie Corsa???
Even off topic omdat kennelijk de nickname wat vragen oproept. Corsa staat voor "Race" in het Italiaans, omdat ik racefanaat ben en 54 is mijn bouwjaar.
Pas nadat ik me had aangemeld met die nickname  realiseerde ik me dat er ook een "Opel thingy" rondrijdt met de naam Corsa. Maar ja,  na 30 jaar Alfa rijden staat het begrip "Opel" überhaupt niet op mijn harde schijf.....:D
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #58 Gepost op: 5 maart 2011, 18:28:58 »
Hihi,, die vraagtekens had ik erbij gezet omdat ik niet wist welke nummers er in je forumnaam voorkwamen, geen verwarring hoor!

P.s. gaat lekker Roxxi!  Gelukkig ga je straks wel rustiger rijden na de tuning!  :rolleyes:
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #59 Gepost op: 5 maart 2011, 22:39:50 »
Citaat van: ExTaxi;5622
Ronald Vermeulen heeft vandaag verteld dat hij vooral verwacht dat de gasrespons flink verbeterd kan worden.
De toename in vermogen is nog niet echt gecommuniceerd, maar dik 250 pk zal het niet gaan worden.
Het draait natuurlijk allemaal om de toename van driveability en die zal zeer zeker aanwezig zijn.
Ik weet niet of uiteindelijk nog iemand zijn auto ter beschikking heeft gesteld om als eerste het te ervaren.

Ben het niet helemaal met je eens, de gasrespons is zeker belangrijk maar eenvoudig te verhelpen, ik laat de wagen tunen om er het maximaal nog verantwoord vermogen en koppel uit te halen.
Ik verwacht zelf meer als 250pk, eerder rond de 25pk winst en een koppel winst van tenminste 40Nm. Volgende week zullen we het weten want Squadra krijgt er dinsdag een om op te ontwikkelen, heb ik uit betrouwbare bron ;) (nee niet de mijne:p)
Giulietta QV Bianco Ghiacio