!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #75 Gepost op: 8 maart 2011, 23:27:46 »
Het is zover: de eerste Squadra QV (phase 1 ;) )  is in Friesland aangekomen!  :cool:

Onderweg heb ik natuurlijk nagedacht over de verschillen en hoe deze te omschrijven, welnu, daar heb ik het volgende op gevonden:

     Ik ben weer trots op mijn huidige Alfa!

Degenen die mijn vorige, onderhuids pittig aangepaste 156 kenden, zullen dit begrijpen (2.4 5 cilinder Mjet 20V, 220 pk, 440 nm over een extreem breed bereik, altijd direct paraat met een volledig vervangen extreem sportief custom onderstel).  De overgang van deze door mijzelf vaak 'Diesel GTA' genoemde 156 SW naar de meest sportieve QV was groot:   behalve het comfortabele onderstel met bijbehorende, soms beweeglijke koets, was de 'driveability' van de QV vantuit mijn vorige Alfa('s) bezien eigenlijk niet Alfa waardig. Ik ben 10 jaar geleden voor de156 1.8 sw gevallen vanwege het lichtvoetige karakter, directe stuurrespons en lekker aan het gas hangen van de ongeblazen 1.8 TS motor (144 pk). Deze 3 zaken zijn voor mij wat een Alfa hoort te zijn.

6,5 jaar geleden stapte ik over in de facelift 156 met 5 cilinder diesel. Door de zware voortrein van deze 5 cilinder diesel was de auto niet lichtvoetig, flink onderstuurd, er zat speling in de stuurreacties en de auto neigde soms zelfs naar deinen!  Een hele reeks aanpassingen bij de firma Madeno maakten dat de wegligging extreem sportief (plankhard) werd, een Squadra kuur maakten de motor tot een indrukwekkend monster: tussen 2000 en 4000 continue meer dan 400 nm koppel, en een geweldige gasrespons. De 5 cilinder trok bovendien hard door tot voor diesels mooie waarden (4500 rpm).  Al met al een zeer verslavende auto.

De Giulietta QV was in vergelijking tot deze Alfa's afstandelijker in zijn rijgedrag: de rijbeleving voelde door het stille motorgeluid en de niet erg directe gasrespons weinig spannend, ook al is er heel veel vermogen beschikbaar en heeft de auto meer snelheid in huis dan m'n dieselgeweldenaar! Lichtvoetig, ja dat is de QV zeker, en het sturen gaat ook goed, al kan een verlaging hierin naar mijn mening nog veel verbeteren.

Welnu, ik ben vanavond met een echte Alfa grijns op mijn gezicht bij Squadra vandaan naar huis gereden. De Alfa reageert nu veel beter op het gas, en laat zich nu veel (inter) aktiever berijden. Je kunt door de directere respons nu met het gas 'spelen' waarbij de auto telkens vrijwel direct versnelt. Hierdoor voel je het vermogen van de auto veel meer.  De directe gasrespons maakt de auto veel uitnodigender om even snel in te halen tussen enkele linksrijders door (hoop dat ik duidelijk ben).  Eigenlijk is de auto door de software aanpassing kortweg spannender, uitnodigender, boeiender om te rijden; ik ben enthousiast!  Op naar het volgende verbeterpunt (onderstel)!

Wat is er veranderd?

De standaard QV scoorde niet geheel volgens de fabrieksspecificatie: de meting op de vermogensbank gaf 225 pk max aan (tov opgegeven max 235 pk) terwijl het maximale koppel juist hoger uitviel (360 nm tov 340 specificatie).  De metingen aan de QV verliepen niet eenvoudig. In verschillende runs gaf de QV om onduidelijke redenen uiteenlopende vermogens af. De oorzaak hiervoor is nog niet helemaal boven water. Het voorlopige / uiteindelijke resultaat is 250 pk en 385 nm. We hebben afgesproken om nog een keer af te spreken nadat Stephan een tweede testauto onder handen heeft genomen. Dan kan er worden uitgesloten of er misschien verschillen van autyo tot auto meespelen.

Mijn eindconclusie is dat door deze Squadra kuur er een andere QV tevoorschijn komt die een aanzienlijk fijnere, want directere rijbeleving biedt. En hoewel het te vroeg is om het woord 'verslavend' in de mond te nemen, ben ik een stuk positiever geworden dat deze QV toch een waardige opvolger gaat worden van z'n illustre voorganger!

Tijdens de testrit heeft Stephan alvast de eerste getunede QV bekeuring gehaald!  Bedrijsrisico Stephan!  :D
*

RiriassaQV
1.199

  • Type Alfa: Ex-Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #76 Gepost op: 8 maart 2011, 23:33:18 »
@ QV Compi , op de rollen in stand N of D , of had dit geen effect op iets ....?
Foto\'s zeggen meer dan 1000 Woorden ..... :D:p
 
Ex-QV Magnesio
bmw m135i

Gr. Dyllan :p
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #77 Gepost op: 8 maart 2011, 23:36:24 »
Citaat van: RiriassaQV;5920
@ QV Compi , op de rollen in stand N of D , of had dit geen effect op iets ....?

In N heb ik een meting voorbij zien komen die max 197 pk aangaf. Er is dus wel degelijk verschil tussen N en D.
*

Roxxi QV
597

  • Type Alfa: Alfa Gulia 2.0 Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #78 Gepost op: 8 maart 2011, 23:41:46 »
Citaat van: QV Competizione;5921
In N heb ik een meting voorbij zien komen die max 197 pk aangaf. Er is dus wel degelijk verschil tussen N en D.
QV C, mooie review :cool: en klinkt goed.  Is zowel in de N als de D stand de QV alerter op het gaspedaal geworden, want ik vind vooral de N stand wat 'magertjes' ?
Voorheen o.a.: Alfa Sud, Alfa Sud Sprint, Alfa 145, Alfa 147, Alfa 156, Alfa GT, Alfa Giulietta QV.
Sinds 13-12-2017 Alfa Giulia 2.0T Veloce uitvoering met o.a. rood leer, 19" Performances velgen, panorama electr. zonnedak, Harman Kardon HiFi, 8.8" Connect navigatie, Ragazzon uitlaat
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #79 Gepost op: 9 maart 2011, 10:06:39 »
Mooi verhaal Nanning. Jammer trouwens dat het fabrieksvermogen niet gehaald wordt. Aan de andere kant, wel weer mooi van het koppel "overschot".
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #80 Gepost op: 9 maart 2011, 11:51:50 »
Mooie samenvatting, en ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent. Ik kan me goed vinden in met name dit stukje van je verhaal:

Citaat van: QV Competizione;5917
De Giulietta QV was in vergelijking tot deze Alfa's afstandelijker in zijn rijgedrag: de rijbeleving voelde door het stille motorgeluid en de niet erg directe gasrespons weinig spannend, ook al is er heel veel vermogen beschikbaar en heeft de auto meer snelheid in huis dan m'n dieselgeweldenaar! Lichtvoetig, ja dat is de QV zeker, en het sturen gaat ook goed, al kan een verlaging hierin naar mijn mening nog veel verbeteren.

Vervang alleen in mijn geval het 'dieselgeweldenaar' door  '147 GTA' en het is eigenlijk het gevoel wat ik ook heb.  Ik heb nog een beetje het idee dat ik nog wat moet wennen, maar dat duurt wat lang (nu 4 weken / 2500 km) en ik denk dat het komt door die afstandelijkheid. Hoewel de QV de betere auto is. Je bent dus in eerste instantie erg positief wat mij ook erg laat neigen naar een dergelijk kuurtje.

Had je overigens ook de uitlaat aangepast?
Forza! - QV Savali - Argento Alfa
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #81 Gepost op: 9 maart 2011, 12:16:03 »
Dank voor het delen van de ervaringen m.b.t. de 1e Squadra-QV. Benieuwd naar de tabellen met de verschillende meetresultaten die Stephan vast binnenkort op z'n site gaat plaatsen.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #82 Gepost op: 9 maart 2011, 13:58:12 »
Voor de duidelijkheid: zowel het N als het D programma zijn aangepast.

De Normal stand van de DNA knop rijdt nu gewoon goed, echt een heel andere auto. Prima vermogensopbouw en een fijne gasrespons, gewoon prima dus. Het is dat we nu ook een D hebben, anders zou je deze niet snel gemist hebben.  ;)

De Dynamic is zonder nerveus te zijn (!) toch nog een stuk vlotter. IN deze stand wordt de auto echt uitnodigend, speels.. Ik voorspel dat in deze stand de meeste bekeuringen zullen worden behaald. :rolleyes:

Deze tuning voor de QV bewijst voor mij dat vermogenswinst minder belangrijk kan zijn dan dat mooie Engelse modewoord 'driveability'. Vermogen en koppel was immers al voldoende aanwezig voor fijn rijgedrag. Vooral het optrekken vanuit (bijna) stilstand is met de standaard QV niet lekker relaxed. Het is moeilijk om het gas geven/ontkoppelen soepel op elkaar af te stemmen. Ik ben de afgelopen weken al meerdere keren als een oude vent vanuit stilstand weggereden met veel te veel toeren, enerzijds omdat de motor/gas/koppel moeilijk te doseren zijn en anderzijds omdat de motor vanuit stationair toerental bijzonder weinig vermogen heeft.  Het stationair toerental is door de tuning trouwens ook 100 toeren hoger ingesteld waardoor de motor iets eerder 'oppakt'.

Scudetto: ik heb het naar Stephan gister als volgt omschreven (stttt.. beetje vloeken in de kerk): mijn kennismaking met de Giulietta in de 170 pk 1.4 was bijzonder positief: fijne gasrespons en lekker direct. Omdat ik niet in vermogen terug wilde gaan heb ik toen blind de QV besteld. Had ik echter vooraf een proefrit in de (standaard) QV auto kunnen maken, dan twijfel ik of ik er net zo positief was uitgestapt als uit de 1.4 testauto. De programmering van de QV is te weinig verfijnd, te weinig doseerbaar en vanuit lage toeren en in N te weinig direct. Natuurlijk  merk je in de getunede versie bij sommige toerentallen nog steeds dat je met een turboblok te maken hebt, maar de directe rijbeleving is terug, en dat is waar ik een Alfa voor wil rijden.
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #83 Gepost op: 9 maart 2011, 14:11:46 »
Citaat van: Scudetto;5935
Vervang alleen in mijn geval het 'dieselgeweldenaar' door  '147 GTA' en het is eigenlijk het gevoel wat ik ook heb.  Ik heb nog een beetje het idee dat ik nog wat moet wennen, maar dat duurt wat lang (nu 4 weken / 2500 km) en ik denk dat het komt door die afstandelijkheid. Hoewel de QV de betere auto is. Je bent dus in eerste instantie erg positief wat mij ook erg laat neigen naar een dergelijk kuurtje.

Had je overigens ook de uitlaat aangepast?

Ik reed met dezelfde gedachte rond dat het een kwestie van wennen moest zijn, maar eigenlijk had ik al wel door dat dit gevoel te lang duurde...

De uitlaat is (nog) standaard. Ik besteed eigenlijk het liefst aandacht aan de rijkwaliteit, het geluid is secundair. Stephan vond overigens wel dat er een joekel van een middendemper onder de QV hangt. Hier is mogelijk nog wat vermogen te winnen (Stephan vertelde iets over 8 pk winst bij een ander model Alfa door de middendemper te vervangen door een rechte pijp. Wat ook nog getest is, is de invloed van een verbeterd luchtfilter; maar hier werd geen enkele winst mee gehaald.
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #84 Gepost op: 9 maart 2011, 14:11:50 »
Duidelijk verhaal, fijn dat je er blij mee bent en dank voor het delen van je eerste ervaring. Ga proberen ook een afspraak te maken, je verhaal smaakt naar meer :)
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

alfacase
382

  • ****
    - Senior Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #85 Gepost op: 9 maart 2011, 14:22:05 »
Heeft Stephan ook het ingrijpen van de toerenbegrenzing naar boven bijgesteld? Als ik het goed heb is dat in ieder geval wel gedaaan bij de Massimo tuning van de 159 met de 1750TBI-motor, 500 toeren erbij, dacht ik.
2010 Giulietta QV - Bianco Ghiaccio
*

QV Competizione
297

  • ****
    - Senior Alfist
    • http://www.legedyk-boxers.nl
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #86 Gepost op: 9 maart 2011, 14:39:59 »
Citaat van: alfacase;5946
Heeft Stephan ook het ingrijpen van de toerenbegrenzing naar boven bijgesteld? Als ik het goed heb is dat in ieder geval wel gedaaan bij de Massimo tuning van de 159 met de 1750TBI-motor, 500 toeren erbij, dacht ik.

Dat weet ik eigenlijk niet.  Wel heb ik tijdens de metingen gezien dat de toerenteller soms tot vlak na de 6.000 rpm ging maar ook wel tot 6.500 rpm.

We hebben afgesproken dat ik nu lekker rond ga rijden en mijn ervaringen met Stephan deel. Hij krijgt de komende weken nog een tweede QV op de testbank zodat de resultaten geverifieerd kunnen worden op een andere auto. Hierna wordt de tuning voor de QV definitief en zal mijn QV ook deze finale hersenspoeling gewillig ondergaan.
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #87 Gepost op: 9 maart 2011, 15:12:01 »
Top, vanavond even een mailtje eruit doen naar Stephan en vervolgens zal ook ik gewillig de QV tuning ondergaan :) dank voor het delen van je eerste Squadra-QV reactie!
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #88 Gepost op: 9 maart 2011, 15:27:39 »
Citaat van: QV Competizione;5943
Scudetto: ik heb het naar Stephan gister als volgt omschreven (stttt.. beetje vloeken in de kerk): mijn kennismaking met de Giulietta in de 170 pk 1.4 was bijzonder positief: fijne gasrespons en lekker direct. Omdat ik niet in vermogen terug wilde gaan heb ik toen blind de QV besteld. Had ik echter vooraf een proefrit in de (standaard) QV auto kunnen maken, dan twijfel ik of ik er net zo positief was uitgestapt als uit de 1.4 testauto. De programmering van de QV is te weinig verfijnd, te weinig doseerbaar en vanuit lage toeren en in N te weinig direct. Natuurlijk merk je in de getunede versie bij sommige toerentallen nog steeds dat je met een turboblok te maken hebt, maar de directe rijbeleving is terug, en dat is waar ik een Alfa voor wil rijden.

Het is natuurlijk bijzonder fijn dat de QV nu meer aan je verwachtingen voldoet! Maar het blijft jammer dat Alfa in dit geval niet in staat was om het sportieve topmodel van de reeks zélf al dit karakter mee te geven.
*

Scudetto
684

  • *****
    - Super Alfist
Goed nieuws voor Giulietta QV rijders.
« Reactie #89 Gepost op: 9 maart 2011, 15:59:07 »
Dat is eigenlijk van de zotte inderdaad, frankie.
Forza! - QV Savali - Argento Alfa