!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Hellinghouder
« Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2011, 16:30:39 »
Citaat van: nick;3370
HILL HOLDER-SYSTEEM
Dit in de VDC geïntegreerde systeem helpt bij het wegrijden op een helling.
Het systeem schakelt automatisch in de volgende gevallen in:

❍ omhoog: de auto stilstaat op een helling van meer dan 5 % met draaiende motor, ingetrapt rempedaal en versnellingsbak in vrij of als een andere versnelling dan de achteruit is ingeschakeld.

❍ omlaag: als de auto stilstaat op een helling van meer dan 5% met draaiende motor, ingetrapt rempedaal en als de achteruit is ingeschakeld.

Tijdens het wegrijden zorgt de regeleenheid van het VDC-systeem ervoor dat de wielen geremd blijven, totdat het noodzakelijke motorkoppel is bereikt om weg te rijden (of in ieder geval ongeveer 2 seconden), zodat u meer tijd heeft om uw rechter voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen.
Als u na deze tijd niet bent weggereden, schakelt het systeem automatisch uit en wordt de remdruk geleidelijk verlaagd. Tijdens deze fase kunt u een typisch schurend geluid horen: dit betekent dat de auto ieder moment in beweging kan komen.

BELANGRIJK Het Hill Holder-systeem is geen handrem. Verlaat dus nooit de auto zonder de handrem aan te trekken, de motor uit te zetten en een versnelling in te schakelen.


=> uit de handleiding
Dat klinkt wel herkenbaar! Volgens mij heeft alfa dan wel een aantal beperkingen ten opzichte van de astra waarmee ik ook heb proefgereden. Deze schakelde volgens mij niet alleen in bij het wegrijden, maar ook tijdens het stilstaan op de helling...
*

GiuliettaFan
61

  • **
    - Junior Alfist
Hellinghouder
« Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2011, 16:39:25 »
Citaat van: Wilbert G;3538
Dat klinkt wel herkenbaar! Volgens mij heeft alfa dan wel een aantal beperkingen ten opzichte van de astra waarmee ik ook heb proefgereden. Deze schakelde volgens mij niet alleen in bij het wegrijden, maar ook tijdens het stilstaan op de helling...

Ik heb ook met een Astra proef gereden, maar dit was zonder hellinghouder. Wat ik wel goed vond was een heel korte demonstratie die ik gedaan had op de parking. Daar toonde men mij het gemak van een elektrische handrem. Ik moet zeggen ik heb liever een hendel die je omhoog kan trekken, maar dat knopje was toch superhandig. zo kon je je handrem laten opstaan en van het moment dat je vertrok schakelde deze automatisch uit. Zo waren er nog een aantal truckjes, maar die ben ik al vergeten.
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Hellinghouder
« Reactie #17 Gepost op: 7 februari 2011, 22:34:35 »
Citaat van: GiuliettaFan;3539
Ik heb ook met een Astra proef gereden, maar dit was zonder hellinghouder. Wat ik wel goed vond was een heel korte demonstratie die ik gedaan had op de parking. Daar toonde men mij het gemak van een elektrische handrem. Ik moet zeggen ik heb liever een hendel die je omhoog kan trekken, maar dat knopje was toch superhandig. zo kon je je handrem laten opstaan en van het moment dat je vertrok schakelde deze automatisch uit. Zo waren er nog een aantal truckjes, maar die ben ik al vergeten.
He Juulfan, ik denk dat mijn ervaring dan ook gekoppeld is aan die elektronische handrem. Het is gemakkelijker om dit systeem als geheel voor zowel handrem als hillhold te gebruiken ( zoals opel dat doet) dan met de alfa die eigenlijk twee systemen heeft, één mechanisch deel en een elektronisch deel.
Hellinghouder
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2011, 13:07:54 »
Citaat van: corsa54;3350
Op de QV zit gelukkig die start-stop flauwekul niet. Als je op een helling stopt en de rem loslaat, houdt de hillholder de auto stil (maakt niet uit, wel of niet in de versnelling) Vervolgens kun je naadloos optrekken. Werkt prima!

Vind het ook ideaal, geen handrem gedoe meer!
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Hellinghouder
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2011, 16:45:07 »
Citaat van: Crips;3751
Vind het ook ideaal, geen handrem gedoe meer!
Het is ideaal, maar ik vind dat hij wel iets eerder mag ingrijpen. Ik heb hier nou niet echt vaak een helling van 5% waar ik op stil moet staan. Aan de andere kant, als je op de snelweg aan het filerijden bent op een oprit van een brug is het ook weer niet ideaal als het systeem ingrijpt..