Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: GiuliettaFan op 4 februari 2011, 15:59:44
-
Hoi,
De giulietta is standaard uitgerust met een hellinghouder. Ik heb dit echter niet getest tijdens de testrit en had daar wel enkele vragen over. Hoe en wanneer werkt dit precies. Wat als je op een helling voor een rood ligt staat. Kan je dan door die hellinghouder ook in S & S gaan of wat gebeurt er dan?
-
De hellinghouder werkt bij mijn weten wanneer je wil vertrekken op een helling. Start-stop kan dus perfect meewerken. Bij mij heeft het toch altijd gewerkt :)
-
je komt aan rijden.. je stopt.. je laat het gaspedaal en koppeling los (in z'n vrij natuurlijk :rolleyes: ), maar blijft op de rem drukken.. hij gaat in StartStopSysteem.. ofwel in standby.. vervolgens kan je de handrem aantrekken om te blijven staan en laat je je rem los..
als je weer weg wilt rijden, trap je de koppeling in.. motor start, versnelling in z'n één en handrem lossen.. de holdhill houdt nu de auto "op de rem" totdat je de koppeling op laat komen en je rijdt weg..
-
je komt aan rijden.. je stopt.. je laat het gaspedaal en koppeling los (in z'n vrij natuurlijk :rolleyes: ), maar blijft op de rem drukken.. hij gaat in StartStopSysteem.. ofwel in standby.. vervolgens kan je de handrem aantrekken om te blijven staan en laat je je rem los..
als je weer weg wilt rijden, trap je de koppeling in.. motor start, versnelling in z'n één en handrem lossen.. de holdhill houdt nu de auto "op de rem" totdat je de koppeling op laat komen en je rijdt weg..
Ahaaa! Dus het werkt alleen als je de auto uit zn versnelling hebt!? Moet je trouwens ook de handrem erop hebben, en kan het ook zonder S&S? Want vaak sta je ook op een dijkoprit o.i.d. en sta je met meerdere auto's rustig naar voren te schuifelen totdat je kunt invoegen of oversteken. Dan laat je e auto gewoon in zn versnelling. De hillhold werkt dan niet?
-
In mijn ervaring hoeft hij niet in zijn vrij te staan, hoeft hij niet op de handrem en hoeft hij ook niet in S&S te staan om de hill holder te laten werken.
-
In mijn ervaring hoeft hij niet in zijn vrij te staan, hoeft hij niet op de handrem en hoeft hij ook niet in S&S te staan om de hill holder te laten werken.
daarom vraagt hij ook hoe het werkt met s&s
-
Ben dan zelf erg benieuwd hoe dit in combinatie met tct gaat werken. Nog even geduld...
-
Ben dan zelf erg benieuwd hoe dit in combinatie met tct gaat werken. Nog even geduld...
heb je niet echt nodig met tct hè
-
heb je niet echt nodig met tct hè
Maar t zit er wel op en dat zal toch niet voor de leut zijn hè :rolleyes:
-
Op de QV zit gelukkig die start-stop flauwekul niet. Als je op een helling stopt en de rem loslaat, houdt de hillholder de auto stil (maakt niet uit, wel of niet in de versnelling) Vervolgens kun je naadloos optrekken. Werkt prima!
-
Op de QV zit gelukkig die start-stop flauwekul niet. Als je op een helling stopt en de rem loslaat, houdt de hillholder de auto stil (maakt niet uit, wel of niet in de versnelling) Vervolgens kun je naadloos optrekken. Werkt prima!
Dacht ik vroeger ook, maar het is echt wel een goed systeem hoor. Ben al blij dat ik het ook heb.
-
Heej corsa dat is op mijn 170 ma niet anders !
-
daarom vraagt hij ook hoe het werkt met s&s
Hij vraagt of het alleen werkt wanneer hij in zijn vrij staat, en daar reageer ik op.
-
zo ver ik weet gaat S&S er alleen op als hij in z'n vrij staat..
de hillholder werkt bij mij ook als ik niet de handrem gebruik dus bij alleen het rempedaal..
-
HILL HOLDER-SYSTEEM
Dit in de VDC geïntegreerde systeem helpt bij het wegrijden op een helling.
Het systeem schakelt automatisch in de volgende gevallen in:
❍ omhoog: de auto stilstaat op een helling van meer dan 5 % met draaiende motor, ingetrapt rempedaal en versnellingsbak in vrij of als een andere versnelling dan de achteruit is ingeschakeld.
❍ omlaag: als de auto stilstaat op een helling van meer dan 5% met draaiende motor, ingetrapt rempedaal en als de achteruit is ingeschakeld.
Tijdens het wegrijden zorgt de regeleenheid van het VDC-systeem ervoor dat de wielen geremd blijven, totdat het noodzakelijke motorkoppel is bereikt om weg te rijden (of in ieder geval ongeveer 2 seconden), zodat u meer tijd heeft om uw rechter voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen.
Als u na deze tijd niet bent weggereden, schakelt het systeem automatisch uit en wordt de remdruk geleidelijk verlaagd. Tijdens deze fase kunt u een typisch schurend geluid horen: dit betekent dat de auto ieder moment in beweging kan komen.
BELANGRIJK Het Hill Holder-systeem is geen handrem. Verlaat dus nooit de auto zonder de handrem aan te trekken, de motor uit te zetten en een versnelling in te schakelen.
=> uit de handleiding
-
HILL HOLDER-SYSTEEM
Dit in de VDC geïntegreerde systeem helpt bij het wegrijden op een helling.
Het systeem schakelt automatisch in de volgende gevallen in:
❍ omhoog: de auto stilstaat op een helling van meer dan 5 % met draaiende motor, ingetrapt rempedaal en versnellingsbak in vrij of als een andere versnelling dan de achteruit is ingeschakeld.
❍ omlaag: als de auto stilstaat op een helling van meer dan 5% met draaiende motor, ingetrapt rempedaal en als de achteruit is ingeschakeld.
Tijdens het wegrijden zorgt de regeleenheid van het VDC-systeem ervoor dat de wielen geremd blijven, totdat het noodzakelijke motorkoppel is bereikt om weg te rijden (of in ieder geval ongeveer 2 seconden), zodat u meer tijd heeft om uw rechter voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen.
Als u na deze tijd niet bent weggereden, schakelt het systeem automatisch uit en wordt de remdruk geleidelijk verlaagd. Tijdens deze fase kunt u een typisch schurend geluid horen: dit betekent dat de auto ieder moment in beweging kan komen.
BELANGRIJK Het Hill Holder-systeem is geen handrem. Verlaat dus nooit de auto zonder de handrem aan te trekken, de motor uit te zetten en een versnelling in te schakelen.
=> uit de handleiding
Dat klinkt wel herkenbaar! Volgens mij heeft alfa dan wel een aantal beperkingen ten opzichte van de astra waarmee ik ook heb proefgereden. Deze schakelde volgens mij niet alleen in bij het wegrijden, maar ook tijdens het stilstaan op de helling...
-
Dat klinkt wel herkenbaar! Volgens mij heeft alfa dan wel een aantal beperkingen ten opzichte van de astra waarmee ik ook heb proefgereden. Deze schakelde volgens mij niet alleen in bij het wegrijden, maar ook tijdens het stilstaan op de helling...
Ik heb ook met een Astra proef gereden, maar dit was zonder hellinghouder. Wat ik wel goed vond was een heel korte demonstratie die ik gedaan had op de parking. Daar toonde men mij het gemak van een elektrische handrem. Ik moet zeggen ik heb liever een hendel die je omhoog kan trekken, maar dat knopje was toch superhandig. zo kon je je handrem laten opstaan en van het moment dat je vertrok schakelde deze automatisch uit. Zo waren er nog een aantal truckjes, maar die ben ik al vergeten.
-
Ik heb ook met een Astra proef gereden, maar dit was zonder hellinghouder. Wat ik wel goed vond was een heel korte demonstratie die ik gedaan had op de parking. Daar toonde men mij het gemak van een elektrische handrem. Ik moet zeggen ik heb liever een hendel die je omhoog kan trekken, maar dat knopje was toch superhandig. zo kon je je handrem laten opstaan en van het moment dat je vertrok schakelde deze automatisch uit. Zo waren er nog een aantal truckjes, maar die ben ik al vergeten.
He Juulfan, ik denk dat mijn ervaring dan ook gekoppeld is aan die elektronische handrem. Het is gemakkelijker om dit systeem als geheel voor zowel handrem als hillhold te gebruiken ( zoals opel dat doet) dan met de alfa die eigenlijk twee systemen heeft, één mechanisch deel en een elektronisch deel.
-
Op de QV zit gelukkig die start-stop flauwekul niet. Als je op een helling stopt en de rem loslaat, houdt de hillholder de auto stil (maakt niet uit, wel of niet in de versnelling) Vervolgens kun je naadloos optrekken. Werkt prima!
Vind het ook ideaal, geen handrem gedoe meer!
-
Vind het ook ideaal, geen handrem gedoe meer!
Het is ideaal, maar ik vind dat hij wel iets eerder mag ingrijpen. Ik heb hier nou niet echt vaak een helling van 5% waar ik op stil moet staan. Aan de andere kant, als je op de snelweg aan het filerijden bent op een oprit van een brug is het ook weer niet ideaal als het systeem ingrijpt..