!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Robert69
1.288

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Het circuit op?
« Gepost op: 20 juni 2020, 21:41:58 »
Net als velen met de snellere uitvoeringen van de Giulietta mag ik graag en heel enthousiast een stukje rijden. Maar ja....ik kan het me niet permitteren om oom agent de dag van zijn leven te bezorgen. Dus is een dagje circuit misschien wel leuk om te doen. Maar wat doet zo'n dag met je auto, vroeg ik me af. Kan iemand daar iets over vertellen? Heb er totaal geen ervaring mee. Vraag het even specifiek aan de Juulisten aangezien ikzelf de 1.4 MA QV/line heb.

Even los van schuivers en andere brokken, wat doet het met de motor, sportonderstel, Brembo remmerij etc? Is het wel 'gezond' om met een getunede 1.4 MA een paar uurtjes op de limiet te rijden en alles uit het motortje te persen? En is het wel leuk om rondjes te rijden en links en rechts de fanatiekelingen in snellere auto's om je oren te hebben vliegen? Vind een lege weg voor en achter me namelijk erg fijn!
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Het circuit op?
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2020, 01:57:58 »
Ik zou als eerste even kijken van

Ga je een rondje of 2 ? Beetje rustig aan of ga je echt even flink trappen.

Dan zal je het volgende kunnen doen.

Remvloeistof vervangen en als je remblokken halverwege zijn er nieuwe blokken opzetten aan de voorkant.

Om mee te beginnen in iedergeval, je wil niet hebben dat als je lekker bezig bent plotseling het rempedaal naar de bodemzakt omdat je remvloeistof kookt. Dikke blokken helpt daar ook tegen trouwens. ( zeker aan te raden als je een trackday met de motor doet)
*

brinkerik
1.823

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2020, 09:54:16 »
Ik heb zelf hobbymatig een keer of 3 op Assen gereden,  met eerst met de 147  paar jaar erna met de 156 en  laatste keer met de 159.


Met een wegauto loop je tegen veel beperkingen aan,  met de 159 had ik na 1 rondje de remmen al zo warm ( Brembo 330 )  dat ik  moeite had om genoeg snelheid uit de wagen te krijgen in bocht 1.

De beleving is wel geweldig, dus ik kan het zeker aanraden om eens te proberen.  Om uren te gaan lopen stampen op het circuit zal ik zeker afraden, hou je zelf niet vol en zal voor je Juul ook een aanslag zijn.

Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
Re: Het circuit op?
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2020, 11:45:14 »
En vergeet zeker niet even je verzekeringsvoorwaarden door te lezen..... het zou zo maar kunnen zijn dat je op het circuit niet verzekerd bent !
*

Robbie146
783

  • Type Alfa: 916 Spider & Giulietta MA
  • *****
    - Super Alfist
    • AlfaRobbie
Re: Het circuit op?
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2020, 14:17:47 »
En vergeet zeker niet even je verzekeringsvoorwaarden door te lezen..... het zou zo maar kunnen zijn dat je op het circuit niet verzekerd bent !

Dat is vrijwel 100% zeker ;)
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Het circuit op?
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2020, 08:22:44 »
'Een paar uurtjes op de limiet.' Dat vind ik wel een leuke. Dat houd namelijk niet alleen je auto niet vol, maar ook jij niet. Daarom duren georganiseerde circuitsessies vaak maar een minuut of 20 tot 30 zodat zowel de auto als de bestuurder de tijd heeft om bij te komen door een pauze te nemen. Daarnaast is het zoals al eerder genoemd verstandig om eens je verzekering na te kijken, ik durf een wedje te leggen dat je niet verzekerd bent op het circuit.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

Robert69
1.288

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2020, 10:39:29 »
Bedankt voor de informatie, dat is duidelijke taal! Gaan we dus gewoon niet doen want dat heb ik er niet voor over. Overigens was ik niet van plan een mini 24-uurs race te houden hoor. Bedoelde meer om een hele of halve dag te gaan en dan verspreidt over een uurtje of 2-3 een paar rondjes per keer te rijden. maar vind het gewoon zonde om dan remvloeistof en blokken te vervangen voor wat 'spielerei'. Kan ik net zo goed op een zondagochtend even naar Duitsland gaan en daar gas geven op een mooi stukje asfalt.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2020, 11:12:31 »
Idealiter vervang je je remvloeistof en blokken, maar het hoeft natuurlijk niet. Je kunt er ook voor kiezen om bochten wat rustiger te benaderen door gas los te laten en wat voorzichtiger te remmen. Op die manier kun ook je rondjes maken zonder te boel te heet te maken.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Het circuit op?
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2020, 12:06:27 »
Remmen is Angst, Gas is Alles
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2020, 14:19:15 »

En wat denk je van je bandjes? Op Assen circuit kon ik met de 155 gelijk naar de bandenboer de volgende dag.
Ligt ook aan het asfalt daar, was veel ruwer dan op het circuit van Zandvoort.
Zal Spa Francorchamps noooooit vergeten, met de 155 club samen met Ferrari's, Lamborghini's e.d. daar gereden, wat een beleving en strotjevol adrenaline!!  :13:
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

Robert69
1.288

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2020, 15:59:27 »

En wat denk je van je bandjes? Op Assen circuit kon ik met de 155 gelijk naar de bandenboer de volgende dag.
Ligt ook aan het asfalt daar, was veel ruwer dan op het circuit van Zandvoort.
Zal Spa Francorchamps noooooit vergeten, met de 155 club samen met Ferrari's, Lamborghini's e.d. daar gereden, wat een beleving en strotjevol adrenaline!!  :13:

Hmja...beetje adrenaline is niets mis mee, maar continu om je heen moeten kijken terwijl je juist lekker bezig bent is mij te riskant met mijn eigen auto. En wat ik al zei: banden en remmen moeten vervangen na wat rijplezier is het me gewoon niet waard.

Neemt niet weg dat een dagje (oke, oke..paar rondjes) circuit me best leuk lijkt. Met de auto van iemand anders. :D
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Het circuit op?
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2020, 17:24:26 »
@Robert69 een dagje op het circuit is echt iets om nooit te vergeten.
Zelf ben ik met mijn vorige auto (Mito 1.4 Turbo MultiAir met 135pk) tweemaal de nurburgring op gegaan zonder ervaring. En afgelopen pinkstermaandag met mijn huidige auto (Giulietta QV 235pk) een aantal rondes gedaan op het vernieuwde circuit van Zandvoort. Een sessie van 20 minuten is meer dan zat, een uur of zelf meerderen uren achter elkaar ga je echt niet volhouden.

Onderstaande video is van mijn derde keer ooit op een circuit, en ik heb een onvergetelijke dag gehad!
Het was voor mij ook aanvoelen wat de auto deed in de bochten, tijdens aan remmen etc. Maar je leert je auto daardoor juist kennen. Nu durf ik best wel wat gas te geven, maar dat is echt totaal niet noodzakelijk. @B van Kraaikamp was er ook bij die dag en die heeft het wat rustiger aan gedaan en nog steeds een geweldige dag gehad.


https://youtu.be/8ITKST59DE4

Je hoeft echt geen die-hard circuit auto te rijden om een dagje plezier te hebben.
Wees voorzichtig, geef anderen de ruimte en rem op tijd aan.
Tuurlijk is het raadzaam om alles mechanisch in orde te hebben, maar dat wil je ook op de openbare weg, toch? 😉
Mijn auto was ook niet tiptop in orde, sterker nog: mijn achterbanden zijn aan vervanging toe, mijn remblokken zijn half versleten en het is weer tijd voor een grote beurt.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2020, 19:06:06 »
Jammer dat viva Italia dit jaar niet doorging, daar kun je 20min rijden kopen voor een redelijk bedrag.
Voordeel is dat er geen sjonnie-GTI'tjes rond knallen, al is het snelheid verschil met de echte coureurs (die eigenlijk bij vrij rijden niet thuis horen) best groot is. Maar na een paar rondes heb je zelf wat mensen ingehaald, andersom ook, zit je vaak in een rustig segment met weinig verkeer en... zijn de 20min op.
Ja je voelt dat banen en remmen het dan zwaar hebben maar dat hebben ze ook als je in de bergen in buitenland gaat knallen.
Hard rechtdoor op autobahn kan iedereen ;-)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2020, 19:56:39 »
Milan, hoe kom je aan die telemetrie overlay in je filmpje?
*

Hylke
75

  • Type Alfa: Ja
  • **
    - Junior Alfist
Re: Het circuit op?
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2020, 15:19:32 »
Voor zover het nog relevant is:

Ik zou beginnen met op een rustige doordeweekse dag een sessie van bijv vrijrijden.nl te doen. Toerklasse zitten voldoende mensen in die niet perse de laatste honderdste van hun PB af willen snoepen. Hiervoor heb je in de basis niet meer dan een veilige auto voor nodig en de sessies zijn dusdanig van lengte dat je wel echt lomp moet rijden om dan alles al tot de draad versleten te hebben.

Als dat bevalt, kun je kijken waar je tegenaan gelopen bent tijdens het rijden. Mis je grip? En heb je alle filmpjes van de racelijnen al gekeken? Dan kun je eens kritisch naar je banden of wielophanging kijken. Heb je het idee dat je remmen snel warm worden? In 9 van de 10 gevallen ligt dat aan dat je verkeerd remt. Niet ruim voor de bochten alvast beginnen en druk opbouwen. Juist zo laat mogelijk en zo hard mogelijk remmen. Je knipperlichten moeten bij het aanremmen van (bijna) elke bocht knipperen, dán rem je hard genoeg. En dan merk je dat je remmen het prima volhouden. Zelfs wanneer je geen 330mm Brembo's hebt.

Krijg je dan écht de smaak te pakken? Vraag dan eens tijdens een trackday een instructeur mee. Die wijst je precies op de punten waar je je kunt verbeteren.

Succes en vooral: veel plezier!