!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Gepost op: 18 januari 2011, 20:22:25 »
Hey,

Volgende week mag ik eindelijk mijn 2.0 JTDm 170pk in ontvangst nemen.
Ik vroeg me af hoe je zo'n recente wagen best inrijdt.

Of is dit al compleet achterhaald. Ik hanteer een nogal vlotte rijstijl en vraag me af hoe ik ze best moet inrijden.

Remmen, N vs D stand, volle acceleratie of net niet.

Wil er geen lui beestje van maken, maar uiteraard ook niet forceren.

Voldoende warm laten worden lijkt me evident, maar zijn er andere beperkingen waar ik in het begin rekening dien mee te houden ?

Benieuwd naar jullie insights.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

fjodor
362

  • ****
    - Senior Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2011, 20:25:31 »
de eerste duizend kilometer rustig aan doen en heel af en toe opentrekken en dan bedoel ik niet tot de toerenbegrenser
"The Alfa virus. No medication can cure it. Only owning the car can help ease it
*

yvesart
1.078

  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.flitsservice.nl
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2011, 20:31:49 »
ik denk dat het niet uitmaakt of je in D of N rijdt.. en  je hoeft niet bang te zijn dat hij later "sloom" wordt enzo.. je moet maar zo denken: dan moet je daarna gewoon wat meer doorrijden om hem wat pittiger te krijgen :D
 
Overigens is het wel goed om even alles lekker soepeltjes te laten lopen zonder op vol vermogen te gaan.. nu even rustig alles aan elkaar laten wennen is daarna een klokje rond fun..
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2011, 20:42:24 »
ik zal me proberen te bedwingen :-)

de eerste week zal ik sowieso een beetje overbezorgd zijn bij het inrijden van de ondergrondse parkeergarage en het aanschuiven in de file :-)
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

EsDee
300

  • ****
    - Senior Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2011, 20:59:36 »
Je motor wordt niet van een enkele 1000 kilometer lui ofzo. Ik zou het gewoon rustig aan doen, DNA lekker in de N laten staan. Niet als eerste bij het stoplicht weg willen en een constante snelheid aanhouden op de snelweg. Ik weet niet of de Alfa diesels ook met een olietemperatuurmeter komen, maar laat de moter eerst lekker warm worden. Niet met een koud blok het gaspedaal tot de bodem intrappen. En als je de auto stil zet thuis of op je werk, niet direct de sleutel eruit en uitstappen maar laat die turbo even tot rust komen.

Eigenlijk moet je gewoon niet de stereotype leaselul of sjonnie uithangen.
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2011, 21:07:24 »
Citaat van: EsDee;1536

Eigenlijk moet je gewoon niet de stereotype leaselul of sjonnie uithangen.

Het is geen lease maar met eigen centjes betaald, vandaar de extra zorg :-)

Ik trek graag wel eens stevig op omdat ik het leuk vind, niet omdat ik sneller wil weg zijn dan de andere (wel heel soms misschien wel).
Maar op weg naar huis op de autosnelweg cruise ik gemiddeld aan zo'n 150 - 160 naar huis (als het rustiger is uiteraard), maar zeker niet agressief.
M'n huidige 156 heeft er nu zo'n 180.000 km opzitten en doet nog iedere dag zijn werk.


Iemand tips om de remmen in te rijden ? In het begin rustig remmen zonder ze te laten slepen door te lang te remmen ?
Wil niet dat ze gaan piepen of slepen wegens verkeerd gebruik.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

yvesart
1.078

  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.flitsservice.nl
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2011, 21:08:00 »
Citaat van: EsDee;1536
Eigenlijk moet je gewoon niet de stereotype leaselul of sjonnie uithangen.

haha.. lekker vooroordeel heb jij :p ..
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2011, 22:47:26 »
Citaat van: yvesart;1543
haha.. lekker vooroordeel heb jij :p ..

Een alfa, en zeker de giulietta, vraagt toch gewoon om sportief gereden te worden.
Die kleine kick in je rug en het vele koppel vind ik zelf bijzonder aangenaam... zelfs al is het maar een aards dieseltje en geen exotische ferrari :)
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

Wilbert G
448

  • ****
    - Senior Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2011, 22:52:38 »
Citaat van: yvesart;1543
haha.. lekker vooroordeel heb jij :p ..

Agh ja, gelukkig geeft hij zelf al aan datie het over stereotyperingen heeft....;)
*

RenéQV
449

  • ****
    - Senior Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2011, 23:13:18 »
Eerste 2000 km vooral wisselende toeren rijden, d.w.z doe maar wat maar niet constant.
Giulietta QV Bianco Ghiacio
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2011, 23:36:36 »
ik bedenk me net dat er een gear shift indicator op zit, misschien moet ik die eerst maar even gaan volgen de eerste kilometers.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

Ma0tt
232

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TB 120pk
  • ***
    - Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2011, 23:47:12 »
Niet echt een fan van die indicator, als ik die volg met m'n benzine moet ik aan aan 50km/u al in 5de zitten :)
Ik doe het ook rustig aan in het begin, soms een wat hogere toeren maken maar nooit extreem.
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2011, 00:02:04 »
Citaat van: Ma0tt;1636
Niet echt een fan van die indicator, als ik die volg met m'n benzine moet ik aan aan 50km/u al in 5de zitten :)
Ik doe het ook rustig aan in het begin, soms een wat hogere toeren maken maar nooit extreem.

Had ik al verwacht van dat ding. Ooit ga ik toch eens proberen om 1 volledige tank het te volgen, om te zien hoeveel ik kan halen.
(is me met m'n 156 op 180000 km nooit gelukt om eens 1 tank volledig beheerst te rijden ;)
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2011, 09:46:51 »
De 'oude' tip was altijd om de eerste paar duizend kilometer afwisselende trajecten te rijden van snelweg, provinciale weg en weg binnen stad/dorp. Dus niet 2000 km alleen maar snelweg. Of 2000 km alleen maar stadsverkeer. En wanneer de motor goed warm is, is doortrekken tot hoog in de toeren geen enkel probleem. Maar doe het met beleid, dus niet binnen 10km tien keer doortrekken tot aan de toerenbegrenzer. Ik rij nu 28 jaar Alfa Romeo en spreek dus uit ervaring. Ik heb daardoor altijd snelle Alfa's gehad die tóch zuinig waren. En met zuindig bedoel ik dan moeiteloos 1 op 12 rijden op jaarbasis. En daar zat een 33 1.7 16V tussen. De Alfa's van nu zullen, denk ik, net als de laatste modellen die ik heb gereden en nog rij (Alfa's 146 1.6TS), een 'zelf lerende' eprom chip hebben. Deze chip zorgt ervoor dat alle parameters zich automatisch aanpassen aan jouw rijgedrag. Dus jouw rechter voetje bepaalt nog steeds alles. Suc6 en veel rijplezier!
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

nick
554

  • *****
    - Super Alfist
Hoe een wagen best inrijden ?
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2011, 19:49:06 »
hou ik zeker rekening mee. mijn dagelijks traject bestaat uit:
- een drietal kilometer in het dorp (50=>70 km/u)
- daarna de aanloop naar de autostrade (70=>100km/u)
- vervolgens 40 km autostrade
- 10 minuutjes aanschuiven in de file voor de waaslandtunnel
- 5 minuutjes Antwerpen centrum
- 2 minuutjes ondergrondse parkeergarage

en de weg terug natuurlijk :-)

dus dat is al behoorlijk gevarieerd.
Giulietta 2.0 JTDm (2011) - Grigio Magnesio - Sport Pack 17 inch sportiva velgen - Zwart leder met rode stiksels - Bose Hifi - Bi-Xenon - Instant Nav - Privacy getinte ruiten