Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Alfa Giulietta club => Topic gestart door: nick op 18 januari 2011, 20:22:25
-
Hey,
Volgende week mag ik eindelijk mijn 2.0 JTDm 170pk in ontvangst nemen.
Ik vroeg me af hoe je zo'n recente wagen best inrijdt.
Of is dit al compleet achterhaald. Ik hanteer een nogal vlotte rijstijl en vraag me af hoe ik ze best moet inrijden.
Remmen, N vs D stand, volle acceleratie of net niet.
Wil er geen lui beestje van maken, maar uiteraard ook niet forceren.
Voldoende warm laten worden lijkt me evident, maar zijn er andere beperkingen waar ik in het begin rekening dien mee te houden ?
Benieuwd naar jullie insights.
-
de eerste duizend kilometer rustig aan doen en heel af en toe opentrekken en dan bedoel ik niet tot de toerenbegrenser
-
ik denk dat het niet uitmaakt of je in D of N rijdt.. en je hoeft niet bang te zijn dat hij later "sloom" wordt enzo.. je moet maar zo denken: dan moet je daarna gewoon wat meer doorrijden om hem wat pittiger te krijgen :D
Overigens is het wel goed om even alles lekker soepeltjes te laten lopen zonder op vol vermogen te gaan.. nu even rustig alles aan elkaar laten wennen is daarna een klokje rond fun..
-
ik zal me proberen te bedwingen :-)
de eerste week zal ik sowieso een beetje overbezorgd zijn bij het inrijden van de ondergrondse parkeergarage en het aanschuiven in de file :-)
-
Je motor wordt niet van een enkele 1000 kilometer lui ofzo. Ik zou het gewoon rustig aan doen, DNA lekker in de N laten staan. Niet als eerste bij het stoplicht weg willen en een constante snelheid aanhouden op de snelweg. Ik weet niet of de Alfa diesels ook met een olietemperatuurmeter komen, maar laat de moter eerst lekker warm worden. Niet met een koud blok het gaspedaal tot de bodem intrappen. En als je de auto stil zet thuis of op je werk, niet direct de sleutel eruit en uitstappen maar laat die turbo even tot rust komen.
Eigenlijk moet je gewoon niet de stereotype leaselul of sjonnie uithangen.
-
Eigenlijk moet je gewoon niet de stereotype leaselul of sjonnie uithangen.
Het is geen lease maar met eigen centjes betaald, vandaar de extra zorg :-)
Ik trek graag wel eens stevig op omdat ik het leuk vind, niet omdat ik sneller wil weg zijn dan de andere (wel heel soms misschien wel).
Maar op weg naar huis op de autosnelweg cruise ik gemiddeld aan zo'n 150 - 160 naar huis (als het rustiger is uiteraard), maar zeker niet agressief.
M'n huidige 156 heeft er nu zo'n 180.000 km opzitten en doet nog iedere dag zijn werk.
Iemand tips om de remmen in te rijden ? In het begin rustig remmen zonder ze te laten slepen door te lang te remmen ?
Wil niet dat ze gaan piepen of slepen wegens verkeerd gebruik.
-
Eigenlijk moet je gewoon niet de stereotype leaselul of sjonnie uithangen.
haha.. lekker vooroordeel heb jij :p ..
-
haha.. lekker vooroordeel heb jij :p ..
Een alfa, en zeker de giulietta, vraagt toch gewoon om sportief gereden te worden.
Die kleine kick in je rug en het vele koppel vind ik zelf bijzonder aangenaam... zelfs al is het maar een aards dieseltje en geen exotische ferrari :)
-
haha.. lekker vooroordeel heb jij :p ..
Agh ja, gelukkig geeft hij zelf al aan datie het over stereotyperingen heeft....;)
-
Eerste 2000 km vooral wisselende toeren rijden, d.w.z doe maar wat maar niet constant.
-
ik bedenk me net dat er een gear shift indicator op zit, misschien moet ik die eerst maar even gaan volgen de eerste kilometers.
-
Niet echt een fan van die indicator, als ik die volg met m'n benzine moet ik aan aan 50km/u al in 5de zitten :)
Ik doe het ook rustig aan in het begin, soms een wat hogere toeren maken maar nooit extreem.
-
Niet echt een fan van die indicator, als ik die volg met m'n benzine moet ik aan aan 50km/u al in 5de zitten :)
Ik doe het ook rustig aan in het begin, soms een wat hogere toeren maken maar nooit extreem.
Had ik al verwacht van dat ding. Ooit ga ik toch eens proberen om 1 volledige tank het te volgen, om te zien hoeveel ik kan halen.
(is me met m'n 156 op 180000 km nooit gelukt om eens 1 tank volledig beheerst te rijden ;)
-
De 'oude' tip was altijd om de eerste paar duizend kilometer afwisselende trajecten te rijden van snelweg, provinciale weg en weg binnen stad/dorp. Dus niet 2000 km alleen maar snelweg. Of 2000 km alleen maar stadsverkeer. En wanneer de motor goed warm is, is doortrekken tot hoog in de toeren geen enkel probleem. Maar doe het met beleid, dus niet binnen 10km tien keer doortrekken tot aan de toerenbegrenzer. Ik rij nu 28 jaar Alfa Romeo en spreek dus uit ervaring. Ik heb daardoor altijd snelle Alfa's gehad die tóch zuinig waren. En met zuindig bedoel ik dan moeiteloos 1 op 12 rijden op jaarbasis. En daar zat een 33 1.7 16V tussen. De Alfa's van nu zullen, denk ik, net als de laatste modellen die ik heb gereden en nog rij (Alfa's 146 1.6TS), een 'zelf lerende' eprom chip hebben. Deze chip zorgt ervoor dat alle parameters zich automatisch aanpassen aan jouw rijgedrag. Dus jouw rechter voetje bepaalt nog steeds alles. Suc6 en veel rijplezier!
-
hou ik zeker rekening mee. mijn dagelijks traject bestaat uit:
- een drietal kilometer in het dorp (50=>70 km/u)
- daarna de aanloop naar de autostrade (70=>100km/u)
- vervolgens 40 km autostrade
- 10 minuutjes aanschuiven in de file voor de waaslandtunnel
- 5 minuutjes Antwerpen centrum
- 2 minuutjes ondergrondse parkeergarage
en de weg terug natuurlijk :-)
dus dat is al behoorlijk gevarieerd.
-
Niet echt een fan van die indicator, als ik die volg met m'n benzine moet ik aan aan 50km/u al in 5de zitten :)
is ook mijn ervaring bij andere types/merken.. maar ik denk dat het wel werkt voor je verbruik.. hoe tegenstrijdig het ook voelt.. :rolleyes:
-
Eerste 2000 km vooral wisselende toeren rijden, d.w.z doe maar wat maar niet constant.
kan je hier nog wat meer duiding bijgeven ? Hoop toch niet dat ik de autostrade eens een dag in 4e moet afwerken om zo wisselende toeren te hebben :)
-
Niet echt een fan van die indicator, als ik die volg met m'n benzine moet ik aan aan 50km/u al in 5de zitten :).
het is niet verplicht je eraan te houden :p
ik weet niet beter (jaar bezit rijbewijs) ,maar wat misschien wel helpt om zuinig te rijden is schakelen tussen de 2000 en 3000 toeren (rij dan in z'n 4 bij 50 km/u) ,weet alleen niet hoe het zit met 6 versnellingen...
-
Leuk stukkie: http://www.luiemotorfiets.nl/motoren/inrijden/
-
Leuk stukkie: http://www.luiemotorfiets.nl/motoren/inrijden/
Dit vind ik een goeie: Probeer bij het optrekken net zo sloom te zijn als de automobilisten om je heen. De dag dat je als eerste weg bent komt echt wel; nu nog even niet.
wordt knap lastig in het begin :)
-
Verrassend stuk over break-in van motoren: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
Met foto's als bewijzen. Komt er op neer om in het begin toch zeker vol gas te gaan en hem te laten werken.
Moeten jullie zeker eens lezen. Benieuwd naar de commentaren !
-
Ik zou zelf nooit zomaar afgaan op wat er op een website wordt gezegd. Hij geeft in het stuk trouwens ook aan:
My bike comes with synthetic oil from the factory, what should I do ??
A: I recommend changing the factory installed synthetic oil back to petroleum for the break-in period.
Dat gaat wel erg ver om een motor in te rijden toch?
-
Ik zou zelf nooit zomaar afgaan op wat er op een website wordt gezegd. Hij geeft in het stuk trouwens ook aan:
My bike comes with synthetic oil from the factory, what should I do ??
A: I recommend changing the factory installed synthetic oil back to petroleum for the break-in period.
Dat gaat wel erg ver om een motor in te rijden toch?
Ja het is een compleet andere insteek...
Op hoeveel km moet de olie van een juul normaal vervangen worden ? Is dat na 35000 km bij het eerste onderhoud ?
Want ze raden hier en daar aan om dat de eerste keer snel te vervangen.
-
Hier nog een mooie die aantoont hoe ver de meningen wel niet uiteen lopen over dit topic: http://wiki.answers.com/Q/How_should_you_'break-in'_a_new_car (http://wiki.answers.com/Q/How_should_you_'break-in'_a_new_car)
-
Ja het is een compleet andere insteek...
Op hoeveel km moet de olie van een juul normaal vervangen worden ? Is dat na 35000 km bij het eerste onderhoud ?
Want ze raden hier en daar aan om dat de eerste keer snel te vervangen.
Het gaat hier wel even over totaal andere principes volgens mij, een motor vergelijken met een auto is niet echt reëel ook al denkt hij dat het hetzelfde is.. Voor wat betreft de eerste keer olie vervangen klopt het wel. Alle bramen en eventuele oneffenheden en ruwe kanten op tandwielen e.d. slijten er in het begin al snel af. Dit geeft veel ijzerpartikels in de olie, en dus een hogere slijtage..
-
Wanneer wordt de eerste keer versie olie normaal voorzien ? Zijn er dealers die dit al voorgesteld hebben om het zo snel te doen ?
Mijn garagist zal me weer raar bekijken als ik het voorstel denk ik :-)
-
Heb nu 800 km op de teller met m'n 2.0 JTDm en moet bekennen dat ik het toch lastig heb om de rechtervoet te bedwingen.
Ik laat hem wel altijd heel goed opwarmen, maar daarna gaat hij toch snel even op stand D voor wat leuke tussenacceleraties.
Ook al een paar keer snel opgetrokken aan de lichten (tja boys & toys) en tot aan (zelfs in) het rood.
Verder lekker cruisen aan 170 op de autostrade en een kortstondig sprintje naar de 215 (op teller).
Probeer me wel wat te bedwingen nu omdat ik bang ben dat het misschien toch zo goed niet is.
Wat denken jullie :p
(PS: toch maar best snel die extra garantie regelen )
-
Wat is er nou van waar dat het max toerental van de QV de eerste (dacht) 2000 km begrenst is? En is dat voor andere motoren ook het geval? Heb zelfs in een test gelezen dat een QV niet boven de 6000/min wilde... zou de uiteenlopende meningen over de QV motor wel verklaren.
-
nick
na 800 km al meer dan 215 toppen hoe doe je dat ? ik rijd al meer dan 2500 km met de juul en heb echt moeite hem boven de 200km / u te krijgen .
wat wel hoog is dat is mijn verbruik dat krijg ik niet onder de 8.5 l /100km hoe zit dat met u kunnen we eens niet afspreken om een met elkaar mee te rijden en eens het verschil te voelen
we wonen niet zo ver uit elkaar
ik rijd ongeveer dagelijks hetzelfde traject als u pak jij ook de expressweg zoals ze zeggen
heb al nieuwe software moeten installeren had deze week een eerste motorstoring
gr gunther
-
nick
na 800 km al meer dan 215 toppen hoe doe je dat ? ik rijd al meer dan 2500 km met de juul en heb echt moeite hem boven de 200km / u te krijgen .
wat wel hoog is dat is mijn verbruik dat krijg ik niet onder de 8.5 l /100km hoe zit dat met u kunnen we eens niet afspreken om een met elkaar mee te rijden en eens het verschil te voelen
we wonen niet zo ver uit elkaar
ik rijd ongeveer dagelijks hetzelfde traject als u pak jij ook de expressweg zoals ze zeggen
heb al nieuwe software moeten installeren had deze week een eerste motorstoring
gr gunther
Hey Gunther,
Het was gewoon 's avonds antwerpen-wachtebeke op de E34. Ik bolde al een tijdje aan 170 (voelt echt maar als 120 aan) en heb dan eventjes doorgeduwd (vanuit zesde versnelling uiteraard)
Op de teller stond hij dan net voor de 215 en had het gevoel dat er nog een heel klein beetje inzat.
Het duurde ook niet overdreven lang maar ging er vrij vlotjes naartoe.
Misschien had ik gewoon meewind :)
Maar ja hij had toen nog maar 400 km ofzo op de teller en wou het dus maar kortstondig doen.
Daarna weer lekker rustig aan 150 getuft.
Ik heb nu ook al een paar keer stevig doorgetrokken in 1e, 2e en 3e tot een stuk in het rood, denk dus 5500 toeren.
Heb er dus helemaal niets speciaals mee gedaan, het ging dus vrij vanzelf.
Afspreken doen we wel een andere keer. Voorlopig een heel drukke periode !
-
Wat is er nou van waar dat het max toerental van de QV de eerste (dacht) 2000 km begrenst is? En is dat voor andere motoren ook het geval? Heb zelfs in een test gelezen dat een QV niet boven de 6000/min wilde... zou de uiteenlopende meningen over de QV motor wel verklaren.
volgens mij tikte ik gister de 6000/7000 Tpm aan..... (km stand +- 200 km)
me dealer raadde aan gewoon te rijden voor een aantal kilometer (2000/3000 Tpm houden) en niet helemaal het pedaal te vloeren (kan wel voor een keer :p)
-
moeilijk he om je te bedwingen ?
Ze zouden beter een knopje in de koffer monteren die je pas na een inrijperiode mag afzetten. Dat werkt dan toch al drempelverhogend :)
-
Op hoeveel km moet de olie van een juul normaal vervangen worden ? Is dat na 35000 km bij het eerste onderhoud ?
.
staat dat niet in de handleiding?
daar staat normaal gesproken altijd zo'n tabelletje met de verschillende intervallen en wat er dan gedaan moet worden..
-
staat dat niet in de handleiding?
daar staat normaal gesproken altijd zo'n tabelletje met de verschillende intervallen en wat er dan gedaan moet worden..
Heb het aan de garage gevraagd en die zei dat olie vervangen na bvb 1500 km absoluut niet nodig is. Dat er geen metalen onderdeeltjes meer loskomen en het een richtlijn was vanuit de fabriek dat dit niet nodig was.
Dus ja het onderhoud zit dan rond de 35000 km.
Of toch zeker 1 keer per jaar binnenkomen, ongeacht het aantal km.
-
met die onderhoudsinterval sta ik qua km's elk jaar twee keer in de garage ;) ..
-
met die onderhoudsinterval sta ik qua km's elk jaar twee keer in de garage ;) ..
Ik zit zelf maar rond de 30.000 per jaar. Je doet dan toch veel kilometers blijkbaar !
-
ja.. rij ongeveer het dubbele.. heb diverse projecten door het land heen, waardoor ik best veel km's maak.. en met een Giul vind ik dat ook helemaal geen straf :D
-
naast het stuur met die drie knopjes kun je ook zien hoeveel km tot de beurt
-
Hoi,
Ik heb nagevraagd in de garage hoe ik best de wagen inrijd. (aangezien hier veel onduidellijkheid over bestaat) Volgens de garage is inrijden niet meer nodig doordat de motoren al "ingereden" worden in de fabriek. Voor diesels (van benzine weet ik het niet) moet je zelf oppassen met het inrijden. Het probleem is dat de wagen een roetfilter heeft en nog een klepje... om te voldoen aan de milieu eisen. wanneer je de wagen inrijd en nooit boven de 2500-3000 toeren gaat dan blijven die roetdeeltjes hangen bij het klepj. Wanneer dit gebeurt voor een lange periode, zal het klepje niet meer goed openen en/of sluiten na een bepaalde tijd. Het is daarom goed om na 500 a 1000 km eens je motor hoog in toeren te laten draaien wanneer je rustig rijd met de wagen. zodat alle roetdeeltjes weggebazen worden van het klepj en dit dus niet meer kan verhinderen.
-
Je omschrijft eigenlijk het probleem die bij auto's optreden die nooit goed warm worden. (veel voor korte stukjes worden gebruikt) Dan wordt de katalysator nooit eens lekker heet en blijven er stukjes onverbrand achter (ook kan er vocht in de katalysator blijven staan) Dus liefst langere stukken rijden (minimaal een kwartier) en inderdaad niet krampachtig laag in toeren blijven. Zo rijd je normaal gesproken ook niet volgens mij.
Het 'inrijden' door de fabriek wordt niet gedaan, daar hebben ze echt de tijd/ruimte niet voor. Wel zijn de toleranties met fabriceren kleiner geworden, waardoor de motorcomponenten sneller op elkaar afgesteld zijn. Zelf inrijden is dus gewoon rijden zoals je normaal zou rijden en je 'uitspattingen' zoals doorhalen tot toerenbegrenzer en volgas zou ik een kilometer of 1.500-2.000 mee wachten.
-
Ik denk dat GiuliettaFan de EGR klep bedoelt, die is alleen maar aanwezig om wat milieu eisen te halen. Als dat klepje niet lekker werkt, werkt je motor ook niet lekker. Dus alleen maar "Nieuwe rijden" is ook niet goed voor een turbo diesel. Zo nu en dan moet die turbo zijn werk doen.
-
Ik rij mijn auto als altijd, eerst tot ie op z'n werktemperatuur komt = 90° en dan nog een 5-tal minuten, ik schakel meestal op 2000 toeren,als ik met familie in de auto zit, als ik alleen ben tussen 2500 en 3000 toeren,naargelang da bocht die voor mij ligt :D
-
Ik denk dat GiuliettaFan de EGR klep bedoelt, die is alleen maar aanwezig om wat milieu eisen te halen. Als dat klepje niet lekker werkt, werkt je motor ook niet lekker. Dus alleen maar "Nieuwe rijden" is ook niet goed voor een turbo diesel. Zo nu en dan moet die turbo zijn werk doen.
Inderdaad dit bedoelde ik, kon toen even niet op de naam komen.