!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Ruud_Enschede
864

• Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
    - Super Alfist
HULP bij vervangen remschijven + blokken
« Gepost op: 27 december 2016, 14:30:31 »
Beste collega alfa rijders,

Na onlangs een dikke rekening te hebben betaald voor een nieuwe turbo blijken nu ook mijn remschijven en blokken voorzijde en de remblokken achterzijde aan vervanging toe.  GRRR lekker hoor.

Nu zie ik dat als je het laat doen je al snel 500 euro kwijt bent als het niet meer is. Als ik een beetje google dan heb ik de onderdelen al voor rond de 200 euro op internet (kwaliteit Brembo). Als het mij nu lukt om het zelf te doen spaar ik dus zo'n 300 euro uit wat mij wel zou passen in de huidige situatie met over een aantal weken een wintersportvakantie voor de boeg. Nu heb ik al een paar oude toppics gelezen hierover en youtube filmpjes bekeken en het lijkt me eigenlijk niet heel erg moeilijk om het zelf te doen. Ben niet extreem handig maar heb ook geen twee linkerhanden. Enkel heb ik er geen ervaring mee. Is er iemand die me op weg kan helpen met een en ander? Heb ik bijvoorbeeld voor de blokken achter speciaal gereedschap nodig om de zuiger terug te drukken? Moet je deze draaien en terugdrukken tegelijkertijd? Zijn er nog ander dingen waar ik op moet letten?? Moeten de schroeven van het remzadel en de bracket nog op een bepaald moment gezet worden of gewoon vast is vast?
*

Jetronic
1.299

• Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
    - Super Alfist
Re: HULP bij vervangen remschijven + blokken
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2016, 17:33:01 »
Ja, de remzuigers moeten terug gedraait + geduwd worden.  Het kan met een lijmtang en waterpomptang, zo deden we het vroeger, of je koopt een tool waarbij je zowel kan draaien als duwen. Vast is vast wat betreft de zadels en de klauwen

Verder goed opletten dat:
- de remgeleiders vrij kunnen bewegen in het zadel, zoniet verwijderen, oud vet en eventueel roest verwijderen en een siliconenvet gebruiken om opnieuw te smeren.  De boring in het zadel kan je met een passende boor schoonmaken, zo haal je het oude vet er ook het makkelijkst uit.
- de zuiger moet zonder al teveel kracht terug geduwd worden.  Zoniet, even onder het rubber kijken of de zuiger niet verroest is.  Indien dit het geval is, of een nieuwe klauw kopen, of revisie van de bestaande maar dit laat je dan best door een pro doen, of met bijstand.  Je zal dan ook de remvloeistof moeten vervangen namelijk.
- De remblokken moeten los in de klauw zitten en met een minimum aan kracht kunnen schuiven.  Als je roest hebt onder de inox plaatjes waar de blokken inzitten, kan je dit met een vijl makkelijk verwijderen wanneer het zadel verwijderd is om de schijven te wisselen. Beetje kopervet ertussen om nieuwe oxidatie wat tegen te houden en klaar.

Ga er nooit van uit dat alles goed is en blijft, je kan best 1 keep per jaar de blokken even verwijderen, remstof verwijderen en de zuiger + geleiders even controleren.  Niet alleen rem je dan meer gebalanceerd maar ook stiller, en de remmen zullen langer mee gaan eer je weer moet vervangen.  Is een kleintje wanneer je bvb van winter naar zomer velgen gaat.

Heb je Brembo klauwen vooraan en is hier nooit wat aan gedaan totnogtoe wens ik je veel succes en raad ik je aan de bevestigingspinnen opnieuw te bestellen.  Alfisti heeft ze, en de kans is groot dat de huidige er niet in 1 stuk en recht uit komen.
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2016, 08:34:17 »
OK super bedankt voor de tips en aandachtgebieden!!

Gelukkig heb ik geen Brembo remmen maar gewoon standaard. Als ik jouw verhaal zo lees kan ik daar dus in dit geval blij mee zijn!!

Maar hoe kan ik vaststellen of een klauw echt TE vast zit? Je geeft aan dat je als alles goed is niet al teveel kracht nodig hebt om de zuiger terug te duwen. Met name de achterkant verdenk ik hier namelijk van. In de garantieperiode hebben ze hem al een keer losgemaakt en ook piept hij nogal. Heeft het dan (als alles toch los genoeg blijkt te zijn) zin om bijvoorbeeld de nieuwe blokken achter een beetje de scherpe hoeken bij te vijlen om op die manier het opnieuw piepen te voorkomen??
*

BMP
140

• Type Alfa: Giulietta 170 PK
    - Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2016, 09:49:58 »
Als de remmen weer beginnen met piepen (heeft niks met scherpe hoeken te maken) heb je kans dat de remschijf en of blokken een verglaasde harde laag hebben die met de pen van de hamer voorzichtig moet worden verwijderd.

Zoals Jetronic al mooi vertelde gewoon terug duwen op de achterste klauwen gaat je niet lukken, het beste is dan op om een rechts en links draaiende terugdraai tool te gebruiken.
Alfa 33 1.5,  Alfa 33 1.3  155 1.8, TS  156 1.6 TS, 156 2.0 JTS,  Alfaromeo 2000 1971, 159 1.9 JTS, Mito 1.4 MA Giulietta  170 Pk .
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2016, 10:12:32 »
Hmm als ik dit zo lees denk ik dat het wel een optie is om de voorkant zelf de doen en het wisselen van de blokken achter maar even aan een lokale garage met een niet al te hoog uurtarief uit te besteden. Voor de aanschaf van zo'n terugstel tang heb ik dan al een uur werkplaatstarief betaald zeg maar....
*

klaverblad
390

• Type Alfa: giulietta
    - Senior Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2016, 10:52:53 »
Hier in Zevenaar hebben ze een doe het zelf garage. Daar huur je een brug voor €12,50 per uur. Mocht je er niet uitkomen...daar loopt ook een monteur die je om hulp kunt vragen.
Gewoonweg ideaal. Ook kun je bij moeilijke dingen hem inhuren voor € 40 .- per uur incl. Btw

Ik heb trouwens de remblokken set gekocht van TRW. Dit zijn zeer goede blokken. Ik was met korting €77.- kwijt. Voor en achter. Als je wilt weten welke online shop dat is geweest...stuur dan maar ff een pm ..... kan ik tevens de goede bestelcode doorgeven omdat er verschillende type blokken zijn!
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2016, 11:13:58 »
Hoi Henri,

Ja zo'n doe-het-zelf garage zou een uitkomst zijn, ware het niet dat die hier in de omgeving nergens te vinden zijn....

Je mag me wel een PB sturen met de winkel waar jij je blokken hebt gekocht!! Zou de combi schijf/blokken nog wat uitmaken?? Maw kunnen de TRW blokken ook goed functioneren op een schijf van Bosch of Brembo of is het dan raadzaam ook een schijf van TRW te nemen??
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2016, 15:16:32 »
Hoi Henri,

Ja zo'n doe-het-zelf garage zou een uitkomst zijn, ware het niet dat die hier in de omgeving nergens te vinden zijn....

Je mag me wel een PB sturen met de winkel waar jij je blokken hebt gekocht!! Zou de combi schijf/blokken nog wat uitmaken?? Maw kunnen de TRW blokken ook goed functioneren op een schijf van Bosch of Brembo of is het dan raadzaam ook een schijf van TRW te nemen??

Dat maakt verder niet zoveel uit. Maar ik zou omwille van de kwaliteit en looks sowieso voor de 305mm Zimmermann sport remschijven gaan. Deze zijn geperforeerd dus dat oogt erg netjes, plus dat de kwaliteit erg goed is.
*

TimW
2.229

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2017, 11:51:48 »
Mocht je eventueel interesse hebben, dan heb ik nog een vrij behoorlijk 2e hands setje remblokken (voor) liggen.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Ruud_Enschede
864

- Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2017, 14:04:15 »
thnx for the offer Tim maar had vorig jaar (2 dagen geleden) net nieuwe besteld dus ben reeds voorzien!!
*

TimW
2.229

- Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2017, 14:07:07 »
Dan blijven ze als mijn eigen backup liggen.  ;D
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm